Gå til innhold

Hvordan kan jeg kjøpe meg hus noen gang?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Per nå bor jeg i en leilighet jeg fikk kjøpt med startlån for økonomisk vanskeligstilte. Lånet har en nedbetalingstid på 50 år, så jeg er død lenge før den tid. Leilighetens verdi er mer enn verdi på et hus om jeg flytter til en annen kommune, noe jeg gjerne vil. 

Men jeg skjønner ikke regnskapet bak det å selge for å kjøpe igjen? Da må man vel få nytt lån? Problemet for meg er at jeg er ufør og får derfor ikke lån i vanlig bank, og for å få startlån må man ha bodd i kommunen man søker i to år først. 

Hvis leiligheten jeg eier nå øker i verdi, er dette penger jeg tjener og kan bruke som egenkapital til ny bolig eller er det penger som Husbanken skal ha som nedbetaling på lånet? 

Hvis man selger en bolig for 3 millioner, men har 4,5 millioner i lån inkludert renter, hvordan kan jeg noen gang få råd til å kjøpe en bolig til 2 millioner? Kan noen hjelpe meg med hvordan de får kjøpt ny bolig med så mye gjeld fra før? 

Anonymkode: 94c47...c8e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du 4,5 millioner i lån, som ufør? På en bolig som kun er verdt 3 millioner?

Anonymkode: 447ce...c9a

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er du sikker på at de tallene du sitter på stemmer? Det høres ikke riktig ut at du har 4,5mill i gjeld, mens leiligheten din bare er verdt 3? 

Anonymkode: 22776...e68

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du 4,5 millioner i lån, som ufør? På en bolig som kun er verdt 3 millioner?

Ja med rentene så er totalsum på gjelda 4,8 millioner faktisk. Boligen er takstert til 3 millioner. Jeg syns også det ble helt hinsides med rentene, men ble presset av kommunen og husbanken til å godta. Skjønner IKKE hvordan dette kan være en ordning for å hjelpe økonomisk vanskeligstilte, for jeg har jo blitt mye fattigere i måneden og satt meg i ekstrem gjeld. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er du sikker på at de tallene du sitter på stemmer? Det høres ikke riktig ut at du har 4,5mill i gjeld, mens leiligheten din bare er verdt 3? 

Anonymkode: 22776...e68

Jo det stemmer. Jeg kjøpte i fjor for 3 mill og har gjeld i 50 år, total sum på 4,8 mill. Jeg skjønner ikke at det kan være lov å ha så mye renter jeg heller når ordningen er ment for økonomisk vanskeligstilte.. 

Skrevet

Men er gjelden din på 4,8 nå, eller er dette det beløpet du totalt vil ha betalt inn om du følger nedbetalingsplanen over 50år?

Hvor lenge har du eid leiligheten og hva kjøpte du den for?

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jo det stemmer. Jeg kjøpte i fjor for 3 mill og har gjeld i 50 år, total sum på 4,8 mill. Jeg skjønner ikke at det kan være lov å ha så mye renter jeg heller når ordningen er ment for økonomisk vanskeligstilte.. 

Mener du total sum etter nedbetaling? Altså inkl alle rentene i 50 år? Det er i såfall ikke sånn ma beregnet lånegrad på bolig. Hvor mye lån er du oppført med i selvangivelsen?

Anonymkode: dec9c...5cd

• Liker 7
Skrevet (endret)

Det som er skremmende er at de gir folk som ikke kan elementære ting om huslån 3 mill i lån.

50 års kontrakter er ment at du aldri vil flytte ut av denne leilligheten, fordi du neppe vil få et nytt startlån med litt penger på bok

Endret av NakenPanda
  • Liker 6
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
Mt3 skrev (4 minutter siden):

Men er gjelden din på 4,8 nå, eller er dette det beløpet du totalt vil ha betalt inn om du følger nedbetalingsplanen over 50år?

Hvor lenge har du eid leiligheten og hva kjøpte du den for?

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mener du total sum etter nedbetaling? Altså inkl alle rentene i 50 år? Det er i såfall ikke sånn ma beregnet lånegrad på bolig. Hvor mye lån er du oppført med i selvangivelsen?

Anonymkode: dec9c...5cd

Jeg kjøpte leiligheten for 3 mill i fjor. 

Total sum på 4,8 millioner er etter nedbetalt lån over 50 år. 

Jeg er ufør og vil ikke ha mulighet til å nedbetale før den tid med mindre jeg vinner i lotto. Har ingen mulighet til å betale ekstra på lånet 

Jeg ønsker meg et billigere hus men skjønner ikke hvordan jeg skal få det til. Leiligheten min vil sikkert ha økt i verdi om noen år men de pengene blir jo ikke mine når hele er kjøpt på lån? 

AnonymBruker
Skrevet
NakenPanda skrev (7 minutter siden):

Det som er skremmende er at de gir folk som ikke kan elemntære ting om huslån 3 mill i lån.

50 års kontrakter er ment at du aldri vil flytte ut av denne leilligheten, fordi du neppe vil få et nytt startlån med litt penger på bok

Ja boliger kjøpt med startlån er ment at man skal bo i lenge til man får spart nok egenkapital til å få lån i vanlig bank, men når alle pengene mine går til lånet og rentene har jeg ikke en krone å spare og jeg kan ikke satse på at en rik mann vil ha en ufør dame heller. Men husbanken kan ikke mene for ramme alvor at man skal bo på 28 kvm i samme leilighet hele livet som syk og isolert? 

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Har du annen lån enn huslånet?

Hvis du har kjøpt et hus for 2,8 miill, og du skal betale det ned over 50 år, så kan det hende at det stemmer at du totalt betaler 4,8 mill. Det betyr ikke at det er den summen du har i lån. Hvis du selger boligen for 4 mill, så betaler du banken det du skylder og resten er ditt.  Lånte du 2,8 mill, så får du ca 1,2 mill hvis du selger til 4 mill.

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor skal ikke Husbanken på ramme alvor mene du skal bo i en leilighet på 28 kvadrat? Du er enslig, ikke alenemor med 3 barn. Det virker nesten som du kjøpte boligen på impuls; du vil jo ikke engang bo i kommunen? 

Anonymkode: 40e7d...9a7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er ufør og vil ikke ha mulighet til å nedbetale før den tid med mindre jeg vinner i lotto. Har ingen mulighet til å betale ekstra på lånet 

Jeg ønsker meg et billigere hus men skjønner ikke hvordan jeg skal få det til. Leiligheten min vil sikkert ha økt i verdi om noen år men de pengene blir jo ikke mine når hele er kjøpt på lån? 

Hvis leiligheten øker i verdi, så blir det dine penger. Du betaler jo ned på lånet samtidig som leiligheten øker i verdi. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja boliger kjøpt med startlån er ment at man skal bo i lenge til man får spart nok egenkapital til å få lån i vanlig bank, men når alle pengene mine går til lånet og rentene har jeg ikke en krone å spare og jeg kan ikke satse på at en rik mann vil ha en ufør dame heller. Men husbanken kan ikke mene for ramme alvor at man skal bo på 28 kvm i samme leilighet hele livet som syk og isolert? 

Hadde du hatt penger til å spare hadde du ikke trengt startlån, du sparer ved å betale ned på lånet som virker å ha en rente resten av oss bare kan drømme om. 3 mill som blir til 4.5 mill i nedbetaling over 50% er nok under 2% rente effektivt.

Oss dødlige med ikke subsidierte lån måtte ha betalt tilbake hele 7 mill etter 50 år, så tenk litt på hvor grisebillig lånet ditt faktisk er

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvorfor i alle dager kjøpte du deg leilighet du ikke vil ha til 3 millioner?

• Liker 2
Skrevet

Slik jeg forstår det du skriver er det lånet du har på 3 millioner og med renter og omkostninger må du betale tilbake 4,8 millioner i løpet av 50 år.

Om renta stiger må du betale mer og synker den må du betale mindre.

Slik det er nå vil du betale ca 8000 i måneden på den gjelda inkludert renter og omkostninger på lånet.

Lånegiver vil ha pant i leiligheten for det beløpet av de 3 millionene du skylder.

Hvor mye som gjenstår avhenger av nedbetalingsplanen.

Som oftest betales det ned mye renter og lite avdrag på annuitetslån slik at restgjelden er forholdsvis stor.

La oss si at leiligheten stiger med 1 million og du får solgt den så vil du sitte igjen med 4 millioner minus restgjelden om du løser inn lånet.

Kanskje lånegiver kan ovetales til å ta pant i det nye huset så du kan fortsette dette gunstige lånet.

En annen mulighet er om du får leid ut liligheten til mer enn lånet koster for så å betjene lånet du må ha for å kjøpe hus med mellomlaget.

AnonymBruker
Skrevet
Flintis skrev (3 minutter siden):

Slik jeg forstår det du skriver er det lånet du har på 3 millioner og med renter og omkostninger må du betale tilbake 4,8 millioner i løpet av 50 år.

Om renta stiger må du betale mer og synker den må du betale mindre.

Slik det er nå vil du betale ca 8000 i måneden på den gjelda inkludert renter og omkostninger på lånet.

Lånegiver vil ha pant i leiligheten for det beløpet av de 3 millionene du skylder.

Hvor mye som gjenstår avhenger av nedbetalingsplanen.

Som oftest betales det ned mye renter og lite avdrag på annuitetslån slik at restgjelden er forholdsvis stor.

La oss si at leiligheten stiger med 1 million og du får solgt den så vil du sitte igjen med 4 millioner minus restgjelden om du løser inn lånet.

Kanskje lånegiver kan ovetales til å ta pant i det nye huset så du kan fortsette dette gunstige lånet.

En annen mulighet er om du får leid ut liligheten til mer enn lånet koster for så å betjene lånet du må ha for å kjøpe hus med mellomlaget.

TS får selvfølgelig ikke beholde startlånet for å kjøpe en bolig i en annen kommune.

TS får selvfølgelig heller ikke kjøpt en annen bolig uten EK selv om hun leier ut nåværende bolig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Er dette i det hele tatt seriøst? Man skal lese mye før øynene faller ut skjønner jeg.

Anonymkode: b67b1...365

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Flintis skrev (3 minutter siden):

Er ikke lov å leie ut bolig kjøpt med startlån. Da kan de ta boligen fra meg i følge lånekontrakten. 

NakenPanda skrev (10 minutter siden):

3 mill som blir til 4.5 mill i nedbetaling over 50% er nok under 2% rente effektivt.

Nei renten min er bundet på 4% og mye høyere enn lån i vanlig bank 

Aureka skrev (18 minutter siden):

Har du annen lån enn huslånet?

Hvis du har kjøpt et hus for 2,8 miill, og du skal betale det ned over 50 år, så kan det hende at det stemmer at du totalt betaler 4,8 mill. Det betyr ikke at det er den summen du har i lån. Hvis du selger boligen for 4 mill, så betaler du banken det du skylder og resten er ditt.  Lånte du 2,8 mill, så får du ca 1,2 mill hvis du selger til 4 mill.

Nei jeg har ikke andre lån eller annen gjeld. Er begrenset hvor mye en 28kvm leilighet vil øke i verdi men realistisk sett kanskje 500 tusen om ti år. Så jeg skjønner ikke hvordan jeg kan "tjene" på den til å få kjøpt meg noe billigere? :(

AnonymBruker
Skrevet

Er dette i det hele tatt seriøst? Man skal lese mye før øynene faller ut skjønner jeg.

Anonymkode: b67b1...365

Ja det er seriøst ja. 

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...