Gå til innhold

Hvordan snakke med svigermor? Snakker kun om jobb og penger

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Svigermor snakker kun om problemer på jobben, hvor mye hun tjener, forteller om alle mulige lønnsøkning år etter år, og spør oss om det samme. Skatteoppgjøret er et stort tema. Hun er på ingen måte rik, vanlig jobb. 

Jeg blir sliten av å omgås, men kan ikke be hun forandre samtaleemne, da det er disse tingene hun bryr seg om.

Hun spør ikke barna om noe, spør ikke oss om noe, bare ønsker snakke om seg selv og negative ting. F eks hvor sliten hun er. Hun sliter med samme ting år etter år, og ser ikke selv at hun da må forandre noe.

Hva gjør man??

Anonymkode: e11f6...a9e

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk like frenetisk om noe annet, som hun ikke bryr seg om. Ikke la deg avlede 😂

• Liker 4
Gjest Refreng
Skrevet

Hva skjer når du forsøker skifte samtaleemne?

AnonymBruker
Skrevet
Andro skrev (Akkurat nå):

Snakk like frenetisk om noe annet, som hun ikke bryr seg om. Ikke la deg avlede 😂

Jeg begynner snakke om egen lønn, fordi jeg tjener mer, bare for å få hun til å stoppe.

Refreng skrev (Akkurat nå):

Hva skjer når du forsøker skifte samtaleemne?

Om barna f eks løper et sted. Om vi er ute da f eks, og vi følger etter barna, da blir hun sittende der hun er.

Gjest Refreng
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Om barna f eks løper et sted. Om vi er ute da f eks, og vi følger etter barna, da blir hun sittende der hun er.

Har du spurt henne om hun vil bli med når dere går ut? Hva sier hun da?

Hvordan reagerer hun på at du skifter samtaleemne?

AnonymBruker
Skrevet
Refreng skrev (2 minutter siden):

Har du spurt henne om hun vil bli med når dere går ut? Hva sier hun da?

Hvordan reagerer hun på at du skifter samtaleemne?

Blir stille. Sier hun er tisstrengt.

Gjest Refreng
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Blir stille. Sier hun er tisstrengt.

Dette høres mer ut som om hun ikke kommer på noe å prate med dere om, og derfor prater om det eneste hun kommer på- jobb og lønn. Hun blir usikker når dere skal prate om andre ting

Det virker litt som om du tolker oppførselen hennes som slem?

AnonymBruker
Skrevet
Refreng skrev (1 minutt siden):

Dette høres mer ut som om hun ikke kommer på noe å prate med dere om, og derfor prater om det eneste hun kommer på- jobb og lønn. Hun blir usikker når dere skal prate om andre ting

Det virker litt som om du tolker oppførselen hennes som slem?

🤔🤔 hva får deg til å tro det?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Svigermor snakker kun om problemer på jobben, hvor mye hun tjener, forteller om alle mulige lønnsøkning år etter år, og spør oss om det samme. Skatteoppgjøret er et stort tema. Hun er på ingen måte rik, vanlig jobb. 

Jeg blir sliten av å omgås, men kan ikke be hun forandre samtaleemne, da det er disse tingene hun bryr seg om.

Hun spør ikke barna om noe, spør ikke oss om noe, bare ønsker snakke om seg selv og negative ting. F eks hvor sliten hun er. Hun sliter med samme ting år etter år, og ser ikke selv at hun da må forandre noe.

Hva gjør man??

Høres faktisk oppfriskende ut.

Min prater om Gud, det å glede andre og å være god.  Men selv så driter hun i hvilken påvirkning hun har på folk.

Anonymkode: 37b8b...98a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hva gjør man??

Slitsomt. Men folk er som de er, ingen er opptatt av at andre skal fortelle dem hva de selv må endre. Pass på deg selv :) Vet det er lettere sagt enn gjort, men prøv å ha en samtale der du selv legger merke til hvor mye du har lyst å korrigere, eller ønsker at hun var annerledes. Mye av årsaken til at du blir sliten, ligger her. 

Anonymkode: c1265...541

AnonymBruker
Skrevet

Da sier du: I dag orker jeg ikke prate om økonomi/jobb. I dag har jeg lyst til å prate om xxx

Du må si ifra. 

Anonymkode: 313d0...2ca

• Liker 2
Gjest Refreng
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

🤔🤔 hva får deg til å tro det?

Du skriver for eks at du begynner å snakke om egen lønn for å få henne til å tie. Det er ikke noe man bruker å gjøre til et menneske man syntes er en snill person man vil snakke med. Det er passivt aggressivt. Du føler ikke du kan si til henne at hun må snakke om noe annet, så du sier ting du vet får henne til å tie istedet.

Når du svarer på spørsmålet om hva hun sier når dere skal ut er at hun er stille ellr sier hun er tissetrengt. Det høres ut som du ser på dette som dårlige unnskyldninger som hun bruker for å slippe.

Det virker jo som det er noe som foregår her, men du er veldig knapp med detaljer og informasjon som kan hjelpe løse konflikten.

AnonymBruker
Skrevet
Refreng skrev (50 minutter siden):

Du skriver for eks at du begynner å snakke om egen lønn for å få henne til å tie. Det er ikke noe man bruker å gjøre til et menneske man syntes er en snill person man vil snakke med. Det er passivt aggressivt. Du føler ikke du kan si til henne at hun må snakke om noe annet, så du sier ting du vet får henne til å tie istedet.

Når du svarer på spørsmålet om hva hun sier når dere skal ut er at hun er stille ellr sier hun er tissetrengt. Det høres ut som du ser på dette som dårlige unnskyldninger som hun bruker for å slippe.

Det virker jo som det er noe som foregår her, men du er veldig knapp med detaljer og informasjon som kan hjelpe løse konflikten.

Tie om det da....

AnonymBruker
Skrevet

I slike tilfeller gjelds det å jatte med litt, og så trekke seg unna.

Rett og slett. 

Anonymkode: 428ea...dec

• Liker 1
Skrevet

Ein må godta at folk er som dei er, sjølv om enkelte kan vera slitsame/utfordrande å forholda seg til. Kva kunne du ønskja å snakka om med henne då?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva gjør man??

Prat om været og krigen i ukraina.

Anonymkode: baa1d...457

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva gjør man??

Samme her, ble til slutt drit lei så vi måtte snakke til henne, å nå kan vi ikke omgås svigermor da vi bare begynner å krangle 😂 kan kun sees til bursdager nå. Hun blir også sittende og snakker ikke med barna, leker ikke med de osv. 

Anonymkode: 09a5a...ce6

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Capazitet skrev (44 minutter siden):

Ein må godta at folk er som dei er, sjølv om enkelte kan vera slitsame/utfordrande å forholda seg til. Kva kunne du ønskja å snakka om med henne då?

Det er i sånne situasjoner man må holde avstand. Blir ganske slitsomt å omgås folk som er unormalt opptatte av noe og ikke lar andre komme mellom i samtaler. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det er i sånne situasjoner man må holde avstand. Blir ganske slitsomt å omgås folk som er unormalt opptatte av noe og ikke lar andre komme mellom i samtaler. 

Hva skal jeg gjøre for å holde avstand? Gå vekk??

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hva skal jeg gjøre for å holde avstand? Gå vekk??

Spis masse hvitløk og dropp personlig hygiene i 2 uker før du skal omgås henne. Da holder hun seg unna helt uten at du trenger anstrenge deg 😃

Anonymkode: d50dc...c2f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...