Gå til innhold

Ved bortgang, hvem skal gå gjennom tingene dine?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har dere single tenkt på dette? Dersom noe alvorlig skjer deg, evt at du dør, og du bor alene og er singel, hvem kommer og går gjennom alle tingene dine i hjemmet ditt? Dette har jeg av en eller annen grunn tenkt mer og mer på. Jeg er singel, har en eldre mor, og en søster m/ mann og barn. Søsteren min holder meg på avstand og vil ikke snakkes eller sees, men hun holder en overfladisk; kald tone på sms. Forholdet til henne har jeg prøvd å forbedre i årevis, uten hell, og etter hvert har jeg måttet snakke litt med mine nærmeste venner ang dette fordi hele situasjonen gjør meg så vondt. Men om noe skjer meg, så er det jo hun og hennes kjernefamilie som kommer hit og skal grave og rydde i mine private ting? Dette orker jeg ikke tanken på, siden de har en dårlig innstilling til meg. Tenk bare på all historikken de vil finne på telefonen min, alle private messenger-samtaler med nære venner, alt jeg har skrevet her på KG og lignende.. alle samtaler på datingsider.. og alt det private rotet jeg har i skuffer og skap hjemme.. 😯

Har dere tenkt på dette? Jeg er midt i livet, og forhåpentligvis har jeg mange år igjen av livet, men man vet jo aldri. Er det noen som har tenkt noen lignende tanker? 

Anonymkode: fb37f...d1d

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da er du jo død og slepp og oppleve det.

evt kast det du ikke vil noen skal se.

Anonymkode: 7d77f...1f0

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

De vil jo ikke ha tilgang til dine digitale enheter så lenge det er passordbeskyttet. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
frøkna skrev (Akkurat nå):

De vil jo ikke ha tilgang til dine digitale enheter så lenge det er passordbeskyttet. 

Du sier noe, jeg bør endre passord, har altfor enkle passord! 

Anonymkode: fb37f...d1d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er riktignok gift, men har ting på stell likevel.

Alt jeg ikke har behov for at andre skal se finnes bak digitale murer, og ingen har passord. Det eneste som finnes av dokumenter her er noen vitnemål, vielsesattest og slikt. Det jeg har behov for at andre skal finne, eller vite om, har jeg sendt familien på mail (fremtidsfullmakt, informasjon om testamente, og litt annen informasjon) 

Jeg har litt fine smykker og arvesaker som jeg vil skal gå videre i familien (er selv barnløs), så har lagt lapper i skrinene med hva det er og hvem jeg ønsker skal ha det. 

Så egentlig kan hvem som helst komme og åpne hvilken som helst skuff her. 

Anonymkode: 10a4a...5d1

AnonymBruker
Skrevet

Håper ingen roter i tingene mine, for min del kan de bare brenne alt sammen.

Men jeg har faktisk et mål om å ta en sånn dødsopprydding eller hva det nå heter snarest, og kaste alt unødvendig tull og det som eventuelt ikke tåler dagens lys :ninja:

Anonymkode: 6544a...3ca

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har over 20år med internettbruk, så slikt orker jeg ikke tenke på. Den eneste ‘forberedelsen’ jeg har gjort er å lage en USB-penn med info om min kryptovaluta, slik at min kone kan få tilgang til det. 

Anonymkode: 246f7...0c7

Skrevet

Tja det blir vel i dag moren min og datteren min, etterhvert begge barna. Så da får de finne det de finner.

Datteren er forberedt på det mest spennende og resten er nokså kjedelig.

AnonymBruker
Skrevet

Håper på å leve noen tiår til, men har ikke planer om å oppleve altfor mye av pensjonisttilværelsen. 

Ingen kommer til å finne noe privat og de fleste digitale kontoer kommer til å være slettet. Facebook sletter seg av seg selv med rette innstillinger. 

Anonymkode: 6e514...f17

AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med en advokat som skal stå som din bobestyrer. Legg inn all digital informasjon i papirene til advokaten. Sett opp en venn som den som tar seg av å rydde etter deg. Ha dette skriftlig hos advokaten. Da tar han eller hun seg av alt det praktiske rundt dødsfallet ditt.

Anonymkode: 27317...057

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har skrevet testamente hvor jeg sørger for at mitt søsken ikke har arverett (og tilgang til å rote i mine ting).  Og dette testamentet gjelder også nå etter at jeg fikk barn. Dersom jeg og mitt barn skulle gå bort samtidig så har ikke mitt søsken arverett. 

Anonymkode: de1e5...d31

• Liker 2
Skrevet

Når jeg er død så er jeg død og bryr meg ikke så mye om hva andre syns om det jeg hadde 🙂 (Ungkar) 

AnonymBruker
Skrevet

For min del vil det antagelig bli kommunen som rydder ut av min leilighet. Jeg har laget en egen mappe med bla. en liste over hvilke av mine eiendeler som har såpass verdi at de er verdt å selge. Har også lagt alt av dagbøker og annet personlig i pappesker og tydelig merket dem med innhold og beskjed om at de skal brennes. Har laget klar Norgespakke med noen slektsbilder og et par arvesmykker som skal sendes til barnet til min tremenning (eneste av mine slektninger som er i live). 

Anonymkode: b2bec...e1c

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
Maskinfører skrev (På 8.4.2023 den 7.33):

Når jeg er død så er jeg død og bryr meg ikke så mye om hva andre syns om det jeg hadde 🙂 (Ungkar) 

Kunne du tenkt deg å bo i et nabolag med ungkarer? Er flere av oss som ikke har noen som kan rydde opp i ting osv. etter ens død.

Anonymkode: 05182...ee7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har avtale med en veninne som har nøkkel, om at hun drar asap til boligen min og kaster kassen som ligger under senga😂🤣Hint: sexleketøy og personlige helseopplysninger. Tlf blir med meg i kræsj/flystyrt whatever. Blir det en langsom død, ordner jeg opp i forkant. Testamentet har vært klart i mange år👍

Anonymkode: 4d107...1f7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.4.2023 den 0.16):

Dette orker jeg ikke tanken på, siden de har en dårlig innstilling til meg. Tenk bare på all historikken de vil finne på telefonen min, alle private messenger-samtaler med nære venner, alt jeg har skrevet her på KG og lignende.. alle samtaler på datingsider.. og alt det private rotet jeg har i skuffer og skap hjemme.. 😯

Du vet kan slette historikken i browseren din og slette gamle meldinger på mobile. Det kan være lurt å gjøre en gang i blant, og gå igjennom sider du ikke bruker og slette kontoer og sånt. Fysiske papirer kan du makulere og brenne for å være sikker på at ingen får tak i informasjonen.

Anonymkode: ce941...363

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.4.2023 den 18.49):

Kunne du tenkt deg å bo i et nabolag med ungkarer? Er flere av oss som ikke har noen som kan rydde opp i ting osv. etter ens død.

Anonymkode: 05182...ee7

Jeg bor på bygda jeg langt fra folk 🙂

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.4.2023 den 18.57):

Jeg har avtale med en veninne som har nøkkel, om at hun drar asap til boligen min og kaster kassen som ligger under senga😂🤣

Samme her. To kommodeskuffer, som med fordel kan tømmes før ungene kommer for å ta seg av ryddingen.

Skrevet
Andro skrev (23 minutter siden):

Samme her. To kommodeskuffer, som med fordel kan tømmes før ungene kommer for å ta seg av ryddingen.

Problemet er at dødsfallet normalt blir kjent for barna først.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.4.2023 den 18.30):

For min del vil det antagelig bli kommunen som rydder ut av min leilighet. Jeg har laget en egen mappe med bla. en liste over hvilke av mine eiendeler som har såpass verdi at de er verdt å selge. Har også lagt alt av dagbøker og annet personlig i pappesker og tydelig merket dem med innhold og beskjed om at de skal brennes. Har laget klar Norgespakke med noen slektsbilder og et par arvesmykker som skal sendes til barnet til min tremenning (eneste av mine slektninger som er i live). 

Anonymkode: b2bec...e1c

Husk at du må testamentere tingene i norgespakken dersom du skal være sikker på at den kommer frem / blir sendt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...