Gå til innhold

42 år og et sterkt ønske om å bli gravid

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Har hørt at det er vanskeligere å bli gravid etter spiral enn feks P piller. Kommer jo an på når du får mensen tilbake :) Jeg ble ihvertfall gravid på omtrent første forsøk, da var jeg 42. Det var ca 4 mnd etter p pilleslutt. Min mann er 9 år yngre. Lykke til 😊

Anonymkode: 85fc4...e9a

TS her. 
takk☺️

Fikk mensen 3 uker etter spiralen var ute, så virker som om syklusen er i gang igjen👍

Anonymkode: 4c377...801

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS her. 
takk☺️

Fikk mensen 3 uker etter spiralen var ute, så virker som om syklusen er i gang igjen👍

Ikke for å være kjip, men dine sjanser for å bli gravid synker drastisk for hver måned som går. Særlig siden du er passert 40.

Fant dette på nett ved et kjapt søk:

Hvor stor er sjansen for å bli gravid etter 35 eller 40 år? Når du er 30 år eller yngre, er sjansene for å unnfange høyere. I én menstruasjonssyklus er det nesten 20 % sjanse for å bli gravid. Sjansene synker til 5 % innen du blir 40. 

Anonymkode: 46b14...81b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen andre over her har allerede skrevet om sannsynligheten i én syklus, det er da mellom 40-44 år, og da må man regne med den er bedre når man er 40 enn når man er 44. Noen på 42 er i praksis ikke fruktbare lenger, men man vet jo ikke om det gjelder en selv. I tillegg er sannsynligheten for spontanabort hvis man blir gravid ganske stor, ca 90% av eggene har kromosomfeil. Men - mange friske barn blir født av kvinner 40+, hvis du blir gravid og ikke mister, er sannsynligheten for at barnet er friskt mye større enn at det ikke er det.

Jeg ville tatt en time hos gynekolog hvis jeg var deg. 

Anonymkode: 4a419...372

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Min mormor   fikk sitt første barn som 39 åring og sitt siste som 45 åring. Det er ikke for sent .

Anonymkode: b8f26...a9a

Og hvor mye glede har du hatt av din mormor? Sånn i antall år sammen med henne?

Min mormor døde da jeg var 43 år, og mitt eldste søskenbarn fikk beholde mormor i 52 år.

Anonymkode: 46662...d18

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Og hvor mye glede har du hatt av din mormor? Sånn i antall år sammen med henne?

Min mormor døde da jeg var 43 år, og mitt eldste søskenbarn fikk beholde mormor i 52 år.

Hun døde da jeg var 35. 

Anonymkode: b8f26...a9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo bare prøve! Enten er dere for gamle, eller så blir du gravid 🙂

Anonymkode: 63905...974

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og til ts:

Vanskelig å si hvor lett eller vanskelig det blir for akkurat deg å bli gravid, men det som er sikkert er at en kvinne på 42 må belage seg på å prøve lenger enn en på 25.

Jeg har en kusine som fikk sitt siste barn da hun var 42, barnefar var noen år eldre. Ble en nydelig og frisk jente som er 11 nå, som trives og slett ikke har det jævlig fordi hun har en "gammel" mor. De lever et aktivt liv hele familien.

Har og en i litt fjernere familie som fikk begge sine barn da hun bar 40 og 42. To friske gutter som lever gode liv og blir elsket og tatt godt vare på.

Selv er jeg 41, 42 år senere i år, og prøver på et siste barn. Det tar tid, og jeg har også opplevd å miste to ganger i fjor (det er dessverre slik at risiko for spontanabort øker når man blir eldre), men gynekolog har sagt at mine verdier tilsier at jeg skal kunne bli gravid igjen. Har ikke noe annet valg enn å ta tiden til hjelp.

Bare pass på å teste etter eggløsning, så du ikke går glipp av en eneste en. Var det gynekologen sa til meg. Det er også vitkig å ta folat/folsyre daglig når man prøver å bli gravid. Omega3, q10 og vitamintilskudd generelt er lurt å ta slik at kroppen er maks forberedt i tlfelle gravditet.

Lykke til. ❤️

Anonymkode: cc775...cd1

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har 1 barn fra før som jeg fikk da jeg var 35 år. 

Ble gravid ved første forsøk den gangen.

Kan nevnes at samboeren er 50 år, han har også et barn fra et tidligere forhold.

Både jeg og samboer er sunne og friske.

Hvordan er oddsene for å bli gravid?
Vi har akkurat begynt å prøve, spiralen tatt ut for 1 mnd siden…

Noen med erfaring her inne?

Det er mange som har fått barn i den alderen før. Oddsene er vel ikke så mye dårligere enn før i livet. Er dere sunne og spreke, som du skriver, vil jeg tro oddsene er gode. Jeg har ikke egen erfaring,  men kjenner mange som har blitt gravide uten problemer i den alderen.

Anonymkode: 3534a...a59

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er helt ville kommentarer ja. Heldigvis opplever man ikke sånt IRL. :) Lurer på hvorfor så mange skriver så slemt her inne. Glade og lykkelige folk vil andre vel, så har jo det i bakhodet når jeg leser giftige kommentarer her inne at det muligens er ganske bitre, triste skjebner bak de negative innleggene.

Jeg hadde kraftig kjærlighetssorg i midten av 30-årene og laget et par tråder på KG for å få råd. Det var ikke mye positivt å spore. Jeg var i 30-årene og barnløs, ifølge KG var alt håp ute. Kunne glemme barn og måtte bare senke kravene når det kom til menn. Det gikk skikkelig inn på meg den gangen. Full i sorg og var ganske sårbar. Det er alltid noen som føler behov for å tråkke på andre når de ligger nede, KG er full i de. 

Nå er jeg 42 år og samboer med en helt fantastisk mann. Føler jeg har vært heldig og møtt kjærligheten på riktig tid i livet. Vi har ikke barn, men det er eget valg. Jeg forstår godt de som ønsker barn i min alder selv om det ikke er slik for meg. Gjelder å ha respekt for andres valg og la folk leve sine liv. 

Anonymkode: dc30e...fda

• Liker 2
  • Hjerte 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle sure folk her kan ta seg en bolle. I gamle dager fikk alle bondekonene bortover barn til langt opp i førtiåra, og med tilsvarende enda eldre fedre. 

Og hvis kronargunentet for at det ikke er bra nå lenger er at man må kjøre på flere aktiviteter - så lurer jeg virkelig på hvor tungt dere egentlig tror den oppgaven er sammenlignet med livet på gården o.l. I gamle dager😂

Jeg har gamle foreldre, min far var 52 når jeg ble født. I det virkelige liv har det gått helt fint, selv om det er krise i følge noen her... 

Anonymkode: 4c785...a4d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt har du rett til å mene at man er for gammel til å få barn etter 40, men biologien er ikke enig med deg der all den tid barn fødes av kvinner over 40 stadig vekk. :) De aller fleste barn som fødes av kvinner over 40 er friske og normale. Spontanabort er naturens måte å fjerne ikke-levedyktige fostre, og dette skjer oftere blant gravide over 40 fordi det er flere dårlige egg blant denne gruppen. Men igjen, de graviditetene som ikke ender i spontanabort, har bare en noe forhøyet risiko for avvik sammenlignet med hos yngre gravide.

En kvinne på jobben min fikk en sønn med CP, hun var 31 da dette skjedde. Og så har jeg en tidligere kollega som fikk sitt siste barn da hun var 45, sønnen hennes er helt normal. Dette er anekdotiske eksempler, men det viser bare at alder ikke alltid betyr sykdom og død hos foster. Noe er også uflaks.

Endret av Christina82
Endret moderert innlegg.
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selvsagt har du rett til å mene at man er for gammel til å få barn etter 40, men biologien er ikke enig med deg der all den tid barn fødes av kvinner over 40 stadig vekk. :) De aller fleste barn som fødes av kvinner over 40 er friske og normale. Spontanabort er naturens måte å fjerne ikke-levedyktige fostre, og dette skjer oftere blant gravide over 40 fordi det er flere dårlige egg blant denne gruppen. Men igjen, de graviditetene som ikke ender i spontanabort, har bare en noe forhøyet risiko for avvik sammenlignet med hos yngre gravide.

En kvinne på jobben min fikk en sønn med CP, hun var 31 da dette skjedde. Og så har jeg en tidligere kollega som fikk sitt siste barn da hun var 45, sønnen hennes er helt normal. Dette er anekdotiske eksempler, men det viser bare at alder ikke alltid betyr sykdom og død hos foster. Noe er også uflaks.

Biologien får også til å gjøre 13 åringer gravide. Det betyr ikke at det er spesielt gunstig. På samme måte som det ikke er gunstig at folk over 40 blir gravide.

Biologisk sett så er den alderen det er best å få barn i 20 årene.

Nå er det ikke bare selve graviditeten jeg bekymrer meg for,  som du sier hvis det først ikke blir en spontanabort så går det som regel bra. Men at man skal ha helse til å følge opp dette barnet på en god måte. Og helsa blir dårligere med alderen sånn er det bare. F.eks så er de fleste uføre fra 50 årene og oppover. Jeg tenker på framtiden til foreldre og barn, ikke bare selve svangerskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser det er mange som mener at når man blir gravid så er det «meningen» uansett alder. 
Det er noe som heter at selv om noe er mulig så «er det ikke dermed sagt at det er lurt».

Jeg tror de fleste fint klarer både svangerskap og barseltid selv om de har bikket 40. Men, så er det jo alle de årene etterpå med barnehage, skolegang og ikke minst tenårene. I løpet av den tiden går mor selv igjennom overgangsalderen og alt det medfører.
Det må rett og slett være beintøft, så ære være de som orker. 

Anonymkode: 3d3cc...f39

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts på 42 år kan være friskere og  sprekere enn mange 20 åringer.

Anonymkode: 0bd1c...283

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ts på 42 år kan være friskere og  sprekere enn mange 20 åringer.

Anonymkode: 0bd1c...283

Kan, men mest sannsynlig ikke. Dette er enkel statistikkregning.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Heldigvis er det ikke statistikk som bestemmer om et individ er fertil og sprek, da. Og heldigvis er det ganske lett å ta både helsesjekk og fertilitetssjekk hvis man vurderer barn.

Anonymkode: 94934...55c

Statistikk er en innsamling av data, så jo, statistikken sier ganske mye om et individ er fertil og sprek ut fra alderen på dette individet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Kan nevnes at samboeren er 50 år, han har også et barn fra et tidligere forhold.

Anbefaler at du kjøper mange eggløsningsstrips som du kan følge syklusen din for best mulig sjangs. Jeg tok ut spiral og ble prøver og brukte 16 mnd på å bli gravid. Var ikke alltid like flink å følge syklusen så det kan ha vært en grunn til at det tok litt tid før det drøyde, men jeg tror spiralen satt litt i på en måte. Jeg var 32 så en del yngre enn deg, men at du ble gravid på første forsøk sist gang tenker jeg teller positivt for deg! Lykke til ☺️❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse lykke til TS, skulle det ikke gå naturlig så vit at det finnes muligheter ❤️

Anonymkode: 846d6...046

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Oddsene er nok veldig forskjellig fra person til person, men er jo bare å prøve :) 

Jeg fikk første barn da jeg var 39 og siste da jeg var 43. Min mann er 5 år eldre enn meg. Ble gravid ganske raskt. Har aldri forstyrret kroppen med p-piller eller annen hormonprevensjon. Tror det kan være en grunn til at jeg ble så raskt garvid selv i den alderen..

Har en venninne som også fikk barn da hun var 43. Det var et "uhell" som skjedde like etter hun tok ut spiralen og ventet på time til å få satt inn ny. 

Bare ignorer alle de negative kommentarene her. Det er utrolig mange sure bitre kvinner som svarer i slike tråder dessverre. 

Anonymkode: 3949f...8c0

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...