Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har hele tiden fryktet å føde for tidlig. Men nå er jeg 3 dager over termin og begynner å bli bekymret for om baby noen gang kommer. Har overtidskontroll om 3 dager og føler det er så lenge til. 

Har gått opp ekstremt mye i svangerskapet, men ble aldri kalt inn på den ekstra kontrollen for overvektige ved 35 i bmi. Det var legen min som nevnte for meg at jeg skulle ha vært på den kontrollen i går. Baby er estimert til å bli 4300gram, og legen mente at jeg burde blitt satt i gang i uke 38 også stor baby. Dette har jeg også spurt jordmor om, men hun avviste det. Legen sa at nå er det for sent å bli satt i gang pga stort barn, og det beste er om baby kommer på egenhånd. Men dette øker også risiko for keisersnitt, har jeg lest. 

Jordmor har avlyst de tre siste kontrollene mine pga sykdom og ingen som kunne ta over. Hun ba meg om å ta kontrollen hos fastlegen. Så det var kult, å sende melding til fastlege dagen før jeg skulle hatt kontroll og be om hastetime. Jordmor har hatt meg inne til kontroll to-gre ganger i uka pga truende svangerskapsforgiftning, men også ingen protein i urin har det ikke blitt gjort noe annet enn blodtrykk og urin sjekk. Jeg har som nevnt bedt om å bli satt i gang før, men jordmor har avvist det. 

Har også måtte bytte (blitt byttet, ikke frivillig) fødested to ganger, og blitt oppringt en gang av sykehuset med forespørsel om jeg kan søke til ett annet sykehus pga lite bemanning og for mange fødende 🙁

Nå er påsken her. Jeg er redd. Har lest masse om risiko ved overvekt og overtid. Føler jeg har falt mellom alle stoler og ikke blir fulgt opp slik jeg burde. Er redd for keisersnitt, for å revne, for at baby skal skades eller dø under fødsel, for at jeg skal skades eller dø under fødsel, og føler meg generelt ikke trygg. Har 1.5 timer til sykehuset jeg fikk fødeplass på. 

Noen som har noen trøstende ord for en redd førstegangs? 

Anonymkode: 9515d...f92

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dytt. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du legger bort all historikken din, så er det ikke farlig med 3 dager på overtid i seg selv.

Men jeg forstår at du er veldig usikker! Høres absolutt ut som om du ikke har hatt det som du skulle! ❤️

Kan du ringe til fødestedet og snakke med dem?

Anonymkode: 6310b...002

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Om det er til noen trøst, så gikk jeg selv 14 dager over tiden med min førstefødte. Det var "limiten" da, før de satt igang fødsel. Krabaten veide 4990 og var 55 lang. Det gikk helt fint med meg og baby, men i løpet av de dagene jeg gikk over tiden, begynte jeg også å tvile på om det noensinne ble fødsel. Etter den opplevelsen tenker jeg at man er alt for fokusert på termindato, den er ikke noen garanti. 

Anonymkode: 8b24b...752

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det går aller helst fint, og ikke mye du kan gjøre fra eller til her. 
Du retter veldig pekefinger utover her, men overvekten/den ekstreme vektoppgangen kunne du jo selv ha gjort noe med?(mener selvsagt ikke at du skal slanke deg når du er gravid, men er ikke å slanke seg å droppe den ekstra porsjonen eller mye usunn mat). 
4300 gram er da heller ikke så voldsomt stort, vekten på baby er ikke nødvendigvis avgjørende for hvor tøff fødselen blir. Slapp av så godt du kan og se fremover, det hjelper ikke å være bitter over noe som ikke er mulig å endre. Lykke til🤞

Anonymkode: 489aa...842

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville pushet på. Selv om det har gått fint med andre, kan det og gå galt. Har selv gått overtid med alle mine fire og gikk alvorlig galt med fjerdemann... Estimering kan du ikke stole helt på. Kan fort være poden er mindre enn estimert:). Her bør du virkelig gå all inn for å få i gang satt fødselen. Spesielt hvis du har slitt med truende svangerskaps forgiftning. Ikke noe å lure på dette. 

Anonymkode: d9d5f...18b

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har hele tiden fryktet å føde for tidlig. Men nå er jeg 3 dager over termin og begynner å bli bekymret for om baby noen gang kommer. Har overtidskontroll om 3 dager og føler det er så lenge til. 

Har gått opp ekstremt mye i svangerskapet, men ble aldri kalt inn på den ekstra kontrollen for overvektige ved 35 i bmi. Det var legen min som nevnte for meg at jeg skulle ha vært på den kontrollen i går. Baby er estimert til å bli 4300gram, og legen mente at jeg burde blitt satt i gang i uke 38 også stor baby. Dette har jeg også spurt jordmor om, men hun avviste det. Legen sa at nå er det for sent å bli satt i gang pga stort barn, og det beste er om baby kommer på egenhånd. Men dette øker også risiko for keisersnitt, har jeg lest. 

Jordmor har avlyst de tre siste kontrollene mine pga sykdom og ingen som kunne ta over. Hun ba meg om å ta kontrollen hos fastlegen. Så det var kult, å sende melding til fastlege dagen før jeg skulle hatt kontroll og be om hastetime. Jordmor har hatt meg inne til kontroll to-gre ganger i uka pga truende svangerskapsforgiftning, men også ingen protein i urin har det ikke blitt gjort noe annet enn blodtrykk og urin sjekk. Jeg har som nevnt bedt om å bli satt i gang før, men jordmor har avvist det. 

Har også måtte bytte (blitt byttet, ikke frivillig) fødested to ganger, og blitt oppringt en gang av sykehuset med forespørsel om jeg kan søke til ett annet sykehus pga lite bemanning og for mange fødende 🙁

Nå er påsken her. Jeg er redd. Har lest masse om risiko ved overvekt og overtid. Føler jeg har falt mellom alle stoler og ikke blir fulgt opp slik jeg burde. Er redd for keisersnitt, for å revne, for at baby skal skades eller dø under fødsel, for at jeg skal skades eller dø under fødsel, og føler meg generelt ikke trygg. Har 1.5 timer til sykehuset jeg fikk fødeplass på. 

Noen som har noen trøstende ord for en redd førstegangs? 

Med trøst kan jeg si jeg heier på deg❤️❤️... Syns din jordmor virker veldig uansvarlig og ikke tar ting alvorlig. Push på fastlegen din du.. jeg har krevd igangsettelse /ks før tid denne gangen. Går ikke en dag over tid. Eller til termin. Nekter å miste en baby til. Totalt uaktuelt. Jobber mot kvinner skal gå over termin ❤️

Anonymkode: d9d5f...18b

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Mye kan skje, men husk også: keisersnitt er trygt i Norge, og også store babyer er friske. Det øker sannsynligheten for komplikasjoner, men det er fortsatt sjeldent alvorlige komplikasjoner oppstår. 

Jeg gikk 10 dager over tiden, og det endte i keisersnitt og en baby på 4,4kg. Vi er friske og raske i dag. Kjedelig å ikke få "normal" fødsel, og det føltes veldig stort, og tungt, der og da. Men 14 mnd og en lang og i tider tung barseltid/permisjon senere, så er det bare et blad på treet. Blandt mange større. 

Anonymkode: 972ca...07d

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Slapp heeelt av!❤️ Det er ikke en stor baby! Og alle babyer kommer til slutt ut vaginalt eller via KS❤️ Skjønner man overtenker når man føler man selv må finne alle svar og ha kontrollen, då der er en grusom svikt i systemet. Btw: dette med overvekt skal du nok også ta med ro. Maaaange legger på seg langt over det som står ift BMI. Men push på, på fødeavd. Bare ring og vær masete så de forstår bekymringen dun til slutt. Stå på ditt. Bytt jordmor om hun ikke tar deg på alvor. Lykke til! Dette går nok bedre enn du frykter og baby er sikkert bare så trygg og god inni magen din❤️

Anonymkode: 219f6...195

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har en stor baby, men ikke farlig stor. Fødte ei på 4500gram, 4-5 dager på overtid. Høy BMI. Jeg vurderte aldri KS, Og jeg skjønner heller ikke hvorfor du stresser med dette?

Anonymkode: ad242...2c9

• Liker 1
Skrevet

3 dager overtid har ikke så mye å si. 

Babyen min var estimert til å veie 4.6 til termin for 3 år siden. Han veide 4.3 med 10 dagers overtid. Men kjenner igjen følelsen din. Man tenker gjerne at ungen aaaldri vil komme ut, men som regel så gjør den det av seg selv, og om den ikke gjør det så blir du satt i gang i løp av uke 41 garantert. 

Ville absolutt ha ringt sykehuset derimot, pga det er såppas lang reisevei, og kan godt hende de mener at det er bedre at du blir satt igang enn å sitte å vente på en overtidskontroll.

AnonymBruker
Skrevet

TS her: 

Tusen takk for alle svar ❤️ baby har ikke kommet enda, og jeg var på ekstra kontroll i natt pga lite kjent liv. Alt stod bra til og baby lå bare annerledes. Jeg fortalte jordmor og lege nok en gang om beskymringene mine, men siden alt er bra med baby og det er helligdag/påske, så ville de ikke gjøre noe videre.. 

Slimproppen har definitivt gått for to dager siden og kynnene har blitt heftigere. Men ingen rier enda.. 

For dere som lurer på hvorfor jeg stresser så mye så er det en kombinasjon av ting. Den ene er at jeg føler at jeg har falt igjennom to stoler i systemet, og ikke blir fanget opp fordi jeg var normalvektig før graviditet, og ikke blir tatt på alvor fordi jeg nå er overvektig. 

Er også redd for vektoppgangen og hvordan den påvirker baby. Svangerskapet har vært ekstremt tungt med alt fra fysiske smerter, psykiske påvirkninger, medisiner og dødsfall i nær familie.. er bare sliten av alt og sover så dårlig. 

Og siden jeg har lest mye om å gå over tiden, har jeg også lest om babyer som døde i magen fordi de var over tiden. Så jeg opplever beskymringene mine som reelle, selv om de kanskje er i kategorien "hysterisk førstegangsfødende". 

AnonymBruker
Skrevet

Du var normalvektig før du ble gravid, skriver du. Men at du legger på deg mye i graviditeten kan jeg ikke forstå er så farlig da? Noen legger på seg 10 kg, andre 30. 

Som en over skriver er denne estimeringen deres litt usikker. Jeg ble undersøkt av sykehuslege på Ullevål og fikk beskjed om en stor baby som var over 4 kg. Han kom ut helt på snitt med 3,5 kg to dager senere.

Anonymkode: 827ec...7b2

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

TS her: 

Tusen takk for alle svar ❤️ baby har ikke kommet enda, og jeg var på ekstra kontroll i natt pga lite kjent liv. Alt stod bra til og baby lå bare annerledes. Jeg fortalte jordmor og lege nok en gang om beskymringene mine, men siden alt er bra med baby og det er helligdag/påske, så ville de ikke gjøre noe videre.. 

Slimproppen har definitivt gått for to dager siden og kynnene har blitt heftigere. Men ingen rier enda.. 

For dere som lurer på hvorfor jeg stresser så mye så er det en kombinasjon av ting. Den ene er at jeg føler at jeg har falt igjennom to stoler i systemet, og ikke blir fanget opp fordi jeg var normalvektig før graviditet, og ikke blir tatt på alvor fordi jeg nå er overvektig. 

Er også redd for vektoppgangen og hvordan den påvirker baby. Svangerskapet har vært ekstremt tungt med alt fra fysiske smerter, psykiske påvirkninger, medisiner og dødsfall i nær familie.. er bare sliten av alt og sover så dårlig. 

Og siden jeg har lest mye om å gå over tiden, har jeg også lest om babyer som døde i magen fordi de var over tiden. Så jeg opplever beskymringene mine som reelle, selv om de kanskje er i kategorien "hysterisk førstegangsfødende". 

Babyen takler det du ramser opp uten problemer, men det kan derimot gå ut over deg. Ha lav terskel for å be om hjelp hvis du føler deg nedstemt, la det for all del ikke neste og bli noe stort, som kunne vært forebygget. 

I teorien er du ikke på overtid enda en gang, for å ta en KG. Overtid er egentlig etter uke 42, og det er først etter det at sjansen for at babyen dør etc i magen øker betydelig. Du regnes som innenfor termin inntil uke 42.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Du har en stor baby, men ikke farlig stor. Fødte ei på 4500gram, 4-5 dager på overtid. Høy BMI. Jeg vurderte aldri KS, Og jeg skjønner heller ikke hvorfor du stresser med dette?

Anonymkode: ad242...2c9

Jeg forstår ikke TS sitt innlegg som at hun eller anree vurderer keisersnitt i hennes situasjon, men sannsynligheten for at fødsel ender med keisersnitt øker med overtid og høy vekt hos mor. 

AnonymBruker
Skrevet

Risikoen øker men det er minimal økning. Så lenge baby har det fint på kontroll hadde jeg slappet av. Be gjerne om kontroll hver dag om du ønsker det.Termindato er estimat,men 2 uker før og etter er like normalt. Og du er førstegangs så påregnelig å gå over. Det beste er at fødsel starter av seg selv. Jeg fikk også beskjed om at demente baby var stor, og la på meg mye. Baby var 3,9 nesten 1 kg bommet de. 

Anonymkode: b5bdf...f6f

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg forstår ikke TS sitt innlegg som at hun eller anree vurderer keisersnitt i hennes situasjon, men sannsynligheten for at fødsel ender med keisersnitt øker med overtid og høy vekt hos mor. 

Den øker også med igangsetting..

Anonymkode: b5bdf...f6f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fødte 8 dager over tiden med stor baby, eller 4 kg. Gikk supert ☺️

Anonymkode: e964e...575

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk 5 dager over med ene barnet mitt, var aldri vurdert for KS, fikk barn på 4,5 kg og 54cm. Det er ikke uvamlig med noen dager på overtid, så prøv stress ned. Skjønner det er vanskelig, men barnet kommer når det er klar, ellers blir du satt igang

Anonymkode: f9e71...ce7

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Må si at babyen min ble estimert til å bli stor. De anslo 4500 gram. Men babyen var 3300 gram ved fødsel. Jeg var også overvektig da jeg fødte barn nr 2, fødte 5 dager over tiden. Da var baby 3200 gram, selv om de anslo at baby ville vært større. 

Anonymkode: a397e...3ac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...