Gjest VillVakkerUng&Yndig Skrevet 2. januar 2006 #1 Skrevet 2. januar 2006 Hei alle. I forbindelse med jobben min så reiser jeg mye rundt om kring i Norges land. Pga dette har jeg fått venner i mange andre byer, og på den måten igjen har jeg blitt kjent med mange damer. De er kjempe hyggelige de, men 90% av dem er alenemødre. Nå skal ikke jeg si at det er noe galt i å være alenemor, for det er ingen ønskesitasjon for NOEN, men jeg må ærlig talt si at jeg stusser litt. Blir litt betenkt. Hvorfor ser jeg så mye mer til dette fenomenet rundt om i småbyene og på bygda og ikke i stor-byene? Er mannfolka litt fordrukkne og vinglete i disse småbyene? Klarer de ikke helt å ta ansvar? Er damer i småbyene mer lettvinne/lettlurte enn oss i fra en storby? Er det MER alkohol på bygda enn i byene? Hopper man mer av i svingen der kanskje? Nei jeg bare spør jeg. Litt nysgjerrig på hvorfor det er flere alenemødre i småbyene rett og slett. Herjer naivitetet fritt vilt der ute kanskje?
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2006 #2 Skrevet 2. januar 2006 Jeg tipper fenomenet kan ha sammenheng med at de som ikke tar høyere utdanning i større grad får barn tidlig og ender opp alene og "lurt" - eller de gikk bevisst inn for det via ONS fordi de ville ha trygder. Bare en vill gjetning dette altså. Det herjer en annen mentalitet i byger og i små-byer...både menn og kvinner der har lørdagen som den store utedagen og da skal alt skje. De lever ut alt på en dag, drikker seg overfulle og plutselig ender deres ur-oppførsel i barn. Et annet svar kan være at jenter i byene tar abort i større grad enn kvinnene på landet. En annen teori er at det er så kjedelig i bygde-Norge og i små-byene at jentene trenger noe å sysselsette seg med, og derfor får de barn av ren kjedsomhet, slik som f.eks. i Alta, Mo i Rana og Moss.
Gjest VillVakkerUng&Yndig Skrevet 2. januar 2006 #3 Skrevet 2. januar 2006 (endret) Jeg tipper fenomenet kan ha sammenheng med at de som ikke tar høyere utdanning i større grad får barn tidlig og ender opp alene og "lurt" - eller de gikk bevisst inn for det via ONS fordi de ville ha trygder. Bare en vill gjetning dette altså. Det herjer en annen mentalitet i byger og i små-byer...både menn og kvinner der har lørdagen som den store utedagen og da skal alt skje. De lever ut alt på en dag, drikker seg overfulle og plutselig ender deres ur-oppførsel i barn. Et annet svar kan være at jenter i byene tar abort i større grad enn kvinnene på landet. En annen teori er at det er så kjedelig i bygde-Norge og i små-byene at jentene trenger noe å sysselsette seg med, og derfor får de barn av ren kjedsomhet, slik som f.eks. i Alta, Mo i Rana og Moss. ← Mange gode poeng du har der gjest. Endret 2. januar 2006 av VillVakkerUng&Yndig
Gjest Pecado Skrevet 2. januar 2006 #4 Skrevet 2. januar 2006 Nå var det vel noe statistikk som sa at kvinner i mindre byer og slikt fikk tidligere barn en kvinner i storbyene. Dette har nok også en del og si. Dersom du er femogtredve gidder du ikke kaste ut mannen din fordi han ikke evner å skifte dritbleie. Du er for gammel til finne deg en ny og dermed beholder du skrapet du valgte til far. Er du tyve og fortsatt lekker kaster du ut den gamle udugelige, og VET at du kan finne deg en bedre. Og i mellomtiden betaler staten deg for å vente på prinsen på den hvite hest.
Gjest VillVakkerUng&Yndig Skrevet 2. januar 2006 #5 Skrevet 2. januar 2006 Men en ting jeg ikke forstår. hvorfor TENKER ikke disse damene litt lengre enn nesetippen? hva har stoppa opp? ekuen? :grine2:
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2006 #6 Skrevet 2. januar 2006 Eller kanskje enkelt og greit av den grunn at det er lettare å leggje merke til på mindre stader...... I byar o.l. så er der jo ikkje anna enn folk, så å plukke ut aleinemødrene, for dei som har det til hobby, kan verte ein stor jobb...
Gjest VillVakkerUng&Yndig Skrevet 2. januar 2006 #7 Skrevet 2. januar 2006 (endret) Eller kanskje enkelt og greit av den grunn at det er lettare å leggje merke til på mindre stader...... I byar o.l. så er der jo ikkje anna enn folk, så å plukke ut aleinemødrene, for dei som har det til hobby, kan verte ein stor jobb... ← Ja. Det er klart. Men jeg tror også det kan være en slags dominoeffekt av dette. Når man ser at flere og flere venninner blir smelt på tjukka, da kan det vel ikke være så veldig lett å sitte der med typen å bli sett på som litt "uttafor" fordi man ikke har barn. Endret 2. januar 2006 av VillVakkerUng&Yndig
Gjest barne- og familiemedister Skrevet 2. januar 2006 #8 Skrevet 2. januar 2006 Det har helt sikkert ingen sammenheng med at det er umulig å finne en kurant 3-roms bolig i Oslo som passer til én ordinær inntekt.
Wonderwoman Skrevet 2. januar 2006 #9 Skrevet 2. januar 2006 Det har helt sikkert ingen sammenheng med at det er umulig å finne en kurant 3-roms bolig i Oslo som passer til én ordinær inntekt. ← Eller at mange velger å bosette seg på mindre steder når de får barn. Enten de nå er mindre intelligente alenemødre eller kjernefamilier.
Helene Skrevet 2. januar 2006 #10 Skrevet 2. januar 2006 (endret) Jeg er alenemor, og bodde i en storby tidligere. Nå har det seg sånn at jeg orket ikke betale meg ihjel for en leilighet i storbyen når jeg kan ha eget hus på landet med leieinntekter.... Endret 2. januar 2006 av Helene
Gjest Gjest Skrevet 2. januar 2006 #11 Skrevet 2. januar 2006 Nå er det slik at 17 prosent av barn i aldersgruppen 0-17 år bor bare sammen med mor. Og hvor bor de? På bygda? Å finne 90% alenemødre er jammen en bragd samme hvor du søker bekjentskap i mer eller mindre intellektuelle kretser "der ute". Statistikk finner du på ssb.no, men gode forklaringer på hvorfor du treffer så mange alenemødre utafor storbyene står det lite om.
Gjest Gjesta Skrevet 2. januar 2006 #12 Skrevet 2. januar 2006 (endret) Det har helt sikkert ingen sammenheng med at det er umulig å finne en kurant 3-roms bolig i Oslo som passer til én ordinær inntekt. ← Nei det har det nok ikke. For vi alenemødre har jo sugerør rett i statskassen og lever livets glade dager på andres regning. Endret 2. januar 2006 av Violetta
Gjest Gjest_knut_* Skrevet 3. januar 2006 #13 Skrevet 3. januar 2006 Jeg tipper fenomenet kan ha sammenheng med at de som ikke tar høyere utdanning i større grad får barn tidlig og ender opp alene og "lurt" - eller de gikk bevisst inn for det via ONS fordi de ville ha trygder. Bare en vill gjetning dette altså. Det herjer en annen mentalitet i byger og i små-byer...både menn og kvinner der har lørdagen som den store utedagen og da skal alt skje. De lever ut alt på en dag, drikker seg overfulle og plutselig ender deres ur-oppførsel i barn. Et annet svar kan være at jenter i byene tar abort i større grad enn kvinnene på landet. En annen teori er at det er så kjedelig i bygde-Norge og i små-byene at jentene trenger noe å sysselsette seg med, og derfor får de barn av ren kjedsomhet, slik som f.eks. i Alta, Mo i Rana og Moss. ← Det er ikke rart du velger å være gjest,ha slike tanker og fordommer om andres kunskaper generelt og kompetanse i samllivet forøvrig kvalifiserer deg til femteklasse,egentlig slike lavpannede komentarer senker jeg meg ikke ned på for å svare,men denne gang IDIOT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2006 #14 Skrevet 3. januar 2006 Nå er det slik at 17 prosent av barn i aldersgruppen 0-17 år bor bare sammen med mor. Og hvor bor de? På bygda? Å finne 90% alenemødre er jammen en bragd samme hvor du søker bekjentskap i mer eller mindre intellektuelle kretser "der ute". Statistikk finner du på ssb.no, men gode forklaringer på hvorfor du treffer så mange alenemødre utafor storbyene står det lite om. ← SSB produserer statistikkene ja, men de står ikke for de ulike tolkningene av statistikkene. Til det finnes det egne skolerte fagfolk til å tolke resultatene og komme med hypoteser om mulige årsakssammenhenger.
