Gå til innhold

Besteforeldre som aldri stiller opp

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er sikkert 100 andre innlegg om dette. Men syntes det er så frustrerende, må lufte ut. Har vært alene hele påsken, og i dagene før pga mannen er offshore. Vært veldig syk, både jeg og barna men jeg har vært verre enn barna.

Først hadde vi omgangssyke hele gjengen før far dro på jobb, så begynte vi med virus (usikker på hva men vi har høy crp), øreverk, bihulebetennelse osv. På det verste har jeg liggi rett ut og såvidt klart å laget mat til barna mine, og hoppet over å spise selv i flere dager. Nå har vi gått sånn i over 2 uker og fortsatt veldig ille. Har smerter i ørene, hodepine konstant, mangel på søvn osv. Vi har familie men ingen som gidder å stille opp. De skal ditt og datt.

Ene søsteren min liker å hvile hver eneste dag, og veldig lett å vite når hun juger, for hun tenker tydelig frem grunner til at hun ikke kan bistå. Min mor hjelper andre kristne nesten daglig men kan aldri hjelpe meg så jeg kan få sove noen timer på dagtid å komme meg..  Hun har ingen sympati for meg men kun for kristne venner. Ungene er i form igjen men jeg er så sliten og i dårlig form at jeg gruer meg for dagen hver dag når jeg står opp og er like jævlig og spesielt de minste på 2 og 4 er helt i hundre og roter konstant 😭

Anonymkode: b0585...057

• Hjerte 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det høres unektelig slitsomt ut, men, og dette er sikkert ikke det du vil høre, det er jo deres barn.

Anonymkode: 2e73d...dad

• Liker 8
Skrevet

Høres ut som du trenger venner, for familien din virker ikke. Det er dine barn og ditt ansvar, men alle trenger hjelp innimellom, og sykdom rammer alle barnefamilier. Du skal i alle fall ikke ha dårlig samvittighet for ferdigretter, lettvinte løsninger og mye skjermtid når det er slik fatt med dere. 
Håper at det ikke er lenge før far kommer hjem.

• Liker 19
  • Hjerte 2
Skrevet

Sånn er det er være foreldre. Du kan ikke og burde ikke forvente andre skal stille opp. Skjønner det er jævlig, men sånn er livet. Og jeg skjønner godt søsteren din også, hennes fridager = hennes valg. 

Men du, har du vært hos legen? Det burde du hvis du har vært så syk så lenge. 

og, hvor er mannens familie? Kanskje de vil hjelpe deg. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner det er frustrerende. Man bør kunne hjelpe litt når det røyner på. Men det er ikke alle som er like interessert, dessverre.

Anonymkode: 34fa7...be0

AnonymBruker
Skrevet
Mamajune11 skrev (Akkurat nå):

Sånn er det er være foreldre. Du kan ikke og burde ikke forvente andre skal stille opp. Skjønner det er jævlig, men sånn er livet. Og jeg skjønner godt søsteren din også, hennes fridager = hennes valg. 

Men du, har du vært hos legen? Det burde du hvis du har vært så syk så lenge. 

og, hvor er mannens familie? Kanskje de vil hjelpe deg. 

Da håper jeg hennes foreldre ikke forventer hjelp i fremtiden, da man ikke kan forvente at andre (familie) stiller opp.

Så trist at hverken foreldre eller søsken hjelper til i denne situasjonen. Forstår veldig godt at du er skuffet!

Anonymkode: b1090...983

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det høres unektelig slitsomt ut, men, og dette er sikkert ikke det du vil høre, det er jo deres barn.

Ja jeg vet.. Trodde ikke det gikk å bli så dårlig over så lang tid på en gang. Men så klart jeg har valgt å få barn selv. Det som er kjipt er at Bestemor stiller opp for vennene sine men ikke sine barnebarn.. 

• Liker 5
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo ikke bebreide dem for at de ikke vil komme over når dere er smittebærere, hele gjengen? Først omgangssyke, og alle vet hvor jævlig lett det smitter, så man ligger og spyr og brekker seg i dagesvis. Og så virus, skriver du.

Nei, jeg skjønner godt at de "ikke stiller opp" når det de tilbys er smitte og sykdom i retur.

Er de likedan når dere er friske, er spørsmålet? Lite interessert i barnebarna da også?

