Gå til innhold

Har utleie lov å sette varmen ned, er 15-16 grader her.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Blir kvalm og uvel av utleiere fullstendig uten skamvett som tror de kan diktere slike ting. Du betaler for å bo, det er ditt hjem og du skal ha det godt i hjemmet ditt. Veldig mange som driver med utleie er ikke egnet til det, og det burde være mulig å anmelde utleiere som bedriver rovdrift på mennesker på denne måten.

Anonymkode: f7ae8...740

• Liker 1
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor foreslår folk å kjøpe ovn? Ts må kreve at utleier med umiddelbar virkning slutter å regulere varmen i leiligheten. Det er ulovlig. At utleier følger med på innetemperaturen et i seg selv betenkelig.

• Liker 2
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er nettopp pga utleiere som dette at også leietakere må kunne om referanser fra tidligere leietakere boligen.

Anonymkode: c24a2...11a

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Husleien kan ikke endres når som helst. Det er regulert. Det samme er oppsigelse. Les husleieloven.

Anonymkode: c24a2...11a

Etter ett år kan vel utleier øke når hen vil etter konsumprisindeks? Ja, jeg har lyst å si opp og unngå tre mnd. oppsigelsestid, men det er svært vanskelig å finne noe nytt. Får bo hos venninne noen uker, men ønsker ikke det. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS vi har lover som regulerer når det er lov å si opp en leietaker, når det er lov å øke husleien. Du kan heller ikke bli sagt opp fordi du bruker strømmen (som er inkludert). Utleier har heller ikke lov å øke husleien når du bruker mye strøm når strømmen er inkludert. 

Anonymkode: 0b669...fec

Men hen har ikke økt noe i forhold til prisøkningen på alt. Jeg bruker nesten ikke strøm fordi jeg er redd for å bli sagt opp eller at leia økes. Men å lage mat fra bunnen av er fraværende fordi det krever strøm. 

Brunello skrev (1 time siden):

Hvorfor foreslår folk å kjøpe ovn? Ts må kreve at utleier med umiddelbar virkning slutter å regulere varmen i leiligheten. Det er ulovlig. At utleier følger med på innetemperaturen et i seg selv betenkelig.

Derfor lurer jeg på om jeg kan si opp og unngå tre mnd. oppsigelsestid? Huseier virker for så vidt grei, men noe galt er det ett eller annet sted. Det leier noen i annekset, og av hen fikk jeg låne en varmevifte. Det er fortvilende, for når utleier fikk høre det ble det bla bla bla. Gå i fyrrommet og skru litt opp. Og problemet, ett av de store er at min hoved-radiator ikke kan reguleres, enten er den kokvarm eller kald. Har hørt rykter om at det har vært sånn i mange år. 

Ts

Anonymkode: 01245...25b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Etter ett år kan vel utleier øke når hen vil etter konsumprisindeks? Ja, jeg har lyst å si opp og unngå tre mnd. oppsigelsestid, men det er svært vanskelig å finne noe nytt. Får bo hos venninne noen uker, men ønsker ikke det. 

Men hen har ikke økt noe i forhold til prisøkningen på alt. Jeg bruker nesten ikke strøm fordi jeg er redd for å bli sagt opp eller at leia økes. Men å lage mat fra bunnen av er fraværende fordi det krever strøm. 

Derfor lurer jeg på om jeg kan si opp og unngå tre mnd. oppsigelsestid? Huseier virker for så vidt grei, men noe galt er det ett eller annet sted. Det leier noen i annekset, og av hen fikk jeg låne en varmevifte. Det er fortvilende, for når utleier fikk høre det ble det bla bla bla. Gå i fyrrommet og skru litt opp. Og problemet, ett av de store er at min hoved-radiator ikke kan reguleres, enten er den kokvarm eller kald. Har hørt rykter om at det har vært sånn i mange år. 

Ts

Nei du kan ikke bare si opp uten å få de 3 månedene med oppsigelse.

Hvorfor bruker du ikke bare mer strøm og ser hva som skjer.  Hvorfor er du redd han sier deg opp? Det høres jo ut som å flytte derfra er det du vil uansett.

AnonymBruker
Skrevet

Hovedproblemet her er altså at din hovedradiator noen er iskald eller altfor varm. Hadde den virket, kunne du ha regulert opp temperaturen på fyrrommet. Hva sier utleier når du påpeker at den ikke virker? 

Anonymkode: ff1c1...2ff

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skru opp varmen og bruk så mye strøm som du vil, og begynn å se etter en ny leilighet. Du har jo lyst til å flytte uansett? De kan ikke kaste deg ut på grunn av høye strømregninger, det eneste de kan gjøre er å si at de vil flytte inn selv eller noe, og da har du uansett 3 måneder oppsigelse.

Anonymkode: 56e61...45e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel vanlig å skru av sentralvarme/oljefyr på denne tiden av året, og bruke direkte elektrisk ved oppvarmingsbehov

Anonymkode: c50e4...67b

AnonymBruker
Skrevet

Det er iallefall ikke oljefyr, det ble forbudt å benytte i alle bygg i Norge fra 1 januar 2020.

Uansett det er du som leietaker som bestemmer temperatur i din bolig, så slapp helt av. Kjøp deg en frittstående elektrisk ovn, og sett den på normal innetemperatur (22-23 grader). Utleier kan ikke si noe på det.

Anonymkode: ef2fe...c88

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er iallefall ikke oljefyr, det ble forbudt å benytte i alle bygg i Norge fra 1 januar 2020.

Uansett det er du som leietaker som bestemmer temperatur i din bolig, så slapp helt av. Kjøp deg en frittstående elektrisk ovn, og sett den på normal innetemperatur (22-23 grader). Utleier kan ikke si noe på det.

Oljefyr med bioolje er fortsatt lovlig, forbudet gjelder fossilt brensel 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hovedproblemet her er altså at din hovedradiator noen er iskald eller altfor varm. Hadde den virket, kunne du ha regulert opp temperaturen på fyrrommet. Hva sier utleier når du påpeker at den ikke virker? 

Anonymkode: ff1c1...2ff

Det har vært rørlegger her, men det hjalp bare en ukes tid. 

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er vel vanlig å skru av sentralvarme/oljefyr på denne tiden av året, og bruke direkte elektrisk ved oppvarmingsbehov

Ja, antar det selv om de som bor i leilighet i blokk enda har varme i radiatorene sine. 

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

22-23 grader trenger jeg ikke. 19-20 C er passe. Det er som en sier bio-olje og lovlig. Det er ikke bare  å flytte heller, i alle fall ikke i fellesferien. 

ts

AnonymBruker
Skrevet

Man er nødvendigvis ikke rik selv om man leier ut, herregud. Er jo en business som alle andre ting. Leier selv ut men er overhodet ikke rik. 

Anonymkode: b020e...a86

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Man er nødvendigvis ikke rik selv om man leier ut, herregud. Er jo en business som alle andre ting. Leier selv ut men er overhodet ikke rik. 

Har du ikke råd til å unngå at leieboerne dine har en innetemperatur over 15* får du enten drite i utleie eller ekskludere strøm og sette ned husleia. Herregud.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Men denne tråden handler ikke om deg, gjør den vel? Den handler om utleieren til ts, og vedkommende er rik og eldre. Du er sikkert ikke gammel, heller. 

Anonymkode: e7e07...6b0

• Liker 3
Skrevet

Er så glad jeg eier bolig og ikke må holde på å gå på eggeskall for en gjerrig og sur utleier. Du skal jo selvsagt skru opp varmen slik at du ikke fryser. Problemet blir jo værre om du fortsetter å skyve det under teppe.

AnonymBruker
Skrevet
On 4/8/2023 at 9:39 AM, AnonymBruker said:

Det vil utleier se på strømregninga, og hen kan følge med dag for dag om hen vil. 

ts

HVORFOR SKRIVE HEN???

Anonymkode: 6baf2...e8d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.4.2023 den 9.39):

Det vil utleier se på strømregninga, og hen kan følge med dag for dag om hen vil. 

ts

Hva så om utleier kan se det på strømregningen? Strøm er inkludert i leia, så det er ingenting han kan få gjort med det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...