AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #1 Skrevet 7. april 2023 Dere med endometriose eller kjenner noen med det, er det vanskelig å bli gravid? Jeg har tenkt mye på det fordi har hatt voldsomme mensensmerter enn gjennomsnitt og slitt mye de gangene jeg har hatt mensen og selv smertestillende hadde null sjanse å hjelpe. Ble satt på p-piller som 15/16 åring og siden da har jeg ikke hatt menstruasjon i rundt ti år nå. Men har i ettertid mistenkt om jeg muligens har endometriose på bakgrunn av de uutholdelige smertene. Vil ikke hoppe til konklusjon, men har litt bekymring rundt om det er tilfelle. Jeg og kjæresten har snakket om å prøve å bli gravid neste år, og er nervøs over om det blir vanskeligere enn det vi håper på og kan potensielt bruke flere år eller ikke få til i det hele tatt. Anonymkode: e3632...0c3
Hulderen Skrevet 7. april 2023 #2 Skrevet 7. april 2023 Ja, det er vanskeligere å bli gravid med endometriose. Men siden du ikke har hatt mens på ti år, så vil ikke endometriose ha vokst videre hos deg. Tvert imot, så kan den ha tørket inn og blitt borte. Selv så er jeg ufrivillig barnløs pga endometriose, men jeg hadde veldig mye. Så det kan gå helt fint for dere. 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2023 #3 Skrevet 10. april 2023 Både jeg, søsteren min og moren min har endometriose (påvist gjennom biopsier og operasjoner for å fjerne vev/cyster). For moren min var det veldig vanskelig å få barn, og det er 10 år mellom meg og søsteren min. Jeg er mirakelbarnet hennes sier hun siden jeg kom etter at hun måtte operere ut ene egglederen og deler av livmoren, og legene sa at hun ihvertfall ikke kunne få barn nå. For meg og søsteren min ble vi begge gravide i løpet av de første 5 mnd prøving med alle våre barn. Det varierer med andre ord, men normen er at det gjør det vanskeligere, ja. det krever også en del ekstra, siden jeg får så sterke smerter at jeg kaster opp og kan besvime når jeg ikke går på noe hormonelt som begrenser menstruasjonen. I tillegg så kunne jeg ikke ta den medisinen som virker mot smertene mens jeg prøvde å bli gravid siden den påvirker fruktbarheten 😖 men det er absolutt mulig. Må sies at ingen av oss har opplevd at livmoren har vokst sammen med tarmene, som anses som en av de verste variantene av endometriose. Jeg har den varianten der jeg har endometriosevev i hele bukhulen som fester seg til andre organer (ganske ubehagelig å ha menstruasjonssmerter i magesekken), mens søsteren og moren min har heftig cystedannelse. Anonymkode: e4e87...812
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #4 Skrevet 11. april 2023 Endometriosis does not necessarily cause infertility but there is an association with fertility problems, although the cause is not fully established. Even with severe endometriosis, natural conception is still possible. It is estimated that 60-70% of those with endometriosis can get pregnant spontaneously. https://www.endometriosis-uk.org/endometriosis-fertility-and-pregnancy Anonymkode: 411d2...71f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå