Gå til innhold

Almennyttige foreninger og institusjoner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange ganger i livet så blir man avhengig av hjelp, og da henvender man seg til de institusjonene som samfunnet har opprettet for å gi deg dette. Det kan være leger, kontor for fri rettshjelp, eller sosialkontor, eller kanskje et vel eller en forening. Disse har særunntak i lovverket for å gi deg disse tingene. Man kan man forvente at de så gir deg dette? At vannet ikke holdes tilbake når du kommer til brønnen for å drikke? Eller enda verre, slik som enkelte religiøse foreninger gjør, stiller irrelevante betingelser for utføre sine tjenester? Eller kanskje også påfører deg ekstra utgifter eller byrder når du allerede ligger nede.

Min grunn til å stille dette, er at noen fortalte meg at Bymisjonen, siden de var kristne, drev med slike ting?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mye mulig alltid noen som skor seg feks for noen dager siden var det en fra en NGO  organisasjon som mente at Norge har ansvar for folket i Afrika osv dette er folk  som kun tenker på penger og ikke på mennesker 

Skrevet (endret)
Maskinfører skrev (4 minutter siden):

Det er mye mulig alltid noen som skor seg feks for noen dager siden var det en fra en NGO  organisasjon som mente at Norge har ansvar for folket i Afrika osv dette er folk  som kun tenker på penger og ikke på mennesker 

Men det er jo forskjell på å gi mat eller legehjelp i en katastrofe, og det å si du får ikke dette hvis du ikke aksepterer Jesus? Eller enda verre: vi er de eneste her, betal ekstra gebyrer.

Endret av Michaelhe
  • Liker 1
Skrevet
Michaelhe skrev (1 time siden):

Men det er jo forskjell på å gi mat eller legehjelp i en katastrofe, og det å si du får ikke dette hvis du ikke aksepterer Jesus? Eller enda verre: vi er de eneste her, betal ekstra gebyrer.

Det var ikke mat eller legehjelp men seg var Norges oppgave og hente de hit til oss nei det er ikke riktig at du kunne får hjelp hvis du ikke tror på Jesus det er ikke pent gjort ☹️

AnonymBruker
Skrevet
Michaelhe skrev (8 timer siden):

Mange ganger i livet så blir man avhengig av hjelp, og da henvender man seg til de institusjonene som samfunnet har opprettet for å gi deg dette. Det kan være leger, kontor for fri rettshjelp, eller sosialkontor, eller kanskje et vel eller en forening. Disse har særunntak i lovverket for å gi deg disse tingene. Man kan man forvente at de så gir deg dette? At vannet ikke holdes tilbake når du kommer til brønnen for å drikke? Eller enda verre, slik som enkelte religiøse foreninger gjør, stiller irrelevante betingelser for utføre sine tjenester? Eller kanskje også påfører deg ekstra utgifter eller byrder når du allerede ligger nede.

Min grunn til å stille dette, er at noen fortalte meg at Bymisjonen, siden de var kristne, drev med slike ting?

Kirkens Bymisjon stiller ikke krav til religiøs tilknytning for å gi hjelp. 

Anonymkode: e4e6e...672

• Liker 1
Skrevet
Michaelhe skrev (8 timer siden):

Her blander du barter og snør.

Hvilke særunntak er det du tenker på?

AnonymBruker
Skrevet
Michaelhe skrev (11 timer siden):

Private kan stille de betingelser de ønsker.

Det offentlige ikke, sånn utover inntektsgrenser, behovsprøving og liknende som gjelder alle.

Anonymkode: f1077...73e

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Private kan stille de betingelser de ønsker.

Det offentlige ikke, sånn utover inntektsgrenser, behovsprøving og liknende som gjelder alle.

Anonymkode: f1077...73e

Ingen privat lege kan gjøre hva han vil? Og det er faktisk også grenser for hva misjonærer kan gjøre. La meg ta et eksempel. En heroinmisbruker er vanvittig desperat, og så settes han under et vanvittig press av en religiøs gruppe. Det er faktisk et eget punkt i straffelovens paragraf 331 som går direkte på å utnytte hjelpeløse mennesker. Og hva er definisjonen på et hjelpeløst menneske?

Arbeidsmiljøloven? En advokat må følge sine egne lover, ellers så ryker bevilgningen? En almen forening er grunnlagt under visse lovforutsetninger, og dersom disse brytes? De får fritak fra ulike skatter og avgifter fordi de gjør samfunnet en nytte? Og de må også følge vanlige lover for forbrukere. En idrettsforening har ansvar for barn? Og en privat rusbehandler overfor pasienter. Ingenting er opphevet. Tvert imot, staten vil rive hele bevilgningen i stykker, og gi en bevilgning til andre. Det er faktisk lettere enn dersom de hadde vært offentlige. Alle pasientjournaler skal betraktes likt, enten de er offentlig eller private? Ingen lege kan bryte sin lege-ed? Når døren åpnes på klinikken, så legger mange mennesker sine liv i fremmedes hender. Det gjør de fordi de tror at inne i klinikken så finnes det fagfolk som ønsker at de skal bli frisk. Og som bare fokuserer på dette. Ingen lege kan representere tredjeparter i konsultasjonen heller.

De private står ikke fritt, så lenge de har brukt særlovene. Og selv om de ikke har gjort det, så gjelder veldig mange lover for alle. En huseier kan for eksempel ikke avlytte noen leietager, eller gjøre rare ting?

Endret av Michaelhe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...