AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #1 Skrevet 8. april 2023 Jeg sikter til det engelske uttrykket "retirement" som er noe annet enn pensjonspenger. Det er merkelig at denne ideen om pensjon har fått så stor utbredelse og har bestått så lenge. Det er egentlig et helt idiotisk sosialt eksperiment som matematisk er umulig å opprettholde. Hvorfor i alle dager skal en frisk og rask 70-åring plutselig stoppe å jobbe? Fordi han har lyst til å nyte livet med reiser og fritidsinteresser? Vel, da får han betale for det selv. Det er ikke noe samfunnet bør legge seg opp i og finansiere. Alle bør jobbe til de ikke kan jobbe mer. Når du ikke kan jobbe mer, enten fordi du er blitt for skrøpelig i en alder av 90 eller fordi du er syk i alder av 70 eller fordi du har blitt lam i en alder av 30 spiller ingen rolle. Kan du ikke jobbe av forskjellige grunner så skal du få uføretrygd. Alle andre skal fortsette å jobbe til de ikke kan jobbe mer. Hvilken alder den enkelte ikke lenger kan jobbe er helt individuelt og er heller ikke relevant. Land etter land havner i demografiske og økonomiske kriser eller kommer til det. Og alt på grunn av denne tullete ideen om pensjon, som ingen tør å sette spørsmålstegn ved. Vi må avskaffe pensjon. Uføretrygd holder i massevis, Anonymkode: cd9a2...ee3 2 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #3 Skrevet 8. april 2023 Man betaler jo for det selv? Anonymkode: 6c05f...9c8 13
Maskinfører Skrevet 8. april 2023 #4 Skrevet 8. april 2023 Da syns jeg du skal melde deg gjerne inn MDG for da kommer dere aldri til makta 🙂 for tror nesten du er den eneste i dette landet som er imot pensjon 🙂 3 1 3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #5 Skrevet 8. april 2023 Enig. Pensjon er som sommer- og vintertid. Det gav kanskje mening da det ble innført. Men det gir ikke mening lenger og burde blitt avskaffet. Hvorfor har man uføretrygd? For å sikre de som ikke kan jobbe en inntekt Hvorfor har man pensjon? For å sikre de som ikke kan jobbe en inntekt. To ordninger som dekker det samme. Hvor den første til og med omfavner så bredt at selv de som kan jobbe blir dratt med i dragsuget. Anonymkode: 2b580...6df 3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #6 Skrevet 8. april 2023 Nei, takk og pris for at pensjon finns, så kan man trekke seg tilbake i stedet for å jobbe til man blir ufør. I mange fysiske yrker greier man ikke å jobbe til man er 65 engang. Så vi må få lavere pensjon i stedet, bedre og mer verdig . Anonymkode: af769...214 4 1
Fighter83 Skrevet 8. april 2023 #7 Skrevet 8. april 2023 Så hva skjer med de som kognitivt ikke er så sterke eller at de er så syke i sin alderdom at de ikke kan ivareta sin egen økonomi? Er en veldig god grunn til at staten har laget dette systemet. Det er for å slippe stor fattigdom blant de "svakere" og at de har en verdig alderdom med fast inntekt også etter at de ikke klarer å yte mer. Jeg er derimot enig i at å bli pensjonist ikke er det samme som at man melder seg helt ut av å bidra i samfunnet. Man bør faktisk engasjere seg i dugnadsarbeid som frivillighet i ulike foreninger, bidra ved å styrke familien sin eller nærmiljøet ved behov. Kan jo absolutt ta seg tid til å reise på ferie imellom alt man driver med men man bør absolutt gi mer til samfunnet på frivillig basis som pensjonist. Det holder hodet mer på plass over tid, man blir ikke like isolert og man opprettholder en bedre fysisk og psykisk helse. Vinn vinn for alle 🤗 4 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #8 Skrevet 8. april 2023 I praksis er det litt sånn allerede, siden summen man får ubetalt i pensjon avhenger så mye av når man begynner å ta ut pensjon. Jeg tenker heller man bør slutte med tullete ting som at man kan få AFP OG fortsette å jobbe! Og særaldersgrenser. Greit nok at man ikke kan være ballettdanser lenger når man er 40, men det er jo ikke som at man ikke kan ha andre jobber. Er man politi og det begynner å bli tøft å jobbe «ute i felt», så har man sikkert masse å bidra med i diverse kontorstillinger i politiet. Samme med sykepleier også - er det for tøft å jobbe i pleien, kan man bli omplassert i andre stillinger, kanskje opplæring, hvor man kan lære bort alt det man kan til nyutdannede, det er jo gull med lang erfaring. Anonymkode: b09c2...db7 2 1
Ingar-André Skrevet 8. april 2023 #9 Skrevet 8. april 2023 Følger denne. Må ha leselektyre til kvelds 3 1
Sana04 Skrevet 8. april 2023 #10 Skrevet 8. april 2023 (endret) Fordi allmuen kommer til å gjøre opprør hvis de fjerner pensjonsordningene slik som i Frankrike Endret 8. april 2023 av Sana04
sproffen Skrevet 8. april 2023 #11 Skrevet 8. april 2023 Ja da får man jo de pengene og kan spare selv 🤷♂️ går jo en sum til pensjonsparing fra lønna mi hver måned, så hvis ordningen fjernes skulle jo jeg hatt de pengene selv og kunne satt av til sparing. Så spiller jo egentlig ikke så stor rolle, men for min del syns jeg det er helt greit at staten styrer med det og ikke jeg 😅 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #12 Skrevet 8. april 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): I praksis er det litt sånn allerede, siden summen man får ubetalt i pensjon avhenger så mye av når man begynner å ta ut pensjon. Jeg tenker heller man bør slutte med tullete ting som at man kan få AFP OG fortsette å jobbe! Og særaldersgrenser. Greit nok at man ikke kan være ballettdanser lenger når man er 40, men det er jo ikke som at man ikke kan ha andre jobber. Er man politi og det begynner å bli tøft å jobbe «ute i felt», så har man sikkert masse å bidra med i diverse kontorstillinger i politiet. Samme med sykepleier også - er det for tøft å jobbe i pleien, kan man bli omplassert i andre stillinger, kanskje opplæring, hvor man kan lære bort alt det man kan til nyutdannede, det er jo gull med lang erfaring. Anonymkode: b09c2...db7 Og stillinger står bare å venter på personer om er velvoksne da? De gjør ikke det vet du, i dagens samfunn ansetter de helst unge folk. Anonymkode: af769...214 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #13 Skrevet 8. april 2023 Jeg representere arbeidsgiver og er veldig glad for at folk må gå når de er 70. De aller, aller fleste henger ganske dårlig med når de er 70. Så hvem tenker du skal vurdere om de bør jobbe mer eller pensjonere seg? Skal folk få vurdere det selv? Eller skal deres leder vurdere det? Det er nemlig sånn at mange har en tendens til å overvurdere seg selv. Og det er også mange som gjerne vil jobbe for det sosiale, men ikke er i stand til å yte så mye lenger. Tenker du at de fortsatt skal få jobbe og motta lønn selv om de ikke klarer å yte en ordentlig innsats lenger? Synes du kollegaene skal ta støyten? Eller tenker du at man skal krangle med sin leder om man fortsatt er god nok? Jeg har sett mange 70-åringer hos oss. De fleste burde definitivt pensjonere seg. Det finnes et og annet unntak. Men det er unntak, og ikke poenget her. Kanskje burde det være overgangsordninger, for se som fortsatt har noe å bidra med i samfunnet, men ikke kan fylle en ordinær stilling. Men det kan ikke overlates til den enkelte arbeidsgiver. Anonymkode: b0b56...186 5 7
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #14 Skrevet 8. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg sikter til det engelske uttrykket "retirement" som er noe annet enn pensjonspenger. Det er merkelig at denne ideen om pensjon har fått så stor utbredelse og har bestått så lenge. Det er egentlig et helt idiotisk sosialt eksperiment som matematisk er umulig å opprettholde. Hvorfor i alle dager skal en frisk og rask 70-åring plutselig stoppe å jobbe? Fordi han har lyst til å nyte livet med reiser og fritidsinteresser? Vel, da får han betale for det selv. Det er ikke noe samfunnet bør legge seg opp i og finansiere. Alle bør jobbe til de ikke kan jobbe mer. Når du ikke kan jobbe mer, enten fordi du er blitt for skrøpelig i en alder av 90 eller fordi du er syk i alder av 70 eller fordi du har blitt lam i en alder av 30 spiller ingen rolle. Kan du ikke jobbe av forskjellige grunner så skal du få uføretrygd. Alle andre skal fortsette å jobbe til de ikke kan jobbe mer. Hvilken alder den enkelte ikke lenger kan jobbe er helt individuelt og er heller ikke relevant. Land etter land havner i demografiske og økonomiske kriser eller kommer til det. Og alt på grunn av denne tullete ideen om pensjon, som ingen tør å sette spørsmålstegn ved. Vi må avskaffe pensjon. Uføretrygd holder i massevis, Anonymkode: cd9a2...ee3 La meg gjette. Du er uføretrygdet og er redd for å miste den og få pensjon istedenfor når den tid kommer. Anonymkode: 40635...0da 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #15 Skrevet 8. april 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): La meg gjette. Du er uføretrygdet og er redd for å miste den og få pensjon istedenfor når den tid kommer. Anonymkode: 40635...0da Minstepensjon her i kommunen gir litt mer utbetalt enn minstesats uføretrygd. Ingen skatt, de får bostøtte og masse andre støtteordninger. Anonymkode: a2235...2c7 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #16 Skrevet 8. april 2023 Da vil jeg gjerne pensjonere meg nå jeg, og få trygd, i en alder av 30. Jeg klarer ikke jobbe lenger 🙃 Anonymkode: 11627...4cb 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #17 Skrevet 8. april 2023 En bieffekt av dette vil jo være at arbeidslivet vil være preget av mye eldre mennesker, og at det vil være svært få/ca. ingen ledige stillinger til nyutdannede. Dette har en vel sett tildels i Spania og Italia etter finanskrisen, med voksne (33-åringer) høyt utdannede som fortsatt bor hjemme hos foreldre, og ikke får seg jobb, mens 70-åringer opptar stillinger: https://e24.no/norsk-oekonomi/i/wPnwlA/advarer-mot-italiensk-hjerneflukt Arbeidslivet ville nok stagnert ganske heftig. Anonymkode: cd5d9...af2 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #18 Skrevet 8. april 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg sikter til det engelske uttrykket "retirement" som er noe annet enn pensjonspenger. Det er merkelig at denne ideen om pensjon har fått så stor utbredelse og har bestått så lenge. Det er egentlig et helt idiotisk sosialt eksperiment som matematisk er umulig å opprettholde. Hvorfor i alle dager skal en frisk og rask 70-åring plutselig stoppe å jobbe? Fordi han har lyst til å nyte livet med reiser og fritidsinteresser? Vel, da får han betale for det selv. Det er ikke noe samfunnet bør legge seg opp i og finansiere. Alle bør jobbe til de ikke kan jobbe mer. Når du ikke kan jobbe mer, enten fordi du er blitt for skrøpelig i en alder av 90 eller fordi du er syk i alder av 70 eller fordi du har blitt lam i en alder av 30 spiller ingen rolle. Kan du ikke jobbe av forskjellige grunner så skal du få uføretrygd. Alle andre skal fortsette å jobbe til de ikke kan jobbe mer. Hvilken alder den enkelte ikke lenger kan jobbe er helt individuelt og er heller ikke relevant. Land etter land havner i demografiske og økonomiske kriser eller kommer til det. Og alt på grunn av denne tullete ideen om pensjon, som ingen tør å sette spørsmålstegn ved. Vi må avskaffe pensjon. Uføretrygd holder i massevis, Anonymkode: cd9a2...ee3 Overhodet ikke. Noen år før en går i grava bør alle få. Betaler gjerne av min skatt til det. Anonymkode: 078f2...d12 1
Hareena Skrevet 8. april 2023 #19 Skrevet 8. april 2023 Sana04 skrev (49 minutter siden): Fordi allmuen kommer til å gjøre opprør hvis de fjerner pensjonsordningene slik som i Frankrike Ja, i Frankrike gjør jo unge mennesker opprør fordi styresmaktene mener det ikke er bærekraftig å bruke store deler av fellesmidlene til å betale fullt arbeidsføre folk for å gjøre ingen ting.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #20 Skrevet 8. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Og stillinger står bare å venter på personer om er velvoksne da? De gjør ikke det vet du, i dagens samfunn ansetter de helst unge folk. Anonymkode: af769...214 Leste du innlegget mitt? For for eksempel sykepleiere og politi er jo dette noe som kan løses hos nåværende (offentlige) arbeidsgiver. Man må se ressursene disse eldre arbeidstakerne har og er. Kan ikke si at folk må jobbe lengre hvis man ikke faktisk lar dem jobbe, og ikke tilbyr dem stillinger de kan stå i. Anonymkode: b09c2...db7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå