Gå til innhold

Hvorfor er det så mange som dreper eller gjør stygge ting når de er i psykose?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Synes nesten hver gang jeg har hørt om folk som har gjort forferdelige ting så kommer det frem "h*n var i psykose" eller "h*n ruset seg inn i en dyp psykose" etterfulgt av "mistet seg selv, og ble aldri den samme". 

Lurer på en del ting ang psykose. Hvordan oppleves psykose? husker dem det? Hva er det som gjør at de havner i en psykose, er det som det sies, at det er som oftest folk som driver med rus som havner i psykose? 

En gammel vennine av meg (måtte bryte kontakt med henne etter hun begynte med rus), går det ofte rykter om her i byen at hun er i en psykose. Så er veldig nysgjerrig rundt alt dette med psykose. 

Hva er deres tanker om dette?

Anonymkode: c7348...22b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fordi de klarer ikke å skjønne at de "demonene" eller ondskapsfulle tingene de tror de ser kommer innenfra. Med det sagt, det er større risiko for å bli utsatt for noe fælt pga psykisk sykdom enn å bli utsatt for noe fælt av en psykisk syk person.

Anonymkode: 7ed46...676

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

De aller, aller færreste dreper i psykose.  De fleste som dreper, er ved sine fulle fem og vet godt hva de gjør. 

Anonymkode: f8e00...e09

• Liker 4
  • Nyttig 5
Gjest Refreng
Skrevet

Det er ikke mange, da hadde vi hatt drap hver uke i Norge. Det skjer relativt sjeldent.

AnonymBruker
Skrevet

Det er virkelig ikke vanlig for personer i psykose å skade andre eller være voldelige.

Anonymkode: 33d1d...8d7

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan få rusutløst psykose, eller en som kommer av seg selv.

Du blir som oftest ikke voldelig eller dreper. Da tenker jeg det er mer delirium som er grunnen. Det er vanlig å huske fra psykosen, som betyr at du er tilstede selv om hjernen jobber feil.

Jeg vet ikke hva du tenker en psykose er, men det er en forvirring som ikke har rot i virkeligheten.

Jeg har selv vært i grenseland da jeg plutselig var redd for at all mat var forgiftet, og jeg var sikker på at jeg ble overvåket. Ikke noe å bli voldelig over altså, bare en forvirring.

Anonymkode: 91ed9...789

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke mange som dreper eller gjør stygge ting når de er i psykose. De fleste som har psykose gjør ingenting som er farlig for andre. Det kan skje, men det er veldig, veldig sjeldent. Om venninnen din har psykose så kan det først og fremst være vondt og skremmende for henne selv. Det er viktig å få hjelp raskt, da slipper man kanskje å få det igjen mange ganger.

Anonymkode: 587fa...399

Skrevet

Media gir et veldig feil inntrykk. Selv om noen skader andre i psykose så gjør de færreste det. 

Jeg feks tror alltid noen er ute etter meg enten politiet eller andre. Jeg har vært mye på flukt eller gjemt meg inne i leiligheten i den forbindelse. Jeg har gjort noe ulovlig i psykose, men det var materielt. Jeg husker masse fra psykosene mine. 

Skrevet

Jeg har glemt en hel mnd i psykose og mani. Ble beltelagt flere ganger fordi jeg kledde av meg klærne inne i avdelingen og prøvde sparke personalet eller ødela en dør. Var ingen fare for at noen skulle bli drept. Bare klikket fordi jeg ikke fikk mer melk, sykt tørst pga medisinene. Hadde jeg vært med mine fulle fem hadde jeg ikke klikket pga sånt

AnonymBruker
Skrevet

Først er det viktig å presisere at flertallet i psykose skader ingen.

Men mange blir truende og farlige i psykose. Rus er en vanlig utløsende årsak for psykose, da kalles det rusutløst psykose. Man kan også bli psykotisk uten å ha ruset seg. 

Psykoser oppleves forskjellig. Rusutløst psykoser oppleves som regel som paranoide vrangforestillinger. De hører og ser syner, for eksempel at en skygge er en person som de hører hviske til en annen skygge at skal drepe deg. Vrangforestillingen går ut på å se en sammenheng i mange usammenhengende tilfeldigheter og man er helt overbevist om at det er sånn det er mens for personer som ikke er i psykose så høres det bare ut som rot og helt usammenhengende prat. 

Noen psykoser kan gå ut på at TVen sender deg hemmelige beskjeder fra en alien og at man kan lese tankene til folk på gata, eller være overbevist om at de kan lese dine tanker. Mens andre psykoser kan gå ut på at man tror at vennene sine har blitt truet av russisk mafia til å sette opp et komplott for å torturere og drepe deg, så man sperrer seg inne og setter alle møbler foran døren og sitter klar med kniv tilfelle noen kommer inn, mens de hallusinerer stemmer som høres ut som at noen står utenfor døren og venter på å få tatt deg. 

De som opplever rusutløst psykose må slutte å ruse seg, ikke bare der og da men for alltid. Hvis ikke så vil de bare havne i psykose igjen og igjen og til slutt aldri komme ut av den. Psykose er en helvetestilstand, og kan oppleves så grusomt at mange tar livet sitt i psykose. I de tilfellene hvor de blir farlige mot andre så dreier det seg om enten selvforsvar pga oppriktig frykt for å selv bli drept. Selvom ingen oppførsel fra andre indikerer at de vil drepe deg så oppfatter hjernen det sånn pga vrangforestillingene psykosen gir. Eller så kan det også være stemmer som overbeviser deg om at du må drepe for å redde verden for eksempel. 

Rusutløst psykose er farligere for andre enn schizofrenirelatert psykose. For å lære mer om schizofreni kan du se på NRK nett Tv og søke på "Ikke spør om det - Schizofren". Der lærer du at man også kan være en helt harmløs vanlig person selvom man opplever psykose. For schizofrene er det viktig å ta medisin for å holde symptomene borte, med medisin kan man fungere helt som normalt. 

Anonymkode: a9d69...195

AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker egentlig det meste jeg gjorde i psykose, men jeg husker det sånn som jeg opplevde verden akkurat da. Jeg husker det som at det kom gnister ut av stikkontaktene selv om det i virkeligheten ikke gjorde det, og jeg husker det som at en mann sto foran meg og pratet med meg selv om den mannen ikke fantes på ekte og jeg egentlig førte en samtale med meg selv. Jeg er i dag frisk og husker fremdeles det som skjedde i psykose sånn som jeg opplevde det der og da.

I mitt tilfelle var psykoselidelsen utløst av traumer. Jeg har aldri ruset meg med noe som helst.

De eneste gangene jeg skadet andre, var når de prøvde å stoppe meg fra å skade meg selv. Det er også tilfelle for de aller, aller fleste.

Anonymkode: ce2f5...832

AnonymBruker
Skrevet

Det er langt i fra sant at de fleste i psykose dreper. Da hadde det vært flere drap daglig. 

Psykose kan utløses av rus, traumer, underernæring, eller man kan ha en mental lidelse hvor psykose er en del av symptombildet. Psykose oppleves ulikt fra person til person. Du vil ikke finne én fasit på dette. 

Anonymkode: 9bee8...d27

Skrevet

Denne serien fra NRK er veldig fin, den beskriver godt hvordan det oppleves å være i psykose.  Som den unge jenta som plutselig oppdaget at hendene hennes lyste opp, og fikk for seg at hun måtte finne de andre som også hadde lysende hender, så hun vandret rundt i byen på leting etter dem. 

https://tv.nrk.no/serie/stemmene-i-hodet/sesong/1/episode/1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.4.2023 den 9.50):

De aller, aller færreste dreper i psykose.  De fleste som dreper, er ved sine fulle fem og vet godt hva de gjør. 

Anonymkode: f8e00...e09

Nettop. Virker som om mange er redd for mennesker med psykoselidelser/schizofreni. 

Anonymkode: 93868...074

AnonymBruker
Skrevet
Kalevala skrev (42 minutter siden):

Denne serien fra NRK er veldig fin, den beskriver godt hvordan det oppleves å være i psykose.  Som den unge jenta som plutselig oppdaget at hendene hennes lyste opp, og fikk for seg at hun måtte finne de andre som også hadde lysende hender, så hun vandret rundt i byen på leting etter dem. 

https://tv.nrk.no/serie/stemmene-i-hodet/sesong/1/episode/1

Denne serien er helt super! Bør sees☺️

Anonymkode: 91ed9...789

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.4.2023 den 9.34):

Synes nesten hver gang jeg har hørt om folk som har gjort forferdelige ting så kommer det frem "h*n var i psykose" eller "h*n ruset seg inn i en dyp psykose" etterfulgt av "mistet seg selv, og ble aldri den samme". 

Lurer på en del ting ang psykose. Hvordan oppleves psykose? husker dem det? Hva er det som gjør at de havner i en psykose, er det som det sies, at det er som oftest folk som driver med rus som havner i psykose? 

En gammel vennine av meg (måtte bryte kontakt med henne etter hun begynte med rus), går det ofte rykter om her i byen at hun er i en psykose. Så er veldig nysgjerrig rundt alt dette med psykose. 

Hva er deres tanker om dette?

Anonymkode: c7348...22b

Jeg har gått i en familiegruppe med ungdom som har psykose. Vi har et barn som har hatt psykose. 

Vi har vel aldri opplevd at hun er farlig, men vi har opplevd at hun ikke skjønner hva som er virkelig eller ei. Det skjedde jo første gang hun ble syk, og kom langt inn i psykose før vi forstod at hun var syk og fikk medisiner og hjelp. Farlig var hun ikke, kun for seg selv. 

Så er det ulike personligheter. Du har friske folk som kan være voldelige. Noen er feks voldelige når de blir sinte. Slike personligheter har du selvsagt representert i de med psykose også, og hvis du kombinerer det med rus, så er det jo ofte veldig uheldig. 

For å si det slik; I denne familiegruppe jeg var i, så var det en person som hadde en slags tendens til et voldsproblem, og den person hadde også en personlighetsforstyrrelse. Ellers var det bare veldig greie, talentfulle, såre, og rørende ungdommer som hadde veldig mye bra med seg. 

Anonymkode: 6914c...678

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo de som dreper eller utøver vold som kommer i domstolene og de som kommer i mediene. Jeg har hatt psykose, men skadet aldri noen og da ble jeg heller ikke fanget opp av hverken politiet, helsevesenet eller mediene. 

Anonymkode: ffb8b...0b9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er jo de som dreper eller utøver vold som kommer i domstolene og de som kommer i mediene. Jeg har hatt psykose, men skadet aldri noen og da ble jeg heller ikke fanget opp av hverken politiet, helsevesenet eller mediene. 

Anonymkode: ffb8b...0b9

Nettopp. Det er aller flest av slike som deg, men dere havner ikke på forsiden av VG ❤️ 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...