Gå til innhold

Hva avgjør om man dyrker til 2/3-dagers eller blasto?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når vi har gjennomgått ICSI nå to runder offentlig så har de bare dyrket frem de befruktede eggene til 2-dagers. Jeg får ikke svar på hva som gjør at de ikke dyrker frem til blasto hos oss, de sier bare at det er en individuell vurdering. Noe som ikke er spesielt opplysende...

Så da spør jeg her, vet noen hva som avgjør om de befruktede eggene blir dyrket til 2/3-dagers eller blasto?

Anonymkode: a68e9...892

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eneste jeg fikk beskjed om var at de eggene som skulle på frys ville de utvikle til blasto for å se mest mulig av utviklingen på dem før de frøs de fordi de virket å være av samme kvalitet. Så de ville se det ann..  På fersk forsøk satt de inn 2 dagers, men resten ble dyrket til 5 dager før de frøs dem ned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen vi gikk til (privat klinikk i Norge) snakket også om at det er uenighet i fagmiljøet. Det var ikke sånn at studier viste at 2-dagers eller blastocyst var entydig og klart best. Og han sa også at en måtte vurdere i hvert enkelt tilfelle, men ulike leger/klinikker ville noe velge ulikt i enkelttilfeller også. 

Vi satte inn todagersegg fordi vi fikk ut få egg, og fikk få embryo som ikke hadde topp kvalitet. De mente det kunne være litt større sjanse for at de utviklet seg godt i livmoren framfor på lab'en, så det var om å gjøre å sette inn så fort som mulig. 

Anonymkode: 2a14f...b05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Porsgrunn tror jeg de bare setter inn blasto. Det stod på arket jeg fikk før de i  det hele tatt tok ut egg at jeg skulle komme tilbake 5 dager etter uttak for å sette inn igjen 

Anonymkode: f118d...020

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Embryoet har det best i livmoren, var det jeg fikk høre. 

Hos oss dyrket de først frem til Blasto når man så at utviklingen var litt uforutsigbar, og ingenting uansett skulle på frys. 

Dessuten er det nok et kostnads (og inntektsaspekt), private vil ofte overtale deg til å vente da de kan fakturere ekstra for det. 

Anonymkode: a56fc...f0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 8.4.2023 den 13.04):

Når vi har gjennomgått ICSI nå to runder offentlig så har de bare dyrket frem de befruktede eggene til 2-dagers. Jeg får ikke svar på hva som gjør at de ikke dyrker frem til blasto hos oss, de sier bare at det er en individuell vurdering. Noe som ikke er spesielt opplysende...

Så da spør jeg her, vet noen hva som avgjør om de befruktede eggene blir dyrket til 2/3-dagers eller blasto?

Anonymkode: a68e9...892

Jeg har hatt e ivf forsøk i det offentlige, og dem dyrket kun til dag 2 og 3. Personlig mener jeg at hvis eggene ikke er gode nok til å dyrkes til dag 5/6 , da vil man uansett ikke bli gravid. Og jeg tror det offentlige dyrker kun til dag 2/3 for å bli ferdige med ivf forsøkene folk får i det offentlige. For har dem heller dyrket til dag 5/6 og eggene ikke har utviklet seg til blastocyst, så vil forsøket vli avbrutt og man har fortsatt forsøk til gode. 

Anonymkode: 3b039...eef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...