Gå til innhold

Helsepersonell - hvor flinke er dere til å skrive avvik?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo veldig mange avvik og uønskede hendelser i løpet av en uke, og ofte en dag. Hvor flinke er dere til å skrive avvik og formulere disse? Et eksempel for meg var i dag hvor en pasient som trenger en til en ble så redd i vaktskiftet da jeg skulle gå at hen satte neglene i meg. Det gikk ikke hull på huden, men jeg er fremdeles sikkelig rød nå mange timer etterpå. Pasienten var også flere ganger nær ved å slå meg i frustrasjon. Dette er jo i aller høyeste grad en uønsket hendelse, samtidig noe som vil være nesten umulig å unngå, da vi faktisk har så god bemanning som mulig hos oss for å ivareta denne pasienten, vi byttet fra et personell pasienten kjenner godt til et annet kjent personell. Begge er personer pasienten har tillit til. 

Hvordan ville en formidle et slikt avvik, er det i det hele tatt nødvendig? I og med at det er veldig lite som kunne vært gjort annerledes? 

Anonymkode: 0dc9d...126

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du skal skrive småskade avvik. 

Anonymkode: b8e6b...48b

Gjest Vikarsykepleier
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er jo veldig mange avvik og uønskede hendelser i løpet av en uke, og ofte en dag. Hvor flinke er dere til å skrive avvik og formulere disse? Et eksempel for meg var i dag hvor en pasient som trenger en til en ble så redd i vaktskiftet da jeg skulle gå at hen satte neglene i meg. Det gikk ikke hull på huden, men jeg er fremdeles sikkelig rød nå mange timer etterpå. Pasienten var også flere ganger nær ved å slå meg i frustrasjon. Dette er jo i aller høyeste grad en uønsket hendelse, samtidig noe som vil være nesten umulig å unngå, da vi faktisk har så god bemanning som mulig hos oss for å ivareta denne pasienten, vi byttet fra et personell pasienten kjenner godt til et annet kjent personell. Begge er personer pasienten har tillit til. 

Hvordan ville en formidle et slikt avvik, er det i det hele tatt nødvendig? I og med at det er veldig lite som kunne vært gjort annerledes? 

Flott at du tar det opp, og det skal skrives avvik alltid.

Det er veldig mange grunner til å skrive avvik på også de små episodene. Det har noe med leders mulighet til å få oversikt, hvem som settes hos personer med utagerende oppførsel, om opplæring på utagerende oppførsel. Hvis noe større skulle skje senere vil det være alvorligere hvis alle de små tegnene ikke er blitt dokumentert, alvorligere for en saksbehandling videre opp i systemet. Ikke minst er det viktig med tanke på hvorfor pasienten gjør dette, og diskusjoner fra mange hold, fastlege, familie, kollageaer om hva det er som utløser det, og fins det medikamentell hjelp (har personen uopdaget smerter for eksempel).

Veldig viktig med avviksmelding, så fortsett med det.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er mann og har sittet fastvakt på et sykehus noen ganger for folk som har kløpet meg og forsøkt sparket etter meg. Aldri falt meg inn å skrive avvik for sånt småtteri, særlig når jeg vet det har vært demens i bildet. 

Anonymkode: 2dc2f...dc2

Skrevet

Du skal skrive avvik på alle uønskede hendelser. Du ble kanskje ikke fysisk skadet, men over tid sliter slike hendelser på personalet, og traumer kan føre til sykmeldinger. Dere får aldri bedre bemanning om ikke ale slike avvik føres.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er mann og har sittet fastvakt på et sykehus noen ganger for folk som har kløpet meg og forsøkt sparket etter meg. Aldri falt meg inn å skrive avvik for sånt småtteri, særlig når jeg vet det har vært demens i bildet. 

Billig forsøk på å rakke ned på kvinner og fremstille dem som pysete. Hva skulle det ellers ha med saken å gjøre at du er mann? Til saken: All form for fysisk vold skal meldes avvik på. Det er ikke noe som heter «bare litt klyping». 

Anonymkode: 766fc...311

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Billig forsøk på å rakke ned på kvinner og fremstille dem som pysete. Hva skulle det ellers ha med saken å gjøre at du er mann? Til saken: All form for fysisk vold skal meldes avvik på. Det er ikke noe som heter «bare litt klyping». 

Problemet er at avvik norsk arbeidsliv som regel ikke følges opp uansett, men man risikerer selv å bli fremstilt som en uønsket varsler. 

Anonymkode: ec1d7...1f1

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Problemet er at avvik norsk arbeidsliv som regel ikke følges opp uansett, men man risikerer selv å bli fremstilt som en uønsket varsler. 

Du kan være inne på noe der. Oppfølgingen er elendig og man kan fort havne i unåde selv. Men hvis ALLE ansatte på en avdeling er flinke og konsekvente til å melde avvik, er det noe annet enn om bare en eller to gjør det. Skal lederen liksom henge ut alle ansatte på én gang? Da skyter hen seg selv i foten. 

AnonymBruker
Skrevet

Avvik tar tid å skrive dette er noe vi så og si ikke har tid til. Ellers går det utover pasienten. 

Anonymkode: 730cb...ff7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest Vikarsykepleier
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enig, det er veldig stor forskjell fra arbeidsplass til arbeidsplass hvordan det følges opp. Siden jeg er bemanningssykepleier har jeg erfaring fra en del forskjellige steder, og rundt omkring i landet. Jeg jobbet et sted der leder gikk igjennom avvik på rapporten en fast dag hver uke, og den lederen var så utrolig flink til å følge opp ting - og delegere det videre. Nettopp det jeg nevnte over, å se på om pasienten kanskje ikke var godt nok smertelindret og tok det ut i utagerende oppførsel.

Da jeg jobbet i Oslo kommune ble det informert om at avvik er offentlig så journalister kunne lese dem, mens andre steder jeg har vært har folk tatt til mottbør når jeg har sagt det, så jeg vet faktisk ikke hva som er korrekt. Kanskje noen her vet det?

AnonymBruker
Skrevet
Vikarsykepleier skrev (10 minutter siden):

Enig, det er veldig stor forskjell fra arbeidsplass til arbeidsplass hvordan det følges opp. Siden jeg er bemanningssykepleier har jeg erfaring fra en del forskjellige steder, og rundt omkring i landet. Jeg jobbet et sted der leder gikk igjennom avvik på rapporten en fast dag hver uke, og den lederen var så utrolig flink til å følge opp ting - og delegere det videre. Nettopp det jeg nevnte over, å se på om pasienten kanskje ikke var godt nok smertelindret og tok det ut i utagerende oppførsel.

Da jeg jobbet i Oslo kommune ble det informert om at avvik er offentlig så journalister kunne lese dem, mens andre steder jeg har vært har folk tatt til mottbør når jeg har sagt det, så jeg vet faktisk ikke hva som er korrekt. Kanskje noen her vet det?

Dette har vel noe med offentlighetsloven å gjøre som gjør at hvem som helst kan be om innsyn i dokumenter i offentlig forvaltning. Offentligloven har selvsagt sine begrensinger på mange områder, men hvorvidt det gjelder avvik på et sykehjem vet jeg ikke. Men man står uansett fritt til å be om innsyn enten man er journalist eller privatperson. Det er feks flere ting i offentlig sektor som folk kan be om innsyn i som man kanskje ikke tenker over, feks de ansattes lønn. Det er faktisk ikke unntatt offentlighet pr ce. Hoverdregelen er uansett sånn at det skal en del  til for å nekte innsyn i et dokument. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette har vel noe med offentlighetsloven å gjøre som gjør at hvem som helst kan be om innsyn i dokumenter i offentlig forvaltning. Offentligloven har selvsagt sine begrensinger på mange områder, men hvorvidt det gjelder avvik på et sykehjem vet jeg ikke. Men man står uansett fritt til å be om innsyn enten man er journalist eller privatperson. Det er feks flere ting i offentlig sektor som folk kan be om innsyn i som man kanskje ikke tenker over, feks de ansattes lønn. Det er faktisk ikke unntatt offentlighet pr ce. Hoverdregelen er uansett sånn at det skal en del  til for å nekte innsyn i et dokument. 

For å  fortsette litt her på mitt eget innlegg - jeg tror nok at avvik er noe man generelt ikke kan nekte innsyn i, men at  data som pasientnavn og lignende vil bli sladdet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Varsling og avviksføring er to forskjellige ting.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har akkurat nå en uavklart situasjon ift nødverge og mangel på vedtak, må har jeg begynt å systematisk skrive avvik, for å en gang for alle få avklart situasjonen...

Anonymkode: 796ad...720

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Vikarsykepleier skrev (16 minutter siden):

Avvik er å beskrive hendelsen, og begrunne hvorfor det er et avvik. Avviksstatistikken er offentlig men ikke innholdet.
Brukeropplysninger skal ikke inn i avvikssystemet, for det skal brukes til å varsle om systemmangler. Det er ikke en pasientjournal.

Når det gjelder kommentarene over om hva man skal varsle om, så handler det aldri om hvor lite man skal tåle. Det handler om hva som faktisk har hendt, så man kan planlegge og motvirke at den typen avvik skjer på nytt.
En serie av mindre alvorlige hendelser kan være like skadelig for helsa til ansatte som en stor, og det fordrer uansett at man må gå inn med tiltak i de situasjonene som beskrives. Enten for å forebygge utageringen, eller for forhindre skade når det skjer.

AnonymBruker
Skrevet

Skriver alltid avvik. Avvikene som bør følges opp blir også alltid fulgt opp. Tas opp også regelmessig på personalmøter så de kan diskuteres, drøftes og læres av 

Anonymkode: 107ad...980

• Nyttig 1
Skrevet

Må innrømme at jeg gjør det alt for sjelden. Det er komplisert og tidkrevende, den tiden har jeg ikke (sjelden) for å si det sånn. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nå handler det ikke om at akkurat dette var spesielt vondt, eller gjorde meg redd, jeg vegrer meg heller ikke for å gå på jobb igjen. Det handler ikke om at jeg ikke tåler å bli kløpet «litt» jeg har forståelse for at dette verken er rettet direkte mot meg, og pasienten ville heller aldri gjort dette om hen var frisk, men det har likevel skjedd, og det er ikke en ønsket hendelse, derav et avvik, uavhengig av hvilket kjønn du har. I dette tilfellet er det også viktig at avvik blir ført, ettersom vi som jobber der vurderer det dit hen at pasienten trenger et annet tilbud, hvordan skal leder kunne jobbe videre med det når det ikke er noen uønskede hendelser å vise til?

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Nettopp. Ikke bare det men man har ikke tid til å sitte over arbeidstiden å skrive avvik, med mindre det er noe svært alvorlig. Man har barn som venter på en etter arbeidstiden. Beklager, men i en perfekt verden kan man skrive avvik på alt som ikke er bra.

Anonymkode: 395af...948

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har fått beskjed fra leder om å bli flinkere til å skrive avvik. Spiller ingen rolle om «litt klyping» ikke plager oss personlig. 

Anonymkode: 0dc0b...68a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...