Gå til innhold

Barn som promper mye

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en 5-åring som har MYE luft i magen. Promper hele dagen. Store mengder, ikke sånne små fjerter. Ingen andre symptomer fra magen, normal og jevnlig avvføring. Vi ser Ingen sammenheng med hva han spiser. Kan det være allergier eller lignende likevel? Noen som har vært borti dette?

Anonymkode: 17eb2...7b0

AnonymBruker
Skrevet

Kutte ned på melk en periode? 

Min med melkeproteinallergi promper noe helt vanvittig når h*n drikker mye melk. 

Anonymkode: 9e822...f93

AnonymBruker
Skrevet

Jeg promper mye. Hadde problemer med mat da jeg var liten også. Fikk aldri morsmelk, og tenker at dette trolig har ført til et tarmsystem som er umodent selv i voksen alder. Det jeg har gjort i forhold til egne barn, er å gi morsmelk, og så tolpasse kosthold og gi probiotikum hver gang de har hatt magesyke. I forhold til eget kosthold holder jeg meg unna mye av den rå maten. Forvellet kål kan gå en gang i uken, men ikke mer. Alle grønnsaker skal kokes. Salat går greit, men ikke for mye løk. Spiser linsegryte en gang i uken, for å få passert rester fra tarmen jevnlig. Kutte ned på brød, og erstatte med varm mat. Brød er ok, men kneipp er best. Blir det for grovt, så blir det mer luft og problemer. Middagen er et viktig måltid. Ellers kutter jeg ut endel måltider faktisk, for å gi tarmsystemet ro. I forhold til barn, bør man la dem bestemme porsjoner, og ikke nekte dem å hoppe over et måltid, dersom de ikke har lyst på. Trening og fritidsaktiviteter.

Anonymkode: 1d595...265

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har tatt med datteren til legen pga mye luft, prompene lukter også mer enn normalt. Fant ingen allergier, ingenting hjelper mtp å kutte ned på matvarer, hun lager rett og slett mer luft enn andre sier legen. Lever ok med det.

Anonymkode: c6eaf...1aa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk i 15 år med cøliaki og ingen tenkte på å gi meg en legetime selv om jeg feis absolutt hele tiden, også på skolen og butikken... Ikke spør internett, spør legen.

Anonymkode: 2b7cd...23e

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg gikk i 15 år med cøliaki og ingen tenkte på å gi meg en legetime selv om jeg feis absolutt hele tiden, også på skolen og butikken... Ikke spør internett, spør legen.

Kommer til å ta det opp med lege. Men jeg liker å ha noen alternativer jeg kan spørre om, da jeg ofte opplever å bli avvist raskt hos legen. Kanskje det er noen som har erfaring med noe legen ikke kommer på å teste.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Var promping eneste symptom? Her er det ingen andre plager. Veldig fin og jevn avføring, og god matlyst. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg promper mye. Hadde problemer med mat da jeg var liten også. Fikk aldri morsmelk, og tenker at dette trolig har ført til et tarmsystem som er umodent selv i voksen alder. Det jeg har gjort i forhold til egne barn, er å gi morsmelk, og så tolpasse kosthold og gi probiotikum hver gang de har hatt magesyke. I forhold til eget kosthold holder jeg meg unna mye av den rå maten. Forvellet kål kan gå en gang i uken, men ikke mer. Alle grønnsaker skal kokes. Salat går greit, men ikke for mye løk. Spiser linsegryte en gang i uken, for å få passert rester fra tarmen jevnlig. Kutte ned på brød, og erstatte med varm mat. Brød er ok, men kneipp er best. Blir det for grovt, så blir det mer luft og problemer. Middagen er et viktig måltid. Ellers kutter jeg ut endel måltider faktisk, for å gi tarmsystemet ro. I forhold til barn, bør man la dem bestemme porsjoner, og ikke nekte dem å hoppe over et måltid, dersom de ikke har lyst på. Trening og fritidsaktiviteter.

Anonymkode: 1d595...265

Han her har blitt fullammet, og ammet lenge etter at vi begynte med fast føde også. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kutte ned på melk en periode? 

Min med melkeproteinallergi promper noe helt vanvittig når h*n drikker mye melk. 

Anonymkode: 9e822...f93

Det kan vi prøve. Har ikke sett noen sammenheng med melk til nå, men har heller ikke prøvd å kutte helt. Må jeg kutte ut all melk i mat også hvis det skal være vits i det? Han drikker lite melk, men det blir jo litt i kostholdet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det kan vi prøve. Har ikke sett noen sammenheng med melk til nå, men har heller ikke prøvd å kutte helt. Må jeg kutte ut all melk i mat også hvis det skal være vits i det? Han drikker lite melk, men det blir jo litt i kostholdet. 

Ja, må kutte ut alt som inneholder melk om du skal teste det ut. Men det er ikke sikkert det har noe for seg. Ville sjekket med lege først.

Anonymkode: ccddf...9ea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har en 5-åring som har MYE luft i magen. Promper hele dagen. Store mengder, ikke sånne små fjerter. Ingen andre symptomer fra magen, normal og jevnlig avvføring. Vi ser Ingen sammenheng med hva han spiser. Kan det være allergier eller lignende likevel? Noen som har vært borti dette?

Det kan være tegn på mye, men med barnet til legen. Det kan være cøliaki eller melkeallergi eller begge deler. Det har jeg. 

Kan også være i kombinasjon med for lite magesyre så det komme ufordøyd mat gjennom tarmen, og da kommer det bakterier til som bryter ned maten og det dannes gasser i tarmen. 

Anonymkode: a0842...fea

AnonymBruker
Skrevet

Kan han ha barnemark? Vi har hatt noen runder med det og da føler jeg det har vært ekstra luft i magen på oss. 

Anonymkode: be6b4...294

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.4.2023 den 10.43):

Kan han ha barnemark? Vi har hatt noen runder med det og da føler jeg det har vært ekstra luft i magen på oss. 

Anonymkode: be6b4...294

Har ikke hatt andre symptomer på det nei. Men man kan kanskje ha det uten å klø...?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...