AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #41 Del Skrevet 8. april 2023 Det er nå ganske en moderne holdning å mene at å få barn etter 40 er en uting. Man skal ikke langt tilbake i tid før det å få barn så lenge man var fruktbar var helt vanlig. Og idag lever man i tillegg lengre med BEDRE helse i forhold til før. Å få barn er jo litt lotto uansett. Man er ikke garantert et friskt barn, eller at kroppen er 100% etter en gravidtet/fødsel. Og den risikoen øker litt jo eldre mor/far er. Men i de fleste tilfellene går det jo bra. Har man et sterkt ønske om barn, og vet at man vil angre om man ikke prøver, så er det bedre å prøve enn å la være. Anonymkode: 2b5b2...ffe 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christina82 Skrevet 8. april 2023 #42 Del Skrevet 8. april 2023 Ryddet for brukerdebatt og avsporinger. Christina82, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2023 #43 Del Skrevet 11. april 2023 Bør du ikke ta en sjekk hos spesialist først som sist? Venninna mi som ville ha en attpåklatt da hun var 40 sjekket eggkvalitet og diverse, og fikk til svar at hun fremdeles hadde en del egg med OK kvalitet. Hun ble gravid på naturlig vis etter 10 måneders prøving Anonymkode: be014...71e 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2023 #44 Del Skrevet 12. april 2023 Gjennomsnittsalder AnonymBruker skrev (På 8.4.2023 den 11.29): Det er nå ganske en moderne holdning å mene at å få barn etter 40 er en uting. Man skal ikke langt tilbake i tid før det å få barn så lenge man var fruktbar var helt vanlig. Og idag lever man i tillegg lengre med BEDRE helse i forhold til før. Å få barn er jo litt lotto uansett. Man er ikke garantert et friskt barn, eller at kroppen er 100% etter en gravidtet/fødsel. Og den risikoen øker litt jo eldre mor/far er. Men i de fleste tilfellene går det jo bra. Har man et sterkt ønske om barn, og vet at man vil angre om man ikke prøver, så er det bedre å prøve enn å la være. Anonymkode: 2b5b2...ffe Iallefall vært «morderne» å tenke for ti år tilbake. Nå har jeg heldigvis inntrykk av at det er veldig normalt igjen å få barn over 40. De fleste kjendiser får barn over 40 nå og i større byer, feks Oslo; så venter veldig mange med å få barn til rundt 40. Gjennomsnittsalderen for førstegangsfødende har blitt ganske høy igjen og det fødes igjen fler barn hos de over 40 enn for få år tilbake. Anonymkode: 53309...493 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #45 Del Skrevet 13. april 2023 AnonymBruker skrev (På 7.4.2023 den 18.12): TS her. Sjokkert over sterke meninger som folk har-i negativ retning. spurte om oddsene for å bli gravid-ikke hva folk mener om å bli «gammel» gravid. Jeg vet om risikoen vi evt velger å ta pga alder, men var ikke det jeg spurte om. Både jeg og samboer er over gjennomsnittet i bra form; veltrente, aktive og lever sunt. Så sannsynligheten er meget stor for at vi blir spreke foreldre i mange år fremover….Kanskje mer spreke og friske enn mange yngre foreldre der ute som ikke tar vare på seg selv. Anonymkode: 4c377...801 Hvem var negativ??? Anonymkode: 5572b...b7a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #46 Del Skrevet 13. april 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Hvem var negativ??? Anonymkode: 5572b...b7a Det var veldig mange ekstremt negative innlegg, men tråden ble stengt en stund og moderator fjernet de verste innleggene. Anonymkode: cc775...cd1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #47 Del Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (På 7.4.2023 den 19.56): Og hvor mye glede har du hatt av din mormor? Sånn i antall år sammen med henne? Min mormor døde da jeg var 43 år, og mitt eldste søskenbarn fikk beholde mormor i 52 år. Anonymkode: 46662...d18 Er dette et seriøst spørsmål i denne tråden? Min mormor døde i barsel, så vi fikk ikke noen år med henne. Skal virkelig om barnebarn får tid med en og omvendt ha noe å si for når man får barn? Anonymkode: 979c0...4e1 4 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #48 Del Skrevet 14. april 2023 Jeg fikk en frisk og fin gutt da jeg var 41. Brukte noen mnd på å bli gravid, men svangerskap og fødsel forløp normalt😊 Anonymkode: f5858...ee5 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klikker83 Skrevet 15. april 2023 #49 Del Skrevet 15. april 2023 Ingen her kan gi deg et godt svar da alle har forskjellig "utløpsdato". Det beste er vel å dra til en gynekolog, ta noen tester for å finne ut hvor nærme du er din😉 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helene1982 Skrevet 15. april 2023 #50 Del Skrevet 15. april 2023 Mormoren min var også godt over 40 da hun fikk sin siste. Hun døde da hun var 89. Moren min fikk meg da hun var 29, og døde da hun var 60. Det er tidlig men både 70 og 90 er normal levealder. Det virker som mange er bekymret for om kvinner er fruktbare. Svaret på det kan være ja og nei – i likhet med menn og alle vet at man er generelt mer fruktbar i 20-årene enn i 40-årene. Om man ønsker mer nøyaktige svar, går man til legen. Det jeg ofte ser er råd om at kvinner i slutten av 30-årene burde velge eldre menn om de vil ha barn. Det er enkelte som har en idé at den store jobben med å få barn er over ved befruktningen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #51 Del Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (På 7.4.2023 den 13.06): Jeg har 1 barn fra før som jeg fikk da jeg var 35 år. Ble gravid ved første forsøk den gangen. Kan nevnes at samboeren er 50 år, han har også et barn fra et tidligere forhold. Både jeg og samboer er sunne og friske. Hvordan er oddsene for å bli gravid? Vi har akkurat begynt å prøve, spiralen tatt ut for 1 mnd siden… Noen med erfaring her inne? Anonymkode: 4c377...801 Har du tatt blodprøve for å sjekke AMH verdi? Den sier noe om eggreservene dine. Jeg er 46 år og har fortsatt gode verdier her. Vi har også prøvd noen år, og jeg blir gravid men det sitter ikke. De mener jeg har for lav progesteron produksjon, så nå har jeg begynt med det etter eggløsning så får vi se hva som skjer. Vi er jo som flere sier, veldig forskjellig. Jeg har iallefall fått gode tilbakemeldinger hos gynekolog på eggstokker, eggposene og eggreservene, så de mener det avsolutt er mulig for meg. Og det er faktisk tillatt med ivf helt opp til kvinnen er 46. Søk litt også om mat/vitaminer som styrker eggkvalitet. Noen mener det kun er sædkvalitet som kan forbedres, det er helt feil. Få i deg masse antioksidanter blant annet, kutt ut ev nikotin, mengder koffein osv. Anbefaler deg å lese litt om det. Lykke til❤️ Anonymkode: 80b3b...92e 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #52 Del Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har du tatt blodprøve for å sjekke AMH verdi? Den sier noe om eggreservene dine. Jeg er 46 år og har fortsatt gode verdier her. Vi har også prøvd noen år, og jeg blir gravid men det sitter ikke. De mener jeg har for lav progesteron produksjon, så nå har jeg begynt med det etter eggløsning så får vi se hva som skjer. Vi er jo som flere sier, veldig forskjellig. Jeg har iallefall fått gode tilbakemeldinger hos gynekolog på eggstokker, eggposene og eggreservene, så de mener det avsolutt er mulig for meg. Og det er faktisk tillatt med ivf helt opp til kvinnen er 46. Søk litt også om mat/vitaminer som styrker eggkvalitet. Noen mener det kun er sædkvalitet som kan forbedres, det er helt feil. Få i deg masse antioksidanter blant annet, kutt ut ev nikotin, mengder koffein osv. Anbefaler deg å lese litt om det. Lykke til❤️ Anonymkode: 80b3b...92e Uff, så leit at dere prøvd men at det ikke sitter. Får håpe progesteron hjelper! Hvor lenge har dere prøvd? Anonymkode: cc775...cd1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #53 Del Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Uff, så leit at dere prøvd men at det ikke sitter. Får håpe progesteron hjelper! Hvor lenge har dere prøvd? Anonymkode: cc775...cd1 Tre år... 4 svangerskap som har endt i tre SA og en MA😔 Vi gir ikke helt opp enda❤️ Anonymkode: 80b3b...92e 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #54 Del Skrevet 15. april 2023 11 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er 46 år og har fortsatt gode verdier her. Vi har også prøvd noen år, og jeg blir gravid men det sitter ikke. De mener jeg har for lav progesteron produksjon, så nå har jeg begynt med det etter eggløsning så får vi se hva som skjer. Vi er jo som flere sier, veldig forskjellig. Jeg har iallefall fått gode tilbakemeldinger hos gynekolog på eggstokker, eggposene og eggreservene, så de mener det avsolutt er mulig for meg. Og det er faktisk tillatt med ivf helt opp til kvinnen er 46. Søk litt også om mat/vitaminer som styrker eggkvalitet. Noen mener det kun er sædkvalitet som kan forbedres, det er helt feil. Få i deg masse antioksidanter blant annet, kutt ut ev nikotin, mengder koffein osv. Anbefaler deg å lese litt om det. Lykke til❤️ Anonymkode: 80b3b...92e Jeg er også 40+ og det var først etter 2 MA at en privat gynekolog spurte om jeg har fått mine progesteron-nivåer sjekket. Det hadde jeg ikke, og nivåene mine er tydeligvis nok for å få eggløsning, men ikke for å støtte en begynt graviditet. Fikk nå progesteron (Cyclogest) og er gravid for 3. gang i løpet av et år. Nå fikk vi se et hjerte blinke på skjermen, så har i hvert fall kommet lengre enn de gangene jeg mistet. Men tar også babyaspirin. Progesteron begynner tydeligvis å synke med alder, så anbefaler absolutt å få det sjekket. Anonymkode: 7643c...714 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #55 Del Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (På 7.4.2023 den 13.40): Du er 42, og må kanskje regne med at det ikke er sikkert du er fertil lenger. Men det er jo bare å prøve, og se hva som skjer. Anonymkode: 46b14...81b Er man ikke fertil frem til man kommer i overgangsalderen og mister mensen da? Vet at sjansene minskes men man er vel fertil frem til mensen forsvinner? Anonymkode: bbe5b...a96 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #56 Del Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er også 40+ og det var først etter 2 MA at en privat gynekolog spurte om jeg har fått mine progesteron-nivåer sjekket. Det hadde jeg ikke, og nivåene mine er tydeligvis nok for å få eggløsning, men ikke for å støtte en begynt graviditet. Fikk nå progesteron (Cyclogest) og er gravid for 3. gang i løpet av et år. Nå fikk vi se et hjerte blinke på skjermen, så har i hvert fall kommet lengre enn de gangene jeg mistet. Men tar også babyaspirin. Progesteron begynner tydeligvis å synke med alder, så anbefaler absolutt å få det sjekket. Anonymkode: 7643c...714 Kan man merke at man har lite progesteron? Er f.eks. svært ømme bryster etter eggløsning et tegn på at man har lite? Anonymkode: 4e8fe...85e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #57 Del Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er man ikke fertil frem til man kommer i overgangsalderen og mister mensen da? Vet at sjansene minskes men man er vel fertil frem til mensen forsvinner? Anonymkode: bbe5b...a96 Man kommer i menopause mange år før man mister mensen. Anonymkode: cb72f...a0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #58 Del Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg er også 40+ og det var først etter 2 MA at en privat gynekolog spurte om jeg har fått mine progesteron-nivåer sjekket. Det hadde jeg ikke, og nivåene mine er tydeligvis nok for å få eggløsning, men ikke for å støtte en begynt graviditet. Fikk nå progesteron (Cyclogest) og er gravid for 3. gang i løpet av et år. Nå fikk vi se et hjerte blinke på skjermen, så har i hvert fall kommet lengre enn de gangene jeg mistet. Men tar også babyaspirin. Progesteron begynner tydeligvis å synke med alder, så anbefaler absolutt å få det sjekket. Anonymkode: 7643c...714 Ååååå Gratulerer 😍 Håper alt går bra videre💞❤️ Verdiene på blodprøver viste også at jeg hadde ok med progesteron, men legen på en ivf klinikk sa at likevel er mest sannsynlig progesteronnivået ift å holde på et embryo for lavt. Dette er det første som reduseres sa han.. Hva er forresten babyasperin? Anonymkode: 80b3b...92e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
IANIAN Skrevet 15. april 2023 #59 Del Skrevet 15. april 2023 Hei ! Det er stor variasjon på dette, kan hende der blir lett for deg å bli gravid, selv om statistikken tilsier at der ikke er like enkelt som da du var 35. Bestill time hos gynekolog så kan de ta en titt på det 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #60 Del Skrevet 15. april 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Kan man merke at man har lite progesteron? Er f.eks. svært ømme bryster etter eggløsning et tegn på at man har lite? Anonymkode: 4e8fe...85e Uregelmessig mens, spotting før mens begynner bl.a. Her er en artikkel som forklarer litt mer: https://drkathleenmahannah.com/blog/low-progesterone Jeg har også hypotyreose (lavt stoffskifte), som kan påvirke progesteron. Men opplever at endokrinologi er vanskelig for mange leger uten spesialisering innen dette området. Fastleger kan som regel behandling av diabetes, men hormonsykdommer som ikke er dødelige får lite oppmerksomhet, selv om resultat er spontanaborter og ufrivillig barnløshet. Anonymkode: 7643c...714 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå