AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #1 Skrevet 7. april 2023 Er det i det hele tatt mulig å klare? Altså, ikke full renovering, men oppussing. Vi har kjøpt hus, og har brukt ca 1 million på å renovere huset, som å bytte alle vinduer, dører, altandører, isolere, nytt elektrisk, nytt kjøkken og ellers få det estetisk fint. Nå er vi helt i sluttfasen og kan begynne å flytte inn om et par uker. Badet er det eneste rommet som ikke er gjort noe med, og vi har klart å spare 100.000 innen neste måned som vi ønsker å bruke på badet. Det ble sist pusset opp på 90 tallet, med da nye gulvfliser, våtromstapet og varmekabler, i ordentlig 90 talls stil. Ingen rør trenger å flyttes, da vi kan leve med plasseringen der toalett, servant og dusj står. Så det vi ønsker er å bytte ut disse tingene, samt modernisere vegger og gulv (har lest en del om mikrosement men har ingen kjennskap ellers til det). Selvfølgelig skulle jeg helst hatt et nytt, totalrenovert bad hvis jeg kunne valgt, med nye rør, membran, sluk, varmekabler osv, men i og med at det ikke er noe galt med badet annet enn at stilen er helt forferdelig, og baderomsmøblene var veldig slitte, så valgte vi derfor å bruke budsjettet på det som faktisk trengte å fornyes i huset. Av erfaring med snekkerfirma og elektrikere, blir den reelle sluttprisen mye høyere enn det man opprinnelig får tilbud om etter befaring, og det har vi klart å komme oss unna med når byggebudsjettet var så romslig, men nå har vi faktisk bare 100.000 å bruke til badet, ikke mer. Tror dere det skal gå an? Anonymkode: 7757a...30a
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #2 Skrevet 7. april 2023 Badet er ca 9 kvm Anonymkode: 7757a...30a
Luckiness Skrevet 7. april 2023 #3 Skrevet 7. april 2023 (endret) Mikrosement er veldig fint. Ligger vel på rundt 3000kr per kvm. Så bare å regne på det (og selvsagt ha befaring om dere vurderer dette valget). Er også mulig å bruke mikrosement kun på gulvet eller kun på veggene. Da kan feks baderomsplater på vegger brukes eller evt bruke nåværende fliser om de er ok, vinyl eller annet som funker i våtrom på gulvet. Baderomsmøbler kan dere finne på Finn om dere er heldig. Evt følge med på tilbud. Ellers er det jo å sørge for at baderomsmøbler, evt dusjvegg/badekar/dusjkabinett er i en matchende (og moderne antar jeg dere ønsker) stil. Det er mulig å male fliser. Så et alternativ er å male gulvflisene og sette opp baderomspanel + ny baderomsinnredning og evt dusjløsning. Usikker hvordan holdbarheten er om det dusjes rett på malte fliser. Et alternativ er å bruke dusjkabinett. Finnes jo en del penere enn disse standard. Sikkert dyrere. Men hvis dere maler gulvet framfor nytt så har dere allerede spart inn en del der. legger bare til…Hvis dere maler fliser nå, kjøper baderomsinnredning/dusj/badekarløaning og heller bare maler over tapeten med våtromsmaling (sjekk om noe grunning må til) så kan dere heller fikse vegger og gulv mer ordentlig om noen år når dere har spart mer. Men da bruke samme innredning så dere ikke kjøper og kaster ut vinduet. Endret 7. april 2023 av Luckiness 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #4 Skrevet 7. april 2023 Faren min pusset nettopp opp bad for 50 tusen. Men han flisla selv. Så utgiftene var kun på elektriker, rørlegger, materialer, ny dusj og vask. Doen gadd han ikke å bytte, da design på toaletter ikke har endret seg stort (om man ikke krever vegghengt toalett da) Anonymkode: 1157e...1ee 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #5 Skrevet 7. april 2023 Regner med du er den samme som har lagd et innlegg på FB om akkurat det samme. Innleggene er helt like. Du har jo fått en del svar der fra folk som kan og vet mye om dette. Anonymkode: 25b27...6ed 3
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #6 Skrevet 7. april 2023 Lite lurt å ha på mikrosement på et bad med membran fra 90-tallet. Jeg hadde spart litt til og heller gjort badet skikkelig. Hvis du gjør mest mulig selv og velger rimelige løsninger kan du spare mye penger, men tviler på at du kommer ned i 100k. Anonymkode: 7b628...5d9 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #7 Skrevet 7. april 2023 Et så gammelt bad må vel snart totalrenoveres uansett? Anonymkode: 8fa75...c8d
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #8 Skrevet 8. april 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Lite lurt å ha på mikrosement på et bad med membran fra 90-tallet. Jeg hadde spart litt til og heller gjort badet skikkelig. Hvis du gjør mest mulig selv og velger rimelige løsninger kan du spare mye penger, men tviler på at du kommer ned i 100k. Anonymkode: 7b628...5d9 Enig med dette. Kjedelig å bruke opp mot 100K på et bad som må totalrenoveres om noen år pga lekkasje uansett. Anonymkode: 3c146...23c 3
Drizzt Skrevet 8. april 2023 #9 Skrevet 8. april 2023 (endret) AnonymBruker skrev (12 timer siden): Er det i det hele tatt mulig å klare? Altså, ikke full renovering, men oppussing. Vi har kjøpt hus, og har brukt ca 1 million på å renovere huset, som å bytte alle vinduer, dører, altandører, isolere, nytt elektrisk, nytt kjøkken og ellers få det estetisk fint. Nå er vi helt i sluttfasen og kan begynne å flytte inn om et par uker. Badet er det eneste rommet som ikke er gjort noe med, og vi har klart å spare 100.000 innen neste måned som vi ønsker å bruke på badet. Det ble sist pusset opp på 90 tallet, med da nye gulvfliser, våtromstapet og varmekabler, i ordentlig 90 talls stil. Ingen rør trenger å flyttes, da vi kan leve med plasseringen der toalett, servant og dusj står. Så det vi ønsker er å bytte ut disse tingene, samt modernisere vegger og gulv (har lest en del om mikrosement men har ingen kjennskap ellers til det). Selvfølgelig skulle jeg helst hatt et nytt, totalrenovert bad hvis jeg kunne valgt, med nye rør, membran, sluk, varmekabler osv, men i og med at det ikke er noe galt med badet annet enn at stilen er helt forferdelig, og baderomsmøblene var veldig slitte, så valgte vi derfor å bruke budsjettet på det som faktisk trengte å fornyes i huset. Av erfaring med snekkerfirma og elektrikere, blir den reelle sluttprisen mye høyere enn det man opprinnelig får tilbud om etter befaring, og det har vi klart å komme oss unna med når byggebudsjettet var så romslig, men nå har vi faktisk bare 100.000 å bruke til badet, ikke mer. Tror dere det skal gå an? Anonymkode: 7757a...30a Problemet med planen din er at det blir en kosmetisk fornying av badets utseende, men ikke så mye å tjene på det tekniske. Så strengt talt er det penger kastet ut av vinduet fordi det viktigste ikke er fornyet - rør, membran, sluk, varmekabler eventuelt. Hadde jeg vært deg, ville jeg fortsatt å spare penger for å totalrenovere badet litt senere. Du kan spare mye penger ved å velge billigere fliser, kjøpe ting på salg, velge firma som ikke overpriser arbeidet, osv. P.S. Hovedpoenget er at om det blir lekkasje fra badet om 5 år, så må dere rive alt og de 100.000 går i søpla. Endret 8. april 2023 av Drizzt 2 2
Brunello Skrevet 8. april 2023 #10 Skrevet 8. april 2023 Spar lenger og renover badet. Badet lever på overtid, så det må antakelig renoveres snart. 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #11 Skrevet 8. april 2023 Om du handler innredning på Megaflis er det myyyye billigere enn de fleste andre steder. Jeg pusset opp mitt bad for under 30.000, kompis har våtromssertifisering og er tømrer. Elektriker trengte vi ikke, heller ikke rørlegger. Baderomspanel og fliser på gulv, gjenbrukte dusjdørene. Vi har ikke rørt rør og varmekabler da. Anonymkode: 1cc36...1d4
Drizzt Skrevet 8. april 2023 #12 Skrevet 8. april 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Om du handler innredning på Megaflis er det myyyye billigere enn de fleste andre steder. Jeg pusset opp mitt bad for under 30.000, kompis har våtromssertifisering og er tømrer. Elektriker trengte vi ikke, heller ikke rørlegger. Baderomspanel og fliser på gulv, gjenbrukte dusjdørene. Vi har ikke rørt rør og varmekabler da. Anonymkode: 1cc36...1d4 Du skjønner, hvis ikke riktig fagfolk har utført jobben, så gjelder ikke forsikringen ... 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #13 Skrevet 8. april 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Faren min pusset nettopp opp bad for 50 tusen. Men han flisla selv. Så utgiftene var kun på elektriker, rørlegger, materialer, ny dusj og vask. Doen gadd han ikke å bytte, da design på toaletter ikke har endret seg stort (om man ikke krever vegghengt toalett da) Anonymkode: 1157e...1ee Vegghengt do ville stått øverst på min ønskeliste for "nytt" bad 😅 Anonymkode: 32a0d...fb3 5
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #14 Skrevet 8. april 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Om du handler innredning på Megaflis er det myyyye billigere enn de fleste andre steder. Jeg pusset opp mitt bad for under 30.000, kompis har våtromssertifisering og er tømrer. Elektriker trengte vi ikke, heller ikke rørlegger. Baderomspanel og fliser på gulv, gjenbrukte dusjdørene. Vi har ikke rørt rør og varmekabler da. Anonymkode: 1cc36...1d4 Vi har innredning fra megaflis på gjestedoen, og ville ikke kjøpt det på nytt. Vasken har ikke 100% riktig helling mot avløpet, så det blir liggende igjen litt vann som har skapt misfarging. Det er også misfarging rundt avløpet som ikke lar seg vaske vekk, jeg har prøvd mye. Virker som vasken er av et annet materiale enn porselen og misfarges mye lettere. Det er også kommet sprekker i den som jeg ikke forstår hvordan har oppstått, men det kan skyldes barna… Anonymkode: 33e62...673
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #15 Skrevet 8. april 2023 Du må ha nye varmekabler, membran etc. når du først gjør det. 100.000,- er nok akkurat litt for knapt, selv med de billigste løsningene. Anonymkode: 5083e...ba0
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #16 Skrevet 8. april 2023 Om badet ikke er levbart, så hadde jeg byttet innredningen, men latt vegger og gulv være. 100 000 er akkurat litt for knapt. Ville heller ha fokusert på å spare opp 100 000- 150 000 de neste årene og gjøre det ordentlig. Anonymkode: 6ea03...529
newman01 Skrevet 8. april 2023 #17 Skrevet 8. april 2023 Et dusjkabinett, flis på flis og ny vask. "Nytt" billig bad. Planen din forutsetter dusjkabinett, siden det er 30 år gammelt.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #18 Skrevet 9. april 2023 Pusset opp bad, uten å endre på strøm, og rør. La nytt belegg med godkjent firma, la på fiboplater selv(kjøpt på tilbud, 40%), nytt dusjhjørne, dosål(selve opplegget i vegg var helt fint) nytt møbel(høyskap, servant og servantskap) for rett under 100 000. Vi gjorde jo mye selv. Men er jo mulig. Vårt er ca 12kvm. Anonymkode: 0eb42...8bd
Drizzt Skrevet 9. april 2023 #19 Skrevet 9. april 2023 newman01 skrev (13 timer siden): Et dusjkabinett, flis på flis og ny vask. "Nytt" billig bad. Planen din forutsetter dusjkabinett, siden det er 30 år gammelt. Det er også en mulighet for TS, ja. Flis på flis og dusjkabinett og bare å unngå å ha vann på badegulvet. Men det endrer ikke faktum at rør og det elektriske er gamle. Dessuten kan man ikke si at badet er nytt hvis man skulle selge senere. Så uansett er det beste å fortsette å spare og pusse opp ordentlig. Det blir null uttelling på forsikringen at man har lagt flis på flis og kjøpt dusjkabinett når lekkasjen er et faktum. 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2023 #20 Skrevet 9. april 2023 Drizzt skrev (3 timer siden): Det er også en mulighet for TS, ja. Flis på flis og dusjkabinett og bare å unngå å ha vann på badegulvet. Men det endrer ikke faktum at rør og det elektriske er gamle. Dessuten kan man ikke si at badet er nytt hvis man skulle selge senere. Så uansett er det beste å fortsette å spare og pusse opp ordentlig. Det blir null uttelling på forsikringen at man har lagt flis på flis og kjøpt dusjkabinett når lekkasjen er et faktum. Ja. Flis på flis og dusjkabinett med 30 år gammel membran er et stort rødt flagg for enhver selger. Anonymkode: 7b628...5d9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå