AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #1 Skrevet 8. april 2023 Min 5-åring har skapt seg helt hysterisk flere ganger etter at årets Påskeegg ble delt ut på Skjærtorsdag. Det inneholdt noen små leker og diverse sjokolade og smågodt. Det har vært mas om å få spise fra egget nærmest fra morgen til kveld. Vi oppbevarer det på et utilgjengelig sted på dagtid for å unngå at 5-åringen «beiter» snop hele dagen. Har forklart at det er sånn vi gjør det. Men maset er likevel konstant!!! Nå vurderer vi å neste år å ikke gi påskeegg før tidligst på Påskeaften ettermiddag eller 1.Påskedag! Føler at selv om vi ikke tillater å spise fra egget før etter middag er det sutring og mas hele tiden. Når egget begynner å bli tømt vet jeg også fra i fjor at det kommer enda mer mas. Da om at påskeegget må etterfylles med enda mer godis. Noen andre som kjenner seg igjen i dette? Hvilke regler har dere for utlevering og spising av påskeeggene? Hvilken dag i Påsken deles eggene ut? Reagerer deres barn like negativt? Jeg husker det å få Påskeegg som en veldig koselig tradisjon fra min barndom som jeg hadde lyst å videreføre..Fikk et lite egg som jeg sparte på og spiste litt av gjennom hele påsken. Kan ikke huske at jeg sutret eller maste om mer. Er det bare slik det er i dagens samfunn?? Lik styret med Julekakalenderne? Anonymkode: b7107...352
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #2 Skrevet 8. april 2023 Hadde jeg ikke giddet. Hadde heller servert lørdagens godteri i et egg, ferdig med det. Jeg er såpass "hard" at jeg hadde sagt at sutrer du om påskeegg før middag i dag, så blir det ingenting etter middag. Og hadde holdt det. Orker ikke sånn oppførsel. Anonymkode: de191...7cf 25 2 17
Gjest CSe0gvmY2b Skrevet 8. april 2023 #3 Skrevet 8. april 2023 Hen har jo først fått noe som så blir tatt vekk. Er det ok? Forventer mye av en 5 åring om hen skal klare å spare godteri igjennom påska. Vi fikk aldri før påskeaften, om vi da spiste opp alt fikk vi ikke mer. Hen lærer jo ikke noe om dere styrer dette.
Populært innlegg Boetica Skrevet 8. april 2023 Populært innlegg #5 Skrevet 8. april 2023 Hvorfor «forvalter» du påskeegget? Jeg gav det til mine og så fikk de valget selv. En slukte alt og en sparte. Ingen etterfylling. 102 2 29
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #6 Skrevet 8. april 2023 Hvorfor for ikke barnet sitt egen lille påskeegg? Det er lov å kose seg litt ektra I påsken ihvertfall når man er et barn. Synes du er veldig streng med 5 åringen din. Anonymkode: 05e80...915 24 4
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #7 Skrevet 8. april 2023 Har alltid gitt påskeegget på lørdag. Når det er gitt,styrer jeg ikke noe mere med når eller hvor fort det blir spist opp. Anonymkode: 440bb...344 33 1
Tanuki Skrevet 8. april 2023 #8 Skrevet 8. april 2023 Vi gir egget på påskeaften:) har alltid fungert greit, men jeg har et barn som aldri har vært veldig opptatt av godteri. 2
LilleMy1989 Skrevet 8. april 2023 #9 Skrevet 8. april 2023 Påskeegg på påskeaften. Ikke forvent at det varer gjennom påsken og ikke etterfyll 😊 Det er en 5åring... altså et LITE barn. De klarer ikke å tenke at de skal spare osv så du forventer nok litt for mye 😊 29 3
Million Skrevet 8. april 2023 #10 Skrevet 8. april 2023 Påskeaften, altså lørdagen, delte vi ut påskeegget til vår sønn. Da spiste han av det lørdag og litt søndag, så ble det lagt vekk og han fikk spise resten lørdagen etter som en del av det vanlige lørdagsgodteriet. Han fikk ikke gå og mumse godteri dagen lang hele påskeuka! 7 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #11 Skrevet 8. april 2023 I deler ut skjærtorsdag og de får selvsagt spise av det når de vil Anonymkode: 19d9d...64e 12 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #12 Skrevet 8. april 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Min 5-åring har skapt seg helt hysterisk flere ganger etter at årets Påskeegg ble delt ut på Skjærtorsdag. Det inneholdt noen små leker og diverse sjokolade og smågodt. Det har vært mas om å få spise fra egget nærmest fra morgen til kveld. Vi oppbevarer det på et utilgjengelig sted på dagtid for å unngå at 5-åringen «beiter» snop hele dagen. Har forklart at det er sånn vi gjør det. Men maset er likevel konstant!!! Nå vurderer vi å neste år å ikke gi påskeegg før tidligst på Påskeaften ettermiddag eller 1.Påskedag! Føler at selv om vi ikke tillater å spise fra egget før etter middag er det sutring og mas hele tiden. Når egget begynner å bli tømt vet jeg også fra i fjor at det kommer enda mer mas. Da om at påskeegget må etterfylles med enda mer godis. Noen andre som kjenner seg igjen i dette? Hvilke regler har dere for utlevering og spising av påskeeggene? Hvilken dag i Påsken deles eggene ut? Reagerer deres barn like negativt? Jeg husker det å få Påskeegg som en veldig koselig tradisjon fra min barndom som jeg hadde lyst å videreføre..Fikk et lite egg som jeg sparte på og spiste litt av gjennom hele påsken. Kan ikke huske at jeg sutret eller maste om mer. Er det bare slik det er i dagens samfunn?? Lik styret med Julekakalenderne? Anonymkode: b7107...352 Det er du, ts, som er den voksne. Det er du som har jobben å lære barnet å regulere følelser. Barne r ikke født med engenregulering - de lærer det gjennom en god barndom (alternativt, lærer det ikke gjennom en dårlig barndom). Barnet «trasser» ikke. Det har ikke lært å regulere følelser. Fordi du ikke har tatt oppgaven på alvor. Og så legger du, for å fullstendig bevise egen inkompetanse - skylden på et 5 år gammelt barn for at det ikke mestrer noe det altså ikke har fått opplæring i! Jeg er så lei av de her trådene med udugelige foreldre. Og jeg er så lei av at andre voksne i trådene forsvarer foreldrenes åpenbare udugelighet med at «de gjør sitt beste». Nei, voksne som ikke gir barn tilstrekkelig opplæring gjør ikke sitt beste, de gjør faktisk ikke engang det absolutte minimum. Og det er faktisk ikke synd på voksne som velger å ikke lære opp egnet barn. Det er kun synd i en part - barnet. At man må lære barn å regulere seg selv er allmennkunnskap. Anonymkode: f3f8c...5d0 23 2 13
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #13 Skrevet 8. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): I deler ut skjærtorsdag og de får selvsagt spise av det når de vil Anonymkode: 19d9d...64e Problemet her er at 5-åringen ofte spiser like før middag og kvelds. Da fortrenger snop vanlig mat og det synes ikke jeg er greit. For å unngå dette har vi innført regel om at egget ikke skal spises av før etter frokost og middag. ts Anonymkode: b7107...352 4
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #14 Skrevet 8. april 2023 Det er en uting å gi gaver og så kreve de tilbake. Anonymkode: 88f31...922 40 6
Boetica Skrevet 8. april 2023 #15 Skrevet 8. april 2023 Enkelte snakker om at det «ikke skal spises godis gjennom hele påskeuka». Da lurer jeg på hvor store egg det er dere gir ungene deres? Kanskje nedskalere litt? 30 13
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #16 Skrevet 8. april 2023 Boetica skrev (Akkurat nå): Enkelte snakker om at det «ikke skal spises godis gjennom hele påskeuka». Da lurer jeg på hvor store egg det er dere gir ungene deres? Kanskje nedskalere litt? Dette er medium størrelse. Barnet er flink å spare på innholdet. Ikke alt spises på en gang og egget var også fylt med noen småleker. ts Anonymkode: b7107...352
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #17 Skrevet 8. april 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Problemet her er at 5-åringen ofte spiser like før middag og kvelds. Da fortrenger snop vanlig mat og det synes ikke jeg er greit. For å unngå dette har vi innført regel om at egget ikke skal spises av før etter frokost og middag. ts Anonymkode: b7107...352 Har du gitt påskeegget før påskeaften kan du ikke ta det bort igjen. Påsken er godteri. Anonymkode: 31227...90c 14 1 3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #18 Skrevet 8. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har du gitt påskeegget før påskeaften kan du ikke ta det bort igjen. Påsken er godteri. Anonymkode: 31227...90c Som nevnt: Jeg sier hun ikke får spise av det før frokost og middag. ts Anonymkode: b7107...352
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #19 Skrevet 8. april 2023 Ehh dere gir egget og så tar det vekk igjen? Hvorfor det? Hvorfor skal ikke barnet ditt få lov til å "småspise og kose seg med egget gjennom påsken" på samme måte som du selv gjorde? Jeg er sjokkert jeg! Gi påskeegg for så å ta det vekk igjen. Det vanlige er vel å få egget på påskeaften og så spise seg daukvalm med en gang og småspise på det som er igjen de siste dagene av påsken? Mulig vi er rare, men sånn gjør vi det. Anonymkode: 16d29...291 33 2 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #20 Skrevet 8. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Som nevnt: Jeg sier hun ikke får spise av det før frokost og middag. ts Anonymkode: b7107...352 Hvorfor ikke? Stakkars. Ikke rart hun før raserianfall når du tar bort lekene fra henne i påskeegget. Anonymkode: 31227...90c 6 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå