Gå til innhold

Tenåringen hjemme bestemmer mye

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sikkert luksusproblem, men det medfører at jeg som mor føler jeg er barnet hjemme.

Hun er ofte hjemme før oss, planlegger og lager middag. Hun ber oss foreldre og hennes søsken komme og spise middag.

Hun tar ansvaret for rydding og vasking, og fordeler oppgaver.

Osv.

Begynner å bli litt "slitsomt" at hun har så mye energi at hun er i forkant, og tar hele styring. Nesten at jeg ser frem til hun skal flytte ut.

Hvordan skal jeg føle meg som voksen i huset samtidig som at jeg ikke demotiverer henne?

Anonymkode: 1caba...5fd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette var helt uforståelig.

Anonymkode: 02362...150

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er ungdommen? Jeg kan også kjenne det sånn blir godt når hun flytter ut. Men det er nok mange år til enda. 

Anonymkode: 5edac...b4a

AnonymBruker
Skrevet

Høres jo flott ut egentlig men… du må jo bare snakke med henne? Sette opp en middagsplan på kjøleskapet med hvem som skal lage hvilken dag og hva som skal lages f.eks. Ta styringa om du opplever du har mistet den. Du er den voksne 😛

Anonymkode: a954f...649

AnonymBruker
Skrevet

Det er et luksusproblem ja. :) 

La henne holde på. Antageligvis er det en fase, og hun vil snart finne på noe annet å styre med. Bruk tiden som du har til overs til dine ting, eller ta badet. Nyt det. Det varer ikke...

Jeg har hatt en jente som var i den fasen. Det gikk over. Hun fikk mer å gjøre på skolen, var mer ute med venner, fikk kjæreste osv. Så ros jenta di, takk henne...og si at hun må passe på at hun ikke sliter seg ut for dere. 

Anonymkode: 02491...bce

• Liker 1
Skrevet

Nyt det medan det pågår;)

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det hadde vært en drøm om min tenåring hadde laget middag til jeg kom hjem fra jobb😅 Hun skulle få lagd hva hun ville da. 

Regner med at tenåringen din lager mat ut fra hva dere har i kjøleskapet, eller handler hun også? Om hun lager ut fra det dere har handlet inn, kan dere som familie sette opp en middagsplan for uken på feks lørdager eller søndager og handle inn ut fra hva dere har planlagt. Da er der jo mat til de måltidene dere har i hus. 

At dere har latt henne ta ansvar for rydding og vasking, og fordele oppgaver til dere andre, får dere ta på deres kappe. Det kunne dere ha avsluttet med en gang, istedenfor å la henne holde på med det og la det bli en vane. For eksempel ville jo jeg, om mitt barn lagde middag, sagt at jeg rydder og vasker av etter middagen siden hun var så grei å lagde maten. Og utover det hadde jeg jo ikke latt henne bestemme når jeg skulle vaske og rydde huset, hva jeg skulle vaske og rydde og hvordan. 

Anonymkode: 75c5e...a56

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...