Gå til innhold

Erfaring med behandling fra TOO-teamet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har vært hos TOO-teamet? Hjelper det for oss med traumer, eller er det mest for de med tannlegeskrekk? 
Slik jeg forstår det så må man til psykolog hos dem først. Hvordan er det? Hva slags behandling er det? Hvordan er tannlegebehandlingen? Får man det kombinert med psykolog? 

Har man større sjanse for å få plass hvis man får henvisning fra fastlege eller tannlege? Står på nettsiden at man kan søke selv også, men vet ikke om det er som DPS at man kan få avslag. 

Anonymkode: 5e814...d67

AnonymBruker
Skrevet

Det er eksponeringstrening der tannlege og psykolog er i rommet. Jeg opplevde ikke at det hjalp. Jeg avsluttet behandlingen. Hvor i landet holder du til? Anbefaler ikke Agder.

Anonymkode: 10f52...f92

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg holder på med behandlingen hos Too-teamet. Søkte selv, og ble tatt inn til vurdering etter ca 1 års ventetid. De to første gangene var kun med psykolog for å kartlegge og vurdere om jeg var en kandidat. Deretter begynte behandling med tannlege hvor psykolog var med. Én gang i uka i noen måneder. Når de vurderte meg klar, ble jeg overført til en annen tannlege som også jobber i teamet, men da uten psykolog til stede. Også her går jeg én gang i uka. Har nå holdt på siden september og mitt behandlingsbehov er ferdig, men jeg går likevel, for å fortsette eksponeringsterapien.

Jeg har tannlegeskrekk pga traumer hos tannlege som barn. Jeg har blitt utrolig mye bedre. Kan fremdeles bryte sammen i stolen, kroppen lever sitt eget liv og traumene er lagret selv om jeg vet jeg ikke er utsatt for fare. Jeg har jobbet intenst og hardt gjennom denne perioden, jobbet med å tørre å være i det. Tidligere tannbehandling før dette har jeg veldig få aktive minnet fra, da jeg har rømt inn i meg selv og koblet av hjernen. 

Jeg anbefaler deg å søke, da dette har virkelig hjulpet meg.

Anonymkode: 32d95...1d7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det hjalp ikke meg. Like smertefullt med tannbehandlingen. Ble ikke mindre vondt etter too-team behandling. 

Anonymkode: 43e36...e3f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Noen som har vært hos TOO-teamet? Hjelper det for oss med traumer, eller er det mest for de med tannlegeskrekk? 
Slik jeg forstår det så må man til psykolog hos dem først. Hvordan er det? Hva slags behandling er det? Hvordan er tannlegebehandlingen? Får man det kombinert med psykolog? 

Har man større sjanse for å få plass hvis man får henvisning fra fastlege eller tannlege? Står på nettsiden at man kan søke selv også, men vet ikke om det er som DPS at man kan få avslag. 

Hva mener du med kun traumer? Du må jo selvsagt være redd for tannlege/tannlegebehandling også.

Anonymkode: 18f46...82f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ferdig med behandling der nå. Jeg tok selv kontakt med de, og fikk time ca 1 år etterpå. Jeg har store traumer, som gjør tannlegebesøk svært vanskelig. Hadde ikke vært hos tannlege på 20 år, da jeg gikk dit. Jeg kunne virkelig ikke vært mer fornøyd, de tok hele tiden veldig godt hensyn til meg, gjorde alt i mitt tempo, jeg følte meg aldri presset til noe. I starten gikk jeg der hver uke, så blir det gradvis litt mer sjeldent. Brukte vel 2 år totalt der. Og min tannlegeskrekk, har blitt veldig mye bedre.

Anonymkode: b7e02...aa2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jo man kan få avslag. Oppfyller man ikke kriteriene så får man selvsagt ikke plass.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hva mener du med kun traumer? Du må jo selvsagt være redd for tannlege/tannlegebehandling også.

Jeg har ikke brukt ordene "kun traumer". Hva mener du at jeg mente? At jeg skal til TOO fordi jeg har traumer, men ikke har problemer med å håndtere tannlegebehandling?

Det jeg snakker om er at det er forskjell på traumer som i grove overgrep i barndommen og tannlegeskrekk (med og uten dårlige erfaringer i tannlegestolen). Tannlegeskrekk kan kureres med angstbehandling og eksponeringsterapi. Traumer krever traumebehandling. Tannlegeskrekk er raskere og lettere og behandlere, jeg er redd for å være for syk for TOO. Har blitt avsluttet hos to tannlege spesialister tidligere (men de hadde ikke psykologhjelp eller angstbehandling i behandlingsopplegget) og ble begge gangene vurdert til å være for syk for tannbehandling grunnet traumer. Det var også veldig mye snakk om dårlig tid, under 10 timer før de ga meg opp. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det hjalp ikke meg. Like smertefullt med tannbehandlingen. Ble ikke mindre vondt etter too-team behandling. 

Det finnes bedøvelse. Og jo, den virker på absolutt alle.

Anonymkode: 0528a...72d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jeg har ikke brukt ordene "kun traumer". Hva mener du at jeg mente? At jeg skal til TOO fordi jeg har traumer, men ikke har problemer med å håndtere tannlegebehandling?

Det jeg snakker om er at det er forskjell på traumer som i grove overgrep i barndommen og tannlegeskrekk (med og uten dårlige erfaringer i tannlegestolen). Tannlegeskrekk kan kureres med angstbehandling og eksponeringsterapi. Traumer krever traumebehandling. Tannlegeskrekk er raskere og lettere og behandlere, jeg er redd for å være for syk for TOO. Har blitt avsluttet hos to tannlege spesialister tidligere (men de hadde ikke psykologhjelp eller angstbehandling i behandlingsopplegget) og ble begge gangene vurdert til å være for syk for tannbehandling grunnet traumer. Det var også veldig mye snakk om dårlig tid, under 10 timer før de ga meg opp. 

TS

Har du gått i traume behandling hos psykolog?

Jeg er hun som svarte tidligere, har og opplevd grovt misbruk i barndommen, noe som var grunnen til tannlege skrekken. Men jeg gikk i traume behandling i 1,5 år, før jeg startet med TOO behandlingen. 

Men første time er bare med en psykolog, så de vil nok raskt kunne vurdere om de kan behandle deg eller ikke. Og de sa de fleste som kom inn der, var utsatt for overgrep. Så jeg tror det er en veldig vanlig problematikk for de. 

Og jeg er virkelig fornøyd, de var virkelig tålmodige, og det det i mitt tempo.

Anonymkode: b7e02...aa2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS

Sa jeg at du brukte det ordet? Nei. Og spørsmålet mitt var helt legitimt. Og om du tror det er så lett å kurere onodontofobi må du tror om igjen. Og ja jeg har massive traumer med meg i bagasjen,så vet alt om det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det finnes bedøvelse. Og jo, den virker på absolutt alle.

Anonymkode: 0528a...72d

Nei! Jeg var så bedøvet at jeg fikk ikke mere bedøvelse av tannlegen. Jeg slo med hendene i smerter da det skulle borres et hull. Tannlegen stoppet tannbehandlingen. Å sa jeg var narkose pasient. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...