AnonymBruker Skrevet 6. april 2023 #1 Skrevet 6. april 2023 Da har de vel strengt tatt ikke råd til l ha dyr? https://www.nrk.no/trondelag/marit-anna-morken-frykter-det-blir-vanskelig-a-mote-nye-krav-til-melkefjos-_-vil-koste-17-millioner-1.16358083 × Jeg tror ikke du finner en bonde som ikke ønsker god velferd for dyrene sine, men vi har ikke råd Dette er skremmende, og tilsier vel at Norge IKKE er et land med god dyrevelferd? Anonymkode: 4e4d8...5eb 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #2 Skrevet 7. april 2023 Jeg synes mye mer synd på disse småhundrasene av hund. Elendig genetikk, og de ender oftest opp hos eiere som har en skrue løs. Anonymkode: 07130...018 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #3 Skrevet 7. april 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg synes mye mer synd på disse småhundrasene av hund. Elendig genetikk, og de ender oftest opp hos eiere som har en skrue løs. Anonymkode: 07130...018 Er dette en konkurranse om hvem som har det verst? Man kan vel ha flere tanker i hodet. Anonymkode: 922d1...b92 9
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #4 Skrevet 7. april 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg synes mye mer synd på disse småhundrasene av hund. Elendig genetikk, og de ender oftest opp hos eiere som har en skrue løs. Anonymkode: 07130...018 Og de sulter i afrika Anonymkode: 427bd...e96 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #5 Skrevet 7. april 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Da har de vel strengt tatt ikke råd til l ha dyr? https://www.nrk.no/trondelag/marit-anna-morken-frykter-det-blir-vanskelig-a-mote-nye-krav-til-melkefjos-_-vil-koste-17-millioner-1.16358083 × Jeg tror ikke du finner en bonde som ikke ønsker god velferd for dyrene sine, men vi har ikke råd Dette er skremmende, og tilsier vel at Norge IKKE er et land med god dyrevelferd? Anonymkode: 4e4d8...5eb Jeg har jo vært i noen fjøs og vil jo påstå at dyra generelt har det ganske så fint. Men jeg har jo sett med uro over mange år, at bønder får mindre og mindre betalt for produktene sine. Det koster mye med vedlikehold og ombygging. Og gårdsbruk er jo egentlig en heldags jobb for også flere enn en person. Og mange tjener for dårlig, og kan ikke leie inn arb kraft, samt må ha en jobb i tillegg. Tid som går vekk fra dyrehold, for å få hjulene til å gå rundt. Jeg syntes når jeg fikk vite liter og kg pris bønder får må jeg si at grossister og butikker tar seg svært godt betalt og en stor del av kaka. Men jeg anser at dette har vært en ønsket politikk, for å sentralisere folk inn til byer. Problemet er at hvis alle skal bo i by, blir ikke Norge det postkortene vi er i dag , i fremtiden. Det er dyra på beite som sørger for at skogene ikke er gjengrodde bla og uten skoler, butikker ol spredd utover er det heller ingen som kan bo iht turisme osv. Det er jo mye resurser i små grender. Men detver tragisk at drift ikke står i stil til utgifter Anonymkode: e46dc...481 2 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #6 Skrevet 7. april 2023 En del av planen med RESET https://steigan.no/2023/03/the-great-food-reset-har-begynt/ Anonymkode: d622e...f10 1
Tøvftta Skrevet 7. april 2023 #7 Skrevet 7. april 2023 Det er ikke slik at bønder ikke har råd til god dyrevelferd. Men å bygge om en tradisjonell kufjøs om til løsdrift for å følge nye regler de lager nå kommer til å koste mange rundt flere millioner. Det er det svært få som har råd til. En skremmende utvikling, vi har mer behov for de mange og små enn store å få. Dersom flere legger ned kommer det til å få mange ringvirkninger som vil bidra til færre arbeidsplasser, dårligere levevilkår for mange insekter og negativ innvirkning på naturen. Norsk landbruk er viktig på mange måter. 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #8 Skrevet 7. april 2023 Jeg mener mine foreldre har drevet med god dyrevelferd i alle år. De bryr seg oppriktig om dyrene, selv om de står på bås fra oktober til april/mai. Konsekvensen av dette er at de har tjent minimalt med penger, fordi de har prioritert å bruke mye tid i fjøset i stedet for å ta seg ekstra jobb ved siden av. Det vil si null sydenferier, veldig lite bruk av avløsere og at hele familien bidrar ulønnet i onnene. Folk flest vil ikke leve på et minimum slik. Jeg har, helt siden jeg fikk min første jobb i et kvinnedominerte yrke, tjent bedre enn mine foreldre til sammen. Nå gir de seg, ombygging av fjøs er uaktuelt, og ingen av barna har lyst til å leve slik uten fri og med minimalt med penger. Et melkebruk mindre, en gård til deg jorda på sikt kommer til å ende opp brakk. Litt mindre kulturlandskap. Anonymkode: d0e1f...e1c 1 2
