AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #1 Skrevet 6. april 2023 Heihei! Ryddet litt i klesskapet i sta og fant en død pelsbillelarve. Fikk heeelt noia, hater småkryp. Har bare funnet en hittil, og den var død, men syns det er rart hvis det bare skulle være med den ene. Noen som har opplevd å bare finne noen få av disse larvene og ikke se de igjen? Skjønner ikke hvor den skulle kommet fra. Anonymkode: 27dc9...c52
Chailatte Skrevet 7. april 2023 #2 Skrevet 7. april 2023 Jeg har vært så heldig å ha svarte pelsbiller i hus 😅 De er ikke farlige, men like sjenerende som feks skjeggkre (bare mindre ekle). Jeg og fant døde larver her og der, og en og annen pelsbille på vinterhalvåret. Spesielt vår og sommer kom selve billene til syne, dødsirriterende. Det er flere tiltak du kan ta, og det ene er å vaske ned boligen din helt og riste ut alle klær, sengetøy, håndklær etc. Pass på å støvsuge stoffmøbler skikkelig, og kast støvsugerposen. Det mer drastiske tiltaket er å kjøre bort alt av klær og stoff og fryse det ned, men dette er liten vits dersom du ikke har skadedyrsbekjempere på besøk da billene kan kose seg i sofaen din feks. En tredje er å vaske jevnlig og grundig over tid - det tok meg ca et år med dette før de forsvant. De liker stoff og støv, så du må rett og slett gjøre miljøet utrivelig for dem. Jeg og fikk litt panikk da jeg oppdaga dem, men leste meg opp og de er ikke klassifisert som skadedyr i den forstand at de gjør skade på bolig og møbler. De er bare kjempesjenerende og irriterende og veldig vanskelig å bli kvitt når du først har fått dem i hus. Og apropos sistnevnte: du kan bruke penger å tid på å bli kvitt dem, og være kjempeuheldig å få dem i hus igjen. I mitt tilfelle mistenker jeg at de kom inn en dag jeg glemte verandadøra åpent en tidlig høstdag og kom hjem til masse løv som hadde blåst inn i stua. De kan rett og slett komme seg inn utenifra. Om du har funnet én død larve mistenker jeg at du har én mor et sted, minst. Som første tiltak ville jeg tatt alle klærne ut og ristet dem godt og vasket ned skapet og se om det er alt du trenger å gjøre. Håper dette hjalp! Som sagt, skjønner at det er ubehagelig, men husk at det kunne vært værre - det kunne vært veggdyr etc 😅 Pelsbiller er irriterende, men ufarlige 😁 3
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #3 Skrevet 7. april 2023 I det øyeblikket jeg finner insekt i huset mitt sprayer jeg stedet med permetrin. Den tar det meste. Er så hysterisk redd dem😅 Sprayen får du kjøpt på Plantasjen, Europris, Jernia osv. Anonymkode: db558...08a
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #4 Skrevet 7. april 2023 Vi fikk dem for noen år siden. Jeg merket plutselig en dag fire biller rundt vinduet og måtte google hva det var. Støvsugde dem opp og levde videre. Dagen etter, samme regla. Så sjekket jeg støvsugeren, og fyyyy faen for ett mareritt. De hadde en hel jævla koloni! Støvsugeren ble kastet og jeg gikk rundt i leiligheten med lupe. Fant biller og larver over. Fuckings. Alt. Over alt! Har enda lettere traumer hvor jeg støtt og stadig tar meg i å se etter biller rundt om kring. De var under listene. I skapet. I sofaen. I sengeplankene. Bak lysene i taket. I plantene. Under stekeovnen. Oppå kjøleskapet. Inne i bokmargen. I alle kriker og kroker du kan tenke deg. Var helt jævelig. Jeg kastet ca 50% av alle tingene mine, satte ting i plastikk kasser ut på terrassen (vinter) og i fryseren på 0 grader. Vasket alle klær og tekstiler på 60 grader. Støvtørker, støvsugde og hadde vinduene åpne i mange uker. Som sagt så var det vinter og jævelig kaldt, så prøvde å drepe dem med kulde. Tror det hjalp en god del. Kjøpte fire ulike type gift som jeg sprayet ukritisk over alt to ganger i uka i to mnd. Er hygienisk og ryddig til vanlig, men etter den opplevelsen har jeg blitt ekstremt nøye. Selv om jeg gjorde "alt riktig" fra tidlig vinter til vår, fant jeg dem fremdeles ett par ganger til. Bare en eller to om gangen, men da begynte jeg prosessen på nytt. Bor alene, og dette hadde ikke fungert om jeg hadde barn. Da måtte jeg ha leid inn hjelp. Men for å svare på spm ditt, jo jeg tror desverre de er andre steder Anonymkode: 81aa3...c3e
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #5 Skrevet 7. april 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): I det øyeblikket jeg finner insekt i huset mitt sprayer jeg stedet med permetrin. Den tar det meste. Er så hysterisk redd dem😅 Sprayen får du kjøpt på Plantasjen, Europris, Jernia osv. Anonymkode: db558...08a Trodde det var farlig å spraye inne med jeg? Anonymkode: b0d0e...abd
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #6 Skrevet 7. april 2023 Hvordan ser pelsbillelarve ut? Har kun sett levende pelsbille. Men har pleid å finne gulbrune avlange tynne "skall" på ca en halv centimeter , men hele "rør" (larve?) med streker på, som et eller annet insekt har kommet ut av. Som en slange som skifter skinn men bare hele skallet er inntakt og ikke felt av i deler som slanger gjør. Vet ikke hvordan ellers jeg skal beskrive det. Har alltid lurt på hva slags insekt det er. De har ligget i sengetøy i skapet og i sovesofasjeselongen og er inntørket Anonymkode: df1cf...951
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #7 Skrevet 7. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Trodde det var farlig å spraye inne med jeg? Anonymkode: b0d0e...abd Bruk den andre dysa som følger med, og luft godt. Null stress. Anonymkode: db558...08a
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #8 Skrevet 7. april 2023 Jeg fant slike når vi bodde i Oslo. Visste ikke at de var så ille? Bra jeg ikke visste det! Vi fikk en gang en koloni av harlekin marihøner på gjesterommet. Jeg var klar til å flytte fra alt og starte på nytt, 😨 Anonymkode: 455cf...128
AnonymBruker Skrevet 10. august #9 Skrevet 10. august AnonymBruker skrev (På 7.4.2023 den 22.39): Vi fikk dem for noen år siden. Jeg merket plutselig en dag fire biller rundt vinduet og måtte google hva det var. Støvsugde dem opp og levde videre. Dagen etter, samme regla. Så sjekket jeg støvsugeren, og fyyyy faen for ett mareritt. De hadde en hel jævla koloni! Støvsugeren ble kastet og jeg gikk rundt i leiligheten med lupe. Fant biller og larver over. Fuckings. Alt. Over alt! Har enda lettere traumer hvor jeg støtt og stadig tar meg i å se etter biller rundt om kring. De var under listene. I skapet. I sofaen. I sengeplankene. Bak lysene i taket. I plantene. Under stekeovnen. Oppå kjøleskapet. Inne i bokmargen. I alle kriker og kroker du kan tenke deg. Var helt jævelig. Jeg kastet ca 50% av alle tingene mine, satte ting i plastikk kasser ut på terrassen (vinter) og i fryseren på 0 grader. Vasket alle klær og tekstiler på 60 grader. Støvtørker, støvsugde og hadde vinduene åpne i mange uker. Som sagt så var det vinter og jævelig kaldt, så prøvde å drepe dem med kulde. Tror det hjalp en god del. Kjøpte fire ulike type gift som jeg sprayet ukritisk over alt to ganger i uka i to mnd. Er hygienisk og ryddig til vanlig, men etter den opplevelsen har jeg blitt ekstremt nøye. Selv om jeg gjorde "alt riktig" fra tidlig vinter til vår, fant jeg dem fremdeles ett par ganger til. Bare en eller to om gangen, men da begynte jeg prosessen på nytt. Bor alene, og dette hadde ikke fungert om jeg hadde barn. Da måtte jeg ha leid inn hjelp. Men for å svare på spm ditt, jo jeg tror desverre de er andre steder Anonymkode: 81aa3...c3e Ble du kvitt dem, eller fikk redusert bestanden godt på denne måten? Har også mange og har som mål å bare se en i ny og ne 🤯 ser ca en-to daglig nå. Anonymkode: 06101...fa5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå