Gå til innhold

Stoffskifteproblem?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

24 år gammel kvinne. TSH 0,67 og t4 fritt 12,4.

jeg er så sliten, utmattet, kald, lett irritabel og må planlegge reiser pga jeg blir så utmattet. I tillegg så klarer jeg så vidt jobb og så er det rett hjem og legge seg. Mye legebesøk osv. vitaminer og mineraler er fine

Anonymkode: 2f729...512

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Verdiene dine er kjempefine. Stoffskifte trenger du nok ikke bekymre deg for.

Spiser du nok?

Anonymkode: 24e22...549

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Spiser du nok?

Jeg spiser helt ok. Er avhengig av godteri i tilleg til vanlig mat, vekt holder seg stabil. Jeg har vurdert å ta kontakt med en ernæringsfysiolog for jeg begynner og bli litt desperat😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Spiser du nok?

Kjempefine er de ikke, T4 er litt lavt om hun har påvist stoffskiftesykdom.

Men TS:

Prøvene dine er foreløpig ikke unormale, så du må heller følge opp over tid for å se om de endrer seg. 

Men ja, TSH er optimal her.

Anonymkode: 2a4a7...8ac

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Men TS:

Prøvene dine er foreløpig ikke unormale, så du må heller følge opp over tid for å se om de endrer seg. 

Takk for svar. Prøven før dette igjen vister tsh 1,1 og t4 fritt 13. og før den igjen i 2021 tsh 1,4 og t4fritt 12. 

t4 har derfor gått opp men tsh går ned på 2-3 år. Litt vanskelig å skjønne seg på stoffskifte 😂 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men TS:

Hun hadde neppe spurt her om hun har stoffskifteproblemer om hun gikk på medisin for det. Det du skriver om blir bare forvirrende for folk som ikke har stoffskifteproblemer og er i grunnen en avsporing. Ikke er det korrekt heller, da en som er medisinert også ville fått "fine prøver" på dette her.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Takk for svar. Prøven før dette igjen vister tsh 1,1 og t4 fritt 13. og før den igjen i 2021 tsh 1,4 og t4fritt 12. 

t4 har derfor gått opp men tsh går ned på 2-3 år. Litt vanskelig å skjønne seg på stoffskifte 😂 

Ved lavt stoffskifte blir Tsh høy (som i over 10). Dine Tsh verdier er bare veldig fine..

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hun hadde neppe spurt her om hun har stoffskifteproblemer om hun gikk på medisin for det. Det du skriver om blir bare forvirrende for folk som ikke har stoffskifteproblemer og er i grunnen en avsporing. Ikke er det korrekt heller, da en som er medisinert også ville fått "fine prøver" på dette her.

Jeg har fått litt for lite hjelp hos lege da jeg mener det er noe i veien med meg fysisk. I enkelte tilfeller starter de opp med medisiner selv om stoffskifte er fint ble jeg fortalt av en lege. Nylig nå gikk jeg privat for å få en 2 opinion. Og tok prøver men har ikke fått svar på dem enda, selvfølgelig pga påske. Og føler jeg må undersøke selv. For jeg føler det ikke er mer hjelp å få for problemene mine😅 og jeg tror at personer har forskjellige meninger om hva som er fint stoffskifte og ikke da man ofte ser på symptombilde også😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ved lavt stoffskifte blir Tsh høy (som i over 10). Dine Tsh verdier er bare veldig fine..

Nei?

De kan det. Men ikke alle får så høy TSH før diagnose settes og medisiner prøves ut. 

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har fått litt for lite hjelp hos lege da jeg mener det er noe i veien med meg fysisk. I enkelte tilfeller starter de opp med medisiner selv om stoffskifte er fint ble jeg fortalt av en lege. Nylig nå gikk jeg privat for å få en 2 opinion. Og tok prøver men har ikke fått svar på dem enda, selvfølgelig pga påske. Og føler jeg må undersøke selv. For jeg føler det ikke er mer hjelp å få for problemene mine😅 og jeg tror at personer har forskjellige meninger om hva som er fint stoffskifte og ikke da man ofte ser på symptombilde også😅

Nei, man begynner ikke med Levaxin da - men om du hadde vært subklinisk er det noe annet. 

Om du tar Levaxin nå får du for høyt veldig raskt, da din TSH jo allerede er på nedre del av normal (altså absolutt ikke for lav).

Levaxin ødelegger din egenproduksjon og er risikofylt for hjertet blant annet å ta uten reellt behov. 

De som derimot har subklinisk over tid, de kan teste små doser. 

AnonymBruker
Skrevet

Hm jeg gikk på levaxin og etter hvert liothyronin(?) 12 mnd. Legen seponerte da verdiene så fine ut etter ett år men formen var like ræva🥹

Anonymkode: aaaaf...7aa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hm jeg gikk på levaxin og etter hvert liothyronin(?) 12 mnd. Legen seponerte da verdiene så fine ut etter ett år men formen var like ræva🥹

Anonymkode: aaaaf...7aa

Huff! Akkuratt dette jeg ønsker å unngå. Men jeg går ikke på medisiner. Får vente på blodprøvesvar til etter påsken 

leste et innlegg der de fortalte at det kan flere år før du merker forskjell😅 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Huff! Akkuratt dette jeg ønsker å unngå. Men jeg går ikke på medisiner. Får vente på blodprøvesvar til etter påsken 

leste et innlegg der de fortalte at det kan flere år før du merker forskjell😅 

Ikke på prøvesvar.

De tar ca 8 uker på å vise det man endret på medisiner. 

AnonymBruker
Skrevet

Ikke på prøvesvar.

De tar ca 8 uker på å vise det man endret på medisiner. 

Takk for svar☺️

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er stoffskiftet det du har bestemt deg for å henge alle knagger på? Når nivåene dine er normale? Det kan være andre ting som f.eks lavt d-vitamin eller jernmangel. Eller stress, utmattelse, og andre ting som ikke vises på blodprøver. 

Anonymkode: 1f9f0...880

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Stoffskiftemedisiner er potensielt farlig for personer som ikke har lavt stoffskifte, så det er ikke medisiner leger strør rundt seg "for å se om de virker mot ulne symptomer som kan være hva som helst".

Stoffskiftesykdom måles etter flere blodverdier så det er egentlig litt absurd å hevde man har stoffskiftesykdom når ingenting i blodet tyder på det.

De symptomene du har er heller ikke symptomer som er typisk for lavt stoffskifte, så dette virker mest som en fix ide som kan ligge til hinder for å finne ut hva som egentlig gjør at du føler deg sliten og svaklig fordi du har hengt deg opp.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Stoffskiftemedisiner er potensielt farlig for personer som ikke har lavt stoffskifte, så det er ikke medisiner leger strør rundt seg "for å se om de virker mot ulne symptomer som kan være hva som helst".

Stoffskiftesykdom måles etter flere blodverdier så det er egentlig litt absurd å hevde man har stoffskiftesykdom når ingenting i blodet tyder på det.

De symptomene du har er heller ikke symptomer som er typisk for lavt stoffskifte, så dette virker mest som en fix ide som kan ligge til hinder for å finne ut hva som egentlig gjør at du føler deg sliten og svaklig fordi du har hengt deg opp.

Presisering: Levaxin som gis mot lavt stoffskifte er syntetisk stoffskiftehormon. Det eneste som er farlig med denne medisinen er at dersom man ikke trenger den så øker stoffskiftet og blir etterhvert for høyt. Høyt stoffskifte er farlig, men dersom legen følger pasienten nøye opp og sjekker at ikke stoffskiftet øker for mye, så er ikke levaxin farlig i seg selv. Det er jo bare en syntetisk versjon av det hormonet man allerede har i kroppen. Derfor er det rimelig trygt å teste ut lave doser så lenge legen følger opp og tar prøver jevnlig.

Medisiner mot høyt stoffskifte, derimot, er en form for gift som bremser skjoldbruskkjertelen. Det er naturligvis ikke å anbefale å bare starte med for å teste ut om det funker ;)

Anonymkode: c0d86...0fc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.4.2023 den 22.55):

Hvorfor er stoffskiftet det du har bestemt deg for å henge alle knagger på? Når nivåene dine er normale? Det kan være andre ting som f.eks lavt d-vitamin eller jernmangel. Eller stress, utmattelse, og andre ting som ikke vises på blodprøver. 

Anonymkode: 1f9f0...880

Jeg har over noen år gått til lege, i starten hadde jeg lav ferritin, jern, vitamin d, b 12. alt er fint nå. Jeg er vel kanskje litt desperat kan jeg innrømme. Og dette med stoffskiftet skjønte jeg meg ikke på (før nå), og jeg har alle symptomene. Jeg er litt redd for å få diagnostisert ME eller fatique. For det er det de fleste leger sier nå. Og jeg sliter med å godta det ig håper egt det skal finnes en bedre forklaring😅 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har over noen år gått til lege, i starten hadde jeg lav ferritin, jern, vitamin d, b 12. alt er fint nå. Jeg er vel kanskje litt desperat kan jeg innrømme. Og dette med stoffskiftet skjønte jeg meg ikke på (før nå), og jeg har alle symptomene. Jeg er litt redd for å få diagnostisert ME eller fatique. For det er det de fleste leger sier nå. Og jeg sliter med å godta det ig håper egt det skal finnes en bedre forklaring😅 

Tro meg, du har ikke mer lyst på stoffskiftesykdom enn ME og fatigue... Det er for mange både vanskelig å få orden på og gir mange og langvarige plager. For noen fortsetter plagene lenge etter at stoffskiftet er normalt.

Fatigue er dessuten et vanlig symptom ved både lavt og høyt stoffskifte, så hvis du er redd for fatigue så burde du virkelig frykte stoffskiftesykdom.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må ta prøver av antistoffer, tsh, ft4 og ft3. Disse skal tas fastende så tidlig på morgenen som mulig. 

Noen kan ha atypisk stoffskifteproblematikk så noen prøver kan være innenfor referanseverdiene samtidig som noen er utenfor. 

Ft3 er det aktive hormonet som ft4 skal omdannes til. Ikke alle omdanner like godt. 

Anonymkode: e259a...279

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tro meg, du har ikke mer lyst på stoffskiftesykdom enn ME og fatigue... Det er for mange både vanskelig å få orden på og gir mange og langvarige plager. For noen fortsetter plagene lenge etter at stoffskiftet er normalt.

Fatigue er dessuten et vanlig symptom ved både lavt og høyt stoffskifte, så hvis du er redd for fatigue så burde du virkelig frykte stoffskiftesykdom.

Pluss at stoffskiftesykdom gir mange komplikasjoner i fht andre sykdommer.

Anonymkode: a8564...6d7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...