Bøtteballetten Skrevet 7. april 2023 #9 Skrevet 7. april 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Da har de vel strengt tatt ikke råd til l ha dyr? https://www.nrk.no/trondelag/marit-anna-morken-frykter-det-blir-vanskelig-a-mote-nye-krav-til-melkefjos-_-vil-koste-17-millioner-1.16358083 × Jeg tror ikke du finner en bonde som ikke ønsker god velferd for dyrene sine, men vi har ikke råd Dette er skremmende, og tilsier vel at Norge IKKE er et land med god dyrevelferd? Anonymkode: 4e4d8...5eb Jeg vil si det er drøyt å påstå at ikke norske dyr blir tatt godt vare på og at norske bønder ikke har en god dyrevelferd. For joda, norske dyr har det bra de i forhold til dyr i mange andre land. Det er mindre sykdom på norske dyr, mindre bruk av antibiotika. Det blir ikke brukt veksthormoner. Kyr her til lands slipper å måtte ta keisersnitt for å ut kalver fordi kalvene er for svære til å bli født på normal måte. Problemet i dag er at besetningene blir så store at det ikke lenger er fjøs vi snakker om. Nå snakker vi fabrikkhaller. Med så store besetninger er det heller ikke enkelt å skulle ha de ut på beite, det er mangel på areal. Nå er det sånn at det kreves løsdriftsfjøs for å oppfylle kravene fra Eu. Det er bra med modernisering og forbedringer. Det sørgelige er at det koster flere millioner for å følge opp. Vi har andre og dårligere klimatiske forhold her til lands som vanskeliggjør ting for norske bønder. Prisene på kraftfor, kunstgjødsel, såvarer og alt det andre som kreves for å drive gård er horrible. Ser jo at dette kommer til å rasere bondenæringa. Det er synd, for det er mange flinke bønder rundt om i Norge. 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #10 Skrevet 7. april 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): En del av planen med RESET https://steigan.no/2023/03/the-great-food-reset-har-begynt/ Anonymkode: d622e...f10 lol! lol! lol! Steigan av alle steder?? ikke akkurat noen "pålitelig" kilde... Anonymkode: 2f555...618
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #11 Skrevet 7. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har jo vært i noen fjøs og vil jo påstå at dyra generelt har det ganske så fint. Men jeg har jo sett med uro over mange år, at bønder får mindre og mindre betalt for produktene sine. Det koster mye med vedlikehold og ombygging. Og gårdsbruk er jo egentlig en heldags jobb for også flere enn en person. Og mange tjener for dårlig, og kan ikke leie inn arb kraft, samt må ha en jobb i tillegg. Tid som går vekk fra dyrehold, for å få hjulene til å gå rundt. Jeg syntes når jeg fikk vite liter og kg pris bønder får må jeg si at grossister og butikker tar seg svært godt betalt og en stor del av kaka. Men jeg anser at dette har vært en ønsket politikk, for å sentralisere folk inn til byer. Problemet er at hvis alle skal bo i by, blir ikke Norge det postkortene vi er i dag , i fremtiden. Det er dyra på beite som sørger for at skogene ikke er gjengrodde bla og uten skoler, butikker ol spredd utover er det heller ingen som kan bo iht turisme osv. Det er jo mye resurser i små grender. Men detver tragisk at drift ikke står i stil til utgifter Anonymkode: e46dc...481 Helt riktig! Og når det kommer krig og sult, har vi lagt ned det norske jordbruket..😔 Som faktisk bruker minst antibiotika i vesten! Anonymkode: cf082...8f4 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #12 Skrevet 7. april 2023 Jeg bor på landet, og det er løgn at alle bønder bryr seg om dyrevelferd. Jeg vet om 2 bønder i nærområdet som ikke bryr seg. Mattilsynet har ikke nok ressurser til å gripe inn, selv ved flere meldinger om brukne bein, skitnme og avmagrede dyr som står i møkk. Om du tror norske dyr har det bedre enn i utlandet, så tenk igjen 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg synes mye mer synd på disse småhundrasene av hund. Elendig genetikk, og de ender oftest opp hos eiere som har en skrue løs. Anonymkode: 07130...018 Tror du at husdyr har bra genetikk? Har du ikke fått med deg hvor mange grusomme plager høner som vokser for raskt har? Det er heller ikke naturlig at høner legger egg hver dag, det er noe mennesker har påavlet dem. Å legge så sykelig mange egg tapper dem for kalsium. Anonymkode: 22e32...499 1 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #13 Skrevet 7. april 2023 I Norge har vi veldig god dyrevelferd, og elendig bondevelferd. Slik er det. Hvordan kan bonden ha råd til å bygge et fjøs, når man knappt går i overskudd av det man leverer? Økt strøm, høye gjødselpriser, høye drivstoff priser, og generellt økning i alt, men maten vi produserer får vi fortsatt samme betaling for. Nei, det er ikke bare bæs, vi har, to stykker en inntekt på 150 000 på et middels stort melkebruk. Det er det som er igjen. Skal vi bruke det på nytt fjøs, eller skal vi prøve å få mat på bordet og klær på kroppen til oss selv? Anonymkode: 360e7...b36 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #14 Skrevet 7. april 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg mener mine foreldre har drevet med god dyrevelferd i alle år. De bryr seg oppriktig om dyrene, selv om de står på bås fra oktober til april/mai. Konsekvensen av dette er at de har tjent minimalt med penger, fordi de har prioritert å bruke mye tid i fjøset i stedet for å ta seg ekstra jobb ved siden av. Det vil si null sydenferier, veldig lite bruk av avløsere og at hele familien bidrar ulønnet i onnene. Folk flest vil ikke leve på et minimum slik. Jeg har, helt siden jeg fikk min første jobb i et kvinnedominerte yrke, tjent bedre enn mine foreldre til sammen. Nå gir de seg, ombygging av fjøs er uaktuelt, og ingen av barna har lyst til å leve slik uten fri og med minimalt med penger. Et melkebruk mindre, en gård til deg jorda på sikt kommer til å ende opp brakk. Litt mindre kulturlandskap. Anonymkode: d0e1f...e1c Slik er det for mine foreldre også. Bare at de er heldige i at de startet sent, og dermed bygget en fjøs som nådde standarden fra start av. Og de hadde ikke så mange dyr at de ikke ikke kjente hver enkelt og kunne prate og kose med de alle. Men de ble langt fra "velholden" på noen måte, og måtte avvikle da strømmen ble for dyr, for de holdt på å bukke under av oppvarming av fjøs. Jeg syns bønder generelt skulle kunne tjent mer (men alt av penger går jo i lomma til Hagen og Reitan) men det er ikke til å stikke under en stol av mange bønder ikke ser på dyr som levende vesen engang. Ref: de som denger løs på de, lar de stå til knes i møkk, lar syke og døde dyr drukne i møkk, ikke mater de på flere dager fordi "fikk ikke tid/ble stress" osv Anonymkode: cc97c...a90 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2023 #15 Skrevet 7. april 2023 Enig med deg, ts. Jeg har faktisk sluttet å kjøpe kjøtt på grunn av det, jeg vil kun ha kjøtt som er etisk produsert, helt garantert. Jeg kan betale mer for det, men det må være 100% pålitelig og etterrettelig. Dyra må ha levd gode liv og blitt slaktet på en god måte. Jeg nekter å støtte dyreplageri, samme hvilke gode grunner de mener de har for det! Anonymkode: 24ca6...048 1
aksase Skrevet 9. april 2023 #16 Skrevet 9. april 2023 Norske bønder er opptatt av dyrevelferd og de gjør det de kan for dyrene. De aller fleste. Utfordringen er at mange bønder, og spesielt husdyrbønder, tjener for lite. Landbruket trenger økte inntekter for å kunne imøtekomme nye dyrevelferdskrav. Ikke at dyrene har det så dårlig nå, men nye krav innføres for at de skal ha det enda litt bedre. Da trenges også mer penger slik at bøndene kan har råd til å bygge om fjøset til nye krav. I tillegg trenges økonomi til å leie inn hjelp, ansette en gårdsgutt, og bruke ferieavløsere slik at bonden selv kan få litt nødvendig fri. Det har vært flere dyretragedier i Norge, og fellesnevneren for disse er at bonden jobber helt alene, og jobber alt for mye. Lyset brennes i begge ender til hen fysisk og/eller psykisk kollapser totalt. Og fordi hen er helt alene om dyreholdet, er det ingen rundt som oppdager bondens sykdom og kan avverge dyrenes tragedie før det er for seint. Følgen av det blir noen ganger at dyrene får lide. Hadde det vært bedre økonomi i dyreholdet, kunne kanskje bonden hatt råd til en ansatt, og da ville kanskje ikke bonden jobbet så mye og en kollaps kunne vært unngått. Da ville det også vært en kollega der som kunne redde situasjonen om bonden selv kollapser. Det er bare Stat og Regjering som kan hjelpe bonden til høyere inntekt. Det må lages rammer som sikrer bonden bedre økonomi og bedre velferds- og helseordninger. Hvor disse pengene som landbruket trenger, skal hentes fra, det vil det sikkert være uenighet om, men det kan hende vi forbrukere må finne oss i å være med på å betale for økt velferd for både dyr og for bonde gjennom høyere skatter og/eller høyere matvarepriser. Mange vil kanskje tenke at hvis det er billigere å importere maten, bør vi gjøre det og heller avvikle det norske landbruket. En slik tankegang vil nok føre til avvikling av norsk Landbruk, men det ville neppe medføre noe billigere mat i butikkene. Dette fordi prisene i butikkene ikke styres av hva kjedene betaler for maten, men hva vi kunder er villige til å kjøpe den for. En stygg ulempe ved å avvikle norsk landbruk, er at vi vil miste nesten alt av matvareberedskap i tilfelle ei nasjonal krise. Har vi ingen matproduksjon selv, og forsyningen fra utlandet av en eller annen grunn skulle stoppe opp, da kommer vi til å få en sultkatastrofe. Dette kan unngås med et levende norsk landbruk. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå