AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #1 Skrevet 6. april 2023 Når jeg og mannen krangler tvinger han meg til å si unnskyld. Si jeg ikke mente det jeg sa osv. hvis jeg ikke gjør som han sier truer han med at vi drar hjem fra ferier eller avlyser planer. Jeg må si det han vil for at situasjonen skal bli bra. ofte er det ting jeg sier som han reagerer på og blir høylytt over. Jeg synes han overreagerer og irettesetter meg unødvendig. Hva tenker dere? Anonymkode: 3c154...d85 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #3 Skrevet 6. april 2023 Du lever i et forhold med psykisk vold. Anonymkode: 2ec47...da3 3
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #4 Skrevet 6. april 2023 Det kommer helt an på om du har gjort eller sagt noe urimelig som man skal kunne forvente en beklagelse for. Om han krever dette i alle tilfeller der du egentlig ikke tar feil så er det en form for maktmisbruk og nedbrytning ja. Anonymkode: f3d23...b2a 1
Andro Skrevet 6. april 2023 #5 Skrevet 6. april 2023 Misbruk og misbruk... Er i alle fall i et landskap med psykisk vold, tenker jeg. Istedet for å unnskylde deg, bør du holde fast på det du sa, og bare dra hjem fra ferien alene. Ikke finn deg i ting for å såkalt unngå dårlig stemning. Stemninga har han ødelagt allerede. Virker som en syk tyrann. 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #6 Skrevet 6. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det kommer helt an på om du har gjort eller sagt noe urimelig som man skal kunne forvente en beklagelse for. Om han krever dette i alle tilfeller der du egentlig ikke tar feil så er det en form for maktmisbruk og nedbrytning ja. Anonymkode: f3d23...b2a Det kan være at jeg er uenig med han. At jeg ber han om å gjøre noe han ikke vil. Og gjentar det et par ganger til han blir sint. Så må jeg si unnskyld for at jeg lagde dårlig stemning. TS Anonymkode: 3c154...d85
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #7 Skrevet 6. april 2023 Han er i alle fall bra maktsyk når han straffer deg med å avlyse planer og avbryte ferier om du ikke gjør som han sier. Alt i alt virker forholdsdynamikken ekstremt usunn.. Anonymkode: fc168...f3f 2 1
Cornix Skrevet 6. april 2023 #8 Skrevet 6. april 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det kan være at jeg er uenig med han. At jeg ber han om å gjøre noe han ikke vil. Og gjentar det et par ganger til han blir sint. Så må jeg si unnskyld for at jeg lagde dårlig stemning. TS Anonymkode: 3c154...d85 Hvorfor tvinger du han til å gjøre noe han ikke vil? Merkelig at du MÅ si unnskyld, men enig med han i at du skaper dårlig stemning om du hele tiden kontrollerer og befaler han. Respekter et nei.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #9 Skrevet 6. april 2023 Cornix skrev (1 minutt siden): Hvorfor tvinger du han til å gjøre noe han ikke vil? Merkelig at du MÅ si unnskyld, men enig med han i at du skaper dårlig stemning om du hele tiden kontrollerer og befaler han. Respekter et nei. Hvis det f.eks. er å bidra hjemme med barn og hus han ikke vil - da blir kanskje svaret et annet? Det er mange menn, spesielt de med manipulerende tendenser som ikke bidrar hjemme. Anonymkode: 2ec47...da3 1
Cornix Skrevet 6. april 2023 #10 Skrevet 6. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis det f.eks. er å bidra hjemme med barn og hus han ikke vil - da blir kanskje svaret et annet? Det er mange menn, spesielt de med manipulerende tendenser som ikke bidrar hjemme. Anonymkode: 2ec47...da3 Om han ikke ønsker å påta seg det ansvaret er de ikke en god match, og TS bør avslutte forholdet. Hun er ikke mammaen hans. Om man er sammen med en manipulerende person bør man kutte den relasjonen før den har blitt såpass seriøs at man er samboende.
Helene1982 Skrevet 6. april 2023 #11 Skrevet 6. april 2023 Om dere diskuterer og hans reaksjon er å true med å ikke dra på ferie? Så lenge dere ikke diskuterer noe der svaret kan være: da har vi ikke råd til å dra på ferie, gir ikke det mening for meg. Kan du gi et eksempel?
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #12 Skrevet 6. april 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvis det f.eks. er å bidra hjemme med barn og hus han ikke vil - da blir kanskje svaret et annet? Det er mange menn, spesielt de med manipulerende tendenser som ikke bidrar hjemme. Anonymkode: 2ec47...da3 Takk. Ja, det er nettopp det. Tvinger han ikke til noe, men kan be han rydde opp etter seg. Være uenig i hva vi skal bruke tid på. Sånne ting. Anonymkode: 3c154...d85
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #13 Skrevet 6. april 2023 Når han truer og presser deg til å gjøre ting du ikke vil, så er det psykisk vold. Om du BØR si unnskyld, er ikke noe vi kan uttale oss om. Men man kan ikke tvinge folk til å si unnskyld uansett hvem som har rett. Anonymkode: 26bff...d81
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #14 Skrevet 6. april 2023 Cornix skrev (2 minutter siden): Om han ikke ønsker å påta seg det ansvaret er de ikke en god match, og TS bør avslutte forholdet. Hun er ikke mammaen hans. Om man er sammen med en manipulerende person bør man kutte den relasjonen før den har blitt såpass seriøs at man er samboende. Mitt svar til deg var for å få frem at det ikke trenger å vare ts som skaper dårlig stemning, selv om det ev. er hun som forsøker å få ham til å gjøre noe han "ikke vil". Det kan like godt være han som utnytter henne og ikke bidrar med noe, ikke tar ansvar for noe. Men jeg er enig i at ts bør avslutte forholdet, for å leve med en mann som kommuniserer slik med henne er ødeleggende. Og ang. manipulerende personer - det er dessverre altfor mange av dem som ikke avslører seg før etter de er blitt samboere og kanskje også etter de har fått barn, fordi de da tror de har det ultimate taket på partneren. Anonymkode: 2ec47...da3
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #15 Skrevet 6. april 2023 Helene1982 skrev (2 minutter siden): Om dere diskuterer og hans reaksjon er å true med å ikke dra på ferie? Så lenge dere ikke diskuterer noe der svaret kan være: da har vi ikke råd til å dra på ferie, gir ikke det mening for meg. Kan du gi et eksempel? Det er mer å true med å dra hjem fra ferie. Eksempel vi er på hytta med barn og familie, men vi drar hjem i morgen tidlig hvis jeg ikke sier unnskyld. For eksempel. Kan være for at jeg kommenterte på at han hadde drukket litt mye eller noe lignende. Anonymkode: 3c154...d85
AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #16 Skrevet 6. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk. Ja, det er nettopp det. Tvinger han ikke til noe, men kan be han rydde opp etter seg. Være uenig i hva vi skal bruke tid på. Sånne ting. Anonymkode: 3c154...d85 Det er mulig dere "bare" har ulike tilnærminger når det kommer til husarbeid. Men akkurat det spiller egentlig ingen rolle, for det han gjør mot deg når han tvinger deg til å be om unnskyldning, truer med å avlyse ferier o.l. da utøver han psykisk vold mot deg. Ta kontakt med nærmeste Krisesenter og be om samtale med dem, de har erfaring med også psykisk voldelige forhold, de kjenner tegnene og du kan få forklart hvordan du har det i forholdet. Man kan få råd og veiledning der, selv om man ikke bor der. https://www.krisesenter.com/finn-ditt-krisesenter/ Anonymkode: 2ec47...da3
Helene1982 Skrevet 6. april 2023 #17 Skrevet 6. april 2023 Om han har drukket for mye, ville jeg tatt diskusjonen når han blir edru. Det er som regel ikke konstruktivt å diskutere med en full person. dagen etter ville jeg sagt fra at drama om at hele familien skal dra hjem fra ferie fordi han får en kommentar han ikke liker ikke hører hjemme noe sted. Om han vil ta opp noe jeg har sagt til ham, som han har følelser rundt, kan vi det, og har jeg sagt noe som sårer ham kan vi også snakke om det, men denne type oppførsel, er ikke akseptabel.
Cornix Skrevet 6. april 2023 #18 Skrevet 6. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mitt svar til deg var for å få frem at det ikke trenger å vare ts som skaper dårlig stemning, selv om det ev. er hun som forsøker å få ham til å gjøre noe han "ikke vil". Det kan like godt være han som utnytter henne og ikke bidrar med noe, ikke tar ansvar for noe. Men jeg er enig i at ts bør avslutte forholdet, for å leve med en mann som kommuniserer slik med henne er ødeleggende. Og ang. manipulerende personer - det er dessverre altfor mange av dem som ikke avslører seg før etter de er blitt samboere og kanskje også etter de har fått barn, fordi de da tror de har det ultimate taket på partneren. Anonymkode: 2ec47...da3 Igjen, da avslutter man det forholdet. Om han alltid har vært sånn, altså, ikke bidratt - så kan ikke TS forvente at han endrer seg. Om han nylig har begynt å trekke seg unna, og la henne ta alt av ansvar så er det helt tydelig at han enten ikke bryr seg om deres forhold lenger eller han er deprimert. Om han ikke bryr seg lenger, så må de avslutte forholdet. Hvorfor fortsette et liv med en person som man irriterer seg over eller forakter. Kanskje det kan fikses om de oppsøker parterapi. Forholdet blir uansett ikke bedre uten ordentlig kommunikasjon og forandring i dynamikken.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #19 Skrevet 7. april 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Når jeg og mannen krangler tvinger han meg til å si unnskyld. Si jeg ikke mente det jeg sa osv. hvis jeg ikke gjør som han sier truer han med at vi drar hjem fra ferier eller avlyser planer. Jeg må si det han vil for at situasjonen skal bli bra. ofte er det ting jeg sier som han reagerer på og blir høylytt over. Jeg synes han overreagerer og irettesetter meg unødvendig. Hva tenker dere? Anonymkode: 3c154...d85 Han høres kontrollerende ut. Dette er ikke normalt. Hvor lenge har det vert slik? Viss ikke du stopper han vil det bare bli verre. Anonymkode: 9a34e...e07
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå