Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Au pair ordning blir kalt vestkantslaveri og skal nå forbys. 80% kommer fra fattige land som Thailand og Philipinene. De bor flott, spiser gratis, har fri telefon og frie transportkostnader. De har også betalt norsk kurs . Lommepenger på 5900.- i mnd kommer i tillegg. Dette er mer I mnd en hva jeg sitter igjen med.  De jeg kjenner er med på dyre ferier, restaurant-besøk, besøk til venner og familie og er endel av familien. De har medlemskap på Volvat / Aleris og familien dekker alt av kostnader. Også tannlege. 

De jeg kjenner lager sjelden annen mat en matpakker, de tar ikke hovedrengjøring eller ordner hagen. Familiene jeg kjenner har egen vaskedame og egen gartner. Mat er overraskende ofte take-away. De er et populært hjem hvor barna  ofte har med venner hjem og au pair er som endel av familien. Har også spurt om de trives og fått et ærlig svar ( håper jeg ).

Å gifte seg med en fra et fattig land på turistvisum... Vi ser med egene øyne i serien på tv nå at noen blir utnyttet. Dette går begge veier, akkurat som hos au pair. Disse som kommer til Norge for kjærligheten kommer også for å kunne skape et bedre liv for seg og familien. Med å komme til Norge må de jobbe for å overleve i frykten for å bli sendt tilbake. Lage mat, vaske, jobbe i bedrift, ha sex og være sosial 24/7. Ikke har de særlig penger tilgjengelig. Mange av disse ser ingen interesse av å lære seg Norsk å dropper ut av norsk kurs. Mange av disse har et sparsommelig kosthold, flere er uheldig stilt økonomisk og har ikke mer en akkurst det som skal til i hverdagen. De har nok penger til å bringe en til Norge, de hadde sjelden hatt råd til au pair.

Flere kommer til Norge og tror den de kommer til er bedre stilt en de trodde. Er det ikke nok penger å sende hjem ønsker de å jobbe for å få penger til familien i hjemlandet. De tar hva de måtte være for noen kroner. Vasker hus privat, negledesign, massasje og barnepass, latterlig lav timesbetaling. De jobber svart siden de ikke kan jobbe uten arbeidstillatelse.

Alle som kommer på visum for å gifte seg hadde hatt godt av 5900.- i mnd i lommepenger. De hadde trives med kun 5 timer jobb om dagen å levd under gode kår. De hadde hatt fritid til å finne en perfekt mann å gifte seg med av kjærlighet. Disse som kommer nå er stuckt med partner frem til oppholdstillatelse er i boks. Mange blir skilt når 3 år er gått, mange av disse havner da på 1 av 129 massasjeinstitutt fordelt utover landet. 80 % av disse selger sex. De jobber 7 dager i uken, ofte fra 09-21, ekstra åpningstider i helgene. Vi bidrar jo med å godta dette ? Dette gjelder ikke alle men mange. Det er som med au pair, de som ikke behandles bra er de vi hører om. 

Bør vi ikke forby mennesker å finne kjærligheten i fattige land å ta de med til Norge? Er ikke dette i stor grad en enda verre løsning en au pair? 

Bør vi virkelig avslutte au pair ordningen? Når vi kan redde noen fra fattigdom og muligheten til å bli i Norge? De fleste har det veldig bra her og kan også forsørge sin familie i hjemlandet. 

Jeg kjenner begge tilfeller godt. Begge tilfeller i familien og jeg kan si med hånda på hjertet at jeg hadde selv valgt å være au pair fremfor gift med en forholdsvis ukjent person fra et annet land.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Noramor skrev (7 timer siden):

Bør vi virkelig avslutte au pair ordningen? Når vi kan redde noen fra fattigdom og muligheten til å bli i Norge? De fleste har det veldig bra her og kan også forsørge sin familie i hjemlandet. 

Slik du fremstiller det her så bør vi absolutt avvikle au-pair ordningen.

100%.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...