Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan noen forklare meg hvorfor man skal shame andre mødre som velger noe annet enn deg selv?

Er på vei med nr 2, og med førstemann sleit jeg veldig med ammingen. Til det punktet hvor jeg fikk fødslsdepresjon. Følte meg som en dårlig mamma som ikke klarte det mest naturlige her i verden. Ble delamming/pumping så langt det lot seg gjøre.  

Slo meg til ro med at det blir mennesker ut av MME også. Jeg og samboer fikk bare MME fra fødsel av. Men så kom det en kommentar i termingruppa jeg ikke klarer å legge i fra meg. Skriver den under her; 

"Jeg tenker at det er en selvfølge å amme
dersom man setter et barn til verden, så
fremt det er fysisk mulig. Det burde ikke
vært et valg med mindre det var gode,
helsemessige årsaker til å la vær. Jeg
ammet ikke mine 2 første tvillinger,
dessverre. Prøvde iherdig, men melka
kom når vannet mitt gikk i uke 27, og når
ungene ble født i uke 29 var melka så
godt som borte, fikk aldri opp
produksjonen igjen.De fikk heldigvis
morsmelk fra sykehusets lager en god
stund, og alle dråpene jeg klarte å få ut.
Denne gangen skal jeg få til ammingen,
og jeg skal amme i minst 2 år som er
anbefalt
Morsmelkerstatning er IKKE
et godt alternativ, det er egentlig ikke
annet enn demineralisert kumelk,
karbohydrater, industrielle planteoljer og
en haaaug vitaminer fra ravva kilder. 0m
jeg ikke skulle få melk, så skal jeg
iallefall lage egen morsmelkerstatning
som er vesentlig bedre enn driten du får
kjøpt på butikken"

Hva trur dere denne kommentaren gjør med oss som faktisk MÅTTE bruke MME? Mme er bra nok. Mer enn bra nok.  Heller MME som gjør barnet mett og god, enn på død og liv få til denne ammingen tross stor psykisk og fysisk belastning hos mor.

Å shame mødre for at de velger et annet alternativ som gjør det lettere for dem og demmes barn... det er bare kvalmt. 

Det er mange grunner til at folk velger å avstå amming, og det skal respekteres.

Anonymkode: 9802c...4b3

• Liker 10
  • Hjerte 5
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Synes generelt mødre shames for alt mulig, spesielt på nett (og spesielt her på KG).  Gud så mange tråder med skikkelig ufine kommentarer til slitne, usikre småbarnsmødre jeg har lest her. Og det er ALLTID mor som tas, uansett, far slipper unna med det meste.  

Du skal IKKE ha dårlig samvittihet for at du ikke ammer, uansett grunn. Det må være forsvinnende få som velger bort amming "bare fordi", så det er så og si alltid en god grunn bak. Og det er nok av andre ting å ta folk på og du kan ikke vinne for du får kjeft av mammapolitiet uansett hva du gjør/ikke gjør. 

• Ønsker du å samsove meg babyen din? Tenker du ikke på krybbedød???
  • Ønsker du ikke å samsove med babyen din? Stakkars liten, babyen trenger nærhet!!
  • Trenger du litt egentid? Din egoist!
  • Har du ikke klart å være borte fra barnet ditt enda? Helikoptermamma!
  • Har du behov for å sove mer enn 3 timer i løpet av et døgn? Det skulle du tenkt på før du fikk barn!
  • Må du bysse for å få babyen til å sove? Da har du skjemt bort barnet ditt!
  • Forventer du at babyen skal sovne av seg selv? Du burde ikke fått barn!
  • Ønsker du keisersnitt fordi du har fødselsangst? Du blir en dårlig mor!

Jeg trorat de som kommer med sånne kommentarer egentlig har det veldig dårlig med seg selv og sannsynligvis føler at de selv gjør en dårlig jobb som foreldre og derfor må tråkke på andre for å føle seg bedre. Folk som har det bra med seg selv vil heller prøve å hjelpe andre, ikke shame dem. Med mindre det hører om er omsorgssvikt er det ingen grunn til å være harde med folk, og selv da kommer man lengre med velmenende ord heller enn kjeft.

Anonymkode: a03db...64a

• Liker 20
  • Hjerte 3
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Er så enig. Man gjør det som er best for seg og sin familie, ikke hva som måtte være det beste i andres øyne. Folk som absolutt skal ha en mening om hvorvidt andre ammer eller ikke kan ta seg en bolle. 

Anonymkode: 3fbf6...fa4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan noen forklare meg hvorfor man skal shame andre mødre som velger noe annet enn deg selv?

Er på vei med nr 2, og med førstemann sleit jeg veldig med ammingen. Til det punktet hvor jeg fikk fødslsdepresjon. Følte meg som en dårlig mamma som ikke klarte det mest naturlige her i verden. Ble delamming/pumping så langt det lot seg gjøre.  

Slo meg til ro med at det blir mennesker ut av MME også. Jeg og samboer fikk bare MME fra fødsel av. Men så kom det en kommentar i termingruppa jeg ikke klarer å legge i fra meg. Skriver den under her; 

anbefalt
kjøpt på butikken"

Hva trur dere denne kommentaren gjør med oss som faktisk MÅTTE bruke MME? Mme er bra nok. Mer enn bra nok.  Heller MME som gjør barnet mett og god, enn på død og liv få til denne ammingen tross stor psykisk og fysisk belastning hos mor.

Å shame mødre for at de velger et annet alternativ som gjør det lettere for dem og demmes barn... det er bare kvalmt. 

Det er mange grunner til at folk velger å avstå amming, og det skal respekteres.

Lage egen MME til en nyfødt baby? Hørtes jo ut som en veldig fornuftig mor, Herregud…. 

Anonymkode: 8bc81...875

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Amming ER det beste for barnet, og det er et bedre alternative enn MME. Jeg mener også man bør amme dersom man har muligheten til det og ingen fysiske/psykiske årsaker står i veien for det. Jeg synes til og med man skal strekke seg litt for å få det til, så store er fordelene ved amming. 

MEN, når det er sagt: MME er det beste alternative dersom man av ulike årsaker har mulighet til å amme, og ingen mødre skal måtte shames for at de ikke kan amme barnet sitt. Det kan være mange grunner for at det ikke går, og da er det fantastisk at MME finnes!

Anonymkode: 4926e...d45

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Amming ER det beste for barnet, og det er et bedre alternative enn MME. Jeg mener også man bør amme dersom man har muligheten til det og ingen fysiske/psykiske årsaker står i veien for det. Jeg synes til og med man skal strekke seg litt for å få det til, så store er fordelene ved amming. 

MEN, når det er sagt: MME er det beste alternative dersom man av ulike årsaker har mulighet til å amme, og ingen mødre skal måtte shames for at de ikke kan amme barnet sitt. Det kan være mange grunner for at det ikke går, og da er det fantastisk at MME finnes!

Du har fasiten for alle barn og mødre eller? 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

anbefalt
kjøpt på butikken"

Tenker at du må lære å ikke ta alt så personlig. 

Anonymkode: d7dfd...aef

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ikke lenge siden noen kommenterte «er der ikke lenge å amme din 11 mnd gamle baby?». Svarte hun bare at det er veldig forskjellig fra person til person og at WHO anbefaler at en ammer til 2 år. 
Da fikk jeg også vite at hun ikke fikk til ammingen og at hun beklaget om det kom frekt fram. 

Anonymkode: 8b290...42a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det som er er det at folk klarer ikke holde kjeften sin om ting de mener, men ikke har noe med. Og i mange tilfeller, har altfor lite kunnskap om, det vitner om så mange kunnskapshull hos de som mener så mye om mangt. En mor vet best selv, det er kun hun som har full kunnskap rundt sin situasjon. Ingen har noe med hvordan noen mater sitt barn. Som personen over som mener ditt og datt. MME er ikke ulovelig, det selges over alt, reseptfritt, ergo, det er fult lovelig og innafor som et godt alternativ. 

Stikk meningene deres i rævva og hold nesen deres unna andres saker!! 

Anonymkode: 74c7d...963

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det største problemet er vel kanskje at de fleste mødre VIL amme, men at mange ikke får tilstrekkelig hjelp den første uka med sugetak, såre brystvorter og må dessverre bytte til MME. Man skal ikke shame andre for hva de mener er best, men man må fokusere på at kvinner ikke får nok hjelp i barseltiden til i det hele tatt få til ammingen. Det burde bli mer fokus på å hjelpe, forebygge,  da det allerede er så mye ammepress på sykehuset. 

Anonymkode: 8b290...42a

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Men altså, min observasjon:

De som engasjerer seg veldig sterk i dette - og i tillegg sier de skal lage egen mme….

Ta en sjekk på «utdanning/jobb» på profilen deres.

Sjansen for at det står «lege spesialisert i spedbarnsernæring - jobber på Riksen/Ullevål etc» er null komma niks.

Sjansen for at det står ingen/lav utdanning, kombinert med noen random arbeidsplasser og masse fjollete bilder av «eat pray love», «man får til det man vil» osv er stor.

Disse folka er somregel STOKK dumme, og ikke noen man ønsker ta råd fra på noen felt overhodet. 

• Liker 21
  • Nyttig 5
Skrevet
AprilLudgate skrev (2 minutter siden):

De som engasjerer seg veldig sterk i dette - og i tillegg sier de skal lage egen mme….

Sjansen for at det står «lege spesialisert i spedbarnsernæring - jobber på Riksen/Ullevål etc» er null komma niks.

Sjansen for at det står ingen/lav utdanning, kombinert med noen random arbeidsplasser og masse fjollete bilder av «eat pray love», «man får til det man vil» osv er stor.

Disse folka er somregel STOKK dumme, og ikke noen man ønsker ta råd fra på noen felt overhodet. 

Dette. 
Man får velge hvem man orker å ta kritikk av, det er forskjell på «Wenche som har en mamma som røyka hele svangerskapet, og det ble folk av meg også» og helsepersonell eller andre med ordentlig kunnskap. 

Men uansett, så kommer det til å gå bra med deg og barnet ditt uansett hvilket valg du tar. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (4 minutter siden):

Dette!

Hva er vitsen med de som ikke kan mer enn det ytterste grunnleggende innen temaet, skal uttale seg og mene så mye? De ser jo ikke hele bildet. 

Hev hodet, og ikke gidd å snakk med slike folk om slike temaer!

Anonymkode: 74c7d...963

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Du har fasiten for alle barn og mødre eller? 

Du leste jo tydeligvis ikke hva jeg skrev?

Amming er best gitt at det funker. MME er best dersom amming av ulike årsaker ikke funker.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Valgte vekk amming fordi jeg synes det er upraktisk. Mye bedre at far kan være like deltagende og ta våkennetter fra første dag. Synes ingen burde strekke seg til noe som helst, amming er virkelig ikke en nødvendighet.

Anonymkode: 86791...e9f

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Valgte vekk amming fordi jeg synes det er upraktisk. Mye bedre at far kan være like deltagende og ta våkennetter fra første dag. Synes ingen burde strekke seg til noe som helst, amming er virkelig ikke en nødvendighet.

Oj du er modig som sier det her! 🙊 

Anonymkode: 3fbf6...fa4

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Samme her :) Dessuten har vi sluppet våkenetter også, siden barnet sov natten gjennom på MME. Mer overskudd på mor, mer fornøyd baby og generelt en veldig fin permisjonstid med 0 stress, bare kos og masse overskudd 😊 Hadde lett valgt det samme igjen. Fint for både far og baby at de fikk knyttet sterkt bånd fra dag 1 også. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres ikke ut som et friskt og oppegående menneske for meg. Et menneske som har en stor sorg over at hun ikke ammet tvillingene sine, men som sitter fast i fortiden, og føler hun må rettferdiggjøre andres valg for seg selv. At hun i det hele tatt tenker på å lage egen morsmelk og ende opp med å feilernære barnet sitt, sier mer om henne enn alle mødre og fedre som velger det riktige for barnet sitt - om det er morsmelk eller morsmelkerstatning er meg likegyldig. 100% mamming foran amming: ALLTID. 

Anonymkode: 02597...eb0

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (40 minutter siden):

Trådstarter her siterer svar gitt på en post av en førstegangsfødende som ville ha råd ift å prøve å amme eller ikke (er i samme termingruppe). «lege spesialisert i spedbarnsernæring - jobber på Riksen/Ullevål etc» vil uten tvil oppfordre sterkt til at mor gjør et iherdig forsøk på å amme. Det er «ammepress» på sykehus ol for en grunn. Det er ikke momshamming at man som helsepersonell har en plikt for å legge til rette for best mulig helse for et nytt menneske ved å informere mor om dette. (Akkurat som det ikke er momshamming i samme termingruppe der en annen trådstarter ønsker råd om å be om å få sette igang fødsel i uke 32 fordi hun er så sliten av å være gravid pga halsbrann og generell trøtthet ikke vil få masse støttende svar av de fleste andre mødre (begge disse spørsmålene bør dog absolutt heller stilles til helsepersonell enn på en termingruppe)).

Amming er ubestridelig det beste for barnet om man får det til. Er det ikke mulig er MME heldigvis er alternativ, men det er ingen forskning som støtter at MME og amming er likeverdige alternativ gitt at amming er en mulighet når man ser på effekt i større grupper. Å avfeie fakta som momshamming er er farlig spor å gå inn i.

https://www.helsenorge.no/spedbarn/spedbarnsmat-og-amming/helsefordeler-og-ammelengde/

https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/spedbarnsernaering/anbefalinger-for-morsmelk-morsmelkerstatning-og-introduksjon-av-mat#delvis-amming-er-bra-for-barn-og-mor-begrunnelse

Anonymkode: 7220d...d72

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Trådstarter her siterer svar gitt på en post av en førstegangsfødende som ville ha råd ift å prøve å amme eller ikke (er i samme termingruppe). «lege spesialisert i spedbarnsernæring - jobber på Riksen/Ullevål etc» vil uten tvil oppfordre sterkt til at mor gjør et iherdig forsøk på å amme. Det er «ammepress» på sykehus ol for en grunn. Det er ikke momshamming at man som helsepersonell har en plikt for å legge til rette for best mulig helse for et nytt menneske ved å informere mor om dette. (Akkurat som det ikke er momshamming i samme termingruppe der en annen trådstarter ønsker råd om å be om å få sette igang fødsel i uke 32 fordi hun er så sliten av å være gravid pga halsbrann og generell trøtthet ikke vil få masse støttende svar av de fleste andre mødre (begge disse spørsmålene bør dog absolutt heller stilles til helsepersonell enn på en termingruppe)).

Amming er ubestridelig det beste for barnet om man får det til. Er det ikke mulig er MME heldigvis er alternativ, men det er ingen forskning som støtter at MME og amming er likeverdige alternativ gitt at amming er en mulighet når man ser på effekt i større grupper. Å avfeie fakta som momshamming er er farlig spor å gå inn i.

https://www.helsenorge.no/spedbarn/spedbarnsmat-og-amming/helsefordeler-og-ammelengde/

https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/spedbarnsernaering/anbefalinger-for-morsmelk-morsmelkerstatning-og-introduksjon-av-mat#delvis-amming-er-bra-for-barn-og-mor-begrunnelse

Anonymkode: 7220d...d72

«Momshamming» 😅🤷‍♀️

• Liker 2
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...