Gå til innhold

Dere som er så sykt opptatt av arv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Så dere forventer at deres foreldre dør unge eller noe? Når skal dere  få den arven?.  Jeg kjenner opptil  flere som foreldrene  er i 90 åra og forsatt mye liv i de. 

Når skal de legge seg ned å dø så dere får  deres rett og penger? 

Forventer  dere en gratis billett igjenom livet? 

Viss dere  blir alene i ung alder skal dere slutte å leve dere liv for at en som  feks nå er 5 år?  Dere må være ensomt i alt pga arv. 

Er ikke det å være slem mot noen å nekte noen å leve sitt liv? 

Pga du skal ha penger når de dør. Altså du tenker mest på at de skal dø enn å nyte å ha de menneskene  i live?   

Hvorfor? 

Anonymkode: b38b1...77d

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror alle vet at arv er noe man får når folk dør, så jeg skjønner ikke helt hva du mener med innlegget ditt ts.

Ser du noen presse foreldre til å gi forskudd på arv, eller være påholdne med sitt eget forbruk for å holde på arven?

• Liker 12
Skrevet (endret)

Hmmm…stiller du spørsmål eller kritiserer du fra første minutt?

Jeg er enig i at man ikke skal leve livet sitt sett i forhold til at det vanker en arv.

jeg vil også ha mine foreldre så lenge som overhodet mulig og er glad de kan reise og oppleve alt de vil.

Ditt innlegg høres ut som en heftig fortsettelse av en diskusjon du hadde med noen i går…😊

Endret av Thomasine
  • Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Er du veldig sjalu på de som får en del i arv? 

For jeg, og alle jeg kjenner som har en del i vente, gjør ikke annet enn å krysse alt vi har for at det er mange-mange år til den arven kommer. I det hele tatt er det penger jeg håper jeg aldri får. 

Anonymkode: a860e...1ec

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Andro skrev (Akkurat nå):

Jeg tror alle vet at arv er noe man får når folk dør, så jeg skjønner ikke helt hva du mener med innlegget ditt ts.

Ser du noen presse foreldre til å gi forskudd på arv, eller være påholdne med sitt eget forbruk for å holde på arven?

Vel mange sier  at du ikke skal gifte deg igjen  ikke bruke så mye kr .  Pga arven videre .  Så var litt usikker på om de rett å slett mener de skal sitte rett opp og ned og vente på de skal dø så de kan få arven

For sånn høres det ut for meg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Thomasine skrev (1 minutt siden):

Hmmm…stiller du spørsmål eller kritiserer du fra første minutt?

Jeg er enig i at man ikke skal leve livet sitt sett i forhold til at det vanker en arv.

jeg vil også ha mine foreldre så lenge som overhodet mulig og er glad de kan reise og oppleve alt de vil.

Ditt innlegg høres ut som en heftig fortsettelse av en diskusjon du hadde med noen i går…😊

Helt feil ikke diskutert dette med noen men noen er vist enige med meg.

AnonymBruker
Skrevet

Kan du linke til en tråd hvor noen sier at de går å venter på at foreldrene skal dø tidlig så de kan få arven sin? Det har nemlig ikke jeg sett. 

Å være opptatt av det praktiske rundt arv er ikke det samme som å ønske foreldrene døde 

Anonymkode: 39388...17a

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Så dere forventer at deres foreldre dør unge eller noe? Når skal dere  få den arven?.  Jeg kjenner opptil  flere som foreldrene  er i 90 åra og forsatt mye liv i de. 

Når skal de legge seg ned å dø så dere får  deres rett og penger? 

Forventer  dere en gratis billett igjenom livet? 

Viss dere  blir alene i ung alder skal dere slutte å leve dere liv for at en som  feks nå er 5 år?  Dere må være ensomt i alt pga arv. 

Er ikke det å være slem mot noen å nekte noen å leve sitt liv? 

Pga du skal ha penger når de dør. Altså du tenker mest på at de skal dø enn å nyte å ha de menneskene  i live?   

Hvorfor? 

Jeg forventer ikke arv, men jeg forventer at en eventuell arv ikke må deles med stefar/stemor.

Anonymkode: c6bcc...908

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Dersom folk kommer med sånne gyselige kommentarer for å begrense andres livsutfoldelse, så skjønner jeg hva ts mener. Det er iskaldt og temmelig uselvstendig. I eksemplet som er innlinket over tenker jeg at det også går mye i sjalusi fra en eks, som misbruker et stakkars barn, for å fremme en kynisk agenda.

• Nyttig 1
Gjest Tøffenbøffen
Skrevet (endret)

..

Endret av Tøffenbøffen
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg forventer ikke arv, men jeg forventer at en eventuell arv ikke må deles med stefar/stemor.

Ektefeller arver hverandre, men mye kan reguleres gjennom testamente, avtaler og unntak fra felleseie.

Mitt eneste motiv ved å gifte meg var å sikre min eksmann en andel av min eiendom om jeg gikk bort eller vi ble skilt, fordi han har bidratt til en verdiøkning som han fortjente å få med seg videre i livet. Jeg kjøpte ham ut, gikk videre i livet og vi har felles barn som vil arve oss. Håper forøvrig at det blir lenge til.

• Liker 1
Skrevet
Tøffenbøffen skrev (1 minutt siden):

Ellers er det en opplest og vedtatt sannhet blant jurister at arv bringer ut det verste i folk. 

Det gjør det. Alle blir alene, tenker jeg at man skal planlegge for. Enten ved dødsfall eller samlivsbrudd.
Jo klarere avtaler og testamenter man har, jo mindre blir det å krangle om når man skilles eller dør.
Folk har det ille nok i de situasjonene om man ikke skal bli utsatt for konflikter fra grådige, sørgende slektninger.
Gjør avtalene mens dere er friske og er glad i hverandre. Da tenker man klarere, og da kan man også sette ned foten for urimelige avgjørelser før man sitter i saksa. Man er fortsatt i en forhandlingsposisjon.

Skrevet

Mener det er en selvfølge at en far eller mor kan gifte seg på nytt og sørge for at den nye partneren får en del av arven. Dersom ungene har skikket seg vel, skal de jo ha en solid økonomi når det til slutt ville vært aktuelt med arv, dvs de vil jo være i 50- eller 60-årene.

• Nyttig 3
Gjest Tøffenbøffen
Skrevet (endret)
Andro skrev (På 7.4.2023 den 12.08):

Det gjør det. Alle blir alene, tenker jeg at man skal planlegge for. Enten ved dødsfall eller samlivsbrudd.
Jo klarere avtaler og testamenter man har, jo mindre blir det å krangle om når man skilles eller dør.
Folk har det ille nok i de situasjonene om man ikke skal bli utsatt for konflikter fra grådige, sørgende slektninger.
Gjør avtalene mens dere er friske og er glad i hverandre. Da tenker man klarere, og da kan man også sette ned foten for urimelige avgjørelser før man sitter i saksa. Man er fortsatt i en forhandlingsposisjon.

..

Endret av Tøffenbøffen
Skrevet

Ryddet for brukerdebatt og avsporing.

Chantielle mod.

Skrevet

Tja, om jeg er "opptatt av arv"? 

Jeg vet at jeg kommer til å arve veldig lite, om noe, etter mine foreldre. De bor i et gammelt og slitt hus og refinansierer det stadig, siden de lever på uføretrygd begge to. Ønsker selvfølgelig også at de skal leve gode liv og leve så lenge som mulig. 

Men jeg er opptatt av å kunne hjelpe mine egne barn så godt som mulig når de blir voksne, om man kaller det "forskudd på arv" eller hva man måtte ønske, så jeg skjønner godt en mor som er misliker at exmannen skal "kaste bort" alle pengene sine på nykona istedenfor å tenke på sønnen sin. 

• Liker 5
Skrevet
rabagast1 skrev (12 minutter siden):

Mener det er en selvfølge at en far eller mor kan gifte seg på nytt og sørge for at den nye partneren får en del av arven. Dersom ungene har skikket seg vel, skal de jo ha en solid økonomi når det til slutt ville vært aktuelt med arv, dvs de vil jo være i 50- eller 60-årene.

Problemet er når de som gifter seg har stor aldersforskjell og/eller det blir kunn nummer to. Da blir det lett slik at barna fra første ekteskap taper rettigheter de normalt ville hatt. Det er lett å komme seg unna reglene i arveloven om man ønsker det.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Selv har jeg tenkt minimalt på det fram til nå. Nå er far gammel og syk, og det har vært mye styr i slekta om arv før. Så jeg har ønsket å forberede meg litt, siden vi har litt kompliserte familieforhold. Det hjelper litt av vi er to som er enige om at vi ikke gidder å bråke om slike ting. Helst skulle jeg ha sett at mor (mens hun levde) og far hadde kost seg skikkelig uten å spare noe som helst... Store summer er det uansett ikke snakk om.

Anonymkode: c4ca4...334

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan du linke til en tråd hvor noen sier at de går å venter på at foreldrene skal dø tidlig så de kan få arven sin? Det har nemlig ikke jeg sett. 

Å være opptatt av det praktiske rundt arv er ikke det samme som å ønske foreldrene døde 

Anonymkode: 39388...17a

Åhh, det står jo ingen steder, men kan jo virke som om enkelte er så redd for å ikke få arv etter foreldrene, at man nesten kan stille seg spørsmålet! Enkelte går og forventer at de skal få penger mår foreldrene dør. De er livredde for at pengene skal gå til noen andre, forbruk eller ny kjæreste osv. Arv er roten til mye vondt! Folk blir ofte veldig griske når det er snakk om arv. Jeg håper mine foreldre bruker pengene sine på seg selv! Jeg er voksen og klarer meg fint uten en arv. Mine penger skal jeg også nyte. 

Anonymkode: 9323a...518

AnonymBruker
Skrevet

Venter selv på at onkelen min skal ta kvelden, han har ingen partner eller barn. Ting tar tid for å si det sånn.

Anonymkode: a1c3f...079

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...