Gå til innhold

Kommunal bolig, men har sparepenger

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Spørsmål.
En venninne av meg ble ufør. Hun var gift med en fyr som var utro og han forlot henne. De har 1 barn 50/50. Hun satt igjen med 1 million etter salget av leiligheten de eide sammen, men hun klarer ikke å betale husleie og levekostnader uten å ta fra de pengene.

Inntekten er rundt 18.000 etter skatt.

Kan hun søke om kommunal bolig selv om hun har penger på konto eller må den tømmes først?

Anonymkode: 05b8b...dab

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det tviler jeg sterkt på. Min erfaring er at de (Nav) først ser på hva du selv har av verdi før du i det hele tatt får noe støtte.

Hvorfor kan hun ikke bruke av pengene fra boligsalg til å leve?

Anonymkode: daedc...8c2

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei du får ikke kommunal bolig med en million på konto. Du er rikere enn de fleste med en million på konto og da er ikke ordninger for fattige laget for deg. 

Du må ta av sparepengene for å leie. 

Anonymkode: ec703...8c1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei du får ikke kommunal bolig med en million på konto. Du er rikere enn de fleste med en million på konto og da er ikke ordninger for fattige laget for deg. 

Men da blir hun jo fattig en dag. 

Kommunal bolig kan en jo faktisk kjøpe når en har leid en stund. 

Hun må bo der hun bor pga ungen sin skolekrets og venner. 

Flytter hun vil faren kreve at barnet skal bytte skolekrets og barnet er helt fortvilet. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis hun ikke har penger til å betale for husleie så må hun finne noe billigere å leie selv om det betyr at hun må flytte til en annen plass, når hun er ufør så kan det også være at hun kan søke om husbanklån/kommunalt lån for å kjøpe noe eget. 

Anonymkode: ea6ca...a99

• Liker 4
Skrevet

Hun burde kjøpe seg noe, hun har jo god egenkapital

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men da blir hun jo fattig en dag. 

Det er ingen unnskyldning for at rike skal misbruke ordninger for fattige. Da må hun gjøre som andre rike og investere deler av pengene sine i aksjer og fond og håpe på avkastning eller så må hun gjøre som alle andre og bruke de pengene hun har og når det er tomt og man fortsatt har lav inntekt da kan man søke hjelp 

Sitat

Kommunal bolig kan en jo faktisk kjøpe når en har leid en stund. 

Nei det kan man ikke. 

Sitat

Hun må bo der hun bor pga ungen sin skolekrets og venner. 

Flytter hun vil faren kreve at barnet skal bytte skolekrets og barnet er helt fortvilet. 

Det er kjipt med flytting ja men sånn er det og mange barn og foreldre må gjennom det

• Liker 3
Skrevet

Hun burde prøve og få kjøpt seg noe 🙂

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

kan det også være at hun kan søke om husbanklån/kommunalt lån for å kjøpe noe eget. 

Anonymkode: ea6ca...a99

Det får man ikke med en million i egenkapital haha. Ordningen er for fattige ikke for rike! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun kan søke om kommunal bolig, noen kommuner er mer slepphendte enn andre. Det verste som skjer er jo at hun får avslag. Men det jeg ikke forstår her er hvorfor hun har så liten inntekt? Jobber hun ikke? Er hun ufør?

Hun burde søke om lån hos husbanken for å få seg fast bolig eventuelt flytte. 

Man havner mellom to stoler når man har såpass med egenkapital så det er ikke umulig at hun må bruke det for så å bli lutfattig. En million er jo egentlig ingenting heller når man trenger en bolig.

Uansett så må hun jo forbedre inntekten om hun har mulighet til det.

Anonymkode: 5c47b...b4c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det får man ikke med en million i egenkapital haha. Ordningen er for fattige ikke for rike! 

Det finnes folk med egenkapital på 1 mil, som får avslag i privat bank. Så søker de om startlån hos Husbanken, og får det innvilget. Banker ser ikke alltid på hvor mye penger man har i banken, men inntekten til den enkelte. Man skal trossalt betale ned på boliglånet. Og det kan være vanskelig å betale ned på et boliglån, hvis man er uføretrygdet. Spesielt på minstesats. Og for å sette det på spissen: 1 mil i EK er ikke mye i dag, hvis du ser på boligprisene her til lands.

Jeg har mye i EK, men har ikke mye i inntekt. Lever under fattigdomsgrensen. Har fått høre at jeg er i målgruppen for startlån. Når jeg har søkt om sosialhjelp fra NAV, har jeg aldri fått høre at jeg må bruke av BSU først. Enda de visste at jeg hadde mye penger i BSU.

Så kanskje på tide å realitetsorientere seg?

Anonymkode: dd06e...2fb

• Liker 2
  • Nyttig 2
Gjest Albbas
Skrevet (endret)

Kommer helt an på kommunen. I noen kommuner kunne hun fint leid kommunal bolig, fordi kommunen har mange kommunale boliger. 

Men hvorfor skal hun i kommunal bolig? Det er ikke nødvendigvis billigere. 

Hun bør også undersøke muligheten for husbanklån ja. 

Endret av Albbas
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo helt an på hvilken kommune hun ønsker å bo i. Noen kommuner har boliger som ikke bare er for vanskeligstilte, som typ gjennomgangsboliger. Jeg bodde selv i kommunal bolig med rundt en million på konto da jeg jobbet i en mindre kommune for en del år siden. Også rådmannen og oljearbeidere bodde i kommunal bolig av ulike årsaker, med millionlønn.

Enig med siste taler i at kommunal bolig ikke nødvendigvis er billigere, og at hun burde sjekke ut muligheten for startlån.

3 hours ago, AnonymBruker said:

Det tviler jeg sterkt på. Min erfaring er at de (Nav) først ser på hva du selv har av verdi før du i det hele tatt får noe støtte.

Hvorfor kan hun ikke bruke av pengene fra boligsalg til å leve?

Anonymkode: daedc...8c2

Hvordan man organiserer utleie av kommunale boliger varierer fra kommune til kommune. I mange kommuner har ikke NAV noe som helst med dette å gjøre.

Anonymkode: e85fb...1e2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det spørs helt på kommunen og boligen. Det ligger mye skjønn i dette her, så det er umulig for oss å si noe om det med mindre vi vet hvor hun bor. Samme gjelder startlån.

Her (i Arendal) ville hun nesten garantert fått avslag, siden minstetrygd fortsatt gir nok lån i en ordinær bank til å få kjøpt en beskjeden leilighet. I Oslo ville hun sannsynligvis fått avslag fordi inntekten er for lav til å betjene et lån som er tilstrekkelig stort til å få kjøpt bolig. I Kristiansand eller Drammen? Kanskje skjæringspunktet på pris/inntekt der åpner for et husbanklån. Du må nesten søke for å finne ut av det.

Anonymkode: 5aaae...170

AnonymBruker
Skrevet

Til opplysning er dette i hjertet av Oslo. 

Og hun er ufør og sliter med mye kroppslige helseproblemer. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Til opplysning er dette i hjertet av Oslo. 

Og hun er ufør og sliter med mye kroppslige helseproblemer. 

Hun vil garantert ikke få kommunal bolig i Oslo.

Anonymkode: 6e009...de9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kriteriene til å få kommunal bolig i de fleste kommuner, er at man ikke er i stand til å få bolig i det private markedet. Men 1 mill på bok, vil jeg mene og tro hun faller utenfor denne ordningen. En kommunal bolig følger markedspris og er i mange tilfeller ikke rimeligere, enn andre utleieboliger på markedet. Hun bør finne seg en bolig hun klarer å betjene med trygden sin. 

Anonymkode: 5ee9f...b3e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun har barna 50%, hva med å midlertidig gå ned i prosent så hun har barna feks. annenhver helg? Da kan hun leie en bitteliten leilighet, eller en leilighet en times tid utenfor Oslo.

Ellers, med 1 million på konto (pluss kanskje 5000 hun kan bruke på husleie i måneden) så kan hun, hvis hun finner en liten leilighet til 12-13.000 i måneden klare å betale husleie i 8 år før kontoen er tom, og da er kanskje barna allerede flyttet ut? 

Inkluderer inntekten hennes barnebidrag forresten?

Anonymkode: f512d...6c1

AnonymBruker
Skrevet

Om man leier kommunal bolig,så har man faktisk noen rettigheter. De har no som heter lei og ei! Er det i borettslag eller sameie,er sjangsen dobblet for kjøp,da de fleste kommuner vil kvitte seg med de leil. 

Anonymkode: 0e387...efb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...