Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er gravid i uke 38, 39 om noen dager. Første barn. Er overraskende rolig til å ha sterk fødselsangst og har ikke pakket noe fødebag heller. Tenker litt at dersom noe begynner å skje tar det vel vanligvis såpass lang tid/man blir bedt om å være hjemme en stund så man har tid til å pakke med seg litt greier?😅 Tenker heller ikke at jeg skal ha med meg altmulig rart, bare det mest nødvendige 🤷🏼‍♀️ Vi bor også en 5-10 minutter kjøretur unna sykehuset så hvis noe glemmes er det ingen krise tenker jeg. Er dette dumt? Hva pakket dere i fødebag, hva er ABSOLUTT HELT nødvendig? Og når pakket dere?

Anonymkode: 9f5b7...1c3

• Liker 2
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1670391-n%C3%A5r-og-hva-pakket-dere-i-f%C3%B8debag/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Flipsflops du kan dusje med

Behagelig tøy du kan reise hjem i

Truser

Amme bh

Noe snacks og drikke til både deg og partner

Lypsyl

Ansiktskrem

Tøy og lue til baby

Bilstol

Teppe til baby

Anonymkode: 91462...c30

AnonymBruker

Ting som jeg syns var nyttig å ha med 

- toalettsaker (aldri brukt så mye håndkrem og lypsyl som da jeg lå på barsel, så greit å ha). 

- egne komfortable klær, jeg hater sykehustøy. Babyen brukte bodyene de hadde der, så vi tok kun med for hjemreise. Brukte bare en tynn «kosebukse» uten for stramt liv, ammetopper og cardigan. Gensere osv var unødvendig for meg å ta med. 

- stort håndkle (de har ofte bare små på sykehus). 

- kjølebind 

- dusjsko 

-tøfler/slipperser til bruk ellers

jeg hadde med ipad, ble aldri tatt opp, men noen syns det er greit med noe underholdning, babyen sover stort sett en del. 

Anonymkode: 6290c...a07

AnonymBruker

En har absolutt tid, men jeg hadde stormrier og hadde virkelig nok med meg selv. Var glad den var pakket ferdig, for samboer ble helt tullerusk han også. Pakket den i uke 39, fødte på termin.

Absolutt helt nødvendig for meg var en stor vannflaske, leppomade og klær til meg selv og babyen til å dra hjem i.

Brukte ikke telefonen de dagene jeg var der, gikk i sykehusklær og samme gjorde babyen.

Anonymkode: f9179...964

AnonymBruker

Telefonlader

Klær till deg selv (myk bukse, ammesinglet, lang cardigan)

Flipflops til dusjen

Toalettsaker

Klær till baby (i alle fall til hjemreisen)

I tillegg så var jeg glad for at jeg hadde pakket med litt snacks, sjokolade og sånt - spiste nesten ingenting under fødsel, men var så deilig å ha etterpå. 

Anonymkode: f6872...505

Annonse

AnonymBruker

Pakket da fastlegen i veldig alvorlig tone sa at jeg ikke kom til å gå til termin. Han ba meg pakke fødebagen helt ferdig. Han hadde rett, fødte to dager etterpå (prematur vel og merke).

det viktigste for min del var flippflopps til å gå med inne på sykehuset.

toalettsaker

klær til babyen

ammeinnlegg. Helt ærlig skulle jeg ønske jeg kjøpte meg melkeoppsamler og hadde.

klær til meg.

vannflaske. Sykehus lufta er veldig tørr.

Mobil lader.

Anonymkode: 8f9b4...9dc

AnonymBruker

Fikk nr 3 i starten av mars. Fikk litt mensmurringer fredag kveld og sa til mannen at han burde gå og pakke fødebagen. Dagen etter kom hun 😊 var da 38 uker. Med nr 1 pakket jeg etter vannavgang men da så jeg ikke problemet med noe som helst 😂 med nr 2 pakket jeg et par uker før hun kom, og hun kom 13 dager før.

- Gode klær til deg selv, minst 3 skift. Du kan bli liggende lengre enn du ser for deg, og det er veldig godt å kunne kle på noe annet enn sykehusskjorte. Ligger du på barselhotell må du ned å restauranten å spise og trenger vanlige klær. Vi lå på barsel og der fikk vi ikke ha besøk av andre enn barna våre på selve rommet. Fikk infeksjon og ble liggende i 5 døgn. Da var det godt med egne klær.

- 5 skift til babyen også. Skjønner ikke de som synes sykehusklærne er et godt alternativ 😅 Vi lå som sagt i 5 døgn og endte opp med å vaske klærne til babyen i vasken flere ganger pga gulp. Tror vi hadde med 4 skift.

- Sandaler

- Snop og snacks!

- Amme-bh, ammeinnlegg og ull-innlegg hvis du skal amme. En stram sports-bh om du ikke skal amme.

- Toalettsaker osv

Anonymkode: 0bf5d...0a8

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Fikk nr 3 i starten av mars. Fikk litt mensmurringer fredag kveld og sa til mannen at han burde gå og pakke fødebagen. Dagen etter kom hun 😊 var da 38 uker. Med nr 1 pakket jeg etter vannavgang men da så jeg ikke problemet med noe som helst 😂 med nr 2 pakket jeg et par uker før hun kom, og hun kom 13 dager før.

- Gode klær til deg selv, minst 3 skift. Du kan bli liggende lengre enn du ser for deg, og det er veldig godt å kunne kle på noe annet enn sykehusskjorte. Ligger du på barselhotell må du ned å restauranten å spise og trenger vanlige klær. Vi lå på barsel og der fikk vi ikke ha besøk av andre enn barna våre på selve rommet. Fikk infeksjon og ble liggende i 5 døgn. Da var det godt med egne klær.

- 5 skift til babyen også. Skjønner ikke de som synes sykehusklærne er et godt alternativ 😅 Vi lå som sagt i 5 døgn og endte opp med å vaske klærne til babyen i vasken flere ganger pga gulp. Tror vi hadde med 4 skift.

- Sandaler

- Snop og snacks!

- Amme-bh, ammeinnlegg og ull-innlegg hvis du skal amme. En stram sports-bh om du ikke skal amme.

- Toalettsaker osv

Du svarer på det med tøy til baby selv 😂

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du svarer på det med tøy til baby selv 😂

At vi hadde med for lite klær til babyen fordi jeg fikk infeksjon og lå 5 uplanlagte døgn på sykehuset forklarer ikke for meg hvordan noen mener at klærne på sykehuset et er godt alternativ 😊

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

At vi hadde med for lite klær til babyen fordi jeg fikk infeksjon og lå 5 uplanlagte døgn på sykehuset forklarer ikke for meg hvordan noen mener at klærne på sykehuset et er godt alternativ 😊

Fordi det er bukse og body? Og uendelig med tøy, som jeg slipper å vaske?

Var bare å hive det i skittentøy og ta nytt. Vanvittig deilig å slippe å vaske, ble nok vasking når jeg kom hjem.

Anonymkode: f9179...964

• Liker 2
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du skriver jo «vi måtte vaske babytøyet i vasken». Altså… hvem gidder styret liksom 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du skriver jo «vi måtte vaske babytøyet i vasken». Altså… hvem gidder styret liksom 

... fordi vi hadde med for lite, som er litt poenget med det ts spør om 😄 Ha med nok så slipper man, veldig enkelt!

Kan liksom ikke se for meg hvordan det kan regnes som arbeid å slenge det i vaskemaskin når man kommer hjem, men man ser vel forskjellig på ting 😅

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

... fordi vi hadde med for lite, som er litt poenget med det ts spør om 😄 Ha med nok så slipper man, veldig enkelt!

Kan liksom ikke se for meg hvordan det kan regnes som arbeid å slenge det i vaskemaskin når man kommer hjem, men man ser vel forskjellig på ting 😅

Men hvorfor er ikke klærne på sykehuset et godt alternativ syns du? Det var det eneste vi hadde behov for til baby. Syns det var unødvendig å ta med masse tøy til babyen. Men ja, vi er vel forskjellige 😛 

• 7 måneder senere...
AnonymBruker skrev (På 9.4.2023 den 10.23):

Men hvorfor er ikke klærne på sykehuset et godt alternativ syns du? Det var det eneste vi hadde behov for til baby. Syns det var unødvendig å ta med masse tøy til babyen. Men ja, vi er vel forskjellige 😛 

Jeg synes det er koselig å kle babyen i egne klær, upersonlig med sykehusklær

Anonymkode: 9a4e0...f3c

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg synes det er koselig å kle babyen i egne klær, upersonlig med sykehusklær

Anonymkode: 9a4e0...f3c

Vi er alle forskjellig. Vi kom ikke på å kle på barnet på de 2 døgnene på barsel før vi skulle reise hjem 😂 Jeg hadde stort blodtap og var helt på min egen planet og gubben er…vel… mann. Baby lå tullet inn i sykehusdyne og hadde det aldeles utmerket han. Ingen av de som jobbet der som sa noe heller.

Barnet er riktignok født på sommeren da og det var VARMT på barsel!

Anonymkode: 79c8b...04e

• Liker 1
Annonse

Dette fikk jeg godt bruk for:

Vannflaske

Crocs 

Truser

Tannbørste og tannkrem

Lue i ull til baby

Tøy til baby. Vi hadde med eget men du må ikke. Må så klart ha noe babyen kan ha på når dere drar hjem da. Jeg fødte i April og det var kaldt ute, så hadde også med en sånn tykk og varm bamsedrakt. Vi har ikke bærbar bilstol, men har du det kan du bruke bilstolpose eller pledd.

Ullteppe til baby.

Eget stort håndkle.

Behagelige klær til å reise hjem med. Jeg ble satt i gang og var på sykehuset i tilsammen 6 dager, men gikk stort sett bare i sykehusskjorte, og etter fødselen brukte jeg sykehustrusene.

Dusjsåpe, sjampo og balsam. Jeg var jo der som sagt 6 dager, så jeg tok meg en ordentlig dusj i løpet av tiden der. Men etter fødselen ble det bare en enkel og kort vask av kroppen. 

Lader, ipad, en bok, headset. Kjekt å ha om du blir satt i gang, bare. Det kan ta lang tid. 

Litt snacks. Sjokolade, nøtter og frukt.

Skulle ønske jeg hadde med en liten nattlampe eller lommelykt, da det bare var taklampe på rommet jeg fikk på barsel. 

Anonymkode: a7c4a...356

Jeg pakket ekstremt mye undvendige ting. Men noe jeg Synes var gull verdt, var en omslagskjole og trusebleier til meg selv. Og tøfler eller anti skli sokker er bra å ha med. Ellers får du alt av bleier og våtservietter der. Og låneklær får du til babyen mens du er der, så det holder at du har med ett hentesett til babyen. 

Lang ladeledning kan være lur å ha. Drikkeflaske. Snacks. Druesukker for å knaske mens du er i fødsel.

Såper til deg selv er det som regel på sykehusene, men om du fåretrekker eget er det jo fint å ta med deg deg.  

Lue til baby og gjerne litt forskjellige størrelser.  Vi hadde med nyfødt størrelser men det ble for smått. 

Tannbørste og tannkrem

Anonymkode: 0f34e...db2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...