AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #1 Skrevet 7. april 2023 De er fortsatt små, men jeg vurderer å overføre en mindre andel av boligen til barna. Boligen er gjeldsfri. Er dette dumt? Vil det ha økonomiske konsekvenser for dem senere å eie en andel av en bolig? Skal sies at dette er en bolig som ikke skal selges i min levetid. Det er en stor generasjonsbolig vi har lang tilknytning og røtter til. Det er mulig å bygge ut tomten på sikt også, og eiendommen er attraktiv med høy prisstigning. Jeg tenker allerede nå på arveavgift ettersom boligens verdi er såpass høy. Anonymkode: e6b8f...500
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #2 Skrevet 7. april 2023 Det kan være dumt dersom de trenger studielån. Har du over en viss formue er det mindre som blir gjort om til stipend. Jeg ville også undersøkt om de må skatte av formuen, og hvor grensen går før overformynderiet trår inn. Anonymkode: 06c54...601 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #3 Skrevet 7. april 2023 Du må også betale dokumentavgift for delen du overfører. Anonymkode: 0be88...eb0
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #4 Skrevet 7. april 2023 Og når de blir 18 kan de vel kreve at boligen blir solgt? Det åpner dessuten for konflikter mtp hvem som skal betale for utbedringer, oppussing etc. Jeg ville IKKE gjort det. Tenker du å gjøre det fordi du frykter at arveavgiften blir gjeninnført? Det er ryddigere hvis du eier den selv. Anonymkode: 7ea64...c0b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå