AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #1 Skrevet 7. april 2023 Jeg ser at jeg må legge en bedre plan for fremtiden, pga sykdom og nesten ikke noe nettverk. Har prøvd mange ganger å få hjelp fra kommunen, søke om hjelpestønad fra nav osv. Etter utallige avslag gidder jeg ikke å prøve mer, men vurderer å flytte på meg. Selv om jeg bor i en reltivt billig by, går ca 50% av inntekt(uføretrygd) til bo utgifter. Det frister lite å feks bo i kalde Finnmark for å få bpa og rimeligere bolig🫣Har noen en kommune å anbefale i øst, sør eller vest? Eller utlandet…har bare min gamle mor nærme i dag; når hun er borte er det ikke noe igjen for meg på hjemstedet mitt😌Er det mulig å bo i utlandet når man er avhengig av en viss hjelp? Hvor finner man kostnadene for privat assistent kostnader i feks Spania? Er det norske org.der som bistår de som trenger litt hjelp? Mange tanker her man ligger alene i påsken…😄 Anonymkode: 0a145...650 4 2
Kratt_ Skrevet 7. april 2023 #2 Skrevet 7. april 2023 Har ingen råd men vil bare skrive noe fordet ❤️🤗 Håper du får mange fine svar og at du får til en løsning ❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #3 Skrevet 7. april 2023 Hvilken sykdom har du? Tror forskjellige kommuner har forskjellig kompetanse utifra hva en trenger hjelp med. Skal jo ikke være sånn i Norge men, er jo dessverre sånn likevel 😠. Har forøvrig hørt mye bra om Halden, så lenge man ikke er avhengig av å jobbe da det omtrent ikke finnes jobber der. Men, det er billige boliger der, nærme Sverige (vil jo tro at kronekursen blir bedre etterhvert), ikke altfor lange vintre og man har alt man trenger i det daglige i umiddelbar nærhet. Anonymkode: 2df4b...575 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #4 Skrevet 7. april 2023 Hvorfor får du ikke hjelp av kommunen? Høres veldig rart ut. Jeg kan ikke så mye om dette, men Jeg er i samme situasjon, men bor hjemme med mamma. Er uføretrygded og planen er at jeg skal kjøpe leilighet med husbanklån etterhvert. Har ingen venner her jeg bor, og mamma kommer til å flytte på seg nærmere de hun kjenner. Vi har bare bodd her fordi mamma jobber, men hun er snart pensjonist. Jeg har venner i en annen kant av landet, og vurdere å flytte dit, så kan jeg heller besøke mamma flere ganger i året. Anonymkode: f1b37...4cf
Andro Skrevet 7. april 2023 #5 Skrevet 7. april 2023 (endret) Ville ha valgt et bygdesentrum i en utkantkommune som skårer bra på levekårsstatistikk. Få alt du trenger i gangavstand, uten å knekke nakken økonomisk, og ha et velorganisert hjelpeapparat. Bygdenorge har et godt organisasjonsliv, og det er ofte lettere bli inkludert om du melder deg inn i en forening eller en organisert aktivitet der enn i en by. Det finnes tilstander du kan få støtte til å reise utenlands med, men vet ikke hva du feiler, som gjør at du må ha hjelp. Om du bosetter deg billig, kan du kanskje ha råd til å være på langtidferier i utlandet om vinteren uansett? Endret 7. april 2023 av Andro 1 1 3
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #6 Skrevet 7. april 2023 Flytt til Tvedestrand. Det er vel ca. den billigste byen på hele østkysten, med levelig avstand til både vestlandet, Danmark og Oslo. Byen er også såpass liten at omtrent alt er innenfor gangavstand hvis du bor sentrumsnært. Kulturlivet er det så som så med, da. Anonymkode: 6006c...9ae
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #7 Skrevet 7. april 2023 Hm…. Kanskje funksjonshemmedes landsforbund har et inntrykk/gjort undersøkelser? For eksempel på hvilke kommuner som gir mest avslag osv? Hadde unngått utlandet, der er du veldig stuck. Anonymkode: 5bb37...da3 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #8 Skrevet 7. april 2023 Å ha en omgangskrets er veldig viktig. En psykiater sa til meg at én god venn holder hele livet og det er sant. Evnt om man har noen kjenninger her og der man kan møte nå og da. Anonymkode: f1b37...4cf 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #9 Skrevet 7. april 2023 Har du mulighet til å delta på noe aktivitet eller hobby? F.eks delta på pianoskole for voksne eller være med i røde kors eller være med på malekurs? Anonymkode: f1b37...4cf 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #10 Skrevet 7. april 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Har du mulighet til å delta på noe aktivitet eller hobby? F.eks delta på pianoskole for voksne eller være med i røde kors eller være med på malekurs? Anonymkode: f1b37...4cf Jeg kan dessverre ikke sitte oppreist pga smerter, og har fatique som gjør meg urslått av de minste ting😌Hadde mange hobbier og jobb jeg likte, men nå er jeg 100% ufør med store begrensninger. Halden og Tvedestrand høres interessant ut☺️Takk for forslag. Jeg har angst for fremtiden, rett og slett. Tviler på at utlandet er det beste, men holder døren åpen for ulike muligheter. Tror jeg hadde spart 20k årlig bare på billigere tannlege i utlandet. Og hvis bolig, mat, medisiner og behandlinger kunne blitt billigere; halleluja! Jeg har store smerter og i perioder kan jeg ikke gå. Immunforsvaret har gått i kjelleren, og covid slo vel spikern litt i kista der. Har blitt enda verre etter det. Sover ikke om nettene pga brennende smerter. Neurotin, sarotex etc-gir bare bivirkninger. Helsevesenet har gitt meg opp. Hvis jeg klarer å reise, skal jeg til spesialist i Østerrike, for vurdering til operasjon i utlandet. Anonymkode: 0a145...650 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #11 Skrevet 7. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Flytt til Tvedestrand. Det er vel ca. den billigste byen på hele østkysten, med levelig avstand til både vestlandet, Danmark og Oslo. Byen er også såpass liten at omtrent alt er innenfor gangavstand hvis du bor sentrumsnært. Kulturlivet er det så som så med, da. Anonymkode: 6006c...9ae Er man ensom uten nettverk er vel Tvedestrand neppe et godt sted å bo. Svært vanskelig å få innpass på småstedene nedover sørlandet. Anonymkode: e833a...ce4
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #12 Skrevet 7. april 2023 Kraftkommuner er ofte rausere med kommunale tilbud, men det er jo litt «trangt» i bygdene. Anonymkode: 6f356...96e 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #13 Skrevet 7. april 2023 Jeg kan ikke bo i en utkant der det er langt til sykehus, tannleger mm. Kjører ikke bil nå(men har sertifikat)og sliter med å reise langt med off.transport. Hvis jeg får råd til å ha bil så skal jeg kjøpe en. Anonymkode: 0a145...650
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #14 Skrevet 7. april 2023 7 minutter siden, AnonymBruker said: Er man ensom uten nettverk er vel Tvedestrand neppe et godt sted å bo. Svært vanskelig å få innpass på småstedene nedover sørlandet. Anonymkode: e833a...ce4 Bare å melde seg inn i den lokale bedeklubben det vel? Anonymkode: c8135...6be
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #15 Skrevet 7. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Bare å melde seg inn i den lokale bedeklubben det vel? Anonymkode: c8135...6be Jeg er antikrist👀🙃 Anonymkode: 0a145...650
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #16 Skrevet 7. april 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Bare å melde seg inn i den lokale bedeklubben det vel? Anonymkode: c8135...6be 🙄 Anonymkode: e833a...ce4
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #17 Skrevet 7. april 2023 Vanskelig å danne seg et inntrykk av hvor mye du kan og ikke kan gjøre men utifra hva jeg forstår så er du jo ganske redusert og da ville jeg vært skeptisk til å plassere meg i det store utland for det kan bli dyrt for deg. Hjelper stabilt vær og varmere klima på tilstanden din? Vet jo ikke hvor stor inntekt du har men det er jo ikke all verdens om du ikke har forsikringer utenom og selv om visse ting er billigere i utlandet så kan det for blir dyrt og. Anonymkode: 2e755...91b 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #18 Skrevet 7. april 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vanskelig å danne seg et inntrykk av hvor mye du kan og ikke kan gjøre men utifra hva jeg forstår så er du jo ganske redusert og da ville jeg vært skeptisk til å plassere meg i det store utland for det kan bli dyrt for deg. Hjelper stabilt vær og varmere klima på tilstanden din? Vet jo ikke hvor stor inntekt du har men det er jo ikke all verdens om du ikke har forsikringer utenom og selv om visse ting er billigere i utlandet så kan det for blir dyrt og. Anonymkode: 2e755...91b Jeg har 380 000 kr i året. Varme hjelper en del på rygg, nakke og skuldre. Men ikke nok til at en flytting kan begrunnes med behov for varme. Jeg sliter med å betale alt i hverdagen, vpga alt som øker, og de medisinske kostnadene som ikke blir dekket. De legene jeg skal til vil koste rundt 150 000kr(minimum). Så er opptatt av å ha råd til dette, da det potensielt kan forbedre livskvalitet. Og på sikt muligens føre til deltidsjobb. Ting har bare gått nedover, og det er kjipt å stå på sidelinjen og føle seg maktesløs i eget liv😌Det å måtte selge bilen jeg hadde var tungt, da det ikke går buss her. De periodene jeg ikke kommer meg ut er ekstremt tunge🥺Bestiller matlevering, men er avhengig av bil for å komme meg til lege, fysio etc. Anonymkode: 0a145...650 4
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #19 Skrevet 7. april 2023 Hva tenker du at du trenger hjelp til? Halden er ingen rik kommune, tviler på at det finnes så mange tilbud her dessverre. Anonymkode: 9a331...b5a
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #20 Skrevet 7. april 2023 Sjekk om du har rett til støttekontakt. I min kommune har man rett til det om man er berettiget til hjemmesykepleie, og det er vel du? Og du får vel TT-kort til taxi, især siden det ikke går buss? Ikke bruk penger på bil, få heller max TT-kort. Anonymkode: d26bf...e80
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå