Gå til innhold

36 år og føler meg helt dum med sminke :-(

Dolly-Betty

Anbefalte innlegg

Jeg har brukt minimalt med sminke i mitt liv. Til daglig siden jeg var tenåring og til nå har jeg brukt mascara og en nøytral lipgloss eller leppestift. Enkelte dager har jeg brukt concealer på kvisekriser. Har forsøkt meg på CC-krem og BB-krem i det siste, men føler ikke det blir noe bra. Saken er den at om jeg prøver så føler jeg at fargene blir feil, eller jeg bruker kanskje feil produkter. Concealer, primer, foundationen, bb-krem, cc-krem, highligher, pudder osv. Kjenner jeg blir helt forvirra og ser stram ut i maska om jeg prøver meg på noe 😉 Føles så teit å være så gammel som meg og ikke vite hvordan jeg skal sminke meg pent til et selskap liksom…. 

Ser på ulike bloggere, sminkeartister osv, men føler de sier så mye sprikende og ulikt. 

Tips til bra sider er tutorials, valg av farger osv for en dame midt i 30 årene som av og til kunne ønske jeg så mer fresh ut. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når man blir litt eldre som deg og meg, så syntes jeg personlig at man er penere med mindre sminke, og heller har fokus på god hudpleie og nok fukt 🙂 jeg hender jeg bruker en cc cream, liker den fra lumene, og har jeg dårlig tid bruker jeg en fra dr jart som bare klappes på huden, det ser naturlig ut så lenge man ikke bruker for mye. I tillegg har jeg litt bronzer på, da bruker jeg en fra the balm Bahama mama. Det syntes jeg er nok på huden, slik at det ikke legger seg i linjer og porer. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Dolly-Betty skrev (8 minutter siden):

en dame midt i 30 årene som av og til kunne ønske jeg så mer fresh ut. 

Da hjelper ikke sminke. Sminke dekker over, og da tenker man automatisk at du skjuler noe. 

For å se friskere ut må du få nok søvn, få frisk luft, mosjon, ha et sunt kosthold, leve stressfritt. 

Anonymkode: 32da8...ef3

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde ikke engang hørt om CC jeg. Hadde vel en BB en gang, men den brukte jeg kanksje tre ganger. 

Jeg har aldri vært god på å sminke meg, jeg syns øynene mine blir bittesmå og stygge om jeg prøver å sminke og highligter og primer og alt det andre greiene har jeg i hvert fall ikke greie på.

Jeg bryr meg ikke da. Jeg gidder ikke sminke meg. Og lever godt med det. 

Det var én gang jeg var på model day studio og ble sminket der, det ble veldig fint. Hun fikk virkelig fram det beste og fotografen fikk tatt noen skikkelig bra bilder. Men når jeg ser på bildene så syns jeg ikke det ligner meg. Jeg finner ikke den personen igjen i speilet i hvert fall. 

Hadde jeg klart å sminke meg sånn selv så hadde jeg nok sminket meg mer jeg også. :fnise:

Anonymkode: 19e0b...b7a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg liker Camilla Phil sin BB cream, solpudder og highlighter palette. Produktene er super enkle å bruke. Du trenger heller ikke påføre så mye av BB creamen da den dekker godt. Bruker også mascara i samme merke. Følger også makeup artist Katie Jane Hughes på Instagram og YouTube for tips. 

Anonymkode: c1272...1d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er 35, og føler meg kjempeteit med mye/tung sminke, alltid gjort det. Så jeg har egentlig funnet ut at jeg liker veldig lite og naturlig sminke.

Til hverdags sminker jeg kun bryn(jeg er veldig lys) og mascara. Skal jeg noe litt ekstra/har lyst, bruker jeg en cc cream fra it cosmetics (etter jeg prøvde den gikk jeg aldri tilbake til foundation), blush og contour pudder. Kanskje leppestift/gloss. skulle hatt en setting spray men ikke orka å gjort research 😅. Påfører alt med lett hånd. Og det er egentlig det.

Jeg bruker også en primer, og god hudpleie for min hud. Et godt grunnlag er viktig for en fin finish. 

Så å finne ut hvilken hudtype du har er en fin plass å starte, da er det lettere å finne produkter som passer deg, både mtp hudpleie og sminke.

Hva angår farger, gå i butikk og be om prøver. Jeg kjøper ikke en døyt om jeg ikke kan få en prøve:p

Anonymkode: 2cdbc...b77

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du føler deg stram i maska har det med manglende fukt/fett å gjøre i hudpleie :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke sminke meg. Til fest legger jeg derfor på et ekstra lag maskara, samt gjør vippene på  utkanten av øynene litt lenger. Concealer på flekker, litt solpudder i kinn og under øyebrynene / over øyelokkene. Det får holde, enkel sminke er uansett det de aller fleste liker best.

Endret av klarinetta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er like gammel som deg og har aldri brukt sminke til vanlig. Bruker sminke ca 2 ganger i året. For min del så ble det veldig greit når jeg fokuserte på huden min, fordi jeg slet skikkelig med den. Fikk den i sjakk, og følger meg dermed så mye bedre. Man må ikke bruke sminke, og det er ikke teit å ikke kunne det. Hvis det er veldig viktig for deg til selskap, så sjekk ut noen kontoer på youtube, følg folk på instagram (som f.eks browfelicia) som liker å vise frem enkle sminkemetoder som kan passe inn i stilen din generelt slik at du føler deg som deg selv.

Hvis jeg sminker meg, så bruker jeg bare CC cream for utjevning av hudtone, litt farge i kinna (legger med fingrene og har kjøpt en palett som jeg kan bruke til alt dette), bitte litt bronze for litt "liv" i ansiktet og mascara. Helst ville jeg farget brynene fordi jeg føler meg mye mer våken da. Men helt ærlig så liker jeg best å gå uten. Vær glad for at du bruker lite penger på slikt og ikke kjenner på presset som mange dessverre kjenner på. Men hvis du vil føle deg freshere, kjør på med riktig hudpleie, godt med solkrem (finnes med farge i f.eks) og vær happy for å sleppe alt styret. ;)  

Anonymkode: a8002...00f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tøttaa

Samme her, jeg går stort sett uten sminke men om jeg skal i selskap e.l så bruker jeg økologisk mineralpudder i ansiktet. Sitter bedre, ser mer naturlig ut og inneholder ikke ting som er skadelig for hud og kropp :) ser bare litt freshere og jevnere ut i huden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For å få riktig farge bør du dra usminket til en sminkebutikk og be om hjelp. Det er utrolig hvor mye fargematch har å si! Jeg hatet foundation og følte det alltid ble så stygt, men så fikk jeg hjelp til å finne riktig tone til meg og det var nesten en aha-opplevelse! Var ikke snakk om skikkelig skivebom på fargens lyshet/mørkhet jeg hadde gjort, men det er så mye av undertoner som fins i forskjellige toner og som er like viktig som "hovedtonen" at matcher. 

Anonymkode: ce456...8a6

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Annonse

AnonymBruker
Dolly-Betty skrev (På 7.4.2023 den 14.25):

Jeg har brukt minimalt med sminke i mitt liv. Til daglig siden jeg var tenåring og til nå har jeg brukt mascara og en nøytral lipgloss eller leppestift. Enkelte dager har jeg brukt concealer på kvisekriser. Har forsøkt meg på CC-krem og BB-krem i det siste, men føler ikke det blir noe bra. Saken er den at om jeg prøver så føler jeg at fargene blir feil, eller jeg bruker kanskje feil produkter. Concealer, primer, foundationen, bb-krem, cc-krem, highligher, pudder osv. Kjenner jeg blir helt forvirra og ser stram ut i maska om jeg prøver meg på noe 😉 Føles så teit å være så gammel som meg og ikke vite hvordan jeg skal sminke meg pent til et selskap liksom…. 

Ser på ulike bloggere, sminkeartister osv, men føler de sier så mye sprikende og ulikt. 

Tips til bra sider er tutorials, valg av farger osv for en dame midt i 30 årene som av og til kunne ønske jeg så mer fresh ut. 

Jeg anbefaler deg å gå på kicks eller et annet parfymeri og få hjelp med å finne rette fargen som matcher din hudtone i foundation og Pudder. 🙂 jeg selv er veldig fornøyd med lancome teint idole foundationen. Den dekker fint over urenheter. Også er jeg glad i artdeco sitt Pudder. Lykke til. 🌸

Anonymkode: db360...35a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...