Gå til innhold

Snapchat til en 5.klassing

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har lest på barnevakten om snapchat . Leste at 77 %av barn mellom 9-15 år bruker denne appen. Leste også at den har forldrekontroll som viser hvem barna har snakket med og sånt. 

Videre googling fant en artikkeln fra 2022 som sier at snapchat kan utestenge brukere som ikke fylt 13 år, og da hjelper vel ikke forldrekontroll?

Har en datter på 10.5 år. 4 stk inklassen (jentee) har snapchat. Hun ønkser seg det for å chatte med dem. Har fortalt henne at det er 13 års aldersgrense , og tenkte å holde oss til den, men om der fører til at hun faller utenfor sosialt resten av barneskolen(regner med flere får appen) blir jeg usikkerhet om jeg bør være så streng. 

Hun fikk en arver smarttlf nå til jul, sin aller første.

Noen som vil dele erfaringer (pos og neg?). Vet jeg kjenner mitt barn best etc....men ønsker tanker for å klarne hodet.

Anonymkode: 32f66...a14

AnonymBruker
Skrevet

Det er fire stk som har det. Ingen grunn til å trekke konklusjon om at hun vil falle utenfor sosialt. Ser på det som totalt galskap å gi Snapchat til en i den alderen. Ta det opp på foreldremøte i stedet? Så hører du fort at det er mange som deg, som synes hun er for liten. 

Anonymkode: 91c17...32d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Læringsprosess. Noen er ikke modne for snapchat når de er blitt 18 engang…..

Mine barn har hatt lav terskel for å vise ting de ikke liker på snapchat. Yngste går i 8. trinn nå og det har vært klassechater på snap siden 5-6 trinn med stor andel av klassen. Vært litt ukoselige ting, men mye av det kunne blitt sagt like mye som skrevet. Det er de med minst foreldrestyring generelt (i og utenfor sosiale medier) som krysser flest grenser. Vi har gikk tydelige instruksjoner om at det kommer visse krav for å kunne bruke apper og telefon og at også andre barn prater med foreldre så vi vil få vite om tillitsbrudd. 

Vi har ikke vært strenge på aldersgrense, men har heller forsøkt å følge med og ungene får ikke holde noe hemmelig, får vi vite noe så skal vi kunne se det på telefonen. 

Anonymkode: 59a57...a78

AnonymBruker
Skrevet

Hadde ventet et par år. Mine barn er ungdommer nå, men da de fikk Snapchat ble det nye problemer å hanske med. Venner som hadde sagt de ikke kunne leke sendte snap hvor de var med andre, masse misunnelse på alt mulig, bilder og meldinger de ikke skjønte konsekvensene av ble både sendt og mottatt. Med de erfaringene jeg har nå, hadde jeg ventet til de var 13 år selv om jeg synes det også er for ungt.

Anonymkode: aae73...b5d

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er for ungt. Bare 4 jenter i klassen har det, det er nok langt ifra alle. 

Noen år siden var jeg på den alderen, ALLE i klassen untatt meg hadde snapchat. Jeg måtte vente til jeg var 13. Det var tøft, fordi de snakket bare der, jeg gikk glipp av mange samtaler på klassechat osv, som de dagen etter snakket om på skolen. Hvis alle i klassen har det, synes jeg det er ok, for da er de nok nærmere 13 år gamle uansett. Det er virkelig ikke lett å være den absolutt eneste. 10 år er for ungt, og siden bare 4 har snap synes nok mange foreldre i klassen til datteren din også det er for ungt. 

Synes ikke noen under 13 bør ha det, egentlig. Men er de 12, og alle i klassen har det untatt dem, okay. Det er ikke tilfellet her da

Anonymkode: 8f0d8...d55

AnonymBruker
Skrevet

Vær obs på hvor mye nettovergrep som kan foregå på snap. Man vil helst ikke tro det, men det skjer, og det er en arena for mange med dårlige hensikter! Barn på 9-10-11 år er ikke i stand til å forså dette godt nok. Ikke minst foregår det mye mobbing og utestenging. Mine barn får ikke snap før de er 13 uansett, og da skal de virkelig forstå farene med å ha appen også. 

Anonymkode: c8782...acd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Foreldre som gir unge barn under 13 år tilgang til snap er naive. At de følger med osv er jo fint det, men det foregår så mye stygt og ugreit inne i de foraene og det er naivt å tro at man som forelder får med seg alt. De er for unge, det blir som å gi dem fri tilgang på bil ved samme alder, og si at de jo må kunne øve seg litt til de får lappen. 

Jeg forstår frykten for at barna skal falle utenfor, men å gå glipp av disse chattene er faktisk ikke det verste som kan skje. Flere foreldre bør være litt modige og kjipe på vegne av barna sine. Da blir de kanskje litt mer robuste også. 

Min 11 åring vil ikke få tilgang på sosiale medier før om lenge. Vi følger ikke aldersgrenser slavisk - overhodet ikke. Men jeg har få eller ingen eksempler hvor sosiale medier har tilført noe positivt til unge barnesinn, så det ønsker jeg å skåne dem for så lenge jeg kan. 

Anonymkode: a3b25...895

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er aldersgrense på appene for en grunn. Syns personlig det burde være 16 års aldersgrense. 

Ville du latt 10 åringen din se en thriller film med 16 års aldersgrense? 

Anonymkode: b49e6...dc5

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor barn som er så unge må få sosiale media, altså hvorfor kan de ikke bare ringe og sende sms til hverandre isteden ihvertfall? Kanskje det bare er jeg som begynner å bli gammel.. Husker jeg brukte å få foreldrene mine til å ringe til foreldrene til vennene mine så jeg kunne snakke med vennene mine noen minutter i telefonen. 

AnonymBruker
Skrevet

Vår 11åring i sjetteklasse får ikke snapchat. Det har 13årsgrense. Enkelt og greit. 

Barnet er født i desember, så kan være vi runder litt av på reglene i løpet av neste år siden alle vennene blir 13 omtrent ett år før henne (de er født i januar/februar). Men det tar vi når den tid kommer. Blir ikke snapchat i 2023 ihvertfall. 

Anonymkode: 4d7bd...4a3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Snapchat er nok der mye ugreit mot mindreårige jenter foregår. 

Voksne menn kan legge til jenter, som aksepterer dem som venn uten å tenke over det. Snappene lagres ikke automatisk, så alle bevis for ugreie hendelser forsvinner. Dette kan sette både barn og foreldre i tøffe og vanskelige situasjoner. 

Anonymkode: 8f0d8...d55

AnonymBruker
Skrevet

Min stedatter fikk Snapchat når hun var 11. Det gikk to uker før hun gråt på rommet fordi noen i klassen hadde vært stygge med henne. De har tatt screenshot av ting hun skrev i en samtale som ble tatt ut av context og lagt det ut på nytt i en gruppesamtaler i annerledes rekkefølge så det ble fremstilt helt feil. De har og skrevet mange sårende ord til henne men hun turte ikke screenshotte så vi kunne ikke bevise at det hadde skjedd og vi kunne jo heller ikke være helt sikker på hva hun har skrevet. Syns det er veldig dumt at folk ikke kan forholde seg til reglene og vente til barna er gammel nok! Vi hadde valgt annerledes om vi kunne gjort det igjen.

Anonymkode: 3c8fd...519

AnonymBruker
Skrevet

13 år er også anbefalt av apputvikler selv, og jeg tenker det er fornuftig. 

Jeg skjønner heller ikke hvorfor man skal hjelpe egne barn med å omgå regler bare for man kan. Det signaliserer dårlige holdninger.  Barn får en helt fin barndom uten å bli introdusert for sosiale medier.

Anonymkode: 4ae27...2f1

AnonymBruker
Skrevet

Som mange andre her skriver.

Du må tenke konsekvenser.

Er datteren din god nok til å tenke kosekvenser?

Dessverre er Sosiale medier en plass der det skjer mye vondt. Er barnet ditt voksent nok til å ta innover seg inntrykk som er generelt skumle for mange eldre? Snapchat har en funksjon lik tiktok/reels. Det kan dukke opp krig, sex, humor som spiller på skumle ting. Er barnet ditt klar for å skille mellom fantasi og ekte?

Dickpics, screenshotting, ting som kan legges ut offentlig på kart-funksjonen.

Jeg som voksen ser ekstremt mye dumt barn legger ut på den offentlige kart-funksjonen, offentlig my story, reels. Du har ikke sjans til å overvåke og følge med på alt barnet ditt gjør. 

Anonymkode: 2109c...ac2

AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle tilbakemeldinger.  Datter er moden for alderen, men ingen problem for oss å vente til hun blir eldre. 😀 pr i dag får hun spille Roblox , og er veldig god pp å sjekke med oss om der kommer opp forespørsel hun ikke kjenner eller om hun lurer på hva som er best å svare. Dette har hun gjort fra dag 1 med Roblox(fikk det i januar nå igår.)

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Takk for alle tilbakemeldinger.  Datter er moden for alderen, men ingen problem for oss å vente til hun blir eldre. 😀 pr i dag får hun spille Roblox , og er veldig god pp å sjekke med oss om der kommer opp forespørsel hun ikke kjenner eller om hun lurer på hva som er best å svare. Dette har hun gjort fra dag 1 med Roblox(fikk det i januar nå igår.)

Fint og flott at hun er moden for alderen.

Men når nysgjerrigheten kicker inn, vil hun fortsatt tørre å være åpen til deg som mor?

Vil barnet tørre å si "hei, jeg dreit meg ut?"

Vil barnet tørre å si noe til deg om man ser noe som er ubehagelig? Eller kanskje litt spennende men som ikke er lov?

Anonymkode: 2109c...ac2

AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn fikk det sommeren det skulle begynne i 7klasse. 

Men ja konflikter flyttet seg til snapchat  Barn er ikke flinke til å kommunisere med tekst, skille mellom ironi og alvor osv.  de kan være brutalt ærlige og sier mye dritt som kanskje de hadde holdt for seg selv ansikt til ansikt.

Så det skaper nye utfordringer. 

Anonymkode: 72f9b...f94

AnonymBruker
Skrevet

Mtp at appene i utgangspunktet har altfor lav aldersgrense - og man i tillegg går under aldergrensene og gir barn på 8-12 år tilgang..da er man så naiv og uten konsekvenstenkning at man burde delta på foreldreveiledning.

Nei, du har ikke kontroll på alt det som foregår på appene. 
Nei, barnet ditt forteller deg ikke alt. 
Nei, du har ikke kontroll på hva andre sender til barnet ditt. 
Nei, du har ikke kontroll på hva barnet ditt sender til andre. 

Jeg mener det burde vært straffbart og ilagt dom mot foreldre som tillater dette, samt legger barna sine ut på soMe. Jeg fatter ikke at det er mulig å være så naiv og korttenkt at man tilrettelegger for at barnet skal gå på så store smeller at det kan få konsekvenser for resten av livet. 
Tenk dere om! 
Hvordan hadde dere taklet at dere la til rette for at barnet deres blir delt og misbrukt på det mørke nett? 
Hvordan hadde dere taklet det om dere var de som muliggjorde møter mellom barnet deres og voksne som hadde voldtatt barnet deres? For dere er faktisk medskyldige når dere er muliggjørere. 

Hva med å tørre og være foreldre? Det er tøft det. 

Anonymkode: a39ad...661

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...