Gå til innhold

Forhold med psykisk syk person og barn i bildet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er fortvilet da en slektning har i et par år vært sammen med en person som er psykisk syk. I den grad at det i sin tid førte til uføretrygd. Hen er veldig manipulerende, og har stålkontroll på hen. Hen var litt nervøs av natur før, men nå ser det ut til at tiden med vedkommende begynner å sette sine spor, da hen konstant er stresset og på kanten. Litt og litt har hen blitt slitt ut, fysisk og psykisk. Det er bare så trist å se forfallet.

De har nå fått et barn sammen, og det gjør at hen har enda mer kontroll. Samtidig som jeg får med meg at det blir stadig mer sammenbrudd og fortvilelse. Hen jobber ikke, og er hjemme hele dagene, men gjør ikke noe utover å passe barnet. Så snart min slektning er hjemme fra jobb så må hen overta barnet mens hen legger seg for å sove til kvelden. Huset deres forfaller og det er masse rot da ingen av dem har krefter til å holde det i stand. Før tok min slektning seg av det meste av husarbeidet og matlagingen, men nå som ungen må passes når hen kommer hjem fra jobb er det hverken tid eller krefter lenger. 

Ærlig talt ser jeg ikke for meg at dette kommer til å vare, og at før eller senere må ungene overlates til fosterfamilie. Er bare så fortvilt over situasjonen. Lurer på om jeg rett og slett bør tipse barnevern eller en annen institusjon, så ihvertfall barna ikke slipper å stå i dette. Selv om dette sikkert blir fanget opp etterhvert som de skal begynne på barnehage og skole. 

Anonymkode: 52b81...f42

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tips barnevernet!

Anonymkode: b1f14...5e6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg er fortvilet da en slektning har i et par år vært sammen med en person som er psykisk syk. I den grad at det i sin tid førte til uføretrygd. Hen er veldig manipulerende, og har stålkontroll på hen. Hen var litt nervøs av natur før, men nå ser det ut til at tiden med vedkommende begynner å sette sine spor, da hen konstant er stresset og på kanten. Litt og litt har hen blitt slitt ut, fysisk og psykisk. Det er bare så trist å se forfallet.

De har nå fått et barn sammen, og det gjør at hen har enda mer kontroll. Samtidig som jeg får med meg at det blir stadig mer sammenbrudd og fortvilelse. Hen jobber ikke, og er hjemme hele dagene, men gjør ikke noe utover å passe barnet. Så snart min slektning er hjemme fra jobb så må hen overta barnet mens hen legger seg for å sove til kvelden. Huset deres forfaller og det er masse rot da ingen av dem har krefter til å holde det i stand. Før tok min slektning seg av det meste av husarbeidet og matlagingen, men nå som ungen må passes når hen kommer hjem fra jobb er det hverken tid eller krefter lenger. 

Ærlig talt ser jeg ikke for meg at dette kommer til å vare, og at før eller senere må ungene overlates til fosterfamilie. Er bare så fortvilt over situasjonen. Lurer på om jeg rett og slett bør tipse barnevern eller en annen institusjon, så ihvertfall barna ikke slipper å stå i dette. Selv om dette sikkert blir fanget opp etterhvert som de skal begynne på barnehage og skole. 

Her har du en moralsk plikt til å melde ifra til barnevernet. Hvis du vet at det er ekstra ille nå i påsken så kontakter du barnevernsvakten, da kan de ta en tur på besøk til dem. 

Anonymkode: a0725...d44

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Dette er en krisesituasjon der det haster å få barnevernet inn, så du kan ringe med en gang de åpner etter påske. Hver dag i et barns liv er verdifullt, og det å utsette varsling er en del av omsorgssvikten. Du har plikt til å reagere.

Du beskriver situasjonen veldig konkret og fint, og har åpenbart innsikt i de undertrykkingsteknikkene den syke forelderen bruker. Jo før noen kommer opp, og bryter denne dynamikken jo større er sjansen for at dette barnet kan få en grei oppvekst. 

Vi har alle ansvar for dem rundt oss, og en moralsk plikt til å varsle om omsorgssvikt.

• Nyttig 1
Gjest Warrior
Skrevet (endret)

Det er veldig mange som har en eller annen psykisk sykdom og har barn. Som lever godt. Det er helt normalt.
Det er personen og hvordan personen er og håndterer sykdommen sin som avgjør om de klarer å ta seg av barn eller ikke. Det gjelder egentlig alle og ikke bare psykisk sykdom.

Denne personen du snakker om høres ikke ut som noen som klarer å ta seg av et barn. Når hus og alt forfaller. Barn skal ikke måtte vokse opp i rot, skitt og dårlig hygiene. Hadde tipset barnevernet så de kunne gå i hjemmet der å se hvordan det er. Så er det opp til barnevernet hva som skjer videre. Kanskje de klarer å hjelpe de voksne til å klare å ta seg av barna? Viktigste er at barna har og får det godt. En god oppvekst. 

