AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #1 Skrevet 7. april 2023 Har en kollega med samme utdanning som meg (3.årig bachelor) men med 5 år kortere ansiennitet enn meg. Vi begynte tilfeldig å snakke om grunnlønn på jobb. Han har 150 k mer enn meg. Ifølge ansiennitets tabellen jeg har sett på ligger jeg på riktig lønn. Han hadde ikke noe svar på hvorfor han fikk så høy grunnlønn fra når han startet i stillingen. Jeg er straks ferdig med videreutdanning (master), jeg vil oppleve et lønnshopp og få ny tittel men vil likevel ikke gå forbi han😂 hvordan er det mulig? Anonymkode: 88020...69c 3
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #2 Skrevet 7. april 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har en kollega med samme utdanning som meg (3.årig bachelor) men med 5 år kortere ansiennitet enn meg. Vi begynte tilfeldig å snakke om grunnlønn på jobb. Han har 150 k mer enn meg. Ifølge ansiennitets tabellen jeg har sett på ligger jeg på riktig lønn. Han hadde ikke noe svar på hvorfor han fikk så høy grunnlønn fra når han startet i stillingen. Jeg er straks ferdig med videreutdanning (master), jeg vil oppleve et lønnshopp og få ny tittel men vil likevel ikke gå forbi han😂 hvordan er det mulig? Anonymkode: 88020...69c Personlig lønnsforhandling. Menn er gode på det. Anonymkode: fbfe2...e17 14 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #3 Skrevet 7. april 2023 20 minutter siden, AnonymBruker said: Har en kollega med samme utdanning som meg (3.årig bachelor) men med 5 år kortere ansiennitet enn meg. Vi begynte tilfeldig å snakke om grunnlønn på jobb. Han har 150 k mer enn meg. Ifølge ansiennitets tabellen jeg har sett på ligger jeg på riktig lønn. Han hadde ikke noe svar på hvorfor han fikk så høy grunnlønn fra når han startet i stillingen. Jeg er straks ferdig med videreutdanning (master), jeg vil oppleve et lønnshopp og få ny tittel men vil likevel ikke gå forbi han😂 hvordan er det mulig? Anonymkode: 88020...69c Man tjener alltid mer ved å bytte jobb enn ved å bli i samme Anonymkode: e1719...14d 2 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #4 Skrevet 7. april 2023 Dette med ansiennitet har jeg aldri forstått. Leverer man bedre enn andre fortjener man mer. Det er opp til ledelsen hva de mener du er verdt. Anonymkode: bfa5a...35f 8
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #5 Skrevet 7. april 2023 Enten så lyver han, eller så er han duktigere på lønnsforhandling. Eller så er det trynefaktor eller at lederen mener kvinner skal tjene dårligere enn menn. Det kan være mange grunner. Det eneste som egentlig betyr noe er… Hva gjør du nå? Anonymkode: df56a...c9a 5
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 7. april 2023 #6 Skrevet 7. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette med ansiennitet har jeg aldri forstått. Leverer man bedre enn andre fortjener man mer. Det er opp til ledelsen hva de mener du er verdt. Anonymkode: bfa5a...35f Ansiennitet og tariff har vært magiske ord arbeidsleder/sjef har kunnet bruke for å forklare alt, og nå som det er manko på arbeidskraft er det plutselig ikke så viktig lenger og det siver ned til oss på gulvet også, vi har begynt å gjennomskue retorikken. Det har fungert bra i et tilnærmet likestilt samfunn, men forskjellene er blitt for stor til at vi lar oss lure lenger. Systemet er i full oppløsning, og stakkars alle fagforeninger.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #7 Skrevet 7. april 2023 Jeg har 100 000,- mer i grunnlønn enn min kollega med samme annsinitet. Jeg forhandlet meg til det da jeg fikk tilbud om jobben. Anonymkode: a3f84...557 6
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 7. april 2023 #8 Skrevet 7. april 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Har en kollega med samme utdanning som meg (3.årig bachelor) men med 5 år kortere ansiennitet enn meg. Vi begynte tilfeldig å snakke om grunnlønn på jobb. Han har 150 k mer enn meg. Ifølge ansiennitets tabellen jeg har sett på ligger jeg på riktig lønn. Han hadde ikke noe svar på hvorfor han fikk så høy grunnlønn fra når han startet i stillingen. Jeg er straks ferdig med videreutdanning (master), jeg vil oppleve et lønnshopp og få ny tittel men vil likevel ikke gå forbi han😂 hvordan er det mulig? Anonymkode: 88020...69c For meg er dette en gladhistorie, at det snakkes om lønn på arbeidspalassen. Det med at det er har vært tabu, i hvert fall ufint, å prate om det har bare gavnet arbeidsgiver. Du står i en veldig god posisjon til å forhandle når du vet om dette. Lykke til! (Og lykke til med masteren!)
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #9 Skrevet 7. april 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: Har en kollega med samme utdanning som meg (3.årig bachelor) men med 5 år kortere ansiennitet enn meg. Vi begynte tilfeldig å snakke om grunnlønn på jobb. Han har 150 k mer enn meg. Ifølge ansiennitets tabellen jeg har sett på ligger jeg på riktig lønn. Han hadde ikke noe svar på hvorfor han fikk så høy grunnlønn fra når han startet i stillingen. Jeg er straks ferdig med videreutdanning (master), jeg vil oppleve et lønnshopp og få ny tittel men vil likevel ikke gå forbi han😂 hvordan er det mulig? Anonymkode: 88020...69c Forbehold at alle lover og regler er fulgt. Så regner jeg med at han sitter på kunnskap du mangler eller at han har gjort seg selv uerstattelig pga måten han jobber på eller løser problemer som er uvurderlig for en bedrift Anonymkode: b605f...069
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #10 Skrevet 7. april 2023 Jeg har 200k mer i grunnlønn enn min kollega som har 3 år mer ansiennitet enn meg. Forhandlet meg opp da jeg fikk tilbud om jobben. Min kollega fikk helt sjokk da hun spurte meg om min lønn. Men hun har ikke bedt om mer lønn utover den vanlige lønnsjusteringen som skjer hvert år. Vil du ha mer så må du be om det, men da må du også kunne argumentere for hvorfor. Hva gjør du for å fortjene lønnsøkning? Anonymkode: 96587...fc7 6
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #11 Skrevet 7. april 2023 Trynefaktor, mannfaktor. Bedre forhandler? Men kanskje også ansatt etter deg? Ikke uvanlig at noen som er ansatt etter deg får bedre lønn. Anonymkode: bb06a...3e7 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #12 Skrevet 7. april 2023 Han har vel bedt om det da? Sist jeg byttet jobb gikk jeg ned i stilling, sa jeg ville ha tilsvarende lønn som det jeg hadde i høyere stilling og fikk det. Tjener da vesentlig bedre enn andre i tilsvarende stilling. Anonymkode: 198b1...885 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #13 Skrevet 7. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har 200k mer i grunnlønn enn min kollega som har 3 år mer ansiennitet enn meg. Forhandlet meg opp da jeg fikk tilbud om jobben. Min kollega fikk helt sjokk da hun spurte meg om min lønn. Men hun har ikke bedt om mer lønn utover den vanlige lønnsjusteringen som skjer hvert år. Vil du ha mer så må du be om det, men da må du også kunne argumentere for hvorfor. Hva gjør du for å fortjene lønnsøkning? Anonymkode: 96587...fc7 Enig. Du må forhandle om lønn, men den forhandlingen bør ikke kun bestå av at du sier at kollegaen din tjener mer. Ansiennitet og utdanning er ikke alt (i mange jobber). Hva med arbeidsoppgavene, kvaliteten på og mengden av arbeidsoppgaver dere gjør? Anonymkode: 0d2de...ffc 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #14 Skrevet 7. april 2023 Jeg tjener for eksempel mer enn en kollega med lignende utdanning og erfaring. Jeg tjener mer enn henne. Men det er fordi: 1) Jeg forhandlet hardere da jeg sa ja til jobben 2) Jeg har oppnådd resultater som hun ikke har gjort Anonymkode: 0d2de...ffc
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #15 Skrevet 7. april 2023 Dette er vel privat? Offentlig kommuneansatte kan ikke forhandle lønn? Ser går de etter tariff. Anonymkode: 3bd3a...6de
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #16 Skrevet 7. april 2023 TS her, dette er faktisk i kommunal sektor. Jeg er tillitsvalgt og har noen flere arbeidsoppgaver enn min kollega. Jeg må ofte feks gå i møter i stedet for min leder. Har et godt forhold til min leder gjennom flere år og ikke fått noen negative tilbakemeldinger. Så tariff eller ei, så er lønnsforskjellen ganske stor. Jeg blir nok å forhandle når masteren er ferdig🙈 Anonymkode: 88020...69c 3
William_S Skrevet 7. april 2023 #17 Skrevet 7. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er vel privat? Offentlig kommuneansatte kan ikke forhandle lønn? Ser går de etter tariff. Anonymkode: 3bd3a...6de Det er en myte at kommunalt og statlig ansatte ikke kan forhandle lønn. I staten er det riktignok lønnstrinn som gjerne står ved stillingsutlysingen, men det presiseres ofte at ved spesielt kvalifiserte søkere så kan høyere lønn vurderes. Jeg tror mye av problemet er at altfor mange kommunalt og statlige ansatte tror de ikke kan gjøre det og derfor godtar det de får med en gang. 4
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #18 Skrevet 7. april 2023 William_S skrev (7 timer siden): Det er en myte at kommunalt og statlig ansatte ikke kan forhandle lønn. I staten er det riktignok lønnstrinn som gjerne står ved stillingsutlysingen, men det presiseres ofte at ved spesielt kvalifiserte søkere så kan høyere lønn vurderes. Jeg tror mye av problemet er at altfor mange kommunalt og statlige ansatte tror de ikke kan gjøre det og derfor godtar det de får med en gang. Det er bare lønnstrinn i stat og kommune for medarbeidere som ikke har høyere akademisk utdanning. Akademikere i stat og kommune forhandler lønn i kroner. Og det er jo ved jobbytte en kan endre lønna mest Anonymkode: 0b733...27b 3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #19 Skrevet 8. april 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): TS her, dette er faktisk i kommunal sektor. Jeg er tillitsvalgt og har noen flere arbeidsoppgaver enn min kollega. Jeg må ofte feks gå i møter i stedet for min leder. Har et godt forhold til min leder gjennom flere år og ikke fått noen negative tilbakemeldinger. Så tariff eller ei, så er lønnsforskjellen ganske stor. Jeg blir nok å forhandle når masteren er ferdig🙈 Anonymkode: 88020...69c Jeg tipper dette bunner mye i to ting. 1. Du har vært ansatt en stund, og fikk "riktig lønn" ved ansettelse, men har ikke gått noe oppover ut over normalt lønnsoppgjør siden. Den andre er relativt nyansatt, og har forhandlet seg til en høyere startlønn. (Fordi det er "riktig lønn" i dag for å få tak i en kvalifisert ansatt i markedet.) Dette er helt vanlig, i alle type bedrifter, men kanskje mest i statlige og kommunale selskaper. Den eneste måten å få rettet opp i dette er ved å være en "hard" forhandler, og virkelig kreve din lønn. (Det vil antagelig gå ut over hva andre i din avdeling får ut av den avtalte lønnspotten, men det må du tåle.) Eller så må du tørre å søke andre jobber og være villig til å bytte jobb. 2. Du har ikke vært noen særlig god forhandler selv. Du har akseptert at det er lønnstrinn, og har tenkt at disse har vært like for alle. Du har ikke forsøkt å få lønnsøkning når du har fått mer ansvar og flere arbeidsoppgaver. Noe du burde ha gjort. Jeg reagerer for øvrig også på at du sier du er tillitsvalgt OG at du går i møter som din leders stedfortreder. For meg høres dette ut som potensiell rolleblanding, ved at du er den som representerer dine kollegaer "mot" ledelsen, samtidig som du går i møter og er "ledelsesrepresentant". (Mulig jeg er farget av at jeg selv opplevde dette som en interessekonflikt, og derfor trakk med som tillitsvalgt da jeg begynte å jobbe tett med ledelsen i min ordinære jobb.) Anonymkode: aad34...13f 4 3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2023 #20 Skrevet 8. april 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Dette er vel privat? Offentlig kommuneansatte kan ikke forhandle lønn? Ser går de etter tariff. Anonymkode: 3bd3a...6de Klart de kan. Som en annen har også har påpekt; personer med høyere akademisk utdannelse forhandler lønn lokalt ved ansettelse og ellers. Slik er det ihvertfall i kommunene. Det er ingen lønnstrinn, og ingen tarifflønn, og kommunene kan i prinsippet betale så mye eller så lite som de ønsker. I realiteten er de fleste personene dette gjelder svært ettertraktet i det private markedet, så i realiteten må de betale en del for å kunne sikre seg og beholde slik arbeidskraft. Anonymkode: b43c0...f62
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå