Gå til innhold

Noen andre som har dårlige erfaringer med NTNU?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Lurte bare på om det er andre som har det? Kan presisere litt og si at jeg studerte en kort periode på NTNU i Gjøvik. Hvordan det er i f.eks. Trondheim eller Ålesund vet jeg ikke noe om. Men jeg opplevde tiden min på NTNU i Gjøvik som veldig utrivelig. Studiet mitt var innen helse, og de fleste vi hadde undervisning sammen med var folk som var leger som hadde doktorgrad og spesialiseringer. Og de var såklart sikkert flinke i faget sitt og kunnskapsrike, men jeg syntes de var forferdelig dårlige til å undervise. Husker at i anatomi og fysiologi undervisningen hadde foreleseren vår en regel om at det ikke var lov å spørre spørsmål om anatomi. Fordi det var bortkastet tid, slike spørsmål svarte hun ikke på fordi vi kunne bare spørre hverandre isteden. Jeg slet også veldig med å henge med i undervisningen hennes når hun hadde fysiologien. Endte med at jeg satt hjemme på timesvis og leste over i bøker og skjønte ingenting. Og hun sa også tydelig ifra om at vi ikke skulle kjøpe oss tilgang til medeasy, fordi det var bortkastet penger. Det var visst mye bedre læring i å være på undervisningen hennes og lese i bøker. Det var ihvertfall tull. Synd at jeg hørte på akkurat det, fordi jeg gikk opp til eksamen den gangen og fikk stryk. Ett år etterpå begynte jeg på en høgskole isteden med en mye mindre klasse og lærere som var sykepleiere med videreutdanninger og mastergrader. De sa at vi gjerne måtte bruke medeasy, og jeg gikk opp til eksamen igjen og fikk lett en A.

Husker også det var slike obligatoriske timer hvor vi skulle ha presentasjoner i grupper og få spørsmål fra foreleserne og medelever. Det var noe av det verste jeg visste, fordi foreleseren vi hadde likte alltid å spørre vanskelige spørsmål og var ikke fornøyd med forklaringene våre under presentasjoner. En gang ble jeg spurt om hva blodtrykk er, og jeg svarte at blodtrykk er trykket som blodet utøver mot åreveggen og deles inn i systolisk og diastolisk (altså "arbeidsfase" og "hvilefase" for hjertet ), og at et "vanlig" blodtrykk ligger på 120/80.  Dette svaret fikk min foreleser til å lene seg tilbake i stolen og le godt og lenge før hun endelig reiste seg og kom bort mot dit jeg og gruppen min sto. Så sto hun der foran alle og sa at det var feil, det er ikke hva et blodtrykk er. Fordi et blodtrykk er minuttvolumet ganget med den totale perifere motstand. Jeg gikk ut derifra den dagen og følte meg kjempedum og forvirret, fordi jeg trodde jo at jeg svarte ganske greit..

Jeg hadde også medikamentregning der med en annen foreleser. Første gangen strøyk jeg, og det var min egen feil. Fordi jeg hadde regnet feil på en oppgave. Jeg øvde kjempemye før jeg kunne konte på prøven og følte det gikk kjempebra. Men når jeg fikk resultatet tilbake på forsøk nr. 2 sto det "stryk" igjen. Jeg gikk inn for å sjekke hva jeg hadde regnet feil, men når jeg åpnet opp prøven sto det en kommentar med "Ingen feil, brukt feil utregningsmetode". Jeg hadde ikke brukt utregningsmetoden som vår foreleser hadde vist i sin undervisning. Jeg hadde brukt utregningsmetode fra en bok om legemiddelregning... Som sto i pensumlisten vår.... Og vi ble aldri informert om at vi kom til å stryke om vi brukte metoden fra pensumboken istedenfor hennes.... Vi fikk kun beskjed om at alle svar og utregninger måtte være riktige, og det var mine. Men jeg strøyk likevel. 

Er så glad den dag i dag for at jeg sluttet etter bare et år og fikk søkt meg inn på en høgskole isteden. Føler det er mye større takhøyde der for å svare på ting uten å bli hånet og ledd av hvis det ikke er riktig. Jeg har også mye mer selvtillit, mestringsfølelse og motivasjon. Og det vises skikkelig på karakterene mine også.

Anonymkode: fb5b2...512

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

NTNU Ålesund er jo en høyskole da. Kanskje du rett og slett var mer moden året etterpå når du startet på tilsvarende studie et annet sted.

Anonymkode: f95a4...1f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gikk på NTNU Dragvoll, veldig fornøyd med undervisere og faglig innhold der iallfall. 

Anonymkode: c830c...e58

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Veldig fornøyd med ntnu i trondheim. Flinke forelesere som tar helt av om noen spør om noe hvor de kan gå mer i dybden :)

Fikk du stryk etter at du klagde også? Da er det annen sensor som vurderer. 

Anonymkode: ae4b2...b67

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

NTNU Ålesund er jo en høyskole da. Kanskje du rett og slett var mer moden året etterpå når du startet på tilsvarende studie et annet sted.

Okei? Jeg forstår ikke helt hva du mener med at den er en høyskole? Det står jo på NTNU sine egne nettsider at NTNU er et universitet med campus i Trondheim, Gjøvik og Ålesund. Jeg vet ikke om jeg "modnet" så mye på kun et knapt år, men jeg vet ihvertfall at jeg opplevde undervisningen og miljøet på NTNU i Gjøvik som mye dårligere enn på høgskolen som jeg byttet over til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Veldig fornøyd med ntnu i trondheim. Flinke forelesere som tar helt av om noen spør om noe hvor de kan gå mer i dybden :)

Fikk du stryk etter at du klagde også? Da er det annen sensor som vurderer. 

Anonymkode: ae4b2...b67

Ja, jeg klagde på anatomi og fysiologi eksamen. Jeg strøyk da også, fordi jeg strevde jo i faget. Jeg slet med å forstå det når jeg leste det selv og undervisningen var ikke bra. Prøven i medikamentregning fikk vi beskjed om at vi ikke fikk lov til å klage på, kunne bare ta den på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Okei? Jeg forstår ikke helt hva du mener med at den er en høyskole? Det står jo på NTNU sine egne nettsider at NTNU er et universitet med campus i Trondheim, Gjøvik og Ålesund. Jeg vet ikke om jeg "modnet" så mye på kun et knapt år, men jeg vet ihvertfall at jeg opplevde undervisningen og miljøet på NTNU i Gjøvik som mye dårligere enn på høgskolen som jeg byttet over til.

Ålesund er en høyskole som ble fusjonert inn under NTNU i 2017. Det gjør de ikke til et universitet faglig sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Før gjøvik ble NTNU og bare var hig, var foreleseren i anatomi elendig og. Er hun biolog? Hun kunne svare "sånn er det bare." når studenter spurte om noe. 

Anonymkode: 94245...b6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ålesund er en høyskole som ble fusjonert inn under NTNU i 2017. Det gjør de ikke til et universitet faglig sett.

Greit. Det var jeg ikke klar over, trodde de også var et universitet ettersom de hører til NTNU som er et universitet. Bare se bort fra den delen av det originale innlegget hvor jeg nevnte Ålesund da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Før gjøvik ble NTNU og bare var hig, var foreleseren i anatomi elendig og. Er hun biolog? Hun kunne svare "sånn er det bare." når studenter spurte om noe. 

Anonymkode: 94245...b6e

Hun som hadde anatomi og fysiologi når jeg gikk der var immunolog, men hun hadde visst tatt en utdanning innen biologi i England.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper jeg gjorde enn bedre jobb når jeg underviste litt på gamle høyskolen enn evighet innen det ble NTNU avdeling Gjøvik. Men ble litt uproff rekruttert. "Jeg gidder ikke å undervise dette lengre, kana du tenke å ta det. Ikke mye jobb, helt greit betalt" (Mye jobb, og dårlig betalt hvis man ønsker å gjøre enn god jobb oppdaget jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gjøvik er jo bare sånn liten fisleplass. Ingen som kan få jobb andre steder som gidder å jobbe der, så du får bare b-laget der. Trondheim er en attraktiv by som mange vil bo i og flytte til.

Anonymkode: e3b89...a1a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor studere i Gjøvik? Det er ikke kjent for å høy kvalitet. NTNU i Trondheim har helt annet nivå.

Anonymkode: 7c383...134

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tok sykepleien på NTNU Gjøvik. Angrer veldig på at jeg valgte den skolen. Kjempedårlige forelesere, leste som oftest rett fra PowerPoint, flere forelesninger ble avlyst som vi aldri fikk igjen etc. Endte med at jeg kun møtte til obligatorisk undervisning, da forelesningene var såpass dårlige at jeg lærte mer av å studere på egenhånd.

Anonymkode: 4dc96...d05

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.4.2023 den 0.24):

Hvorfor studere i Gjøvik? Det er ikke kjent for å høy kvalitet. NTNU i Trondheim har helt annet nivå.

Anonymkode: 7c383...134

Jeg visste ikke det når jeg søkte meg dit. Jeg ville flytte langt unna og prøve noe nytt. Jeg bodde allerede i trøndelag så Trondheim ble for nærme det jeg allerede var kjent med og familien min. Jeg tenkte Gjøvik virket som en fin plass, men angrer så klart den dag i dag. Altså byen i seg selv syns jeg var veldig fin og trivdes der egentlig, men studiet var dårlig og hadde i tillegg en sleip utleier som gjorde situasjonen verre... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...