AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #1 Skrevet 8. april 2023 Har ikke bodd her så lenge og utleier bor ikke i samme by, men skrur ned varmen (oljefyr, biodiesel) så det er veldig kaldt her. På det meste 16 grader. Jeg har skrudd opp så det er 19-20 grader, men redd jeg blir kasta ut. Uansett tenker jeg å si opp fordi det er for kaldt, men finnes det noe i loven om varme i bolig? Tenker da på 3 mnd. oppsigelsestid. Strøm er inkl. i leia. Anonymkode: 01245...25b
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #2 Skrevet 8. april 2023 Hvis strøm er inkludert i leia så kjøper du deg en liten varmeovn. Den kan ikke utleier skru ned. Hvis du trives ellers så er det ganske greit å bo et sted som har inkludert strøm. Anonymkode: 6e8c4...582 8 11
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #3 Skrevet 8. april 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvis strøm er inkludert i leia så kjøper du deg en liten varmeovn. Den kan ikke utleier skru ned. Hvis du trives ellers så er det ganske greit å bo et sted som har inkludert strøm. Anonymkode: 6e8c4...582 Det vil utleier se på strømregninga, og hen kan følge med dag for dag om hen vil. ts Anonymkode: 01245...25b
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #4 Skrevet 8. april 2023 kjøp varmeovn? Og hva som er lov spørs veldig på kontrakt, og jeg anbefaler deg å lese lovverket. Eventuelt melder du deg inn i leieboforeningen om du ser for deg at du skal leie i noen år. Der får du svar på spørsmål som dette. Kvinneguiden er iallefall ikke en kilde jeg ville stolt 100% på. Anonymkode: 13cfc...939 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #5 Skrevet 8. april 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det vil utleier se på strømregninga, og hen kan følge med dag for dag om hen vil. ts Anonymkode: 01245...25b Også? Anonymkode: c24a2...11a 23
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #6 Skrevet 8. april 2023 Det er da helt unødvendig å ha 20 grader inne. Kle på deg hvis du fryser. Anonymkode: e87f6...0d6 1
Wednesday Addams Skrevet 8. april 2023 #7 Skrevet 8. april 2023 6 hours ago, AnonymBruker said: Det vil utleier se på strømregninga, og hen kan følge med dag for dag om hen vil. ts Anonymkode: 01245...25b Det spiller jo ingen rolle dersom strøm er inkludert. Om utleier mot formodning skulle spørre, så forklarer du jo bare at det er kaldt i boligen. 15 3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #8 Skrevet 8. april 2023 16 grader er jo altfor kaldt. Skru opp varmen, det er en kamp jeg lett hadde stått i. Sier ikke at det skal være 25 grader, altså, men 16 grader er ikke normal innetemperatur. Anonymkode: 82ba5...7f1 14 4
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #9 Skrevet 8. april 2023 Du bestemmer selv hvor varmt du vil ha det, med mindre det står i kontrakten at termostat skal stå på maks 16c… Anonymkode: f510c...b16 3 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #10 Skrevet 8. april 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det er da helt unødvendig å ha 20 grader inne. Kle på deg hvis du fryser. Anonymkode: e87f6...0d6 Det er helt unødvendig å måtte gå med ulltøy inne fordi man skal ha det så kaldt. La nå folk få gå med det de vil inne og ha den temperaturen de selv vil. TS, hva slags oppvarming har du? Hvis du er usikker så kjøp deg en vanlig elektrisk ovn og skru den opp så du ikke fryser. Du bestemmer selv hvor varmt du vil ha det inne, ikke utleier. Anonymkode: 9b24a...b5d 11
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #11 Skrevet 8. april 2023 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Også? Anonymkode: c24a2...11a Da vil leia øke? Eller jeg blir sagt opp... AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Det er da helt unødvendig å ha 20 grader inne. Kle på deg hvis du fryser. Anonymkode: e87f6...0d6 Lover det at jeg går med to lag ull av et dyrt merke både oppe og nede, ullsokker og tøfler. Hvis du vet om noe som hjelper mot å fryse på nesa og beina så si fra. Bruker også ullpledd og ulljakker. I tillegg. Vixella skrev (46 minutter siden): Det spiller jo ingen rolle dersom strøm er inkludert. Om utleier mot formodning skulle spørre, så forklarer du jo bare at det er kaldt i boligen. Har forklart, det hjelper ikke. Jeg kan skru opp litt, veldig lite, og på badet står ikke varmekablene på. AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Det er helt unødvendig å måtte gå med ulltøy inne fordi man skal ha det så kaldt. La nå folk få gå med det de vil inne og ha den temperaturen de selv vil. TS, hva slags oppvarming har du? Hvis du er usikker så kjøp deg en vanlig elektrisk ovn og skru den opp så du ikke fryser. Du bestemmer selv hvor varmt du vil ha det inne, ikke utleier. Anonymkode: 9b24a...b5d Men kan jeg blir sagt opp hvis strømprisene er høye? Jeg lager nesten aldri mat der, er mye bort og dusjer for det meste hos en venninne eller på treningssenter. Hun har varmt vann inkl. i fellesutgiftene. Det er greit å gå med ulltøy, men 16 grader er i minste laget. Utleier er rik, kjører en av de dyreste bilene, og mange andre ting jeg legger merke til. Ikke nyrik, hen er en eldre person. Forventer at jeg blir sagt opp hvis hens utgifter stiger. ts Anonymkode: 01245...25b
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #12 Skrevet 8. april 2023 Du må selvsagt ha levelig innetemperatur. Flytt hvis det blir et problem Anonymkode: 24c9f...77e 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #13 Skrevet 8. april 2023 Utleier har ikke lov å si deg opp elller øke leia fordi du bruker nok strøm til å ha en normal innetemperatur eller til å dusje. Han he valgt å leie ut inkl strøm, da må han ta den kostnaden. Les deg opp på https://www.huseierne.no/nyheter/husleieloven-dette-bor-du-vite/?gclid=Cj0KCQjwocShBhCOARIsAFVYq0iFkfWAY2cWb3N3Fmx90rC9z-2eRFQ17lKb1nUfJRNaN2ZEcySnquMaAvCJEALw_wcB Anonymkode: cf7d7...2f0 7 14
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #14 Skrevet 8. april 2023 Sånne tråder gjør meg trist. Rike folk med utleiebolig som lever på andre på den måten. Han har ikke lov å oppføre seg sånn, ts. Skru opp varmen så masse du selv ønsker og ha all kommunikasjon skriftlig. Anonymkode: e7e07...6b0 12 3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #15 Skrevet 8. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sånne tråder gjør meg trist. Rike folk med utleiebolig som lever på andre på den måten. Han har ikke lov å oppføre seg sånn, ts. Skru opp varmen så masse du selv ønsker og ha all kommunikasjon skriftlig. Anonymkode: e7e07...6b0 Enig! Anonymkode: 411e0...003 4 1
Violetta Skrevet 8. april 2023 #16 Skrevet 8. april 2023 Du kan jo spørre om utleier har 16 grader hjemme hos seg selv. Kjøp deg en ovn, dusj hjemme ved behov. Strøm er inkludert, du betaler høyere leie enn om strømmen ikke var inkludert. Når du leier skal du kunne leve normalt i boligen du leier. Les deg opp i husleieloven, det skal mye til før han kan si deg opp eller sette opp leien. 1 3 4
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #17 Skrevet 8. april 2023 Violetta skrev (8 minutter siden): Les deg opp i husleieloven, det skal mye til før han kan si deg opp eller sette opp leien. Det hjelper ikke å kunne husleieloven. Sånne kjipe gamle rike utleierfolk finner alltid en måte. De lyver og sier de skal selge. Eller at de skal pusse opp. Eller at nevøen fra Sandefjord skal bo der. Ts bør heller bare flytte selv, jo før jo bedre. Og så burde det fantes et register for utleiere og en instans som fulgte dem opp. Anonymkode: e7e07...6b0 1 6
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #18 Skrevet 8. april 2023 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Da vil leia øke? Eller jeg blir sagt opp... Lover det at jeg går med to lag ull av et dyrt merke både oppe og nede, ullsokker og tøfler. Hvis du vet om noe som hjelper mot å fryse på nesa og beina så si fra. Bruker også ullpledd og ulljakker. I tillegg. Har forklart, det hjelper ikke. Jeg kan skru opp litt, veldig lite, og på badet står ikke varmekablene på. Men kan jeg blir sagt opp hvis strømprisene er høye? Jeg lager nesten aldri mat der, er mye bort og dusjer for det meste hos en venninne eller på treningssenter. Hun har varmt vann inkl. i fellesutgiftene. Det er greit å gå med ulltøy, men 16 grader er i minste laget. Utleier er rik, kjører en av de dyreste bilene, og mange andre ting jeg legger merke til. Ikke nyrik, hen er en eldre person. Forventer at jeg blir sagt opp hvis hens utgifter stiger. ts Anonymkode: 01245...25b Husleien kan ikke endres når som helst. Det er regulert. Det samme er oppsigelse. Les husleieloven. Anonymkode: c24a2...11a 2 4
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #19 Skrevet 8. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da vil leia øke? Eller jeg blir sagt opp... Lover det at jeg går med to lag ull av et dyrt merke både oppe og nede, ullsokker og tøfler. Hvis du vet om noe som hjelper mot å fryse på nesa og beina så si fra. Bruker også ullpledd og ulljakker. I tillegg. Har forklart, det hjelper ikke. Jeg kan skru opp litt, veldig lite, og på badet står ikke varmekablene på. Men kan jeg blir sagt opp hvis strømprisene er høye? Jeg lager nesten aldri mat der, er mye bort og dusjer for det meste hos en venninne eller på treningssenter. Hun har varmt vann inkl. i fellesutgiftene. Det er greit å gå med ulltøy, men 16 grader er i minste laget. Utleier er rik, kjører en av de dyreste bilene, og mange andre ting jeg legger merke til. Ikke nyrik, hen er en eldre person. Forventer at jeg blir sagt opp hvis hens utgifter stiger. ts Anonymkode: 01245...25b TS vi har lover som regulerer når det er lov å si opp en leietaker, når det er lov å øke husleien. Du kan heller ikke bli sagt opp fordi du bruker strømmen (som er inkludert). Utleier har heller ikke lov å øke husleien når du bruker mye strøm når strømmen er inkludert. Anonymkode: 0b669...fec
Topsi Skrevet 8. april 2023 #20 Skrevet 8. april 2023 Flytt. Jeg hadde aldri akseptert å bodd et sted hvor utleier skulle bestemt temperatur i min leilighet. Aldri 2 1 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå