AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #1 Skrevet 7. april 2023 Etter vi fikk baby så er det som om sexlysten hans er helt borte. Jeg spør forsiktig av og til, men blir som oftest avvist. Det gjelder intimitet ellers også. Nå har vi sex kanskje en gang i måneden, jeg vil gjerne ha i hvert fall 1-2 ganger i uka. Han sier han er sliten, men takker nei til tilbud om å sove på gjesterommet for å slippe å våkne av baby, tid til å trene, etc, så det virker rett og slett ikke som om han er så interessert i meg lenger. Baby er nå 7mnd. Jeg har riktignok ikke den samme kroppen som før, får ikke trent fem ganger i uka lenger liksom, og jeg ammer, men sitter ikke igjen med noen ekstra kilo feks. Jeg er i permisjon og tar det meste hjemme, så er ikke som om jeg overlasser han med oppgaver heller. Han har et barn fra før så bør jo ikke være en enorm overgang… Er dette vanlig? Går det over? Anonymkode: 25426...535
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #2 Skrevet 7. april 2023 Dette er nok like vanlig som at kvinnen ikke har lyst. Derimot så tror jeg at det er viktig at du kommuniserer med han, heller tidlig enn sent. Sett deg ned med han og si at du vil prate om sexlivet deres og hvordan det har blitt nå, for å høre om det er noe du kan bidra med eller gjøre for at ting skal bli mer som før. Jeg ville ikke sagt at du ønsker at ting skal bli akkurat som før, men bruk ordene: bli mer som før. Dette da det for mange er en giga omveltning i livet som å få barn. Det kan skape mange endringer i både kropp og sjel, også hos pappaene. Man kan snakke om et tema forsiktig, uten å male det til et stort problem. Bare si at du ønsker å «sjekke inn» hos han og høre litt hvordan han føler det rundt dette temaet. Hør gjerne dette, da dette kan være noe av det din samboer gjennomgår, uten at jeg skal si noe om det altså. Poenget er at menn har en tendens til å skjule det langt bedre enn kvinner om de sliter etter fødsel: https://www.aftenposten.no/video/i/O8aBKk/post-partum En annen ting du kanskje kan fokusere på og være glad for, er at han ikke later som. Da vet du i alle fall at det foregår noe, og har derfor muligheten til å tidlig bringe det på bane og gjøre noe med det. Anonymkode: c90e2...9ed
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #3 Skrevet 7. april 2023 Merkelig det der, dere kvinner tar det så ekstremt personlig med en gang dere blir avvist, men du er kanskje ikke så vandt til det? Det er faktisk lov å være sliten og ha lav lyst i perioder, det trenger ikke ha noe med partneren å gjøre Anonymkode: 3db7f...a58 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #4 Skrevet 7. april 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Dette er nok like vanlig som at kvinnen ikke har lyst. Derimot så tror jeg at det er viktig at du kommuniserer med han, heller tidlig enn sent. Sett deg ned med han og si at du vil prate om sexlivet deres og hvordan det har blitt nå, for å høre om det er noe du kan bidra med eller gjøre for at ting skal bli mer som før. Jeg ville ikke sagt at du ønsker at ting skal bli akkurat som før, men bruk ordene: bli mer som før. Dette da det for mange er en giga omveltning i livet som å få barn. Det kan skape mange endringer i både kropp og sjel, også hos pappaene. Man kan snakke om et tema forsiktig, uten å male det til et stort problem. Bare si at du ønsker å «sjekke inn» hos han og høre litt hvordan han føler det rundt dette temaet. Hør gjerne dette, da dette kan være noe av det din samboer gjennomgår, uten at jeg skal si noe om det altså. Poenget er at menn har en tendens til å skjule det langt bedre enn kvinner om de sliter etter fødsel: https://www.aftenposten.no/video/i/O8aBKk/post-partum En annen ting du kanskje kan fokusere på og være glad for, er at han ikke later som. Da vet du i alle fall at det foregår noe, og har derfor muligheten til å tidlig bringe det på bane og gjøre noe med det. Anonymkode: c90e2...9ed Takk for godt svar! Skal tenke litt over en tilnærming til det. AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Merkelig det der, dere kvinner tar det så ekstremt personlig med en gang dere blir avvist, men du er kanskje ikke så vandt til det? Det er faktisk lov å være sliten og ha lav lyst i perioder, det trenger ikke ha noe med partneren å gjøre Anonymkode: 3db7f...a58 Ja, klart det er lov. Men med svangerskapet er det over halvannet år siden vi hadde et velfungerende sexliv, så da må det vel være lov å ta opp problemstillingen snart? Synes heller ikke jeg tar det så ekstremt personlig, her projiserer du. Anonymkode: 25426...535 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #5 Skrevet 7. april 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Men med svangerskapet er det over halvannet år siden vi hadde et velfungerende sexliv Så det du sier, er at han ikke hadde lyst under svangerskapet heller, og at overskriften ikke stemmer helt? For meg som er skrudd sammen sånn at vi hadde sex helt opp til fødsel, og begynte å mase igjen rett etterpå, så er dette et massivt faresignal for hele forholdet. Det lukter mann i livskrise, og det er bare å ringe hele korpset av terapeuter. Jeg kødder ikke. Anonymkode: 36686...622 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #6 Skrevet 8. april 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): For meg som er skrudd sammen sånn at vi hadde sex helt opp til fødsel, og begynte å mase igjen rett etterpå, så er dette et massivt faresignal for hele forholdet. Det lukter mann i livskrise, og det er bare å ringe hele korpset av terapeuter. Jeg kødder ikke. Anonymkode: 36686...622 Mens jeg er skrudd sammen sånn at sex var irrelevant og ikke en prioritet under svangerskap og i lang tid etter fødsel. Aldri har jeg mast om sex heller. Aldri. Å mase om sex er patetisk og nedrig. Det signaliserer en mann med utfordringer om du må mase om sex. Forholdet vårt har aldri vært i fare og vi er langt i fra noen livskrise. Hverken jeg eller kona mi. Derimot er vi innenforstått med at seksualitet ikke er noe statisk, men svinger og forandrer seg igjennom et langt liv. Svangerskap og fødsel er en slik periode. Anonymkode: 166b6...576
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #7 Skrevet 8. april 2023 AnonymBruker skrev (På 7.4.2023 den 9.44): Er dette vanlig? Går det over? Anonymkode: 25426...535 Ja det er vanlig. Ikke unormalt. Sier ikke st alle blir sånn, langt i fra, men det er ikke unormalt. Spørs hva du legger i «går over». For svært mange så blir aldri sexlivet det samme igjen. Svært mange opplever et «før og etter» med sexlivet når det gjelder svangerskap, fødsel, småbarn. Jeg blir stadig overrasket over hvor mange som ikke er inneforstått med at svangerskap, fødsel og småbarn med stor sannsynlighet vil forandre sexlivet. Anonymkode: 166b6...576
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #8 Skrevet 8. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Forholdet vårt har aldri vært i fare og vi er langt i fra noen livskrise. Hverken jeg eller kona mi. Derimot er vi innenforstått med at seksualitet ikke er noe statisk, men svinger og forandrer seg igjennom et langt liv. Svangerskap og fødsel er en slik periode. Jeg er ikke i tvil om at det fungerer for dere. Jeg leser ikke ts inn i samme situasjon, i det hele tatt. Kommunikasjonen har falt, og hun får ikke dekket elementære behov for intimitet og trygging fra partner. AnonymBruker skrev (1 time siden): Å mase om sex er patetisk og nedrig Jeg satte det på spissen, men poenget var at hun aldri tvilte på min tenning, og tilknytning. Hun var kåt gjennom svangerskapet, og hadde full forståelse for at sexlivet skulle gjenopptas etterpå. Anonymkode: 36686...622
Andro Skrevet 8. april 2023 #9 Skrevet 8. april 2023 Tror at det er ganske vanlig, og at det er en stor sårhet i mange forhold. Det blir ofte verre av at den som ikke føler for sex også trekker seg fra annen fysisk nærhet og berøring, fordi de er redde for at det skal lede til noe seksuelt. Å bli slik totalt avvist, og ikke få bekreftelse fra partneren er en fare for forholdet dersom man ikke snakker sammen. Man må lære å respektere hverandres grenser, lyster, mangel på lyst, og likevel kunne signalisere kjærlighet og samhørighet overfor hverandre. Man kan aldri ta noen pauser fra det limet, om man skal overleve som kjærester i småbarnstida.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #10 Skrevet 8. april 2023 Det ble aldri bedre her. Endte til slutt opp med 0-2 ganger i året under «tvang» fra min side og han hadde ingen interesse overhodet (ikke for kos, kyss eller klemmer heller). Separerte meg 6 år etter fødsel. Det var 5 år for lenge for min del… Anonymkode: adbe0...225 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå