Gå til innhold

De som har en fortid preget av traumer blir ofte slemme selv eller?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sett på serien Outlast på Netflix og damene som sier de har hatt en tøff fortid gjør også de verste tingene. Er det tilfeldig eller er det vanlig?

Anonymkode: 6bf00...20d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har sett på serien Outlast på Netflix og damene som sier de har hatt en tøff fortid gjør også de verste tingene. Er det tilfeldig eller er det vanlig?

Det kan skje, så blir en helt motsatt oh tar det bare utover seg selv. 

Anonymkode: 65109...eaa

AnonymBruker
Skrevet

Gud bedre, nei, nei, og atter nei!

Anonymkode: 6f6cd...650

• Liker 4
  • Nyttig 3
Gjest Refreng
Skrevet

Noen ganger, ja. Mange som er voldelige vokste gjerne opp med vold selv. Når det er sagt, så betyr ikke det at de bare kan gå til psykolog og bli snille igjen. For noen så skaper det personligheten deres og det er sånn de er. Du kan sammenligne det med å slå hode der du får en hjerneskade som gjør at du husker dårlig. En dårlig barndom kan noen ganger skade et menneske permanent der det vil fortsette skade andre mennesker resten av livet. Slike  er ikke trygge å være sammen med, for de bryr seg ikke om deg. De er for "hjerneskadet" til å være empatiske

AnonymBruker
Skrevet

Kan skje. Har vokst opp med massiv kritikk og mobbing og brukte tjueåra på å bli vennligere både mot andre og meg selv. Man kan bli hard og kald og alarmert, på vakt etter folk dom er ute etter deg. Men det går like ofte andre veien, tror jeg. 

Anonymkode: df752...d6d

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er ikke direkte uvanlig å f.eks. utvikle sterke narsissistiske eller antisosiale trekk som en reaksjon på traumer. Andre utvikler heller schizofrene trekk eller flere personligheter for å takle virkeligheten. 

Men å derfra trekke konklusjonen at traumatiserte mennesker "ofte" blir slemme er en logisk feilslutning.

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det KAN være slik. Som resultat av en svært utrygg barndom var jeg stygg mot andre i tenårene og gjennom tyveårene, først da jeg rundet 30 innså jeg at jeg var akkurat det som ødela meg i oppveksten. Jeg jobbet mye med meg selv og ville ikke lenger være den som gjorde til at andre fikk det vondt. Skulle ønske at noen hadde hjulpet meg som barn, da hadde livet mitt blitt mye bedre - og andre sitt…. Problemet var at jeg trodde at jeg måtte være ufin for å få anerkjennelse av mine foreldre, og som barn gjør du nesten hva som helst for å bli sett av dine nærmeste.

Anonymkode: 8deea...d03

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan slå ut begge veier: man blir ekstra empatisk og omsorgsfull og/eller ekstra dømmende og selvhevdende.

Anonymkode: 90859...8c6

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Folk som kommer fra respektfullt og omsorgsfull bakgrunn vil som oftest ikke gjøre sterkt krenkende ting, det er ikke en del av dem som det dessverre blir for de som er vokst opp i krenkende omgivelser.

Anonymkode: 90859...8c6

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble aldri slem som følge av traumer. Men jeg ble vanskelig, frekk, kranglete, og veldig selvutslettende. 

Anonymkode: 6f3aa...b3a

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

NEI

Anonymkode: c9457...883

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Gud bedre, ikke bruk en serie på netfix som mal for virkeligheten. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ser du på en fiktiv serie og lurer på om det som vises er sant? Les deg opp på psykologi om du er i terrassert i å lære, ikke hent info fra Netflix serier.

Anonymkode: 6a852...618

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

NEI

Jo dette er absolutt ikke uvanlig. Min eksmann vokste opp i et voldelig hjem. Han ble voldelig mot meg og barna. 

Jeg tror det kan skje når ting ikke blir tatt tak i og ligger bearbeidet i et menneske. Dersom man derimot jobber med det, kan man utvikle seg og bli fri fra traumene. 

Kan selvsagt også slå andre veien, at den som har vokst opp med traumer tar totalt avstand til det de selv har opplevd. Og heldigvis Er det en del som klarer snu fortiden til noe godt for andre. 

Anonymkode: e8b91...e6a

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde meg selv til en dørmatte så nei, det er ikke regelen at de som opplever traumatiske ting blir slemme selv.

Anonymkode: 51dae...550

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er ofte sånn..  men ikke alltid. vet om flere ting med flere.

Anonymkode: f5470...c8f

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Man kan heller bruke forskning som beskrivelse av virkeligheten, og det er enorm korrelasjon mellom opplevde traumer i barndommen og det å sitte i fengsel.

Traumer avler dessverre traumer.

Anonymkode: 6e8bf...738

AnonymBruker
Skrevet

Ikke nødvendigvis slemme, men lært atferd og normalisering av f.eks vold, si stygge ting etc.

Mannen min er vokst opp med psykisk vold. Ble fortalt at moren skulle ønske han aldri var født, manipulering og mye stygge ting. Dette gjorde at mannen min kunne si stygge ting til andre uten å helt forstå hvor ille det var. Etter mye jobbing, tålmodighet og bevisstgjøring har han sluttet helt med det. Jeg så hele veien at han slet og har et veldig godt hjerte. 

Anonymkode: cc2df...736

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jo dette er absolutt ikke uvanlig. Min eksmann vokste opp i et voldelig hjem. Han ble voldelig mot meg og barna. 

Jeg tror det kan skje når ting ikke blir tatt tak i og ligger bearbeidet i et menneske. Dersom man derimot jobber med det, kan man utvikle seg og bli fri fra traumene. 

Kan selvsagt også slå andre veien, at den som har vokst opp med traumer tar totalt avstand til det de selv har opplevd. Og heldigvis Er det en del som klarer snu fortiden til noe godt for andre. 

Anonymkode: e8b91...e6a

Du henviser til en anekdote. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men det er nå likevel sånn at mennesker som har blitt traumatiserte faktisk ofte blir aggressive. Ingen mennesker i balanse som slår ned og voldtar folk, for å si det sånn.

Anonymkode: 6f3aa...b3a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...