AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #1 Skrevet 7. april 2023 Om din 15åring har tilbud om sommerjobb, men ikke vil. Hva hadde du tenkt om det ? Ville du "tvunget" de ut i det? Anonymkode: 840c7...726
Jaane doe Skrevet 7. april 2023 #3 Skrevet 7. april 2023 Hva er grunnen til at de ikke vil? Gruer de seg fordi de ikke tror de får det til, syns de det er skummelt? Eller er det at de ikke har lyst til å bruke ferien på det, fordi de heller vil gjøre noe gøy? Tror det er litt viktig å skille mellom de grunnene først, før man forsøker å tvinge de i det. 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #4 Skrevet 7. april 2023 Min ville blitt tvunget. Dessverre ikke blitt tilbudt noe og lite å søke her uten bil. Klart han heller vil slappe av hjemme. Anonymkode: 9bc9a...68b 2
Summeer Skrevet 7. april 2023 #5 Skrevet 7. april 2023 I utgangspunktet ja. Men er det hele sommeren, lange dager og ikke rom for å være ungdom og ha fri så kanskje ikke. men i utgangspunktet så mener jeg at man bør ha sin runde med «drittjobber» som ungdom sånn at man lærer hva det å jobbe innebærer og man står sterkere når man prøver å få sin første deltidsjobb der man er avhengig av inntekten 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #6 Skrevet 7. april 2023 Jaane doe skrev (7 minutter siden): Hva er grunnen til at de ikke vil? Gruer de seg fordi de ikke tror de får det til, syns de det er skummelt? Eller er det at de ikke har lyst til å bruke ferien på det, fordi de heller vil gjøre noe gøy? Tror det er litt viktig å skille mellom de grunnene først, før man forsøker å tvinge de i det. Grunnen er vil henge, være sent oppe, sove lenge. Litt skummelt også, men jeg jobber samme plass, så er trygt. Hun føler seg fort engstelig når det er ukjent, ukjente folk osv. Så det ville også vært en super arena utfordre seg selv, på en trygg plass. Ikke lange dager, og ikke hele sommer. Så masse tid til å nyte sommeren også😊 TS Anonymkode: 840c7...726 3 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #7 Skrevet 7. april 2023 Om det er snakk om noen få uker av ferien, så hadde jeg nok det. Anonymkode: 343eb...d3b 1
Jaane doe Skrevet 7. april 2023 #8 Skrevet 7. april 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Grunnen er vil henge, være sent oppe, sove lenge. Litt skummelt også, men jeg jobber samme plass, så er trygt. Hun føler seg fort engstelig når det er ukjent, ukjente folk osv. Så det ville også vært en super arena utfordre seg selv, på en trygg plass. Ikke lange dager, og ikke hele sommer. Så masse tid til å nyte sommeren også😊 TS Anonymkode: 840c7...726 Syns det hørtes bra ut å prøve å få henne til å ta jobben der 😊👍 Det er jo litt skummelt for de fleste når de skal prøve seg i en jobb. Man har helt andre krav og skal forholde seg til andre mennesker man ikke kjenner. Men når du er i nærheten så er jo det en trygghet som du sier. Og jeg har også vært en slik ungdom som var litt engstelig og beskjeden rundt ukjente, men eksponering mot det hjelper mye. Og når det ikke er hele sommeren så har hun jo tid til å henge med venner og være lenge oppe resten av sommeren. 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #9 Skrevet 7. april 2023 Ja, det hadde jeg tvunget igjennom. Sommerjobb, ellers hadde jeg skrudd igjen pengekrana fullstendig. De har veldig godt av å lære seg spillereglene i arbeidslivet, samt at det er godt å ha litt egne midler. 16 åringen min skal jobbe 3 uker i sommer. Anonymkode: 4666f...1bc 4
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #10 Skrevet 7. april 2023 39 minutter siden, AnonymBruker said: Om din 15åring har tilbud om sommerjobb, men ikke vil. Hva hadde du tenkt om det ? Ville du "tvunget" de ut i det? Anonymkode: 840c7...726 Nei ville ikke tvunget de til den, hvorfor skulle jeg det? Anonymkode: 37532...e93 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #11 Skrevet 7. april 2023 Nei selvsagt ville jeg ikke tvunget, de er 15 år liksom Anonymkode: 000a9...81f 2
Summeer Skrevet 8. april 2023 #12 Skrevet 8. april 2023 Min fjortenåring dømmer håndballkamper, det er en jobb man tenker ikke er så godt beltalt, men hen får 150-200 kr for en kamp avhengig av årsklasse, og en kamp tar ca en time inkl oppmøte og pause. Hen er ivrig og plutselig tjener hen 2000 kr/måneden og innsatsen ligger i å bruke noen lørdager i hallen og møte et par timer tidligere/bli igjen et par timer etter egen kamp de har godt av å jobbe for lommepengene 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #13 Skrevet 8. april 2023 Ja, det ville jeg gjort hvis det var deler av sommerferien, bare. Hadde gitt beskjed om at pengekrana ble skrudd kraftig igjen hvis vedkommende sa nei til å tjene penger selv. Anonymkode: 401b5...3fe 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #14 Skrevet 8. april 2023 Regner med at det er en sommerjobb som er tilpasset alderen. Da er det bare å pushe gjennom. Her hadde ikke "å slappe" vært et alternativ når man har fått tilbud om jobb. Jeg var 16 når jeg fikk min første jobb på sykehuset med å ta vare på kreftpasienter som lå for døden. Det er ikke for alle men herregud så mye jeg lærte og vokste på alle plan. Og DET er det viktige. Lære å ta ansvar, passe tider, ikke bare å tenke på seg selv, utfordre seg, lære seg nye ting, kanskje finne ut hva man vil eller ikke vil jobbe med i fremtiden. Jeg endte ikke opp i omsorgen men fy så heldig jeg var at mamma "fikset" den jobben for meg. Anonymkode: c7a73...e54 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #15 Skrevet 8. april 2023 Uff, jeg hadde nektet å jobbe sammen med mamma da jeg var 15. Og nå også forsåvidt! Hadde ikke tvunget dem, men hadde nok vært litt kjip på lommepenger, og vist barnet hva forskjellen blir på lommeboka. F eks at de kan velge mellom 100 kroner i uken fra deg, eller hva nå som blir lønnen. Anonymkode: 15234...bd5
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #16 Skrevet 8. april 2023 Jeg hadde ikke tvunget, men oppfordret til å prøve noen dager for å se hvordan det går. Kanskje nevnt at da jeg var på den alderen var jeg veldig glad for å tjene penger som mine foreldre ikke kunne bestemme over (jeg har fremdeles den tingen jeg kjøpte med penger fra min første sommerjobb, og det er snart 40 år siden). Anonymkode: 2c39e...9ef
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #17 Skrevet 8. april 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Om din 15åring har tilbud om sommerjobb, men ikke vil. Hva hadde du tenkt om det ? Ville du "tvunget" de ut i det? Anonymkode: 840c7...726 Hadde sakt jobb eller vær blakk. Kommer ikke til å få penger av meg. Men kanskje greit å gi jobben til noen som ikke er lat? Anonymkode: 89b80...dd4 1 1
Karmaisabitch Skrevet 8. april 2023 #18 Skrevet 8. april 2023 Jeg hadde tvunget, noen uker av 2 mnd skoleferie, da har hun masse sommer igjen til å henge, sove, chille. Tipper hun syns det er litt skummelt, men du er jo nærme så det blir en myk start i arbeidslivet for henne. Man kan ikke være så bortskjemt. Mange ungdommer hadde villet ha muligheten. Mitt råd er å la henne kjenne hva som kreves for å tjene penger. Hun vil takke deg siden i livet 😁
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #19 Skrevet 8. april 2023 Ja! De vil være veldig takknemlig når de skal studere eller kjøpe bolig og har satt de sparepengene der inn i fond. Anonymkode: 10a58...75e
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #20 Skrevet 8. april 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Uff, jeg hadde nektet å jobbe sammen med mamma da jeg var 15. Og nå også forsåvidt! Hadde ikke tvunget dem, men hadde nok vært litt kjip på lommepenger, og vist barnet hva forskjellen blir på lommeboka. F eks at de kan velge mellom 100 kroner i uken fra deg, eller hva nå som blir lønnen. Anonymkode: 15234...bd5 Det er ikke sammen med meg. Anonymkode: 840c7...726
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå