Gå til innhold

Har dere noen gang hørt om noen som har tapt på boliginvesteringer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Enten de investerer i boliger for utleie, eiendomsutvikling eller bare som rene investeringsobjekter for videresalg. Har du noen gang hørt om noen som har gått inn i boligmarkedet og gått med tap? Jeg har hørt om aksjeinvestorer som har tapt penger på børsen. Men aldri hørt om noen som har tapt penger på boliger.

Boligmarkedet må være det mest lønnsomme og sikreste investeringsklassen som finnes. Derfor synes jeg det er rart at bankene er så restriktive med å låne ut penger til folk som vil inn som boliginvestor.

Det virker som om noen trekker opp stigen etter seg. Det vanskeligste med boligmarkedet er å komme inn. Har man først kommet inn renner det inn penger og ingen har noen gang gått i minus.

Anonymkode: e7def...e84

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er en del som faktisk er i minus allerede.

https://www.dn.no/eiendom/eiendom/bolig/prisvekst/spaltist-er-det-virkelig-noen-som-taper-penger-pa-bolig-i-norge/2-1-1226584

Foreldrene til en kompis av meg gikk på en megasmell. Endte med å sitte igjen uten bolig og en mill i gjeld etter at de gikk inn på topp når rentene føk oppover da bankkrisen herjet.

Anonymkode: 07e92...a69

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enten de investerer i boliger for utleie, eiendomsutvikling eller bare som rene investeringsobjekter for videresalg. Har du noen gang hørt om noen som har gått inn i boligmarkedet og gått med tap? Jeg har hørt om aksjeinvestorer som har tapt penger på børsen. Men aldri hørt om noen som har tapt penger på boliger.

Boligmarkedet må være det mest lønnsomme og sikreste investeringsklassen som finnes. Derfor synes jeg det er rart at bankene er så restriktive med å låne ut penger til folk som vil inn som boliginvestor.

Det virker som om noen trekker opp stigen etter seg. Det vanskeligste med boligmarkedet er å komme inn. Har man først kommet inn renner det inn penger og ingen har noen gang gått i minus.

😂😂😂😂😂

Er du seriøs?

Anonymkode: 96b5e...c6b

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det har jeg hørt om. Kjenner også noen. 

Anonymkode: a6abf...b1e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er ikke uvanlig å tape på det.

Anonymkode: 753db...8e4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har gått med tap, kjøpte rett før oljesmellen i 2014. 

Både foreldrene mine og svigers har gått med tap, de har bygget bolig i en bygd med fallende innbyggertall. 

Ingen krise for noen av oss, vi har betalt for et trygt sted å bo, men et fond hadde jo vært mer lønnsomt. 😂

Anonymkode: 28c7b...050

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tapte penger da jeg solgte leiligheten rett før koronaen slo til. Tapet var vel rundt 200.000 kr når en legger sammen arbeid osv. som ble gjort.

Like etterpå koronaen så var folk helt gale etter små leiligheter de kunne bruke som "hytte" og flykte fra Oslo. En lignende ble solgt ikke langt unna min, for ca. 150.000 kr over prisantydning.

Anonymkode: bf701...dd9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bolig er den sikreste langsiktige investeringen. Men det er definitivt folk som taper penger på boligmarkedet. 

- Hilsen en som jobber med finansiering av bolig.

Anonymkode: fe140...757

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er mange som har tapt på, ja. Så hvilken stein du har levd under skal være usagt.

Anonymkode: ba1d9...008

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tja, om du ikke har hørt om det, så er det nok bare du som er litt historieløs.

Folk har tapt penger på bolig på mange måter.
1. De kjøpte bolig for nær max av hva de hadde råd til, med lån, og så steg rentene mye. Plutselig klarte de ikke lenger å betjene lånet, og måtte selge. Når mange måtte dette samtidig, (på 80-tallet) gikk også boligprisene mye ned, siden det var så dyrt med lån for alle. Dermed solgte mange med store tap, for å kvitte seg med mest mulig dyr gjeld.

2. Folk har "kjøpt" nybygget bolig med lavt innskudd og skyhøy fellesgjeld. De første årene er størsteparten av fellesgjelden avdragsfri, og de kan lett betjene denne. Men så, etter 5 eller 10 år, må det betales både renter og avdrag, og de månedlige utgiftene øker med mange tusen kroner. For mange betyr det "plutselig" at boligen har for høye månedlige utgifter, og de klarer ikke betale husleien. De tvinges til å selge med tap og flytte. (Heldigvis selges da fellesgjelden med boligen.)

3. Folk betaler mer for en bolig enn den er verd, enten ved å la seg rive med i budkrig, eller ved å betale max for boligen, og så pusse opp masse etterpå. Kanskje er de et par som tenker å bo der sammen, men så blir det slutt, og de må selge boligen.
Da får de ikke like mye igjen som det de har betalt.

4. Noen kjøper bolig for å leie ut. De kjøper boligen, tar opp et lån, og inngår en langsiktig leieavtale. Så går plutselig de faste utgiftene opp. (Strøm, vann, lånerenter osv.) På grunn av avtalte vilkår i leieavtalen kan de ikke endre prisen så mye de vil, når de vil, og sitter plutselig med høyere utgifter enn inntekter på leieboligen.
(Eller de har glemt å regne inn forventet slitasje o.l. i leieprisen, og sitter ikke igjen med det overskuddet de trengte når leietager flytter ut, og de må pusse opp for å få inn en ny leietager i samme prisleie.)

Det er en grunn til at det å tjene penger på bolig kalles "boligspekulasjon". Man gjetter på hvordan kostnadsnivået på en bolig vil endre seg de neste årene, og hvilken etterspørsel det vil være i markedet.

Boligmarkedet har ikke vært så volatilt de siste årene som det børsmarkedet har vært. Men som med langvarige oppturer på børsen, så finnes det heller ikke der noen garanti for evig vekst.

Anonymkode: 741e1...43c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Ja har hørt om veldig mange

Anonymkode: ad58b...a41

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hørt om mange som har tapt millioner og fortsatt betaler på et hus de ikke har 30år etter

Anonymkode: f9a5c...26e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...