Leo Skrevet 3. januar 2006 #15 Skrevet 3. januar 2006 Nå var det vel noe statistikk som sa at kvinner i mindre byer og slikt fikk tidligere barn en kvinner i storbyene. Dette har nok også en del og si. Dersom du er femogtredve gidder du ikke kaste ut mannen din fordi han ikke evner å skifte dritbleie. Du er for gammel til finne deg en ny og dermed beholder du skrapet du valgte til far. Er du tyve og fortsatt lekker kaster du ut den gamle udugelige, og VET at du kan finne deg en bedre. Og i mellomtiden betaler staten deg for å vente på prinsen på den hvite hest. ← For gammel til å finne meg en ny? Tror ikke det! Kanskje jeg og mine likesinnede tvert i mot er litt mer (Om ikke for) kritiske når vi velger far! Det er vel ellers et statistisk faktum at man finner flere unge alenemødre i f.eks. Troms og Finnmark enn ellers i landet. Det skyldes vel rett og slett at det er større aksept for å få barn alene og i ung alder og at familien stiller opp. Det kan være så enkelt som at folk lever nærmere naturen og at et barn er velkomment uansett.
Gjest gotthard Skrevet 4. januar 2006 #16 Skrevet 4. januar 2006 dette er det mest idiotiske jeg har lest i dag. med slike fordommer fra by-folk er det kansje ikke så rart at mange alenemødre/fedre flytter fra byen. om en familie flytter i fra byen så er det fordi barna skal ha skog og mark rundt seg og de sparer mye penger på det, kjempe lurt av de altså. om en aleneforeldre flytter ut av byen er det fordi hun/han er lettlurt og uansvarløig....by folk!!!!
Gjest lumina Skrevet 4. januar 2006 #17 Skrevet 4. januar 2006 Jeg tipper fenomenet kan ha sammenheng med at de som ikke tar høyere utdanning i større grad får barn tidlig og ender opp alene og "lurt" - eller de gikk bevisst inn for det via ONS fordi de ville ha trygder. Bare en vill gjetning dette altså. Det herjer en annen mentalitet i byger og i små-byer...både menn og kvinner der har lørdagen som den store utedagen og da skal alt skje. De lever ut alt på en dag, drikker seg overfulle og plutselig ender deres ur-oppførsel i barn. Et annet svar kan være at jenter i byene tar abort i større grad enn kvinnene på landet. En annen teori er at det er så kjedelig i bygde-Norge og i små-byene at jentene trenger noe å sysselsette seg med, og derfor får de barn av ren kjedsomhet, slik som f.eks. i Alta, Mo i Rana og Moss. ← Nei vettuh hvah!! Her skal man ikke komme og kritisere min hjemplass! Alta er Finnmarks største by.... riktignok ikke noen storby, men en by i vekst. Og her skal det da ikke mangle på passende utdanning. Hørt om verdens nordligste høyskole, Høyskolen i Finnmark..? HIFM Her er jammen ikke flere alenemødre enn andre steder.. Blir så provosert at jeg finner ikke ord! Nei, nå kjeder jeg meg gitt.. stikker for å lage noen barn å sysselsette meg med
Gjest VillVakkerUng&Yndig Skrevet 4. januar 2006 #18 Skrevet 4. januar 2006 Nei, nå kjeder jeg meg gitt.. stikker for å lage noen barn å sysselsette meg med ← Gjør det du. Og ta vekk det ironiflagget er du snill. Passer seg ikke helt.
Gjest lumina Skrevet 4. januar 2006 #19 Skrevet 4. januar 2006 Passer seg ikke? Bruker vel ironiflagg akkurat når jeg vil..
Gjest Bellatrix Skrevet 4. januar 2006 #20 Skrevet 4. januar 2006 Passer seg ikke? Bruker vel ironiflagg akkurat når jeg vil.. ← I hvert fall når du er ironisk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå