Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har vært samboer med en mann i 3 år som tidligere har vært gift med en som styrte økonomien deres i hverdagen (hun var regnskapsfører). Han har lite kunnskap / forståelse for økonomi. Han har pådratt seg så mye gjeld fra han ble skilt til vi møttes at han har søkt om gjeldsordning med tommel opp fra gjeldsrådgiver hos Nav. Han jobber med IT og tjener bra, men har flere store lønnstrekk. Han virker ikke å interessere seg for å rydde opp, og han har stukket hodet i sanden så lenge at han ikke orker å tenke på det. Jeg er ferdig med bachelor i sykepleie nå til sommeren og jobber 80% og er ikke avhengig av han økonomisk nå eller i fremtiden fordi jeg har et klart mål om å kjøpe leilighet som ikke er så langt unna, mangler ca 100 000. Jeg kommer til å kjøpe og han kommer til å betale meg husleie. Jeg kjenner at jeg tar over alle de økonomiske bekymringene hans for økonomien, jeg bekymret meg over gjelden hans på daglig basis og bekymrer meg for fremtiden hans og vår hvis han ikke får gjeldsordning. Han har barn fra før, og jeg vil gjerne ha barn, men ikke før det er en løsning på økonomien hans. Han virker utrolig tafatt, men jeg tror det rett og slett er fordi han ikke har evnen til å rydde opp eller nok kunnskap om økonomi i kombinasjon med at han skyver unna seg ting som er vanskelig. Et typisk eksempel et at jeg siden januar har bedt han sette det som er til overs i slutten av måneden inn på en sparekonto til kreditorer. Da bruker han isteden halvparten av pengene på blomster eller noe fint til meg fordi han vil vise at han setter pris på meg. Så han er både dum og god på samme tid. Samtidig er han den mest fantastiske mannen jeg har møtt på alle områder, og jeg har aldri vært sammen med noen som er så snille, lojal, støttende og god. Jeg vil ikke ikke være sammen med han, men jeg kjenner at jeg nesten kveles av økomiske bekymringer på hans vegne og fremtiden vår..

Anonymkode: c111b...b0d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Har vært samboer med en mann i 3 år som tidligere har vært gift med en som styrte økonomien deres i hverdagen (hun var regnskapsfører). Han har lite kunnskap / forståelse for økonomi. Han har pådratt seg så mye gjeld fra han ble skilt til vi møttes at han har søkt om gjeldsordning med tommel opp fra gjeldsrådgiver hos Nav. Han jobber med IT og tjener bra, men har flere store lønnstrekk. Han virker ikke å interessere seg for å rydde opp, og han har stukket hodet i sanden så lenge at han ikke orker å tenke på det. Jeg er ferdig med bachelor i sykepleie nå til sommeren og jobber 80% og er ikke avhengig av han økonomisk nå eller i fremtiden fordi jeg har et klart mål om å kjøpe leilighet som ikke er så langt unna, mangler ca 100 000. Jeg kommer til å kjøpe og han kommer til å betale meg husleie. Jeg kjenner at jeg tar over alle de økonomiske bekymringene hans for økonomien, jeg bekymret meg over gjelden hans på daglig basis og bekymrer meg for fremtiden hans og vår hvis han ikke får gjeldsordning. Han har barn fra før, og jeg vil gjerne ha barn, men ikke før det er en løsning på økonomien hans. Han virker utrolig tafatt, men jeg tror det rett og slett er fordi han ikke har evnen til å rydde opp eller nok kunnskap om økonomi i kombinasjon med at han skyver unna seg ting som er vanskelig. Et typisk eksempel et at jeg siden januar har bedt han sette det som er til overs i slutten av måneden inn på en sparekonto til kreditorer. Da bruker han isteden halvparten av pengene på blomster eller noe fint til meg fordi han vil vise at han setter pris på meg. Så han er både dum og god på samme tid. Samtidig er han den mest fantastiske mannen jeg har møtt på alle områder, og jeg har aldri vært sammen med noen som er så snille, lojal, støttende og god. Jeg vil ikke ikke være sammen med han, men jeg kjenner at jeg nesten kveles av økomiske bekymringer på hans vegne og fremtiden vår..

Jeg er en person som har fått gjeldsordning etter en tøff skillesmisse og sykdom, og brukte lang tid på å innrømme for meg selv at ting hadde gått til helvete og måtte ta tak. Jeg har også en god jobb og er sammen med en mann som jeg elsker og elsker meg, og det viktigste er faktisk hva du føler for han og hvordan han er med deg. Du kan være verdens rikeste og fortsatt ha det jævlig. Gjeldsordning varer i 5 år og da er han fri igjen og sammen kan dere fortsatt skape en fremtid sammen. Viktigste er at dere er ærlige med hverandre og snakker sammen om situasjonen og at du får vite hele veien hva som skjer. Er nok mange som vil fortelle deg her på KG at du må dumpe han, men man elsker noen og holder sammen gjennom dritten også.

Anonymkode: d8aaa...821

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det jeg hadde bekymret meg mest for er at han skal pådra seg gjeld på nytt igjen. Og at jeg hadde vært nødt til å sitte økonomisk barnevakt resten av livet. Jeg vokste opp fattig, jeg vet hva det vil si å ha dårlig råd. Med andre ord hadde han vært uaktuell som partner i det store og hele for meg personlig. Om du likevel vil inn i et forhold med ham, for guds skyld ha særeie; kontrakt, advokat, the whole nine yards. 

Anonymkode: a7987...2ac

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Når sant skal sies, håper jeg ikke en mann som du beskriver får gjeldsordning. Han verken vil eller kan løse sine egne problemer, og dersom han får gjeldsordning kommer det ikke til å ta lang tid før han på nytt har skakkjørt økonomien når alt er overstått. Du skriver han er dum og god på samme tid, men så voldsomt dum kan han da ikke være når han jobber med IT og tjener bra. Blomstene gir han til deg for å manipulere deg, og det virker.

Anonymkode: 546b1...2c9

• Liker 5
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Når sant skal sies, håper jeg ikke en mann som du beskriver får gjeldsordning. Han verken vil eller kan løse sine egne problemer, og dersom han får gjeldsordning kommer det ikke til å ta lang tid før han på nytt har skakkjørt økonomien når alt er overstått. Du skriver han er dum og god på samme tid, men så voldsomt dum kan han da ikke være når han jobber med IT og tjener bra. Blomstene gir han til deg for å manipulere deg, og det virker.

Tror ikke du har helt rett her. Å jobbe som programmerer innenfor en «nerdebransje»  er ikke det samme som å ha god peiling på privatøkonomi. Både foreldrene hans og begge søsknene hans er rotete økomisk, og han har aldri lært seg det. Jeg tror det rett og slett skorter på kunnskap i kombinasjon med en unnvikende personlighet når ting blir vanskelig. Det er jo nettopp disse som får innvilget gjeldsordning, da det veldig ofte er mangel på kunnskap (ta opp forbrukslån og ikke skjønne konseptet renter) som får folk til å havne i økonomisk uføre. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg levde noen år med en som hadde god inntekt, men null peiling på økonomi. Da vi kjøpte fryser, kom han hjem med poser fulle av reinsdyrkjøtt osv. Vi måtte jo ha noe godt i fryseren. Vet ikke hva slikt kjøtt koster i dag, men den gang var det luksusmat.

Han gjorde også det samme som din samboer, kjøpte blomster og totalt unødvendige og altfor dyre gaver. Ikke bare til meg, men til mine foreldre.

En dag fant jeg en hel bunke med ubetalte regninger gjemt i klesskapet hans. Jeg kan fortsatt se den bunken for meg og føle fortvilelsen over de enorme summene. Jeg hjalp han med å betale ned, og så dessverre ikke så mye til pengene mine, for han hadde ikke økonomisk styring til å betale tilbake.

Etter tre år hadde jeg fått nok, og vi flyttet fra hverandre. 

Han var også verdens snilleste mann. Men snillhet hjelper ikke når han blir som et barn som må passes på i forhold til bruk av penger. Det blir bare slitsomt og ikke noe likeverdig forhold.

Så enten må han virkelig få orden på tingene, ha fast trekk til kreditorkontoen samme dag som lønn kommer inn. Og lære seg å leve på ukesbudsjett som han klarer å holde, og betale alle faktura innen forfall, forstå at ferie betyr å sette penger til side osv. Ellers går det ikke dessverre. Uansett hvor snill han måtte være.

Anonymkode: bd652...5e2

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Herregud!!!! Hva er det med folk?? Skal absolutt alt tolkes negativt? Kan ikke han gi henne blomster engang uten at det er å manipulere? Er det så jævla mange fucka folk her som har opplevd så mye dritt at de drar all sin bagasje på andre? Ja han er en idiot med økonomien og bør ta større ansvar, men betyr ikke at han ikke faktisk elsker henne eller manipulerer henne med å gi henne blomster. Må være så vondt å være så kald og mistroisk hele tiden

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Herregud!!!! Hva er det med folk?? Skal absolutt alt tolkes negativt? Kan ikke han gi henne blomster engang uten at det er å manipulere? Er det så jævla mange fucka folk her som har opplevd så mye dritt at de drar all sin bagasje på andre? Ja han er en idiot med økonomien og bør ta større ansvar, men betyr ikke at han ikke faktisk elsker henne eller manipulerer henne med å gi henne blomster. Må være så vondt å være så kald og mistroisk hele tiden

For all del, du får tro hva du vil. Men om man har respekt for partneren, legger man opp til samarbeid uten å kjøre egoløp.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

En offentlig gjeldsordning fungerer bra for å hjelpe personer som har pådratt seg så mye gjeld at de aldri vil komme ut av det på egen hånd. Dette kan innvilges når gjelda er blitt for stor til å kunne betjenes med de inntektene man kan klare å skaffe. Da lever man på et superstramt budsjett satt opp av Namsmannen og betaler så mye gjeld man klarer i fem år, og det som er igjen av gjeld etter dette, blir slettet.

Dette er en fin nødhjelp til de som har kommet veldig galt ut, enten det er selvforskyldt, eller at de har vært uheldige med arbeid, firma eller på annen måte havnet uforskyldt i situasjonen.

Der hvor det er selvforskyldt ved at vedkommende rett og slett ikke klarer å styre penger, vil ikke en gjeldsordning være nok. Da trenger man hjelp også etterpå, ellers kan man lett ende opp i samme uføret på nytt. 

Jeg synes ikke du skal gi opp mannen du elsker på grunn av økonomisk rot, men du må engasjere deg og hjelpe ham. Dette begynner med å prate sammen og være helt ærlige med hverandre, hvilket det høres ut som dere allerede jobber med. Første mål må være at han innser at han har et problem, og at han trenger hjelp. Så må dere vurdere om det er nok at du hjelper ham, eller om dere bør søke hjelp utenfra. 

Jeg har selv hatt stor glede av programserien "Luksusfellen" på TV3. Her er det mye å lære om god og dårlig disponering av penger. Kanskje dere kan se noen episoder sammen og diskutere det som skjer i programmet. Kanskje skal dere også prøve å lage et "mini-luksusfellen" for dere selv, hvor dere tar for dere kontoutskrifter og pengebruk, samt får oversikt over gjeld og lager et budsjett for hvordan det er nå, og hvordan det burde være.

Noen ganger har Bibelen et visdomsord på lager, uavhengig av om man er religiøs eller ikke, og her er et av dem: Kjærligheten utholder alt, tror alt, håper alt, tåler alt. 

Lykke til! Alt ordner seg til slutt, men kanskje ikke helt av seg selv.... 🙂 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Økonomi er ikke komplisert i det hele tatt, det er enkel pluss og minus. Og det klarer han ikke å forstå, ei heller «konseptet renter»? Da er han faktisk så korka dum at han hadde vært totalt uinteressant som partner for meg. Samme hvor «snill» han er. Men du - er man egentlig snill når man kjøper blomster for andres penger? Det er jo noen som lider når han ikke betaler lånene sine.

Dette kommer selvsagt aldri til å bli bedre. Det vet du jo selv. Dere vil ikke kunne kjøpe dere hus sammen, spare til felles barn osv.  Men du går jo inn i dette med åpne øyne og kan derfor ikke klage senere.

Anonymkode: 23334...0e5

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Tror ikke du har helt rett her. Å jobbe som programmerer innenfor en «nerdebransje»  er ikke det samme som å ha god peiling på privatøkonomi. Både foreldrene hans og begge søsknene hans er rotete økomisk, og han har aldri lært seg det. Jeg tror det rett og slett skorter på kunnskap i kombinasjon med en unnvikende personlighet når ting blir vanskelig. Det er jo nettopp disse som får innvilget gjeldsordning, da det veldig ofte er mangel på kunnskap (ta opp forbrukslån og ikke skjønne konseptet renter) som får folk til å havne i økonomisk uføre. 

Men et visst intelligensnivå har fyren, han har klart å komme seg gjennom en (vil jeg anta) krevende utdannelse og burde være i stand til å forstå at om han gjør A fører det til B. Handlinger fører til konsekvenser.
Den unnvikende personligheten du nevner er nok et større problem enn at han ikke forstår hvordan ting henger sammen, for det gjør han innerst inne. Det både kan og vil bli et problem dersom han ikke etter endt gjeldsordning selv har innsett at han må ta i et tak for å få ting til å fungere.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
aksase skrev (1 minutt siden):

En offentlig gjeldsordning fungerer bra for å hjelpe personer som har pådratt seg så mye gjeld at de aldri vil komme ut av det på egen hånd. Dette kan innvilges når gjelda er blitt for stor til å kunne betjenes med de inntektene man kan klare å skaffe. Da lever man på et superstramt budsjett satt opp av Namsmannen og betaler så mye gjeld man klarer i fem år, og det som er igjen av gjeld etter dette, blir slettet.

Dette er en fin nødhjelp til de som har kommet veldig galt ut, enten det er selvforskyldt, eller at de har vært uheldige med arbeid, firma eller på annen måte havnet uforskyldt i situasjonen.

Der hvor det er selvforskyldt ved at vedkommende rett og slett ikke klarer å styre penger, vil ikke en gjeldsordning være nok. Da trenger man hjelp også etterpå, ellers kan man lett ende opp i samme uføret på nytt. 

Jeg synes ikke du skal gi opp mannen du elsker på grunn av økonomisk rot, men du må engasjere deg og hjelpe ham. Dette begynner med å prate sammen og være helt ærlige med hverandre, hvilket det høres ut som dere allerede jobber med. Første mål må være at han innser at han har et problem, og at han trenger hjelp. Så må dere vurdere om det er nok at du hjelper ham, eller om dere bør søke hjelp utenfra. 

Jeg har selv hatt stor glede av programserien "Luksusfellen" på TV3. Her er det mye å lære om god og dårlig disponering av penger. Kanskje dere kan se noen episoder sammen og diskutere det som skjer i programmet. Kanskje skal dere også prøve å lage et "mini-luksusfellen" for dere selv, hvor dere tar for dere kontoutskrifter og pengebruk, samt får oversikt over gjeld og lager et budsjett for hvordan det er nå, og hvordan det burde være.

Noen ganger har Bibelen et visdomsord på lager, uavhengig av om man er religiøs eller ikke, og her er et av dem: Kjærligheten utholder alt, tror alt, håper alt, tåler alt. 

Lykke til! Alt ordner seg til slutt, men kanskje ikke helt av seg selv.... 🙂 

Takk for svar. Namsmannen regnet ut at det vil ta ca 74 år å nedbetale gjelden med de pengene han har til rådighet hver måned, og det var visst godkjent innenfor den gjeldsordnings-formelen de bruker. Men jeg er usikker på om han vil få det unnvilget da mye av gjelden er relativt ny..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Økonomi er ikke komplisert i det hele tatt, det er enkel pluss og minus. Og det klarer han ikke å forstå, ei heller «konseptet renter»? Da er han faktisk så korka dum at han hadde vært totalt uinteressant som partner for meg. Samme hvor «snill» han er. Men du - er man egentlig snill når man kjøper blomster for andres penger? Det er jo noen som lider når han ikke betaler lånene sine.

Dette kommer selvsagt aldri til å bli bedre. Det vet du jo selv. Dere vil ikke kunne kjøpe dere hus sammen, spare til felles barn osv.  Men du går jo inn i dette med åpne øyne og kan derfor ikke klage senere.

Du mener sikkert at folk med dysleksi og dyskalkuli ikke har problemer med økonomi heller?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var gift med en uten økonomisk styring og hadde ALDRI gått gjennom det helvetet en gang til. 

Anonymkode: 9c82c...3f8

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Takk for svar. Namsmannen regnet ut at det vil ta ca 74 år å nedbetale gjelden med de pengene han har til rådighet hver måned, og det var visst godkjent innenfor den gjeldsordnings-formelen de bruker. Men jeg er usikker på om han vil få det unnvilget da mye av gjelden er relativt ny..

Skjønner. Blir det ikke godkjent, bør dere allikevel ta tak i dette selv, og så kan han søke på nytt om 2-3 år. Da vil det kanskje gå gjennom, forutsatt at han ikke har tatt opp enda mer ny gjeld i den perioden. Viktig å stoppe alt av nytt opptak av gjeld og kreditt med en gang og vise at man vil få det til, men ikke kan klare det uten hjelp. Å samle lån og kreditter i nye og større lån(refinansiere) er også å regne som nye lån, så IKKE gjør det. Sjekk i hvert fall ut med Namsmannen før slikt gjøres. Fokuser heller på å bli kvitt flest mulig av småkravene han har, hvis det er noen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva sier han dersom du stiller krav til ham, dersom du gjør det? F.eks at du skal åpne og betale felles regninger fra felles konto e.l.?
Lar han deg få tilgang til regningene, eller gjemmer han dem? Får du lov til å kontakte kreditorene hans, og setter han i så fall pris på hjelpen han får?

Du må være forberedt og løsningsorientert. Får du lov til å hjelpe ham med å styre privatøkonomien og du ikke sliter deg ut på det, er det flott. Om du ikke kan/vil kan ta på deg den oppgaven, kan offentlig økonomisk verge være et alternativ. Dere kan endog søke om å få deg oppnevnt som hans verge, om det er ønsket fra dere. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du mener sikkert at folk med dysleksi og dyskalkuli ikke har problemer med økonomi heller?

He he, ja dette slår aldri feil! Alltid skal noen komme trekkende med særtilfeller. Hva med blinde, de kan jo ikke kjøre bil, mener du at de skal kjøre til fotballtrening også hæææææ?

TS sier ikke noe om at kjæresten har noe av dette. Hvis han er IT-ingeniør så kan han nok både lese og regne.

Har man et handikap som dyskalkuli så må man jo legge opp livet etter det da. Faste trekk av konto, en fast sum til forbruk, ikke ta opp lån. Hvis ikke så må jo TS og andre som vil være sammen med disse belage seg på et liv med konstante bekymringer. Vær så god.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Men jeg er usikker på om han vil få det unnvilget da mye av gjelden er relativt ny..

Relativt ny ja. 

Her er svaret ditt. Dette blir ikke bedre. 

Du vil måtte passe på. Og får dere barn blir du eneforsørger. Ferier, klær til barnet, barnehage og sfo blir dine utgifter. 

Ikke vær en idiot. Du du vil få dårligere økonomi selv av dette. Du vil få husleie og ingenting annet av han 

Anonymkode: 90873...307

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva sier han dersom du stiller krav til ham, dersom du gjør det? F.eks at du skal åpne og betale felles regninger fra felles konto e.l.?
Lar han deg få tilgang til regningene, eller gjemmer han dem? Får du lov til å kontakte kreditorene hans, og setter han i så fall pris på hjelpen han får?

Du må være forberedt og løsningsorientert. Får du lov til å hjelpe ham med å styre privatøkonomien og du ikke sliter deg ut på det, er det flott. Om du ikke kan/vil kan ta på deg den oppgaven, kan offentlig økonomisk verge være et alternativ. Dere kan endog søke om å få deg oppnevnt som hans verge, om det er ønsket fra dere. 

Jeg har full tilgang til kontoen hans, Digipost osv. Åpner brev når det kommer i posten og har 100 prosent oversikt over all gjeld. Han blir veldig takknemlig for at jeg hjelper han, for han ante ikke hvor han skulle begynne. Digipost hadde han ikke vært inne på på flere år og han visste ikke hvordan man skulle svare på en utleggsforetning. Når han får lønn går det automatisk x kroner over til meg og jeg betaler faste utgifter for oss av disse. Så ja; jeg har fullstendig oversikt men det mangler liksom litt stå-på-vilje fra han og det meste er på mitt initiativ.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Relativt ny ja. 

Her er svaret ditt. Dette blir ikke bedre. 

Du vil måtte passe på. Og får dere barn blir du eneforsørger. Ferier, klær til barnet, barnehage og sfo blir dine utgifter. 

Ikke vær en idiot. Du du vil få dårligere økonomi selv av dette. Du vil få husleie og ingenting annet av han 

Anonymkode: 90873...307

Altså ny som i ikke eldre enn 5-6 år, gjelden kom fra da han ble skilt. Han har ikke pådratt seg ny gjeld på 3 år mens vi har vært sammen og bruker knapt penger på seg selv. Han har ikke sløst på bil, klær og de typiske tingene, men vært dum og tatt opp forbrukslån med skyhøye renter for å betale husleie, strøm, mat osv. Siden han ikke svarte på utleggsforretninger fikk han et lønnstrekk på 20 000 og løste dette med et nytt forbrukslån uten å tenke på renter osv osv. Før han ble skilt hadde han vært gjeldsfri hele livet annet enn billån.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...