Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har en 6 dager baby her. Slitt litt med ammingen og vektøkning. Vi har kombinert koppmating, amming og pumping. Nå har vi fått beskjed om at vi skal begynne med flaske etter ammingen sånn at vi har kontroll på hvor mye han får i seg. 

kan man da gi smokk når han skal sove eller ville dere ventet enda lenger? Jeg er veldig redd for å ødelegge den ammingen som vi har jobbet for og kjenner jeg gruer meg til flaske

Endret av Heiheigra
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ventet til ammingen satt litt mer på plass. Her tok det 3-4 uker før jeg følte at ammingen begynte bli lettere og merket at baby skjønte mer av det også, men det er jo selvsagt individuelt :)

Anonymkode: ba930...431

AnonymBruker
Skrevet

Ville ventet litt. Har opplevd det samme og ammingen ble bare krøll etter flaske og smokk. Du kan vel se hvor mye baby får i seg selv om du gir på kopp? Eller blir det mye gris? Evt kan det være lurt med Medela Calma flakse når man gjør begge deler. Lykke til!

Anonymkode: f504e...a4d

AnonymBruker
Skrevet
Heiheigra skrev (1 time siden):

Har en 6 dager baby her. Slitt litt med ammingen og vektøkning. Vi har kombinert koppmating, amming og pumping. Nå har vi fått beskjed om at vi skal begynne med flaske etter ammingen sånn at vi har kontroll på hvor mye han får i seg. 

kan man da gi smokk når han skal sove eller ville dere ventet enda lenger? Jeg er veldig redd for å ødelegge den ammingen som vi har jobbet for og kjenner jeg gruer meg til flaske

Jeg ville kanskje ventet til amming var mer på plass. 

Har dere sjekket tungebåndet til babyen? 

Anonymkode: 0f49c...0b3

Skrevet

Fulgte rådet med å vente med første barn. Var et mareritt de første to ukene. Ungen roet seg med en gang ho fikk smukk. 

Med nummer to så hadde vi med smukken på sykehuset og gav den i skjul når jordmødrene ikke så det. 

Med nummer tre så hadde vi med smukken på sykehuset og gav beskjed om at sånn gjør vi det. Så da fikk ho smukken med en gang. 

Med andre ord bruk egen magefølelse. I forhold til amming så vil de gjerne at man skal vente, men har barnet sugebehov og ikke roer seg uten smokk så tenker jeg kjør på!  Jordmødrene har ikke alltid rett. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Heiheigra skrev (På 7.4.2023 den 15.45):

Gi smokk akkurat når du vil. Det finnes ingen regel på det. Det er ypperlig å bruke når de skal sove. 

Anonymkode: 1097a...769

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Gi smokk akkurat når du vil. Det finnes ingen regel på det. Det er ypperlig å bruke når de skal sove. 

Glemte å skrive at vår fikk smokk allerede på sykehuset. Lå ett døgn på nyfødt intensiv og fikk smokk av sykepleiere. Dette kombinert med amming, koppmating og sonde.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Glemte å skrive at vår fikk smokk allerede på sykehuset. Lå ett døgn på nyfødt intensiv og fikk smokk av sykepleiere. Dette kombinert med amming, koppmating og sonde.

Samme fikk min gutt når han lå på nyfødtposten.

Anonymkode: 16333...3c6

AnonymBruker
Skrevet

Gjør det som funker for dere, og ikke bry dere for mye med hva andres råd. Det er mye synsing og lite forskningsbasert, har jeg erfart. Hos oss funket det fint å kombinere amming og flaske, smokk var hun ikke interessert i før etter flere måneder, men noen babyer har mer ekstreme sugebehov. Med andre ord, babyer er forskjellige, og det er ingen fasit på hva som funker og ikke funker, bare prøv dere frem. Det er bedre at baby roer seg med smokk enn at den er urolig og ikke får sove. 

Og du, det går helt fint med flaskebarn også, man kommer inn i rutinen ganske fort, og fordelen er at far kommer mye tettere på baby ♥️

Anonymkode: 3637c...85d

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...