Gå til innhold

Hvorfor jeg mener at kvinner bør ta ansvar for å få barn og prioritere familielivet over karrieren

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som en kvinne i midten av 30-årene, har jeg lagt merke til at det er en økende trend blant kvinner som velger å ikke få barn. Selv om dette er deres valg, mener jeg at det å ikke få barn kan være egoistisk og skadelig for samfunnet som helhet.

Vi trenger flere barn for å opprettholde en bærekraftig befolkning, og jeg tror det er viktig at kvinner tar ansvar for dette. Det er også viktig å huske på at barna våre vil være våre arvinger og vil videreføre kulturen vår, så det å ikke få barn kan faktisk føre til tap av kultur og tradisjoner.

Jeg mener også at kvinner som velger å få barn bør prioritere å være hjemme med barna sine i minst fem år etter fødselen. Det å ha en forelder hjemme med barna i denne tiden er det beste for barnets utvikling og velvære, og jeg tror det er viktigere enn å ha en karriere eller jobb utenfor hjemmet.

Når det gjelder barnehage, så mener jeg at dette bør være et tilbud kun for de som virkelig trenger det, for eksempel for enslige forsørgere eller for de som av andre årsaker ikke kan være hjemme med barna sine. Men jeg mener ikke at det bør være en standard for alle barn å gå i barnehage fra de er ett år gamle.

Jeg innser at dette kan være et kontroversielt synspunkt, men jeg mener at det er på tide å legge mer fokus på å få barn og å være til stede for dem i deres første år av livet. Hva mener dere om dette?

Anonymkode: 87231...35c

• Liker 1
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kan ikke mannen være hjemme i fem år, hvorfor må det være kvinnen?

Anonymkode: 94deb...894

• Liker 28
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg mener også at kvinner som velger å få barn bør prioritere å være hjemme med barna sine i minst fem år etter fødselen. Det å ha en forelder hjemme med barna i denne tiden er det beste for barnets utvikling og velvære, og jeg tror det er viktigere enn å ha en karriere eller jobb utenfor hjemmet.

Hvem skal betale for dette? Du ønsker flere barn, men samtidig ønsker du å gjøre det enormt mye dyrere å få barn. 

Anonymkode: 899ec...215

• Liker 35
  • Nyttig 8
Skrevet

Kan du fortelle mer om kulturen det er viktig for deg å videreføre og hvorfor?

• Liker 8
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Hadde mannen min vært hjemme å tatt seg av barna så hadde nok garantert barnevernet vært her titt 😂

Mannen ER som en av barna, bare mye mindre aktiv. Det eneste han aktivt gjør er å slite ut sofaen.

Anonymkode: b77a1...903

• Liker 7
Skrevet

Verdens befolkning minker ikke. Vi mangler ikke barn. 
Dette kan karene ta seg av, og få gjort det unna mens de er i tjueårene.

• Liker 9
  • Nyttig 12
AnonymBruker
Skrevet

Nøyaktig hvilken del av "vår kultur" mener du vi taper ved å ikke få barn? Vi kan jo økt innvandringsbefolkningen istedenfor, er billigere med arbeidsinnvandrere som er ferdig utlært enn å føde nye borgere og ha dem 20+ år på skole først. Som bonus gir det oss kvinner flere menn å velge mellom, så da er det lavere terskel for å velge vekk incels. Før du vet ordet av det velger vi å få flere barn av egen fri vilje 😊

Dessuten kan far være hjemme med barna de første 5 årene. 

Men fødselsomsorgen burde vært bedre, ingen tvil om det. 

Anonymkode: 4a56d...357

• Liker 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det er flott at de som ikke vil ha barn ikke får barn - både for barnas skyld og for samfunnets skyld. Det er mange nok barn som blir født av foreldre som ikke egentlig ønsket seg barn og som derfor ikke greier å gi barna den omsorgen de trenger for å bli velfungerende som voksne.

Dessuten, jeg vet om flere som sier de ikke vil ha barn, hvor sannheten er at de har prøvd å få barn i årevis uten å lykkes. Så ikke døm folk uten å virkelig kjenne dem, virkelig kjenne dem.

Du sier det er viktig at kvinner tar ansvar for å få flere barn. Kvinner skal ta ansvar for å være hjemme med barna minst fem første år...

Da lurer jeg på hvordan du mener disse kvinnene skal lønnes og få spart seg opp pensjon når de ikke skal stå i jobb?

Anonymkode: 178b2...0f6

• Liker 14
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi er for mange mennesker på jorden så det beste er om ca 30% av oss ikke får barn. 

Anonymkode: f593e...6f3

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Går helt fint for meg å følge planen din, så lenge jeg da har en mann som tjener nok til å kompensere meg økonomisk med tapt årslønn de årene jeg er hjemme fra jobb med barna og kompensere for tapt pensjon, og tapt lønnsvekst pga manglende ansiennitet på jobb siden jeg går glipp av år i arbeidslivet :)

Hvis ikke så vil det jo aldri gå. Ingen kan leve et verdig liv uten egen inntekt, sparepenger, pensjonspenger og levepenger. Uten dette lever man bare som en fange hos en kontrollerende mann man ikke kan gå fra noen gang samme hvor slem han er eller samme hvor mye kjærligheten dør ut, for da havner man på gata i  fattigdom og det blir toppen av kvinnefiendtlighet å ønske en sånn konstellasjon. 

Anonymkode: 2d79f...edf

• Liker 10
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hadde mannen min vært hjemme å tatt seg av barna så hadde nok garantert barnevernet vært her titt 😂

Mannen ER som en av barna, bare mye mindre aktiv. Det eneste han aktivt gjør er å slite ut sofaen.

Anonymkode: b77a1...903

Overså du dette da du traff mannen din?  Eller ble han slik etter at dere fikk barn?

Anonymkode: 58546...e4a

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått to barn som jeg elsker over alt, men hadde jeg måttet være hjemme i fem år med hver av dem hadde jeg ikke orket å få barn. Jeg trenger ikke en fancy karriere, men jeg trenger å være noe annet enn mamma i blant. For det å være mamma er det mest givende, men også mest krevende som finnes!

Anonymkode: cccdf...0a6

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Som en kvinne i midten av 30-årene, har jeg lagt merke til at det er en økende trend blant kvinner som velger å ikke få barn. Selv om dette er deres valg, mener jeg at det å ikke få barn kan være egoistisk og skadelig for samfunnet som helhet.

Vi trenger flere barn for å opprettholde en bærekraftig befolkning, og jeg tror det er viktig at kvinner tar ansvar for dette. Det er også viktig å huske på at barna våre vil være våre arvinger og vil videreføre kulturen vår, så det å ikke få barn kan faktisk føre til tap av kultur og tradisjoner.

Når det gjelder barnehage, så mener jeg at dette bør være et tilbud kun for de som virkelig trenger det, for eksempel for enslige forsørgere eller for de som av andre årsaker ikke kan være hjemme med barna sine. Men jeg mener ikke at det bør være en standard for alle barn å gå i barnehage fra de er ett år gamle.

Jeg innser at dette kan være et kontroversielt synspunkt, men jeg mener at det er på tide å legge mer fokus på å få barn og å være til stede for dem i deres første år av livet. Hva mener dere om dette?

Interessant innspel.

Var du heime 5 år med dine born, ts? Kva erfaringar gjorde du deg då? 

Anonymkode: 9f697...cdf

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er nok ikke akkurat så forferdelig «kontroversielt». Du kan jo spørre alle de barnløse damene over 30 hvor ofte de får spørsmål om de ikke skal ha barn snart, og risikerer å måtte argumentere for hvorfor de ikke har fått/planlegger eller ønsker - å få barn.. Normen er at det forventes at kvinner får barn, som regel innen/i løpet av 30 årene.

Det er heller ikke noe «kontroversielt» å fremsnakke at mødre skal være hjemme med småbarn, men mange ser ut til å glemme at den tiden da barn var hjemme med småbarn så jobbet også mor! Mødre har alltid på en eller annen måte vært nødt til å stå i arbeid, det er bare at arbeidets form har endret natur.

Små barn med hjemmearbeidende mødre måtte enten bli med på arbeidet som potensielt var landbruksarbeid (før industrialiseringen) - eller de ble ivaretatt av eldre søsken. De var høyere dødsrate hos småbarn den tiden de var hjemme med mor, enn hva det er i dag.

(Så at man fikk flere barn betydde ikke nødvendigvis at alle overlevde)

Så er det en del hull i argumentasjonen din: Du sier at flere kvinner bør få barn men de som får færrest barn er menn. Det er langt større potensielt problem med at det er så mange færre antall fedre nå enn tidligere. Det betyr at kvinner «resirkulerer» menn: de får flere kull med barn med flere kvinner.

Hva kan samfunnet gjøre for at flere menn skal få bli fedre..?

Å få (mange) barn har tilsynelatende også begynt å bli høystatus den seneste tid. Det hadde vært interessant å se hvem alle de barnløse damene er; er de automatisk høy utdannet? Fordi jeg vet at mange kvinner med høy utdanning prioriterer også barn. Det er ikke nødvengivis alltid «enten eller»..

kanskje kan det være at for å faktisk velge å få barn føler mange kvinner at de først må ha en utdannelse på plass. Det er hva jeg erfarer. 

• Liker 7
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Interessant innspel.

Var du heime 5 år med dine born, ts? Kva erfaringar gjorde du deg då? 

Anonymkode: 9f697...cdf

Ja, jeg var hjemme i fem år med mine barn og det var en utrolig positiv opplevelse. Det å kunne være der for mine barn i deres tidlige år, og å se dem utvikle seg til flotte mennesker, var en utrolig givende opplevelse.

Mannen min var også veldig fornøyd med at jeg var hjemme, da han kunne fokusere på karrieren sin og ikke bekymre seg for barna og huset. Vi hadde en veldig god kommunikasjon og samarbeidet godt for å sikre at alt gikk smertefritt. Jeg vil definitivt anbefale det å være hjemme med barna i fem år til andre foreldre, det gir en unik mulighet til å skape en dyp og meningsfull tilknytning til barna sine.

ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Enig i det meste, men det går fint an at mor jobber deltid fra ca 2 års alder. Morsrollen er den aller viktigste rollen ❤️

Anonymkode: 9ab91...af1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, jeg var hjemme i fem år med mine barn og det var en utrolig positiv opplevelse. Det å kunne være der for mine barn i deres tidlige år, og å se dem utvikle seg til flotte mennesker, var en utrolig givende opplevelse.

Mannen min var også veldig fornøyd med at jeg var hjemme, da han kunne fokusere på karrieren sin og ikke bekymre seg for barna og huset. Vi hadde en veldig god kommunikasjon og samarbeidet godt for å sikre at alt gikk smertefritt. Jeg vil definitivt anbefale det å være hjemme med barna i fem år til andre foreldre, det gir en unik mulighet til å skape en dyp og meningsfull tilknytning til barna sine.

ts

Hvordan har du og mannen din sikret deg økonomisk mtp resten av livet ditt, da?

Har han betalt deg lønn som du skatter av, for den jobben du gjør hjemme?

Har han betalt uføreforsikring og ulykkeforsikring som kan kompensere for manglende lønn?

Har han betalt inn på egen pensjonssparing til deg som kompenserer for tapt lønn?

Hvilke strategier har dere økonomisk hvis du skulle bli syk eller uføretrygdet?

Anonymkode: 178b2...0f6

• Liker 11
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Om man får 3 barn med 2-3 år mellom hver fødsel, så innebærer det at man er ute fra arbeidslivet i 10 år. Tror du det er mange arbeidsgivere som er interessert i å gi deg en jobb da?  35 år og allerede akterutseilt i forhold til teknologisk utvikling?  Og enda er det mer enn 30 år igjen til pensjonsalder..  

Anonymkode: 58546...e4a

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Jeg mener ikke at kvinner må prioritere barna sånn, men at en av foreldrene må gjøre det. Det er vel kjent at de fleste karrierekvinner blir sammen med karrieremenn og det kan ikke fortsette. Man må velge hvem som skal satse på karriere og hvem som skal ha hovedansvaret for barna.

Endret av Majer

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...