AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #1 Skrevet 7. april 2023 Jeg var nylig hos legen i forbindelse med en fysisk plage, og tok da blodprøver for å sjekke evt mangler. Det viste seg at jeg har vitamin D-mangel. Denne mangelen kan visstnok gi trøtthet, nedstemthet osv. Jeg har ved flere anledninger vært til legen tidligere pga psykiske plager, som nedstemthet, utbrenthet osv, men aldri fått tilbud om blodprøver da. Er det ikke litt rart at legene mine (har besøkt flere ulike) har forsøkt å lete etter fysiologiske forklaringer på de psykiske plagene mine? Anonymkode: 0213b...4d0 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #2 Skrevet 7. april 2023 Mange leger gjør ikke det. Du kan og foreslå blodprøver selv. Anonymkode: 8f8cd...be0
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #3 Skrevet 7. april 2023 Det oppdaget jeg etter mange år med vinterdepresjoner også. Det ble oppdaget en vinter og nedstemtheten snudde da nivået gikk opp igjen med vitamintilskudd. Etter det har jeg fulgt nøye med på symptomer selv og har ikke fått depresjonene tilbake. Anonymkode: cfcd8...ddb 1
Lonehill Skrevet 7. april 2023 #4 Skrevet 7. april 2023 Helsedirektoratet sier at leger bare skal måle D-vitamin ved indikasjon på mangel og den eneste indikasjonen som gjelder er skader på skjelettet. Helsedirektoratet anerkjenner ikke verken depresjon eller immunsvikt som indikasjon på D-vitaminmangel. Derfor måles ikke D-vitaminmangel ved depresjon eller infeksjon. Høy CRP er også forbundet med D-vitaminmangel uten at leger ser noen grunn til å sjekke D-vitaminnivå hos folk med høy CRP heller. https://www.healthline.com/health-news/chronic-inflammation-low-vitamin-d-levels-may-be-a-possible-cause 1 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #5 Skrevet 7. april 2023 Heldigvis kan man ta blodprøver slev hus furst eller unilab. Les deg opp litt...om hva som bør sjekkes. Hadde selv lav D-vitamin. Nå er jeg på ca 100... Anonymkode: 596d2...a39 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #6 Skrevet 7. april 2023 D-vitamin sjekkes ikke fordi det regnes med at alle som ikke tar tilskudd om vinteren har mangel. Det er derfor anbefalt at alle tar tilskudd av vit D på vinteren, og derfor ikke noe poeng å bruke ressurser på å bekrefte det Anonymkode: 23859...5a0 3 1 3
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #7 Skrevet 7. april 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg var nylig hos legen i forbindelse med en fysisk plage, og tok da blodprøver for å sjekke evt mangler. Det viste seg at jeg har vitamin D-mangel. Denne mangelen kan visstnok gi trøtthet, nedstemthet osv. Jeg har ved flere anledninger vært til legen tidligere pga psykiske plager, som nedstemthet, utbrenthet osv, men aldri fått tilbud om blodprøver da. Er det ikke litt rart at legene mine (har besøkt flere ulike) har forsøkt å lete etter fysiologiske forklaringer på de psykiske plagene mine? Anonymkode: 0213b...4d0 Det første alle leger bør gjøre ved både angst og depresjon, er å ta blodprøver. D vitamin, folat, b-12, magnesium, etc. Dessverre er magnesium vanskelig å påvise via blodprøver, så ofte trenger vi tilskudd selv om prøver viser ok. Men de færreste leger sjekker dette. Jeg var sterkt deprimert, løste seg med tilskudd av d vitamin og magnesium. Men dosene må være riktige, er mangelen betydelig så må man ha høyere doser. Dosene som er anbefalt er kun for vedlikehold, ikke for behandling av mangel. Anonymkode: c69eb...bd9 3
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #8 Skrevet 7. april 2023 Lonehill skrev (3 timer siden): Helsedirektoratet sier at leger bare skal måle D-vitamin ved indikasjon på mangel og den eneste indikasjonen som gjelder er skader på skjelettet. Helsedirektoratet anerkjenner ikke verken depresjon eller immunsvikt som indikasjon på D-vitaminmangel. Derfor måles ikke D-vitaminmangel ved depresjon eller infeksjon. Høy CRP er også forbundet med D-vitaminmangel uten at leger ser noen grunn til å sjekke D-vitaminnivå hos folk med høy CRP heller. https://www.healthline.com/health-news/chronic-inflammation-low-vitamin-d-levels-may-be-a-possible-cause Helt latterlig. Ikke rart folk går rundt og plages unødvendig. Anonymkode: c69eb...bd9
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #9 Skrevet 7. april 2023 To grunner. 1. Alle i Norge har d-vitaminmangel dersom de ikke tar tilskudd 2. Det er dyrt å teste for d-vitamin. Ikke alle laboratorium kan gjøre det Anonymkode: 5b81b...381 1 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #10 Skrevet 7. april 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): To grunner. 1. Alle i Norge har d-vitaminmangel dersom de ikke tar tilskudd 2. Det er dyrt å teste for d-vitamin. Ikke alle laboratorium kan gjøre det Anonymkode: 5b81b...381 Det er dyrere å ikke teste når pasienter viser symptomer på mangel. Da bruker de opp ressurser i helsevesenet ved å lide av depresjon, angst, dårlig immunforsvar, etc, og er mye sykemeldt. Jeg kjenner flere som tar tilskudd som fortsatt har mangel. Hvorfor? De tar doser anbefalt av NHI. Dette er kun tilstrekkelig som vedlikeholdsdoser, ikke for å behandle vesentlig mangel. Anonymkode: c69eb...bd9 5
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #11 Skrevet 7. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er dyrere å ikke teste når pasienter viser symptomer på mangel. Da bruker de opp ressurser i helsevesenet ved å lide av depresjon, angst, dårlig immunforsvar, etc, og er mye sykemeldt. Jeg kjenner flere som tar tilskudd som fortsatt har mangel. Hvorfor? De tar doser anbefalt av NHI. Dette er kun tilstrekkelig som vedlikeholdsdoser, ikke for å behandle vesentlig mangel. Anonymkode: c69eb...bd9 Det er ikke noe vits å teste. Alle har d-vitaminmangel. Altså vet man allerede hva resultatet vil bli. Hva er da poenget med å teste? Anonymkode: 5b81b...381 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #12 Skrevet 7. april 2023 27 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg var sterkt deprimert, løste seg med tilskudd av d vitamin og magnesium. Men dosene må være riktige, er mangelen betydelig så må man ha høyere doser. Dosene som er anbefalt er kun for vedlikehold, ikke for behandling av mangel. Anonymkode: c69eb...bd9 Depresjon går gjerne over av seg selv da. Greit å ta det med i regnestykket. Anonymkode: 7e7aa...3ea
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #13 Skrevet 7. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Depresjon går gjerne over av seg selv da. Greit å ta det med i regnestykket. Anonymkode: 7e7aa...3ea Det gjør nok ikke det, nei.. Kanskje for noen, men. Anonymkode: 69d54...d2a 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #14 Skrevet 7. april 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det gjør nok ikke det, nei.. Kanskje for noen, men. Anonymkode: 69d54...d2a https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/depresjon/depresjon-prognose/ "De fleste depresjoner går over i løpet av tre til seks måneder, og de fleste opplever ikke flere episoder." Anonymkode: 7e7aa...3ea 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #15 Skrevet 7. april 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/depresjon/depresjon-prognose/ "De fleste depresjoner går over i løpet av tre til seks måneder, og de fleste opplever ikke flere episoder." Anonymkode: 7e7aa...3ea Alle vinterdepresjoner går over når vi runder april og sola igjen står høyt nok til å produsere D-vitamin. Det folk ser ut til å ikke forstå er at D-vitamintilskudd forebygger depresjon. Og så har du selvsagt gjengen som tror at både sola og D-vitamintilskudd er farlig og derfor går rundt og er deprimert hele året. Anonymkode: fe8f0...c27
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #16 Skrevet 7. april 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Det er ikke noe vits å teste. Alle har d-vitaminmangel. Altså vet man allerede hva resultatet vil bli. Hva er da poenget med å teste? Anonymkode: 5b81b...381 Jeg beskrev i samme innlegg nettopp hvorfor det er en vits i å teste. Les. Anonymkode: c69eb...bd9
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #17 Skrevet 7. april 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Depresjon går gjerne over av seg selv da. Greit å ta det med i regnestykket. Anonymkode: 7e7aa...3ea Nei det er gjerne ikke alltid slik. Det er også vesentlig forskjell på forbigående lette depresjoner, og depresjoner som gjør at man isolerer seg, har suicidale tanker, og sykemeldes. Det er forskjell på kortvarig situasjonsbeting depresjon, og vedvarende nedstemthet. Anonymkode: c69eb...bd9
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #18 Skrevet 7. april 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Alle vinterdepresjoner går over når vi runder april og sola igjen står høyt nok til å produsere D-vitamin. Det folk ser ut til å ikke forstå er at D-vitamintilskudd forebygger depresjon. Og så har du selvsagt gjengen som tror at både sola og D-vitamintilskudd er farlig og derfor går rundt og er deprimert hele året. Anonymkode: fe8f0...c27 Man blir ikke kvitt vinterdepresjon i løpet av april pga sol og d vitamin. Mange klarer ikke å ta opp d vitamin fra sola heller, selv uten solkrem. Har man vinterdepresjon som går over så fort vårsola kommer, så er det mørketida og ikke d vitamin som er problemet. Sola står forøvrig ikke høyt nok i april heller. https://www.d-vitaminmangel.no/nb-no/d-vitamin/d-vitamin-og-solen Anonymkode: c69eb...bd9 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #19 Skrevet 7. april 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/depresjon/depresjon-prognose/ "De fleste depresjoner går over i løpet av tre til seks måneder, og de fleste opplever ikke flere episoder." Anonymkode: 7e7aa...3ea Det kan faktisk være litt demotiverende og bagatelliserende å høre at de fleste depresjoner går over i løpet av noen måneder. Jeg har levd med depresjon i maaange år, og har forsont meg med at jeg kommer til å leve med det resten av livet. Anonymkode: 3a658...917 3
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #20 Skrevet 7. april 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Det kan faktisk være litt demotiverende og bagatelliserende å høre at de fleste depresjoner går over i løpet av noen måneder. Jeg har levd med depresjon i maaange år, og har forsont meg med at jeg kommer til å leve med det resten av livet. Anonymkode: 3a658...917 Jeg snakker om VINTER-depresjoner. Tilstanden som kalles "SAD" (Seasonal affective disorder). https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10888476/ Der har sammenhengen med D-vitaminmangel vært dokumentert i mer enn 30 år, uten at det har hatt noen praktisk betydning. Ifølge Helsedirektoratet har D-vitamin IKKE betydning for annet enn skjelettet. Anonymkode: fe8f0...c27
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå