Gå til innhold

Snakker man norsk eller engelsk når man oppsøker norske ambassader i utlandet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis den ansatte snakker norsk så slår man vel over til norsk. Men utgangspunktet er at man snakker engelsk på ambassaden eller?

Anonymkode: 8abf3...63b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen grunn til å snakke engelsk med norske mennesker vel? Jeg var på Den Norske Ambassaden i Madrid da jeg giftet meg, og der var det kun norsk personale ansatt (i alle fall de jeg hørte snakke). Så ja, vi snakket norsk.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg trengte nødpass i New Dehli var de som jobbet i skranken indiske og vi snakket engelsk.

Men det kommer nok an på hva du skal. Skal du gjøre helt rutinemessige ting så er ofte de ansatte lokale folk. Tror du rett og slett du må se det an. Kan være vanskelig i land hvor man ikke ser forskjell på nordmenn og lokalbefolkningen (som f.eks i Europa). Men det er ikke verre enn at du hilser på engelsk og slår over til norsk når du merker at den du snakker med er norsk.

Anonymkode: a2428...fa9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da jeg trengte nødpass i New Dehli var de som jobbet i skranken indiske og vi snakket engelsk.

Men det kommer nok an på hva du skal. Skal du gjøre helt rutinemessige ting så er ofte de ansatte lokale folk. Tror du rett og slett du må se det an. Kan være vanskelig i land hvor man ikke ser forskjell på nordmenn og lokalbefolkningen (som f.eks i Europa). Men det er ikke verre enn at du hilser på engelsk og slår over til norsk når du merker at den du snakker med er norsk.

Anonymkode: a2428...fa9

Og en annen ting hvis man er i et land hvor Norge ikke har Ambasade, men vi har en såkalt honrær konsul. Så er dette en lokal person fra gjeldende land som ivaretar norges og normenns innteresser i landet. Og da må man snakke engelsk selvsagt. Vi har en del slike, og det er en del land som tilsvarende har nordmenn som er deres honorære konsul i Norge.

AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på hva du skal. Ofte har de lokale ansatte som ikke snakker norsk som håndterer rutinemessige ting/første kontakt.

Anonymkode: dd6a4...114

• Liker 1
Skrevet

Jeg har vært på jobbintervju på noen ambassader, der snakket alle norsk utenom vaktene

Gjest Linny111
Skrevet

Jeg snakker alltid norsk på konsulatet i Edinburgh.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...