Gå til innhold

Har jeg krav på 133% helligdag tillegg ved sykdom?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Jeg har fått øreverk og er nødt til å ta egenmelding i dag, men mister jeg helligdagstillegget? 😪 Syntes dette var veldig kjipt, endelig fikk jeg jobbet helligdager i påske så blir jeg syk. Regner med at det ikke bare blir i dag men det vet jeg ikke enda... Jobber i kommunal institusjon som følger KS om det har noe å si. Prøvde å google.

Anonymkode: d66d2...dd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hei. Jeg har fått øreverk og er nødt til å ta egenmelding i dag, men mister jeg helligdagstillegget? 😪 Syntes dette var veldig kjipt, endelig fikk jeg jobbet helligdager i påske så blir jeg syk. Regner med at det ikke bare blir i dag men det vet jeg ikke enda... Jobber i kommunal institusjon som følger KS om det har noe å si. Prøvde å google.

Om du har fast stilling og har jobbet mer enn 6 måneder.

Anonymkode: 7b225...2d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du får nok ikke tillegget, nei. 

Sykepenger beregnes etter regler i folketrygdlovens bestemmelser §§ 8-28 til §8-30. Det er som hovedregel bare inntekt arbeidstakeren har hatt i tiden før sykefraværet som tas i betraktning.  Den ansatte vil derfor ikke etter loven ha krav på å få utbetalt høytidstillegg eller overtidstillegg i sykmeldingsperioden – selv om man ville fått disse hadde man vært på jobb.

Kilde

Anonymkode: 31764...5ed

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke ved egenmelding, men ved sykemelding får du tillegget

Anonymkode: 04c06...768

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når eg var sykemeldt en påske fikk eg hellidagatillegg i allefall.. 

Anonymkode: 1e372...740

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Om du har fast stilling og har jobbet mer enn 6 måneder.

Anonymkode: 7b225...2d0

Hmm.. Jeg har vært ansatt 0% i flere år.. Altså ringevikar som jobber mye 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sykepenger beregnes etter regler i folketrygdlovens bestemmelser §§ 8-28 til §8-30. Det er som hovedregel bare inntekt arbeidstakeren har hatt i tiden før sykefraværet som tas i betraktning.  Den ansatte vil derfor ikke etter loven ha krav på å få utbetalt høytidstillegg eller overtidstillegg i sykmeldingsperioden – selv om man ville fått disse hadde man vært på jobb.

Kilde

Men det du skriver er om sykemelding? Det her er snakk om egenmelding. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kilde

Forskjell på sykmelding og egenmelding. 

Anonymkode: e32d1...0f2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis det er vakter i en oppsatt turnus så får du det, men ikke om det er ekstravakter. Ettersom du har 0% og dermed ikke fast turnus, kan du heller ikke regne med å få tillegget. Men om du virkelig er syk så er det vel irrelevant om du får pengene eller ikke, er det utslagsgivende for om du går på jobb eller ei så er du ikke virkelig syk heller. 

Anonymkode: 25cb8...b4c

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis det er vakter i en oppsatt turnus så får du det, men ikke om det er ekstravakter. Ettersom du har 0% og dermed ikke fast turnus, kan du heller ikke regne med å få tillegget. Men om du virkelig er syk så er det vel irrelevant om du får pengene eller ikke, er det utslagsgivende for om du går på jobb eller ei så er du ikke virkelig syk heller. 

Dette er bare tull. Har selv jobbet i helse i 0 prosent og fått kveld og helgtillegg når jeg har vært syk. Men det kommer vel an på om det er i eller utenfor arbeidsgiverperioden. Nav ser nok noe annerledes på det om de dekker sykepengene.

Anonymkode: 72a77...34c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei. Jeg jobber kommunalt i helsevesen, vi får IKKE helligdagstileg om vi tar egenmelding. Og det skulle egentlig bare mangle, kun de som er på jobb som burde få tillegg, de som er syke får vanlig lønn.

Anonymkode: 8553a...f05

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Nei. Jeg jobber kommunalt i helsevesen, vi får IKKE helligdagstileg om vi tar egenmelding. Og det skulle egentlig bare mangle, kun de som er på jobb som burde få tillegg, de som er syke får vanlig lønn.

Ja jeg spørr pga jeg får 2 mnd etterbetalt lønn, dvs at denne lønnen kommer 12.06, så planla jeg egentlig en litt dyrere tur i år da jeg har familie i latin america men ble syk uforutsett så går nok glipp av å jobbe resten av påsken desverre, hadde vært kjekt med de ekstra pengene men sånn er det bare... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Samme her.

Anonymkode: d164c...4f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Var min tanke og.

Anonymkode: 48b05...4b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Screenshot_20230407_154844.thumb.jpg.75a4ed0de1c2c8925c5f9a4306ec2551.jpg

Anonymkode: e32d1...0f2

Jeg har ikke fast turnus men jobber turnus 0% med altså kun ekstravakter. Gjelder det meg også da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.4.2023 den 3.17):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...