Gå til innhold

Det går veldig dårlig med USA

Michaelhe

Anbefalte innlegg

Jeg er litt bekymret for at vi i framtiden ikke kan regne med at USA vil forsvare demokrati og rettsstat. Grunnen er at høyresiden har begynt å angripe folkestyret, og alt det andre - for innsette inkompetente politikere. Det at de ønsker lavere skatter eller religiøs moral er ikke det jeg snakker om. Det ville høyresiden ha før også, og det vil de alltid ha. Det er en fair fight. 

Det nye nå er at de ønsker angripe fundamentet i samfunnet, endre valglover, og at de gjør dette samtidig som det har blitt en slags ny kald krig. Den amerikanske høyresiden har altså gjort seg selv til et kjempeproblem for alle land som har vært avhengig av USA rundt om i verden. Og det er jo veldig lite andre land kan gjøre med dette. Annet enn å bli mer selvstendig. 

På et eller annet vis har William Buckley jr blitt erstattet av Marjorie Taylor Greene? 

Endret av Michaelhe
  • Liker 16
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest odin33

USA er en business. Alt er bygget for å tjene penger. Det er ingen vellferd. Alle for seg selv. Ambulanser kommer ikke å henter deg om du ikke har god nok forsiktig. Du dør alene om du ikke har penger. De får færre barn for hvert år. Det koster rundt 100 tusen pluss, og føde der borte. Alle de gjenlevende presidentene og deres familier får millioner i pensjon av skattebetalerene. Millitære og Nasa får millioner av skattebetalerene. Skattebetalerene må kjøpe forsikringer for ALT utenom skatt. De har styrt landet mot inflasjon siden Bill Clinton.

De er konsevative. De har mere til felles med Saudi Arabia enn oss her i Europa. 

De har også vært i konstant krig med noen siden landets hvite begynnelse. 

USA, det beste landet i verden. La oss privatisere alt og bli mer som dem. Heia Erna!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

odin33 skrev (1 minutt siden):

USA er en business. Alt er bygget for å tjene penger. Det er ingen vellferd. Alle for seg selv. Ambulanser kommer ikke å henter deg om du ikke har god nok forsiktig. Du dør alene om du ikke har penger. De får færre barn for hvert år. Det koster rundt 100 tusen pluss, og føde der borte. Alle de gjenlevende presidentene og deres familier får millioner i pensjon av skattebetalerene. Millitære og Nasa får millioner av skattebetalerene. Skattebetalerene må kjøpe forsikringer for ALT utenom skatt. De har styrt landet mot inflasjon siden Bill Clinton.

De er konsevative. De har mere til felles med Saudi Arabia enn oss her i Europa. 

USA, det beste landet i verden. La oss privatisere alt og bli mer som dem. Heia Erna!

Men dette er jo ikke relevant for det jeg sier? jeg sier jo at dette IKKE handler om skatt eller religion?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det blir verre. Det virker som polariseringen bare øker.

Dessuten har vi superkonspirasjonsteoriene, som blant andre QAnon forfekter. I en stor undersøkelse i 2021 sa 15% av amerikanere seg enige i at styrende amerikanske eliter er pedofile satanister, 20% var enige i at det skal komme en storm for å «gjenreise de rette lederne». Og 15% var enige at det kunne bli nødvendig å ty til vold for å redde landet. Ifølge professor Asbjørn Dyrendal ved NTNU, har tallene økt siden da. 

Jeg tror at neste presidentkamp kommer til å stå mellom de samme som sist. Vinner Trump, tror jeg det internasjonale samarbeidet svekkes, samt at det kommer flere nye lover som vil svekke demokratiet. Vinner Biden, tror jeg vi vil få se ennå sterkere reaksjoner enn forrige gang.

Egentlig tror jeg USA er på vei mot en slags borgerkrig, om høyresiden fortsetter som nå.

Endret av MyMichelle
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik England tok over for Nederland og USA tok over for England, ser vi nå begynnelsen på at Kina vil ta over rollen til USA. 

Tidligere har det fremgangsrike "ledelandet" stått for vesentlig utvikling og blitt investert tungt i av andre land. Så har landet som er up and coming kopiert løsninger og bygget med hjelp av lave lønninger. Det var slik England fikk verdens største marineflåte, de første skipene var kopiert av Nederland og bygget billig. Vi ser det samme med Kina og USA. 

Denne nyheten ble ikke dekket i Trump - kaoset, men dollaren ble fjernet som den eneste måten å estimere prisen på olje på. Dette virker ikke så stort, men det er tett knyttet opp til sanksjoner USA tidligere har kunnet true med. Grovt forenklet såklart. Poenget er at vi ser starten på slutten for USA som supermakt. Bare å kjøpe Yen nå som den er billig. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Michaelhe skrev (På 8.4.2023 den 5.46):

Jeg er litt bekymret for at vi i framtiden ikke kan regne med at USA vil forsvare demokrati og rettsstat. Grunnen er at høyresiden har begynt å angripe folkestyret, og alt det andre - for innsette inkompetente politikere. Det at de ønsker lavere skatter eller religiøs moral er ikke det jeg snakker om. Det ville høyresiden ha før også, og det vil de alltid ha. Det er en fair fight. 

Det nye nå er at de ønsker angripe fundamentet i samfunnet, endre valglover, og at de gjør dette samtidig som det har blitt en slags ny kald krig. Den amerikanske høyresiden har altså gjort seg selv til et kjempeproblem for alle land som har vært avhengig av USA rundt om i verden. Og det er jo veldig lite andre land kan gjøre med dette. Annet enn å bli mer selvstendig. 

På et eller annet vis har William Buckley jr blitt erstattet av Marjorie Taylor Greene? 

Du er vel ikke den første som kommer med denne bekymringen, og det har absolutt tilspisset seg etter 2016. 
Gerrymandering er ikke noe nytt i USA, men måten demokratiet nå utøves på ved at spesielt republikanerne gjør alt de kan (og litt til..) for å sabotere grunnleggende regler som å kunne stemme er en alvorlig fare for demokratiet. At en så stor del av befolkningen ikke forstår grunnleggende politisk teori, historie osv. er bekymringsverdig. Jeg tror USA står veldig nærme stupet og så fremt ikke det blir en landsdekkende debatt om mange av problemene USA står ovenfor så tror jeg USA kan bli et slags dystopi for alle andre en de ûber rike, litt som i noen av gulf statene.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

odin33 skrev (På 8.4.2023 den 6.36):

Bare for opplysning, USA er en velferdsstat, jo, men de beste tjenestene er forbeholdt de med høyest inntekt eller med den beste forsikringen. Man får trygdeytelser og gratis helsehjelp, men som sagt - den beste hjelpen får man om man er rik.  Vet dette er en avsporing, så jeg stopper der. 

———-

Jeg er også veldig usikker og engstelig, de siste 10 årene har det blitt en enda høyere globalisering fra USA. Og mye handler nok om SoMe og internett. Hvordan politikken fungerer der er jo ikke noe nytt, men det er folket som nå begynner å reagere. Det har alltid blitt satt inn politikere i kongressen o.l som konsekvent skal riste i systemet og utprøve maktbalansen. USA virker som et u-land på mange måter, velferden kunne vært snudd på hodet og vært mye bedre, men i USA er det lobbyisme som styrer det meste i kongressen. Jeg syntes mye som skjer i USA virker helt uvirkelig og jeg har null forfatningsevne over hvordan høyesterettsdommere i et stormaktsland kan ulovliggjøre abort f.eks. Og en pinglete, konservativ dommer i Texas utprøve nasjonal lovgivning - det er bare så hull i hodet og sinnssykt. Virker som at de som sitter øverst i det politiske hold ikke klarer å ha kontroll på de som er under dem, og det er ganske spesielt. Lurer på om de overhode tenker over at andre mer suksessfulle og respektfulle land, faktisk ser litt ned på dem og rister på hodet? 

USA har nok med seg selv, de er langt ifra den store militærmakten de en gang var. De har vært så fokusert på Russland de siste fem tiårene, at de har fullstendig glemt Kina og all den spionasjen de med all sannsynlighet har drevet med. USA er veldig gode på utenrikspolitikk, forsvar o.l, men innenrikspolitikk suger de og de klarer faktisk ikke styre sitt eget land. De klarer ikke samarbeide, mye korrupsjon, enda mer lobbyisme og selvfølgelig egen-stolthet, gjør at de ikke klarer å samarbeide. 

Anbefaler dere å se NRKTV serien med Thomas Seltzer UXA

Der får man se hvordan befolkningen i USA faktisk har det, og tenker om politikken - og hvor de selv ser landet går. Jeg syntes serien var veldig informativ og bra. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michaelhe skrev (På 8.4.2023 den 5.46):

*venstresiden (i dette tilfellet Demokratene, som i realiteten er et fascistisk høyreparti). 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barbalala skrev (4 minutter siden):

*venstresiden (i dette tilfellet Demokratene, som i realiteten er et fascistisk høyreparti). 

Det stemmer ikke. jeg snakker ikke om reagan eller til og med george w bush med alle sin feil. Jeg snakker om det har hendt etter at Trump kom inn i politikken. Man var veldig uenig med mange på høyresiden før, noen ganger hatet man dem, men man visste at de fulgte eller i det minste respekterte det som var av regler. Og dersom det ble avdekket at de hadde gjort feil, så ville de ta sin hatt og gå.

Endret av Michaelhe
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skummelt at Nato i hovedsak blir styrt av dette landet. Så hat vi andre medlemsland som beveger seg i samme retning- særlig Polen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michaelhe skrev (3 minutter siden):

Det stemmer ikke. jeg snakker ikke om reagan eller til og med george w bush med alle sin feil. Jeg snakker om det har hendt etter at Trump kom inn i politikken. Man var veldig uenig med mange på høyresiden før, noen ganger hatet man dem, men man visste at de fulgte eller i det minste respekterte det som var av regler. Og dersom det ble avdekket at de hadde gjort feil, så ville de ta sin hatt og gå.

For noe tøv.

Demokratiets største trussel i USA er det fascistiske partiet som ironisk nok kaller seg "Demokratene". 

Endret av Barbalala
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barbalala skrev (2 minutter siden):

For noe tøv.

Demokratiets største trussel i USA er det fascistiske partiet som ironisk nok kaller seg "Demokratene". 

Hvordan vil du si at denne trusselen arter seg i praksis? På hvilken MÅTE angriper demokratene demokratiet?

Endret av Michaelhe
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Michaelhe skrev (5 timer siden):

Hvordan vil du si at denne trusselen arter seg i praksis? På hvilken MÅTE angriper demokratene demokratiet?

Vel, de straffeforfølger politiske motstandere - for eksempel. 

Endret av Barbalala
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barbalala skrev (4 minutter siden):

Men Trump har jo prøvd på statskupp? Hans tilhengere ville henge hans egen visepresident utenfor Kongressen? De bygget en galge? Fordi han hadde en selvstendig mening?

Endret av Michaelhe
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michaelhe skrev (Akkurat nå):

Men Trump har jo prøvd på statskupp?

Dummeste jeg har hørt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Barbalala skrev (Akkurat nå):

Dummeste jeg har hørt. 

Dette vet vi jo alle? Dette har domstolene også sagt. Alt mannen sier ble hevet ut av retten. Hver eneste sak? Av hans egne "Konservative" dommere? Vet du hvorfor, fordi Trump ga dem valget mellom å ødelegge sine egen autoritet eller å dømme mot ham.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barbalala skrev (8 minutter siden):

Dummeste jeg har hørt. 

Det er meget spesielt å kalle Demokratene et fascistisk høyreparti og samtidig forsvare Trump.  Og det sier jeg samtidig som jeg ikke.er spesielt begeistret for Demokratene 

Endret av Topsi
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barbalala skrev (19 minutter siden):

Akkurat det samme som Republikanerne forsøkte med Bill Clinton, bare at det var enda mer bagatellmessig. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (8 minutter siden):

Det er meget spesielt å kalle Demokratene et fascistisk høyreparti og samtidig forsvare Trump.  Og det sier jeg samtidig som jeg ikke.er spesielt begeistret for Demokratene 

Å påpeke at noe er tullprat er ikke akkurat det samme som å forsvare.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...