Endret av Warrior
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 7.4.2023 den 16.32):

du bør det ja, kan varsles anonymt🥰

Endret av Sofie Maria
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tips barnevernet, men kan godt hende de "bare" får avlasting. Skal godt gjøres å overbevise bv om at en forelder som ikke makter å ivareta hus og hjem i spebarnstiden er uegnet som forelder. Ellers må du bare fortsette å bevisstgjøre din slektning om at hun/han blir manipulert og burde avslutte forholdet.

Anonymkode: a5714...559

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, Andro said:

Dette er en krisesituasjon der det haster å få barnevernet inn, så du kan ringe med en gang de åpner etter påske. Hver dag i et barns liv er verdifullt, og det å utsette varsling er en del av omsorgssvikten. Du har plikt til å reagere.

Du beskriver situasjonen veldig konkret og fint, og har åpenbart innsikt i de undertrykkingsteknikkene den syke forelderen bruker. Jo før noen kommer opp, og bryter denne dynamikken jo større er sjansen for at dette barnet kan få en grei oppvekst. 

Vi har alle ansvar for dem rundt oss, og en moralsk plikt til å varsle om omsorgssvikt.

Dette virker som det opplagte å gjøre, men det kommer til å bli et styr uten like. Det vil nok etterhvert komme frem hvem som har meldt inn til barnevernet. Men når det er barn i bildet så blir det ikke riktig heller å lukke øynene for det som skjer. Vet jeg kommer til å kjenne på en forferdelig skyldfølelse hvis barnet blir ødelagt av oppveksten med disse to, og jeg visste at jeg kunne gjort noe men lot være.

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Tips barnevernet, men kan godt hende de "bare" får avlasting. Skal godt gjøres å overbevise bv om at en forelder som ikke makter å ivareta hus og hjem i spebarnstiden er uegnet som forelder. Ellers må du bare fortsette å bevisstgjøre din slektning om at hun/han blir manipulert og burde avslutte forholdet.

Dette har vedkommende fått innspill om fra flere hold over et par år nå, men det går ikke inn. Om det bare var de to så hadde det vært en ting, men med barn i bildet så blir det mer alvorlig.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Dette virker som det opplagte å gjøre, men det kommer til å bli et styr uten like. Det vil nok etterhvert komme frem hvem som har meldt inn til barnevernet. Men når det er barn i bildet så blir det ikke riktig heller å lukke øynene for det som skjer. Vet jeg kommer til å kjenne på en forferdelig skyldfølelse hvis barnet blir ødelagt av oppveksten med disse to, og jeg visste at jeg kunne gjort noe men lot være.

Dette har vedkommende fått innspill om fra flere hold over et par år nå, men det går ikke inn. Om det bare var de to så hadde det vært en ting, men med barn i bildet så blir det mer alvorlig.

Ok, så din slektning velger å være sammen med en psykisk syk person som ikke er istand til å ivareta barnet/barna?

AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med at det er mye rot? Er det samling? Er det helsefarlig for barnet? Alkohol inni bildet? Hvordan er moren? Er det mulig å snakke med henne om dette før barnevernet kommer inn? 

Anonymkode: 6a9fe...d93

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ville ikke lagt vekt på det styret. Bare barnets ve og vel. Har meldt til barnevernet flere ganger i mitt liv, både via jobben og et par ganger privat. Har alltid sagt fra til familien etter at meldingen var sendt, at det er jeg som har gjort det, fordi jeg er glad i barn og vil deres beste. Mottakelsen er blandet, men da slipper de i alle fall å bruke energi på paranoia rundt hvor opplysningene kommer fra, og jeg står veldig trygt i deg jeg gjør. Jeg lever ikke for å være populær, og prøver alltid å sette den svakeste partens interesser først. Når det gjelder barn så setter jeg dem også foran meg selv.

Sier aldri fra på forhånd. Det er oppskriften på å få trusler, for da vil de prøve å hindre at meldingen blir sendt. Når den er sendt er det alt for sent, så da tar de det mer med fatning.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Ok, så din slektning velger å være sammen med en psykisk syk person som ikke er istand til å ivareta barnet/barna?

Det stemmer. Vedkommende burde skjønt at det ikke er heldig for noen involverte, men velger å stå i det tross den andres sammenbrudd og at ingenting er på stell.

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva mener du med at det er mye rot? Er det samling? Er det helsefarlig for barnet? Alkohol inni bildet? Hvordan er moren? Er det mulig å snakke med henne om dette før barnevernet kommer inn? 

Anonymkode: 6a9fe...d93

I kjelleren så er det haugevis med papp fra pizzaesker og annet som bare blir liggende og samler seg opp. På kjøkkenet ligger papp på gulvet som bare blir slengt i et hjørne, og søppel som ligger utenfor som aldri blir kastet. Er redd det kan bli helsefarlig for barnet slik det ser ut på kjøkkenet. De rydder av og til før besøk, men hvis de ikke får tid til å ta det verste så er det litt av et syn som møter en. Nei, det nytter ikke å snakke med noen av dem.

Det verste er at de begge er klar over at ting ikke er på stell og er redde for at barnevernet eller andre skal kobles inn. Derfor har de vært imot å søke hjelp og forsøker heller å isolere seg fra omverdenen det de kan.

AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker said:

Det stemmer. Vedkommende burde skjønt at det ikke er heldig for noen involverte, men velger å stå i det tross den andres sammenbrudd og at ingenting er på stell.

I kjelleren så er det haugevis med papp fra pizzaesker og annet som bare blir liggende og samler seg opp. På kjøkkenet ligger papp på gulvet som bare blir slengt i et hjørne, og søppel som ligger utenfor som aldri blir kastet. Er redd det kan bli helsefarlig for barnet slik det ser ut på kjøkkenet. De rydder av og til før besøk, men hvis de ikke får tid til å ta det verste så er det litt av et syn som møter en. Nei, det nytter ikke å snakke med noen av dem.

Det verste er at de begge er klar over at ting ikke er på stell og er redde for at barnevernet eller andre skal kobles inn. Derfor har de vært imot å søke hjelp og forsøker heller å isolere seg fra omverdenen det de kan.

Er det overveldet eller deprimerte? Psykisk syke mødre kan bli ekstra utafor av en fødsel og å bli mot. Du skriver ikke om noe annet enn rot og dårlig hygiene. Hvordan er de som foreldre? Det teller faktisk mer. Men hvis du melder til bv kan det hende de får praktisk bistand, ihvertfall.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Er det overveldet eller deprimerte? Psykisk syke mødre kan bli ekstra utafor av en fødsel og å bli mot. Du skriver ikke om noe annet enn rot og dårlig hygiene. Hvordan er de som foreldre? Det teller faktisk mer. Men hvis du melder til bv kan det hende de får praktisk bistand, ihvertfall.

Som foreldre er den ene oppegående, mens den andre er psykisk ustabil og har regelmessige sammenbrudd og har ofte veldig tunge perioder med depresjoner. Det er snakk om Schizoaffektiv lidelse.

Skrevet
Mountain Man skrev (4 minutter siden):

Det er ikke det beste for barnet og bli tatt med vold og makt bort fra sine foreldre. 

Som sagt er det kun i tilfeller med vold og overgrep der det er en klar politi sak at barn har best av og bli berget ut.

Har du snakket med barna om dem vil tas bort fra mamman og pappan sin???

For en underlig kommentar. Tror du at det er det som er barnevernets oppgave?
Barn og frisk forelder trenger umiddelbar hjelp, og det er bare barnevernet som har myndighet til å få inn og sikre dem den hjelpen de trenger.

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Som foreldre er den ene oppegående, mens den andre er psykisk ustabil og har regelmessige sammenbrudd og har ofte veldig tunge perioder med depresjoner. Det er snakk om Schizoaffektiv lidelse.

Det er en så alvorlig tilstand at barnet faktisk ikke bør være alene med den forelderen, uten at den andre er tilstede. Heller ikke etter at de flytter fra hverandre. Dette kan gå skikkelig ille om du ikke får inn bistand til dem.

Endret av Andro
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For det første: Hvorfor er ikke din slektning i stand til å lage mat og holde huset i nogenlunde stand? At hn må passe barnet etter jobb er ingen unnskyldning, hva tror du aleneforeldre gjør, egentlig? 

For det andre: behandlere til psykisk syke vurderer alltid omsorgsevnen når de har barn, og er pliktig til å melde fra hvis de mener den er for dårlig.

For det tredje er sikkert barnet under oppfølging av helsestasjonen som alle andre babyer, der man snakker om hvordan det går hjemme. 

Men for all del: hvis du er bekymret, meld fra. 

Anonymkode: 5edc7...3d0

• Nyttig 1
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner og ryktespredning. 

- Matas, mod. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.4.2023 den 23.02):

For det andre: behandlere til psykisk syke vurderer alltid omsorgsevnen når de har barn, og er pliktig til å melde fra hvis de mener den er for dårlig.

...men de ser ikke hvordan folk har det hjemme, og har et svakt grunnlag for å vurdere det

AnonymBruker
Skrevet

Det er helt normalt at far tar seg av barn når han kommer hjem fra jobb. Han klarer også å lage mat mens han passer. Etter barnet er lagt kan han gjøre husarbeide før han legger seg kl 22-23.

Har han psykiske problemer pga partneren, så må han oppsøke hjelp.

Anonymkode: 4e8a3...d9f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...