AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #1 Del Skrevet 7. april 2023 Har lyst til å så gulrot og kålrot. Kan man forkultivere i fiberpotter, og så sette disse i jorden etterhvert? Altså med potta på. Anonymkode: 0e804...8e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #2 Del Skrevet 7. april 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Har lyst til å så gulrot og kålrot. Kan man forkultivere i fiberpotter, og så sette disse i jorden etterhvert? Altså med potta på. Anonymkode: 0e804...8e2 Jeg har aldri sådd kålrot men gulrot er det aller best å så i melkekartong og sette hele kartongen ut i jorda når det er god nok temp. Klippe av bunnen. Vet ikke hvor fort disse fiberpottene går i oppløsning jeg. Men dyrking av grønsaker handler om å prøve seg fram, så bare prøv det med kålrot. Lykke til, dyrking er gøy. 😀 Anonymkode: cb3a1...fe4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #3 Del Skrevet 7. april 2023 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Har lyst til å så gulrot og kålrot. Kan man forkultivere i fiberpotter, og så sette disse i jorden etterhvert? Altså med potta på. Anonymkode: 0e804...8e2 Det er for så vidt det som er noe av poenget med fiberpotter, at de skal kunne settes direkte i jorda. Men det er mange som opplever at fiberpotter rett og slett gir dårlig resultat. Det blir vanskelig å regulere vanning, pottene trekker for mye vann og jorda tørker, eller det blir for vått og alt mugner. Og når de plantes ut løser de seg ikke opp så godt som de skal. Dette er forresten andrehåndsinformasjon, ikke egen erfaring. Jeg har holdt meg unna dem selv, nettopp fordi jeg leser og hører så mye negativt om fiberpottene både på nett og fra bekjente som har gitt dem en sjanse. Anonymkode: 859bf...aff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skrue Skrevet 7. april 2023 #4 Del Skrevet 7. april 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Har lyst til å så gulrot og kålrot. Kan man forkultivere i fiberpotter, og så sette disse i jorden etterhvert? Altså med potta på. Anonymkode: 0e804...8e2 Jeg ville ikke ha bruke noe som roten til gulrotplanten må kjempe seg igjennom. Som allerede skrevet, bruk noe der bunnen kan fjernes. Jeg starter alltid gulrøtter i kartonger selv om jeg velger å gjøre det innendørs. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #5 Del Skrevet 7. april 2023 Ville heller ikke startet rotgrønnsaker i slike fiberpotter, av samme grunner som flere har nevnt. Av andre som har startet andre vekster i fiberpotter så løser de seg lite opp i jorden, noe som har gjort at plantene har fått dårligere rotvekst og blitt svakere. Gulrøtter liker ikke å bli flyttet. Og om de møter motstand i vekstprosessen vil de bøye seg og få merkelige og knotete fasonger som hemmer veksten. Jeg skal så beter nå, 3-4-5 frø i samme hull i en celle for forkultivering, og så plante hver celle ut, uten å tynne dem. Og så høste den/de største når de begynner å vokse seg til, da får de andre rom til å vokse seg store også. Mer eller mindre det samme med gulrøtter. Om noen har et godt alternativ til melkekartonger tar jeg imot tips med takk, da jeg ikke kan drikke melk lenger og ikke har noen melkekartonger eller noen å få det av Anonymkode: 693e3...33c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #6 Del Skrevet 7. april 2023 Takk for at dere deler tips og erfaringer!😊 Anonymkode: 0e804...8e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå