Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Situasjonen er denne: min far døde for flere år siden. Han var eldst i en søskenflokk på tre brødre. Den ene av onklene mine har ingen livsarvinger, mens den andre har barn. Dersom den onkelen som ikke har livsarvinger dør uten å ha skrevet testamente, hva skjer da med arven?  Er det kun den gjenlevende broren som arver, eller arver mine søsken og jeg den andelen vår far ville arvet dersom han hadde levd fremdeles? 

Beklager hvis spørsmålet er dumt, men jeg kan ikke så mye om dette. Onkelen min sier at det er han som arver alt hvis den barnløse broren hans dør, mens søsteren min sier at vi har rettigheter gjennom vår avdøde far. 

Anonymkode: 26e20...7ba

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Uten testamente så "arver" din avdøde far, og det deles likt på hans barn. 

Jeg er selv barnløs tante. Jeg har testamente, uten å ha delt det med noen. Og på samme måte bør både onkel, søster (og du) la være å snakke så mye om arv. 

Anonymkode: c1ab7...9c8

• Liker 1
Skrevet

Vi legger til grunn at avdødes foreldre er døde, at det ikke foreligger testamente og at du kun har ett søsken. Arven etter onkelen uten livsarvinger deles da på to, en del til gjenlevende bror og en del til avdødes brors livsarvinger, deg og din søster. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Uten livsarvinger eller testament går arven til din onkel først til hans foreldre. Altså dine besteforeldre. 

Dersom de ikke lever går arven til hans to brødre. Altså din far og andre onkel. Dersom din far ikke lever trer hans barn inn i stedet. Altså får du det din far hadde arvet dersom han levde.

Anonymkode: f760b...94f

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Din søster har rett.

Anonymkode: 1e83d...4b7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk til dere som har svart.  

Farmor og farfar er også døde. Det glemte jeg å si i hovedinnlegget. Og til deg som er en barnløs tante selv: ta det helt med ro. Det har aldri vært noe tema før, og måten onkel nevnte det på var liksom i forbifarten og tilfeldig. Jeg vet selvsagt ikke om han snakker mye om det ellers, men det er første gang jeg hører om det. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk til dere som har svart.  

Farmor og farfar er også døde. Det glemte jeg å si i hovedinnlegget. Og til deg som er en barnløs tante selv: ta det helt med ro. Det har aldri vært noe tema før, og måten onkel nevnte det på var liksom i forbifarten og tilfeldig. Jeg vet selvsagt ikke om han snakker mye om det ellers, men det er første gang jeg hører om det. 

Da ville jeg bare latt ham leve i den trua. Kjipt for ham når broren dæver. Eneste er om denne onkelen som snakker kan påvirke den andre onkelen til å skrive testamente som forfordeler din avdøde far. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AllahBallah skrev (10 minutter siden):

Da ville jeg bare latt ham leve i den trua. Kjipt for ham når broren dæver. Eneste er om denne onkelen som snakker kan påvirke den andre onkelen til å skrive testamente som forfordeler din avdøde far. 

Hvis han ikke han som tror han arver, dør først da... det vet han jo ikke. Så ikke sikkert han ser noe til noen arv noensinne.

Anonymkode: 6b5b5...cc8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei

Anonymkode: ff8a6...be8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...