Anonymkode: ac0cd...b7e

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Andro skrev (4 minutter siden):

Høres ut som du trenger venner, for familien din virker ikke. Det er dine barn og ditt ansvar, men alle trenger hjelp innimellom, og sykdom rammer alle barnefamilier. Du skal i alle fall ikke ha dårlig samvittighet for ferdigretter, lettvinte løsninger og mye skjermtid når det er slik fatt med dere. 

Alle vennene mine har små barn... Her går det bare i skjerm og ferdig retter for tiden men har ikke vært så enkelt å bare steke mini pizza i mikroen heller..

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja jeg vet.. Trodde ikke det gikk å bli så dårlig over så lang tid på en gang. Men så klart jeg har valgt å få barn selv. Det som er kjipt er at Bestemor stiller opp for vennene sine men ikke sine barnebarn.. 

Jeg skjønner at dette er skuffende, men stiller du/dere opp for besteforeldre og annen familie?

Og ikke minst, har du bedt om hjelp?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men stiller hun opp når vennene er syke? Ikke bare som i at hun handler for dem og lager suppe til vennene når de er syke, men at hun sitter helt oppi dem og har kontakt med urin/avføring, som man har med helt små barn? Jeg skjønner helt ærlig at besteforeldre ikke ønsker å passe barnebarn når det er snakk om smittsom sykdom. 
Jeg regner med dette ikke er snakk om én episode, men at dere konsekvent ikke prioriteres. Det er vondt, men det er lite dere kan gjøre med det. Vi blir selv nedprioritert av svigers, sammenlignet med deres andre barn/barnebarn. Synd, men ikke noe vi kan gjøre med det. Og til syvende og sist er besteforeldrene selv de største taperne.

Anonymkode: 95790...71d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selv om besteforeldre kan være en verdifull ressurs for barnefamilier, er det ikke rimelig å forvente at de alltid skal kunne hjelpe til med barnepass. Besteforeldre har egne liv og ansvarsområder som kan kreve mye tid og energi. De kan ha helseproblemer, jobb eller andre forpliktelser som gjør det vanskelig å ta seg av barn på  regelmessig basis. Besteforeldre kan ha ønsker og behov om å bruke sin fritid på andre måter enn å passe på barnebarn. De kan ønske å reise, ha tid for egne hobbyer/forpliktelser eller å sosialisere seg med venner og familie.  Det er viktig å respektere besteforeldrenes grenser og å finne andre måter å organisere barneoppdragelsen på. 

Anonymkode: b2ebf...d55

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Besteforeldre har ikke plikt å stille opp hvis dere aldri stiller opp for dem.

Anonymkode: faf31...578

Skrevet
Andro skrev (13 minutter siden):

Men….

Hverken jeg eller venner ber andre komme til oss for å bli smittet. 

Selvsagt, om ei venninne trengte innleggelse på sykehus eller man sa at man ikke klarte få i seg mat hadde en jo funnet en løsning.

Men «søster som liker hvile», altså….selvsagt har ikke folk lyst å smitte seg selv og sin familie/kollegaer med omgangssyke og virus 🤷‍♀️

Skikkelig kjipt når man er så dårlig - men det går over. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Du kan jo ikke bebreide dem for at de ikke vil komme over når dere er smittebærere, hele gjengen? Først omgangssyke, og alle vet hvor jævlig lett det smitter, så man ligger og spyr og brekker seg i dagesvis. Og så virus, skriver du.

Nei, jeg skjønner godt at de "ikke stiller opp" når det de tilbys er smitte og sykdom i retur.

Er de likedan når dere er friske, er spørsmålet? Lite interessert i barnebarna da også?

Anonymkode: ac0cd...b7e

De kommer ikke uansett om vi er friske eller syke. Bestemor omgås alltid kristne venner minst 3-4 ganger i uken. Men vi har virkelig trengt hjelp nå i det siste. Var hos legen de sa at jeg ikke er smittsom når jeg har vært syk så lenge, startet på antibiotika, ble dårlig av den og tok kontakt med besteforeldre.

Så klart spurte vi ikke etter hjelp når vi hadde omgangssyke, men da var vi ikke så dårlige heller at vi ikke klarte å ta vare på oss selv og barna. Nå har jeg såvidt klart å ta meg av barna, viktigste for meg var å få i de mat. Følt meg som verdens verste mamma som til og med har sovnet på sofaen mens de har lekt rundt meg. Har rt slapp hele dagen og ikke orket skjermtid selv men nå var det godt å endelig orke telefonen. Vi alle har gjennomgått øyekatarr også så har vært grusomt med dagslys og skjermlys.. 

Men en ting jeg hvertfall vet skjer i fremtiden.. Jeg jobber på sykehjem og regner med at foreldrene mine blir en av de ensomme som ingen besøker når de også blir eldre. 

• Liker 1
  • Hjerte 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Da håper jeg hennes foreldre ikke forventer hjelp i fremtiden, da man ikke kan forvente at andre (familie) stiller opp.

Så trist at hverken foreldre eller søsken hjelper til i denne situasjonen. Forstår veldig godt at du er skuffet!

Anonymkode: b1090...983

Jeg vil ikke stille opp når de er eldre når de er sånn mot oss og har vært det i alle år 😭 jeg er ekstra skuffet over min mor da hun er veldig flink til å stille opp for vennene sine... 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg skjønner at dette er skuffende, men stiller du/dere opp for besteforeldre og annen familie?

Og ikke minst, har du bedt om hjelp?

Ja og ja. Alltid stilt opp, kjørt langt for de, hjelpet til med å få handlet inn ting de har trengt som jeg har la g kjørevei for å handle osv... Altså jeg kommer ikke på én ting jeg ikke har kunnet stilt opp for, kan jeg ikke den dagen finner jeg en annen dag like i nærheten av den dagen. Dette har vært ensidig hele veien desverre.. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Selv om besteforeldre kan være en verdifull ressurs for barnefamilier, er det ikke rimelig å forvente at de alltid skal kunne hjelpe til med barnepass. Besteforeldre har egne liv og ansvarsområder som kan kreve mye tid og energi. De kan ha helseproblemer, jobb eller andre forpliktelser som gjør det vanskelig å ta seg av barn på  regelmessig basis. Besteforeldre kan ha ønsker og behov om å bruke sin fritid på andre måter enn å passe på barnebarn. De kan ønske å reise, ha tid for egne hobbyer/forpliktelser eller å sosialisere seg med venner og familie.  Det er viktig å respektere besteforeldrenes grenser og å finne andre måter å organisere barneoppdragelsen på. 

Anonymkode: b2ebf...d55

Men i denne situasjonen ser de barnebarn noen få ganger i året. Og kunjeg som inviterer. Tenker at de har tid til det de vil ha tid til. Og de jobber heller ikke. Faren min jobber litt deltid, men ikke stort. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja og ja. Alltid stilt opp, kjørt langt for de, hjelpet til med å få handlet inn ting de har trengt som jeg har la g kjørevei for å handle osv... Altså jeg kommer ikke på én ting jeg ikke har kunnet stilt opp for, kan jeg ikke den dagen finner jeg en annen dag like i nærheten av den dagen. Dette har vært ensidig hele veien desverre.. 

Da er det vel bare en ting å gjøre: Akseptere at det er slik. De stiller ikke opp. Da slipper du å føle denne skuffelsen fremover.

Finn heller andre løsninger. Ha lettvint mat klar på lager og i fryser. Noe barna kan aktiviseres med når du ligger nede. Dette vil også gå over og barna vokser til. 

Anonymkode: 31671...457

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Men stiller hun opp når vennene er syke? Ikke bare som i at hun handler for dem og lager suppe til vennene når de er syke, men at hun sitter helt oppi dem og har kontakt med urin/avføring, som man har med helt små barn? Jeg skjønner helt ærlig at besteforeldre ikke ønsker å passe barnebarn når det er snakk om smittsom sykdom. 
Jeg regner med dette ikke er snakk om én episode, men at dere konsekvent ikke prioriteres. Det er vondt, men det er lite dere kan gjøre med det. Vi blir selv nedprioritert av svigers, sammenlignet med deres andre barn/barnebarn. Synd, men ikke noe vi kan gjøre med det. Og til syvende og sist er besteforeldrene selv de største taperne.

Anonymkode: 95790...71d

Hun er med de når de er syke også, men de er jo oppegående og klarer å tørke avf selv. Ja det er vondt at barna skal vokse opp å omtrent ikke kjenne til besteforeldre.. Det er begge sider av familien også. Men for meg så er det et større svik med en som prioriterer vennene sine gang på gang, og ser de flere ganger i uken som bestemoren. Da vet jeg at hun prioriterer det hun vil, og det er ikke å se barnebarna.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...